HCL.HR

Zmajevi koji se unose u facu – kakav je Skyrim VR?

Zoran Žalac 19.11.2017.   •   14 komentara


Kultni Skyrim našao se među najvećim igrama koje su napravile dimenzionalni skok u virtualnu stvarnost. Kako se ondje postavio i tjera li igrača na riganje?

skyrim-vr

Provincija Skyrima mnogima je top destinacija za provesti godišnji odmor, vrlo vjerojatno i ostatak svog pustolovnog života. Bilo bi divno čekati svanuće na kamenim ulicama Markartha ili pišati pjevušiti sa zidina High Hrotghara… A gle čuda, to je uz magiju virtualne stvarnosti od ove godine moguće. Dobro, uz malo prćkanja na PC-u bilo je to ostvarivo i ranije, ali sada imamo službenu stvar – TES V: Skyrim VR – ekskluzivno za PlayStation VR headset. Jesu li nam snovi napokon ispunjeni?

Pa… i nisu baš, nažalost. Skyrim u VR-u je funkcionalan, i to je najpristojniji epitet kojim ga mogu počastiti. Sad kad su VR naslovi s nama već više od godine dana, Skyrim kao naknadno prišiveno VR iskustvo nema onaj „vau efekt“, osim ako vam je prvo susretanje s VR-om uopće. Ono što Skyrim VR ima jest dobar osjećaj prisutnosti u prostoru. Kad u VR-u npr. vidite velikog zmaja kraj sebe, mozak vam njegovu veličinu percipira dosta drugačije nego kada igru gledate preko TV ekrana ili monitora. S te strane neke scene u Skyrimu uz pomoć VR-a mogu postati i zastrašujuće. Npr. ja sam se trznuo kad na samom početku igre zmaj probije zid u kuli. Prošao sam taj dio valjda milijun puta u drugim verzijama i znao sam da će se dogoditi, no svejedno sam to u VR-u percipirao drugačije – kao da se dogodilo bliže nego inače, ravno ispred mog nosa.

Nažalost, doživljaj je tek djelomičan jer PlayStation VR nije platforma koja ovakve igre može izvoditi bez poteškoća. Za početak, FOV je neprirodno uzak, gotovo kao da igrate s likom koji vidi svijet samo jednim okom. Druga stvar, razina detalja u daljini morala je biti maksimalno smanjena, pa ako lik npr. stoji dva metra dalje od vas, vi možete vidjeti njegov obris, ali svi detalji lica – oči, nos, usta, uši, toga nema dok mu se ne približite. Slična su i ograničenja na okolišu pa se često događa da vam objekti iskaču pred očima. I to ne sitni objekti, nego veliki komadi kamenja, pa i čitavi modeli likova. Zbog svih ovih tehničkih poteškoća, koje su usko vezane za PS VR, tj. sposobnosti PS4 konzole, Skyrim u VR-u je kao nekakva simulacija kratkovidnosti.

Daleko najveća prepreka ugodnom doživljaju ove fantasy legende u virtualnoj stvarnosti jesu kontrole. Igra podržava dva načina kontroliranja – s DualShock 4 kontrolerom i Move kontrolerima. Ova prva opcija slična je izvedbi u Resident Evilu 7, što znači da pomicanjem glave ciljate, a sve ostalo je klasika. Druga opcija su kontrole pokretom, koje su odlične u borbi i grozne u svemu ostalome. Navigiranje po menijima je sporo i neprecizno, te u krajnjem slučaju konfuzno. Naime, igra vam na početku uopće ne objasni kako odabrati smjer kretanja po meniju. Ja sam se nekoliko minuta češao po glavi birajući rasu svog lika. Prvo sam mislio da to nije moguće bez klasičnog kontrolera, a onda sam shvatio da treba držati tipke R2/L2 i mahati svjetlećim dildom gore-dolje.

Move kontrolerima možete simulirati udaranje protivnika, i pod tim doista mislim na simuliranje. Igra registrira samo postojeće napade u Skyrimu, što znači da protivnike ne možete ubosti jer takav napad ne postoji, sve i da vaš mač prođe kroz protivnika. Postoje dva oblika kretanja – klasično i teleportiranje na bližu udaljenost. Ovo drugo se koristi da igračima ne bude mučno, ali je jako sporo i ne znam tko bi to uopće htio koristiti. Skyrim je igra u kojoj ima jako mnogo kretanja, a osobno bih radije povraćao od mučnine nego se teleportirao svakih pola sekunde.

Nijedan način kretanja nema dobro riješeno okretanje. Zbog niskog FOV-a okretanje lijevo-desno je često potrebno, a odvija se u rascjepkanoj tranziciji, ili instantno. Možete odabrati koliko se kamera pomiče prilikom svake tranzicije, ali ne možete dobiti samo jednu kretnju. Recimo, trebate se okrenuti za 180 stupnjeva. U klasičnoj igri držali biste desnu analognu palicu dok se kamera ne pomakne na željenu poziciju. U Skyrim VR-u za to trebate barem 3-5 puta stisnuti istu tipku. Ili pomaknuti analog na DualShocku 4. Ne vidim zašto se nije mogla ubaciti i opcija da se kamera okreće sve dok se tipka za okretanje drži. Ako je moj želudac preživio kretanje bez teleportiranja, onda je spreman preživjeti i okretanje bez rascjepkanosti.

Rezultat ovako postavljenje kontrolne sheme je muka kada vas neprijatelj napadne otraga. Jednostavnije je svog lika povući u rikverc nego okrenuti kameru prema neprijatelju. Na DualShock kontroleru situacija je nešto bolja nego u slučaju PS Move kontrolera, ali sve je to izrazito nepraktično. Igra je s razlogom postavljena na najnižu moguću težinu (za razliku od svih ostalih verzija Skyrima) – u VR-u jednostavno nemate jednaku brzinu reagiranja kao u klasičnom načinu igranja.

Bethesdi je Skyrim VR na kraju poslužio kao iskustvo za upoznavanje s novim tehnologijama i načinima prilagođavanja igara za iste. No, njihov doprinos virtualnoj stvarnosti je paušalan jer Skyrim nije riješio nijedan trenutni problem VR platformi. Tim više bode u oči tražena cijena od 60 eura, što je kao i u slučaju Switch verzije smiješno za igru staru šest godina. Moj je savjet da Skyrim VR kompletno preskočite ako ga već imate u Special Edition izdanju jer VR verzija sa svojim poteškoćama jednostavno nije vrijedna tih novaca. Ako vam pod hitno treba opravdanje za investiranje u PlayStation VR, Skyrim VR nabavite tek u pola cijene jer više od toga doista ne zaslužuje.

Komentari (14)

  • baDarmageddoN

    19.11.2017 - 21:58

    Nabavljam ga jer je to Skyrim. Ali definitivno VR još nije za prave AAA igre. Sljedeća generacija bi već trebala biti tamo, XOX ima dobar dio potrebne snage tako da ja ne sumnjam da će VR druge generacije biti kudikamo bolje iskustvo a drage ću volje opet uskočiti u taj stroj. Samo sam siguran da ipak ništa od Move kontrolera za ovu igru. Ne isplati se. Kada padne cijena na 300 kuna uzimam, hvala Zoki na kočnici koju si napravio za ovaj VR naslov makar sam još neka druga mišljenja pogledao prije tvojeg. Znam u što se upuštam, nije to to ali tko će se dočekati ps5 i next gen VRa kojeg bude kad tad. Juj, ovo je gore nego da igram Doom na Switchu. Trebat ću tablete za ovu igru. Nadam se da će se ipak isplatiti, makar da vidim taj svijet na neki novi način. A s obzirom da jako volim lijepu cistu i zaglađenu grafiku ovo bude brtualno loše prvih 10ak minuta. Znam kako je sa igrama koje nisu otvorenog svijeta… Ali opet, ipak je to Skyrim u VRu. A ono, usran je osjećaj kada znaš da je hardver kojeg imaš slabi ali ipak želiš nešto probati odigrati kad ga već imaš. Ništa, odigram Skyrim i onda il prodajem ili ću nekome dati VR. Ja sam doživio dosta imerzije ali grafički je to razina x360 ako ne i mrvicu gore. Trebali bi naći načina da koriste checkerboard i u VR igrama ili nešto jer ovako nema tu prave imerzije kad je rezolucija slaba. Mislim, oči se priviknu nakon nekog vremena ali daleko je to do pravog iskustva. Možda, možda sljedeća generacija bude pravo dobra.

    • JADRO

      @baDarmageddoN, 19.11.2017 - 23:05

      Pokvarit’ ćeš mi miš kol’ko moram scrollat prema dolje zbog komentara. #SkyrimIsSkyrim #SkyrimIsAwesome #SkyrimIsBest

    • baDarmageddoN

      @JADRO, 20.11.2017 - 06:37

      Hahaha

    • Oblakoder

      @baDarmageddoN, 19.11.2017 - 23:28

      Juj, ovo je gore nego da igram Doom na Switchu??? Ja koliko znam ti si Switch samo u ducanu video :). Kako si dosao do ovakvom zakljucka ako nisi igao Doom na Switchu? Bacio si ko zna koliko eura u bunar i sad se tesis :)

    • baDarmageddoN

      @Oblakoder, 20.11.2017 - 06:36

      Pratiš me ko sjena pa sam to napisao da te testiram…

    • baDarmageddoN

      @Oblakoder, 20.11.2017 - 10:53

      Ali je i istina. Ne trebam igrati Doom na Switchu da bi znao što očekivati. Ne teebam niti na VTu da bih znao što očekivati. Ali VR imam, to je ta razlika. A kad ga već imam, usprkos svim manama, koristit ću ga maksimalno.

    • Dragan[MKD]

      @baDarmageddoN, 20.11.2017 - 00:26

      Ne zelim da ti narusavam optimizam, ali mislim da ce PS5 bice vrlo pristupacna konzola, predvidjam ceni oko 300-400$, jer takav je trend, bar ja se nadam na tu cenu, a samim time, moje misljenje je da nece biti posebno dobra za VR, ali sledecu godinu dobivamo Voltu iz Nvidie, a nakon 2je godine kada e prognoziran izlazak PS5 i naslednik Volte na 10nm arhitekturi, sto je svakako velik pomak na polje grafici. To bi trebalo uciniti VR veoma pristupacan. Svakako sve ovisi o Sonyja i mogucnost da natjera njegovi prvoklasni studija da rade igre za VR, kad bi studija kao ND, Sony Santa Monica, Guerrila Games i Sucker Punch radili AAA igre za VR, onda to bi postalo prava stvar, ovako je to samo gimmick za remaster starih igara i ponovo naplacivanje, i za neke indie naslove.

    • Oblakoder

      @Dragan[MKD], 20.11.2017 - 06:41

      Naterali bi se oni sami da u VR igrama mogu da zarade pare ali realno koliko ljudi to ima, koliko nas je spremno da igra sa kacigom na glavi…Sve se svelo na nekoliko fanatika pa zato nema interesa za pravljenje takvih igara :)

    • baDarmageddoN

      @Oblakoder, 20.11.2017 - 12:59

      Upravo tako. Kao prvo trebaš skupi hardver (ps4+ psvr ili gore high end PC + VR). Onda trebaš imati mjesta u sobi ili dnevnom boravku. Onda trebaš paziti na kabele. Onda trebaš vratiti se 10 godina unatrag da prihvatiš gradičke prikaze igara u VRu. Onda na kraju imaš igre na kapaljku. Ima ih odličnih, Driveclub, Resi 7, Farpoint, Batman VR, Spider-man VR od ozbiljnijih igara i podosta manjih igrica. I uživaš u njima i ti i tvoji frendovi, obitelj, cura… jer usprkos svemu ipak je to među najboljim osjećajima u gaming svijetu. Druga perspektiva. Tko nema viška love neka ne ide tim putem. A mi fanatici ćemo popločiti put za sljedeću generaciju VRa koji će doći kad, tad… Jedini je problem u svemu ovome što je svijet tehnologije trebao nešto novoga i ubrzali su sa VRom. Da je ova generacija krenula u opticaj za dvije godine bila bi dovoljno jaka hardverski, imali bi riješenja za kablove i niti jedan problem koji sada imamo ne bi imali. Jedino je dobro što je ovo tek početak i treba svima- i igračima i developerima i proizvođačima hardvera jedan period učenja. Već je sada vidljiv neki grafički napredak, neki mehanički napredak i hardverski napredak oko VRa. Kada ja upalim Farpoint, pokrenem igru, vidim da sam u svemirskoj letjelici, vidim da se moje cijelo tijelo miče kao da je stvarno moje- bez obzira na slabiju rezoluciju, taj osjećaj mi nije žao platiti. Onaj strah u Resi 7…Adrenalin u London heist… uzimanje zavoja u Driveclubu i uskoro GT Sportu… Magija u Skyrim VRu… Ogledalo u Batman vR igri kad vidiš da si Batman… Aim kontroler u Farpointu… I dalje rezolucijski 1440p60 minimum za odličan vizualni doživljaj i jednom će ga VR imati. A do onda ja svaki mjesec štedim za novu generaciju PS VRa koji će vrlo vjerojatno doći sa PS5. Ako ne dođe onda se kupuje HighEnd PC i sljedeća generacija VRa za računala. Što ja u VRu inače želim? Samo tri vrste igara, kada hardverski bude moguće da je grafika dobra- utrke (simulacija); igra poput Skyrima; te na kraju i najviše od svega- StarCitizen u VRu. Ne Star Citizen ali igra poput te. Fasciniran sam svemirom, nikad neću doživjeti interplanetaeni brod dok sam živ…e pa barem u VR svijetu da mi vilica padne do poda na te scene. Farpoint ima jako lijepi vizualni stil vezano i za svemir i svemirsko vozilo ali em je grafički to i dalje mlako a i nema raznolikosti u planetima koje npr. EliteDangerous ima. ED bi mogao zaigrati u VRu na PCu, makar kad prvi put odigram takvu igru želim najbolje iskustvo i zato to odgađam. Znam da u EDu to ne bi bilo to.

    • Oblakoder

      @baDarmageddoN, 20.11.2017 - 18:12

      Eto vidis kako mozes lepo, smireno, bez teskih reci i bez vredjanja da odgovaras :). Svidja mi se kod tebe sto si vidovit, posvecen tehnici, imas viziju i sto je najvaznije spreman si da se zrtvujes za buduce generacije gamera…Steta sto na svom profilu nisi naveo sta sve imas od igracaka, to bi stvarno voleo da vidim. Kao sto ti kazes ja jesam fanatik ali ti si definitivno fanatik na kvadrat. Nemoj pogresno da me shvatis jer moji najbolji drugari su upravo takvi kao ti i ja sa njima najvise volim da diskutujem o tehnici i video igrama 😉

    • baDarmageddoN

      @Oblakoder, 20.11.2017 - 19:15

      A što da ti kazem? High end pc, 4k tv, pro, ps vr, volan i sjedalo, 7.1 sluške… Sve kupljeno unutar 3 godine. Nije da sam bogat ili nešto ili ne daj bože da trošim samo na tehnologiju ali riskirao sam za dobro plaćen posao i volim sebe i svoje nagraditi kada to prilika dopušta. Prilika a.k.a. lova. Makar sam malo stao na loptu i zato nemam Switch. Ali dok ne naprave igru koju bude mi vrijedno platiti 3 somova (sa konzolom) a to su 3d Pokemoni.

  • crolink07

    20.11.2017 - 06:21

    VR je sranje gore nego 3D igre na 3D TV-u.Sjećam se pokušaja igranja Dragon Age Inquisitiona,trećeg Uncharteda,itd.itd., u 3D-u.Najbolji dokaz bezveznjaštva VR-a je to što Nintendo uopće ne zanima.Za razliku od holograma na nekom budućem Switchu.

  • dandelion

    20.11.2017 - 23:27

    Jedan od rijetko promašenih specijala,vidi se po komentarima.VR nije nešto,probao,odustao.
    Poznanik mi je priznao da više troši na Draminu nego na VR igre.Ima i savjet protiv mučnine za rijetke (ne)sretnike koji su ga nabavili.
    Akupunktura.Budući da “kaciga” prekriva točke na glavi koje ubodom igala smanjuju mučninu i vrtoglavicu,postoje i alternativne točke na stražnjici,3 na lijevoj polutki i 3 na desnoj.Ako i ne pomogne,zanimljivo je gledati tipa s kacigom na glavi koji skakuće,mlatara dildoima,sapliće se o kabele i kojem iz guzice visi 6 igala.

  • VEK1NG

    23.11.2017 - 02:14

    Izmuzli su Skyrim maksimalno.Koliko su samo novca zaradili na njemu do sada.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!