HCL.HR

Metal Gear Solid

Bruno Gašperov 16.11.2006.   •   7 komentara


Donosimo vam malo drugačiju i dublje analiziranu priču o jednom od najpoznatijih stealth serijala na svijetu, ako ne i serijala uopće. Dame i gospodo – Metal Gear Solid.

Za one koji ne igraju Metal Gear Solid: Možda se neki od vas pitaju: “Kako te može TOLIKO zanimati nešto što je samo jedna ratna ‘igrica’!?” Ukoliko i ti tako misliš, mogu samo odgovoriti: Potpuno si promašio bit MGS-a. Osobno, MGS bi jednako cijenio i kada bi govorio o čišćenju prozora, bez imalo ironije. Rat nije smisao MGS-a, već je ratno okruženje izabrano i stvoreno zbog jednostavnog razloga jer baš u njemu svi čovjekovi osjećaji i djela dolaze na vidjelo: Mržnja, osveta, strah, želja za zaštitom sebe i bližnjih, ljubav, oprost, suosjećanje… Osim toga, rat je iznimno snažno obilježio čovječanstvo od samih njegovih početaka.

MGS sadrži izraženu, antiratnu poruku, poziva na mir, suosjećanje i hrabrost. U ovom slučaju, stavljanje ratne okoline u prvi plan je simbolika proizašla iz nakane kreiranja situacija u kojima se ljudski osjećaji najsnažnije raspoznaju. Osjećaji. Također jedna od tema MGS-a… MGS nije samo kratica za Metal Gear Solid, već i za “Meme x Gene x Scene”, glavnu tematiku dosadašnjih nastavaka spomenutog serijala. Navedena tematika bi se slobodno mogla prevesti kao “Memorija x Genetika x Sceniranje”, čime se u samo tri riječi može opisati srž serijala.

Metal Gear Solid ~ Gene

Prvi nastavak, općenito rečeno, govori o genetici, o kloniranim osobama koje su nastale kao posljedica eksperimenta genetičke proizvodnje vojnika savršenih sposobnosti, koje je vlada SAD-a željela iskoristiti kao pijune u svojim sebičnim ciljevima dominacije nad cijelim svijetom. Projektom “Les Enfante Terrible” (fran., prijevod: “Strašna djeca”, izraz korišten za, citiram Hrvatski leksikon, “one koji svojom pretjeranom otvorenošću dovode u neprilike”) nastali su Solid (inferiorni klon) i Liquid Snake (superiorni klon), djeca s imenima prepunim simbolike. Solid označava čvrsto, solidno agregatno stanje, što vrlo dobro odgovara njegovom moralu, moralu pozitivca, koji se bori za dobrobit idućih generacija bez obzira na cijenu.

Liquid Snake je jedan od antagonista serijala, čije ime označava njegovu nepostojanost, njegovu slabost u crtanju vlastitih životnih linija. Liquid je osoba koja dopušta da mu njegovi geni zaključavaju granice te dopušta “prokletstvo vlastitih gena”. Spomenuto prokletstvo savršeno objašnjava nastavak njihovih kodnih imena, Snake. Solid i Liquid su prokleti na samom početku (u prenesenom značenju), kao što je u Knjizi Postanka Bog prokleo zmiju (Snake). Ogroman je pritisak živjeti sa spoznajom da si samo plod nekog eksperimenta koji je pokrenula politička struja, osoba čiji identitet ne gradiš sam, već si proklet genima na samom početku te pretvoren u običan stroj za ubijanje, za izvršenje vladinih želja. Ali postoji bitna razlika između dva brata, Liquida i Solida. Dok Liquid nije imao volje i snage za suprostavljanje svojim genetskim potencijalima te je dopustio da ga vodi želja za ratom, Solid je nadjačao svoje osnove te se počeo boriti za ono u što vjeruje. Znači, prvi nastavak nas uči kako možemo nadjačati čak i svoje gene te govori o Božjem daru čovjeku – slobodi izbora. Odnosno, da život nije more na kojem plutamo nošeni valovima svojih gena, već more kojim plovimo u svom čamcu, veslajući onim ritmom i tempom kojeg mi odaberemo.

MGS2:SoL ~ Meme

Drugi nastavak govori o manama i prednostima započetog digitalnog doba, prijenosu informacija, kulture i bitnih podataka na mlađe generacije. MGS2 je doživio smjenu generaciju i u obliku igrivog lika, koji je sada prvenstveno Raiden, a tek onda Solid Snake. Hideo Kojima, otac MGS-a, tvrdi kako je jedan od razloga promjene protagonista taj što je igrača želio odmaknuti od Solid Snakea, te napraviti distancu, kako bi igrač igrajući s Raidenom upoznao Solidove osobine, što je mnogo teže kada je on igrivi lik i igrač se poistovjećuje s njime.

Dvojka govori o Raidenu, koji je kao i Solid u svojim prethodnim misijama, jednostavno iskorišten. Raiden je iskorišten od strane The Patriotsa (tajne, najmoćnije svjetske organizacije) kao dio S3 plana, čiji je cilj gotovo identičan cilju Les Enfante Terriblea – stvaranju vojnika savršenih sposobnosti. Ipak, S3 se temelji na drugčijoj filozofiji; dok se Les Enfante Terrible temelji na stvaranju genetske osnove, S3 je osnovan na drugoj teoriji – da nisu geni ti koji određuju čovjeka, već se kroz koncept vitualnih i realnih doživljaja pravilnim tijekom može pretvoriti bilo kojeg vojnika u heroja poput Solida Snakea. Drugim riječima, teorija na kojoj je osnovan S3 govori da svatko može postati svakim pod pravim uvjetima i okolinom; odnosno, da nisu geni ti koji određuju čovjeka, već baš ono što sam i nabrojao – okolina, iskustvo, traume, sjećanja i osjećaji. I baš zbog toga drugi nastavak govori o Meme (memoriji), koja nas vjerojatno određuje više od gena. Odnos između Raidena i Solidusa sinoniman je onome između Big Bossa i Solid Snakea, a među mnoštvom dječjih vojnika koji su služili pod Solidusom izabran je baš Raiden, jer je jedini usmjerio pogled prema naprijed i rekao “Zbogom!” prošlosti. Raiden je svoju memoriju i traumatizirana sjećanja ostavio iza sebe, a prolaskom kroz S3 plan evoluirao je kao čovjek i praznu ploču svog karaktera popunio svime što je osjećao za vrijeme misije.

Među mnogim igračima MGS-a postoje dileme i dvojbe ako se je sve što se zbilo u Big Shellu, odnosno Arsenal Gearu, uistinu zbilo, ili je samo riječ o VR (Virtual Reality) misiji. Sentence poput: “That is the way they want you to think” te “There is no such thing as absolute reality in this world” izišle iz usta Solida, prenose nam Kojimin odgovor na naša razmišljanja – kako je nebitno da li se nešto uistinu zbilo, već da se trebamo boriti za ono u što vjerujemo bez obzira na realnost i virtualnost, između kojih će svaka prohujala godina brisati granicu. Također, Meme tematika izražena je kroz predaju pismene, usmene i digitalne ostavštine mlađim generacija te je jedna od pouka da kroz glazbu, filmove, literaturu označimo i izrazimo obilježja naših života i vremena u kojem živimo te sve prenesemo na mlađe generacije – baš kao što je Kojima s MGS2:SoL i napravio.

MGS3: SE ~ Scene

Treći nas nastavak bondovskog stila vraća nas u šezdesete godine prošlog stoljeća,i upoznaje s Big Bossom; genetičkim ocem Liquida i Solida. Kao i u prethodna dva nastavka, priča govori o njegovom iskorištavanju od strane vlade pod utjecajem The Patriotsa. U vremenu Hladnog rata, sukobila se politika američkog predsjednika Johnsona, koji je postavljen za predsjednika nakon atentata na JFK-a, i post-staljinističke političke struje Nikite Hruščova kojemu su Brežnjev i Kosygin predstavljali prijetnju sa svojom oporbenom politikom koja se temelji na poboljšavanju gospodarskih i političkih odnosa sa SAD-om. Priča iznosi “pravu” istinu, uzroke i posljedice Kubanske nuklearne krize, kao i drugu stranu istine o rivalstvu između dviju velesila u svemirskim istraživanjima. GS3 je prezasićen osjećajima, emotivno težak, evoluiran prethodnik MGS priče, koji govori o žrtvenom janju, ikonskom domoljublju, koje je (simbolički rečeno) raspeto na križ postavljen na granicu socijalizma i kapitalizma. The Boss je zadnji živući potomak Wiseman Committeea, dvanaestorice čelnih članova The Philosophersa (kasnije nazvani The Patriots), osoba koja je promijenila tijek borbe Drugog svjetskog rata; jedan od najsposobnijih vojnika tog vremenskog razdoblja.

Odnos između The Boss i Big Bossa (koji je dobio je tu titulu nakon eliminacije The Boss) je neobjašnjiv i specifičan; ona mu nije bila samo ljubav, već i neki oblik učitelja, majke, prijatelja i ratnog suborca. Kratko rečeno, čudan mix svega navedenoga. The Boss je imala svoju misiju – kojoj je ostala vjerna do kraja. Pristala je završiti ubijena od ruke svoga učenika kako bi sprječila razvijanje hladnog rata u nuklearni. Pristala je ostati istovremeno upamćena i kao izdajnik SAD-a, i kao neprijatelj SSSR-a. Spremno je pristala poslati u smrt pred Big Bossa jedinicu The Cobra, koja joj je bila mnogo više od obitelji. MGS3 je prezasićen osjećajima, emotivno težak, evoluiran prethodnik MGS priče. Treći nastavak govori o Scene tematici, no možemo reći da svi nastavci u neku ruku govore o spomenutom sceniranju – o običnim ljudima koji stradavaju, umiru i krvare zbog čega? Zbog sebičnih političkih ciljeva i međusobnih sukoba vrhovnika.

Naslov Snake Eater također ima preneseno značenje. S jedne strane (doslovno značenje), efektna je sličica preživljavanja u džungli, života u ekstremnim uvjetima gdje treba biti zadovoljan kada se pronađe ikakva hrana. S druge strane (simboličko značenje), govori o Zmiji (Naked Snake) koja je bila prisiljena jesti (ubiti) druge Zmije (The Cobra Unit); govori o nekoj vrsti kanibalizma na koju je čovjek prisiljen u iskorištavanju. Svaka Cobra nosi ime po osjećaju kojeg nosi u borbu. Pobjedivši sve Cobre, osjećaji koje su oni nosili postajali su dio njega; The Pain (Bol), The Fear (Strah), The End (Kraj), The Fury (Bijes), The Sorrow (Tuga) i The Joy (Užitak). Tada Big Boss više nije bio onaj koji, citiram The Boss: “not yet found an emotion to carry into battle”, već je kroz bol i ostale osjećaje evoluirao, slično psihološkom evoluiranju Raidena, te pretvorbi Solid Snakea u heroja. Istina je da je tematika iskorištavanja u MGS-u predočena u ratnom okružju, no ona je primjenjiva na gotovo sva društvena i poslovna uređenja u svijetu. Sama kapitalistička hijerarhija potencijalna je nepravda. Socijalistička društva također. A negdje na granici između, u kompletnoj anarhiji i političkim i ne-znam-više-kakvim-sve-ne sukobima padaju žrtve.

OUTRO

Sve navedeno nije niti jedna stotina divote Metal Gear Solida. Pristup igre tjera na razvijanje intelekta, a životinje koje se pojavljuju u nastavcima također su pažljivo odabrane s obzirom na simboliku (leptir…). Vrijeme i atmosferska stanja također izražavaju simboliku, kojom je MGS popunjen do te mjere da i položaj glave likova na službenim crtežima mnogo toga govori. Kao i tajna skrivena slova, priča složenija od sapunica (ali s iznimnom kvalitetom), neopisivo lijepe pjesme i melodije s MGS soundtracka (ima ih oko stotinjak, dosta vokalnih).

I opet nisam niti blizu najbrajanja svega što čini MGS posebnim. Mogao bih nastaviti do sutra, no već me oči bole od kompjutera pa odlazim i ostavljam vas da razmišljate i komentirate.

Komentari (7)

  • NeoGames

    15.05.2019 - 17:41

    3. Vijest
    Kako sam opce dosao ovdje?

  • TopkeBosanac

    11.06.2019 - 00:52

    Daleko ste dogurali susedi 🙂

  • Petar Marjolovic

    01.11.2019 - 10:25

    Malo skrolao i vidi šta sam našao….

  • RokoMaster

    13.04.2020 - 16:26

    Koristio sam shortcut da dođem do ovdje ali došao sam

  • Kiner Pingvin

    12.08.2021 - 21:07

    Vau, malo sam skrolao, a komentara u izobilju.

  • zagi92

    15.05.2022 - 12:10

    Vidi, vidi, pa koga tu sve imamo 😀

  • BGasperov

    22.10.2022 - 21:53

    Autor sam ovog teksta. Tekst je inicijalno objavljen otprilike 2004. godine na mom website-u Metal Gear Solid: Subsequence koji je ujedno bio i prvi lokalni site posvećen MGS-u, koliko mi je poznato. Potom je ako se dobro sjećam objavljen negdje na Gameplay-evim stranicima, a na kraju i ovdje na hcl.hr. S obzirom da sam imao cca 13 godina dok sam pisao tekst, neki dijelovi su ispali cringy, pa ih slobodno preskocite, a ima i nekih grešaka, no u načelu mi se analiza i dalje čini u prosjeku OK. Nadam se da će videoigre poput MGS-a u bližoj budućnosti postati objekt detaljnije akademske analize, (što se donekle već i događa) i vjerujem da će za nekoliko desetljeća/stoljeća ostati cijenjeni kao umjetnički artefakti. Zato mi nije nimalo žao vremena kojeg sam utrošio na igranje i analizu MGS serijala.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?