HCL.HR

Što zapravo donosi DirectX 12?

Zoran Žalac 21.07.2015.   •   27 komentara


Dolazak Windowsa 10 za PC gaming obećava brda i doline. Je li doista moguće da će nam uz DirectX 12 API sadašnji hardver u igrama raditi duplo bolje ili je to sve nekakva marketinška spika?

Od 29. ovog mjeseca službeno će nam biti dostupan novi operativni sustav Windows 10. Windowsi 10 vas kao OS možda i ne zanimaju toliko da na taj dan idete skakati od sreće, ali ako se volite igrati na PC-u ipak bi vam trebali biti značajni. Naime, uz nove „prozore“ stiže i DirectX 12 – sljedeća verzija sučelja za programiranje aplikacija, a zajedno s njim i neke dosad neizvedive stvari.

Dok su ranije verzije DX-a uglavnom bile fokusirane da proizvođačima igara omoguće bolje grafičke efekte i nove metode postizanja istih, DirectX 12 orijentiran je na efikasnost, odnosno pametnije iskorištavanje hardvera na kojemu se vrte igre i ostale aplikacije. To u teoriji znači da će se njime „otključati“ puna moć vaše gaming mašine za koju ste dali duplo više novca nego što biste izdvojili za konzolu, a igre vam se na njoj svejedno vrte u mrljavih 30 sličica po sekundi.

Kažemo „u teoriji“ jer smo još 2007. slušali bajkovita obećanja o DX10 API-ju, a zatim još pet-šest godina igrali DX9 igre. U Microsoftu nas uvjeravaju da to s 12-icom neće biti takav slučaj jer kako kažu, proizvođači igara masovno su zainteresirani za novi API koji ide prema tome da postane najbrže prihvaćeni API u zadnjih 15 godina. No otom potom – hajmo na ono konkretno.

DirectX 12 moći ćete iskoristiti jedino uz Windows 10. Srećom, ako imate ranije verzije Windowsa nadogradnja vas neće ništa koštati prvih godinu dana. Isto tako sretna vijest je ta da za DX12 ne trebate novi hardver, pod uvjetom da imate neku relativno novu grafičku karticu. Kad kažemo “relativno” to znači najstarije Nvidiju GTX 400 serije, AMD Radeon 7700 serije ili Intel HD Haswell serije.

Naravno, kako su to već 2-5 godina stare serije grafičkih procesora, ne možete očekivati da ćete s njima pobrati sve prednosti novog DX-a. Kako je riječ o slojevitom API-ju, neke funkcije ipak neće biti dostupne starijim karticama. Ali bitno je da one najvažnije hoće, dok će sve ostalo u budućnosti ovisiti od igre do igre.

E sad, što točno dobivate s tim direktnim X-om verzije 12? Spominje se tu 50-70% brže rendriranje igara i manje opterećenje procesora u odnosu na igre kakve imamo danas. Taj postotak ne treba držati relevantnim za išta, ali je u globalu istina da bi DX12 igre trebale bolje iskorištavati vaš procesor utoliko što će omogućiti da više procesorskih jezgri „komunicira“ s grafičkom karticom. Do sada smo imali procesore s više jezgri, no samo je jedna jezgra u isto vrijeme mogla komunicirati s grafičkom karticom.

Laički rečeno, DX12 je tu za PC igre ono što je kružni tok za promet. Baš kako semaforska križanja usporavaju promet, a kružni tok ga ubrzava, brža komunikacija procesora i grafičke kartice rezultira većim brojem fps-a, odnosno boljim performansama igre. I doista, kad upregnete sve jezgre u isto vrijeme performanse mogu skočiti i do 50%.

DirectX 12

Druga važna stvar koju DX12 omogućuje jest uparivanje grafičkih kartica. Imali smo to i do sada – SLI kod Nvidije, CrossfireX kod AMD-a. Međutim, u SLI morate upariti jednake kartice, tj. iste modele, a u CrossfireX možete upariti i različite modele iz iste serije, tj. generacije kartica. Nijedno od tih rješenja nije bilo naročito isplativo jer igre nikada nisu mogle iskoristiti punu snagu uparenih kartica. Razlog za to leži u tome što ranije DirectX igre nisu mogle prepoznati kartice kao jedno grafičko rješenje, nego kao jedno + dodatno.

S Windowsima 10 idemo dva koraka dalje od toga. Bez obzira na to koliko grafičkih kartica imali upareno, DX12 naslovi koristit će ih paralelno kao jedan grafički sustav. Štoviše, sada to više neće morati biti samo SLI – Crossfire kombinacije, nego ćemo po prvi puta u povijesti moći kombinirati Nvidijine i AMD-ove grafičke kartice – s tim da će obje raditi u isto vrijeme, zajedničkim snagama. Za razliku od dosadašnjih rješenja, svaka kartica bit će zadužena za izvođenje igre na jednom dijelu ekrana. Primjerice, ako imate dvije kartice jedna će rendrirati lijevi dio ekrana, a druga desni.

Isto tako, dobra je vijest da uz ovu mogućnost dolazi i opcija uparivanja integriranih grafičkih kartica sa standardnim PCI-E karticama. Primjerice, Intelovi i3, i5 te i7 procesori od 2013. pa nadalje dolaze s integriranom Intel HD grafičkom koja vam ne služi ničemu pored glavne grafičke. No, u DirectX 12 igrama moći ćemo ju aktivirati kako bismo dobili dodatnu snagu i dobrodošlo ubrzanje. To će ubrzanje posebno cijeniti vlasnici prijenosnih računala koji imaju dva grafička čipa, a do sada su mogli koristiti samo jedan u isto vrijeme.

Ako pak PC igre igrate na tabletu, što će uz Windowse 10 i nativnu podršku za bežični Xbox One kontroler biti dosta privlačno, obećavajuća stvar je i to što će DX12 igre biti upola štedljivije po bateriju. Isto će vrijediti i za igre na pametnim telefonima s Windows 10 OS-om.

Što se pak Xbox One konzole tiče, i ona će dobiti podršku za DirectX 12, ali će pogodnosti za razliku od PC platforme ipak biti manje. Još uvijek nije razjašnjeno hoće li biti kakvih pomaka za performanse igara koje na Xboxu redovito imaju manju rezoluciju u odnosu na PS4. Međutim, kao jedan od ciljeva DX12 tehnologije za Xbox spominje se bolja optimizacija eSRAM memorije, što bi moglo pogodovati malo boljoj izvedbi igara.

Na ostalim poljima očekuje se da će DX12 pomoći da sučelje konzole bude brže, te da Xbox One eventualno dobije mogućnost reproduciranja video sadržaja u 4K rezoluciji.

Jedan od benefita brže CPU-GPU komunikacije je masivno povećanje draw callsa, odnosno iscrtavanja objekata u kompleksan prizor bez opadanja performansi. Za PC igre to znači detaljnije virtualne svjetove s daleko više stvari na ekranu. Konkretan primjer toga bile bi strateške igre koje neće nužno izgledati ljepše, ali će u visokim rezolucijama moći prikazati na tisuće jedinica zajedno s njihovim sjenama.

Prednost većeg broja draw callsa u početku ćemo vidjeti ponajprije na igrama ekskluzivnim za PC jer kompleksnost prikaza i količinu vizualnih detalja u igri ipak diktiraju hardverski slabije platforme – konzole. Međutim, PC će kod multiplatformskih naslova opet imati prednost u slučaju igara otvorenog svijeta gdje će u DX12 modu lakše postići 60 sličica po sekundi ili pak omogućiti daleko veći draw distance, tj. prikaz detalja u daljini.

Gledajući u budućnost, eksperiment Square Enixa pokazuje kako DX12 može odraditi scenu sa 6-12 puta više poligona nego u dosadašnjim igrama. Naravno, to je u ovom trenutku plafon – pogotovo jer su za takvo što potrebne četiri Nvidijine najskuplje Titan X kartice. No, za neke tri-četiri godine već će i smrtnicima pristupačne grafičke snagom nadmašiti Titan X, a ako tada budemo imali barem dva puta više poligona nego u današnjim igrama – i to je uspjeh koji ćemo moći barem djelomice pripisati DX12 API-ju.

Microsoft navodi kako su stotine developera već pokazale interes za DX12 API-jem. To se, međutim, najvećim dijelom odnosi na uvođenje podrške u postojeće pokretače za igre. Dva najpoznatija pokretača za igre, Unreal Engine 4 i Unity, već imaju podršku za DirectX 12, a slijede ih CryEngine, Luminous Engine te uskoro i Frostbite.

Po izlasku Windowsa 10 krajem ovog mjeseca bit će dostupna svega jedna DX12 igra – RTS naslov Ashes of Singularity, i to u alpha verziji kojoj će se moći pristupiti jedino naručivanjem igre. Među ostalim potvrđenim DX12 naslovima su u prvom redu oni Microsoftovi – Fable Legends i Gears of War Ultimate Edition, koji stižu još ove godine. Iako nije potvrđeno, za očekivati je da će i Killer Instinct te Minecraft: Windows 10 Edition također biti DX12 naslovi. Od zvučnijih naslova ostalih proizvođača tek je Deus Ex: Mankind Divided najavljen kao DX12 igra.

Naravno, hrpa već izdanih igara naknadno će dobiti ažuriranja s podrškom za DirectX 12. Koliko nam je poznato, nijedan takav naslov još nije potvrđen, no očekujte da će to u prvom redu biti igre koje su bazirane na spomenutim UE4 i Unity pokretačima. I dakako, imajte na umu da će te zakrpe težiti po nekoliko gigabajta. Ako se pitate čemu dodavati podršku za DX12 ako ista ne donosi ljepšu grafiku, odgovor je u tome da bi DX12 mod mnogima poboljšao performanse igara toliko da ih mogu pokrenuti u višim rezolucijama, a tu mislimo na 4K rezoluciju. Istina da 4K monitore ima tek zanemarivi dio PC gamera, ali zahvaljujući downsamplingu / virtualnim rezolucijama, tj. DSR i VSR opcijama iz Nvidije i AMD-a moguće je simulirati i takvo što.

Ako zanemarimo prva testiranja novog API-ja koja su zapravo sintetička i nisu vršena na stvarnim igrama, istinitost priče o boljem iskorištavanju hardvera uz DX12 vidjet ćemo tek za godinu ili dvije. U teoriji sve ovo stoji, sve navedene prednosti zajedno sa svojim postotcima.

Međutim, kao što smo i naveli – činjenica je da većini igara PC verziju uvelike diktiraju slabije konzole. Na PC-u su se i uz DX11 mogle ostvariti lijepe stvari, ali se većina igara radila u DX9 sve dok konzole nisu prešle na noviji hardver. Stoga je u ovome trenutku važnije pitanje što će DX12 značiti za Xbox One negoli za PC.

Na PC-u ćemo vjerojatno dobiti stabilnije performanse jer bi DX12 trebao značiti i bolje razumijevanje „zabranjenih“ kombinacija Intel CPU & AMD GPU, te AMD CPU & Nvidia GPU. Ipak, u konačnici, kao i uvijek do sada – igre će se vrtjeti onoliko dobro koliko ih proizvođači dobro optimiziraju. Na kraju dana, ako je igra loše optimizirana, tome izravno neće pomoći nijedan DirectX, pa tako ni 12-ica.

Komentari (27)

  • VladoShady 980

    21.07.2015 - 18:24

    Svaka cast na extra objasnjenom tekstu, a sto se tice dx12 nadam se da ce ispuniti ocekivanja,mada iskreno mislim da su to samo bajke, nadam se da gresim….a sigurno je da zahtevnost igara nece biti manja, vec ako sve bude kako treba dobicemo mnogo vise po istim ili malo vecim zahtjevima, tako da oni koji se nadaju da ce njihove vremesne masine zazivjeti nakon ovoga vjerovatno grese.

    • BoneDigger

      @VladoShady 980, 22.07.2015 - 11:56

      Na što točno misliš kad kažeš da misliš da su to samo bajke?

    • VladoShady 980

      @VladoShady 980, 22.07.2015 - 13:55

      Na silna obecanja koja ni prije nisu izostajala a nista od njih na kraju nismo videli, a najvise na povecanje perfomansi…

    • BoneDigger

      @VladoShady 980, 22.07.2015 - 14:51

      Nisu to obećanja, problem je što vi shvatite to kao obećanja i očekujete da igre magično dobiju dodatnih 100 fps-a. U ovom članku pišu o novostima koje dx12 donosi, neznam zašto bih itko očekivao da će igre raditi sa maksimalnim potencijalom dx12. Na kraju članka piše: "Na kraju dana, ako je igra loše optimizirana, tome izravno neće pomoći nijedan DirectX, pa tako ni 12-ica." i upravo se o tome radi, dx12 je jedno ali kako će ga developeri iskoristiti je nešto drugo.

    • esse

      @BoneDigger, 23.01.2016 - 02:16

      kontam da je vlado mislio na onaj dio sa dx 9/10 tj da s rekli preci na 10 pa jos brdo vremena izadavali/ju na dx 9 .. a kontam dok 12tica zazivi kako spada gtx 960 i r7 ce bit proslost ..

  • Gunman

    21.07.2015 - 18:24

    ODLICNOOOOO

  • IaMarmageddoN

    21.07.2015 - 18:47

    Ja se još uvijek molim bogu tehnologije da će sve uparene kartice imati koristi od svakog VRAMa na njima. Sve drugo mi je manje bitno u ovom trenutku!

  • markogal

    21.07.2015 - 18:51

    meni stigao komp prije neke 2 godine s windowsom 8 instaliranim ali imam i cd kasnije sam upgredao na win 8.1 ali mi nikad ni dosao onaj notification za windows 10 pa ako neko moze pomoci

  • LeonLaci

    21.07.2015 - 19:08

    Ovaj DirectX 12 sada izgleda dosta obecavajuce, a kako ce se zapravo pokazati videcemo.

  • Dovah

    21.07.2015 - 19:41

    Ja imam samo jedno pitanje? kda izlazi DX12, tj kada ce moci da se apdejtuje? A kad Windows 10?

  • ReflectoR

    21.07.2015 - 20:13

    bitno je samo da poboljsanja budu koliko toliko vidljiva,primjetna…

  • cole90

    21.07.2015 - 20:53

    ha ja ga jedva cekam da vidim kako ce to biti iii taaakooo mii napeto

    a i bas mi je drago sto ce napokon i ova integrirana grafa napokon za nesto pomoc
    nesto malo al eto 😀

  • 4motionsmb

    21.07.2015 - 21:00

    dobre vijesti … cool

  • Orionis

    21.07.2015 - 21:44

    Ono sto mene zanima sad trenutno jes ( Planiram izradit novi PC (AMD Full build)) dal mi se isplati recimo kupit R9 280x grafu sa FX 6300 6 jezgrenim procom (da znam da on nema integriran GPU) il trazit neki njegov APU ekvivalent. Ako da, koji i zasto ?

  • goldfinger

    22.07.2015 - 07:39

    Odličan text..Autor se potrudio i fino razložio situaciju.(+)

  • funky0308

    22.07.2015 - 11:16

    Odličan tekst…
    Pošto je ljetna suša, a očito znate istražiti stvari, može molbica?
    Da još detaljnije opišete i istražite kombiniranje GPUa…
    Imam GTX760 Phantom sa 4GB DDR5 i integriranu grafu (neki intel..) i stvarno bi i od vas volio čuti više info o kombiniranju…
    Npr..kako bi se (u teoriji) ponašao komp kada bi stavio GTX980 sa 4GB ali ne u SLI nego pustio DX12 da upravlja njima…s time da bi 980 bila main GPU.

  • lkuka

    24.07.2015 - 09:38

    najvažnija stvar u cijelom tekstu je: da ce stvarna se poboljšanja vidjet tek za godinu dvije, u prijevodu kad kupimo novije grafičke kartice 😀 što samo po sebi dovodi do poboljšanja grafike

    u svakom slučaju nevjerujem više u nekakve velike grafičke pomake s novim DX, bit će bolje al nešto spektakularno sumnjam

    sve je to marketing za prodaju budućih grafičkih kartica, sve već viđeno s DX11

  • esse

    @drazensi, 23.01.2016 - 02:22

    a intel? reimo i5 .. 6400 ima grafiku ako se ne varam.. imali neki od i5 koji nema grafiku a da recimo za istu lovu dobijes bolji proc a gubis grafiku?

  • LeonLaci

    @gamer97th50, 21.07.2015 - 19:06

    Mozda imas piratsku verziju windows 8-ice.
    Proveri ovu sliku http://lifehacker.com/find-out-if-you-get-a-free-upgrade-to-windows-10-with-t-1713466323

  • Zorinho20_HR

    @gamer97th50, 22.07.2015 - 09:40

    Ja imam stari HP Compaq 6730s sa orginal sedmicom i isto nisam dobio tu obavijest.Sad možda mi nije u redu nešto sa Windows update-om,ali je vjerovatnije da mi ne da radi prastare grafičke-Ati Mobility Radeon 3430.

  • Apocalypse4987

    @gamer97th50, 22.07.2015 - 10:55

    neće sve varijante win 7,8 i 8.1 dobit nadogradnju, samo ultimate, enterprise i ne znam više kako se zovu, uglavnom one najopširnije, provjeri na netu, al ako imaš one verzije home, basic itd zaboravi. i naravno ako ti hardware odgovara minimalnim specifikacijama. Piratske varijante će dobit nadogradnje

  • Zorinho20_HR

    @gamer97th50, 22.07.2015 - 11:19

    Ne bih se složio.Na mom gaming kompu ima W7 Home premium i dobiti ću nadogradnju.

  • Apocalypse4987

    @gamer97th50, 22.07.2015 - 11:23

    izgleda da su onda prominili politiku jer bi se zakleja da su prije 3 miseca govorili da će samo naprednije verzije imat nadogradnju

  • Zorinho20_HR

    @gamer97th50, 22.07.2015 - 11:29
  • drazensi

    @Czar, 22.07.2015 - 08:58

    za 100kn vise (vise-manje) kupis noviji i malo jaci fx 6350…il jos malo nadodati (oko 250kn) pa uzeti 8320…apu se ne isplati uzimati bas jer sto se tice procesorske snage slabiji, a vremena kad ce ti ista znaciti integrirana graficka u tim apu-ima nisu jos bas blizu, ako ce se zapravo ikad itko time i pozabaviti…u teoriji ce to sad biti moguce, no koliko ce to u praksi funkcionirati i koliko ce sama ta integrirana grafika pomoci je u sferi nagadanja i pitanja hoce li uopce..jedini apu ekvivalent bi ti bio njihov najjaci apu 7850K koji je ionako skuplji od svih gore navedenih procesora bez graficke..

  • drazensi

    @Czar, 22.07.2015 - 09:00

    s time da za pomoc grafickoj u apu-ima trebas i malo jacu RAM memoriju da bi bolje funkcionirala..

  • Apocalypse4987

    @Czar, 22.07.2015 - 10:57

    potpisujem. APU su dobri za jeftina uredska računala i surfanje, ajde ti na provjereni FX i nema problema

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!