HCL.HR

Fantomska konzola koja nikad nije postojala

Zoran Žalac 31.07.2017.   •   16 komentara


Da je sreće bilo, možda i malo više pameti, PC gaming i igraće konzole mogli su još prije deset godina dobiti vanbračni spoj poznat pod nazivom Phantom.

phantom-konzola (3)

Na tržištu trenutno imamo preko nekoliko konzola za svačiji ukus. No, kad se malo osvrnemo, daleko je veći broj konzola koje nisu uspjele opstati u tržišnoj utakmici. Počevši s ovim tekstom svakog mjeseca predstavit ćemo vam po jednu „baladu“ tih konzola. Nije da nemamo o čemu drugome pisati, ali kao što ćete vidjeti u tim pričama – iz neuspjeha se itekako može izvući pouka, a onda i malo bolje razumjeti sadašnje stanje u industriji videoigara. Seriju balada o propalim konzolama otvaramo uređajem prigodnog naziva – Phantom.

Phantom je, najkraće rečeno, konzola koja je trebala imati gotovo sve funkcionalnosti današnjih uređaja za gaming, ali je to najavljivala još prije 14 godina. Dok su Sony, Microsoft i Nintendo u šestoj generaciji konzola i dalje razmišljali o igrama na optičkim diskovima i klasičnoj distribuciji istih po trgovinama, tvrtka Infinium Labs imala je viziju konzole na koju će se igre skidati preko interneta, a korisnici će istima moći pristupati i preko pretplate. Zvuči li vam poznato? Možda kao nešto što nam je danas sasvim normalno pokraj PS Plus i Xbox Live usluga? Prije 14 godina to je bilo nečuveno.

phantom-konzola (1)

Phantom konzola svijetu je bila najavljena 20. 01. 2003. godine. S obzirom da ju je najavila mala tvrtka s Floride koja je osnovana tek mjesec dana prije najave, mnogi su bili skeptični i mislilli su da je riječ o nekakvoj šali. Međutim, tvrtka Infinium Labs mislila je ozbiljno, barem u početku. Imali su razrađen plan koji su otkrili sedam mjeseci nakon prvotne najave. Najavljen kao najbrža i najjača konzola na tržištu, Phantom je trebao doći sa neimenovanom Nvidijinom grafičkom karticom, 256 MB radne memorije i tvrdim diskom kapaciteta 100 GB (za to vrijeme ogromna količina prostora).

Uz konzolu koja je trebala koštati ispod 400 dolara planirali su lansirati mrežnu uslugu PhantomNet na koju bi se igrači pretplaćivali za 10 dolara mjesečno te zauzvrat dobivali pristup „tisućama igara“, kao i online multiplayeru. Što su još obećali možete pogledati u donjem videu.

Neka obećanja bila su progresivna čak i za današnje pojmove. Konzola je trebala biti nadogradiva i trebala je omogućiti nekakvu interakciju igrača s proizvođačima i izdavačima igara. No, čini se kako je sve to bio prevelik zalogaj za tvrtku Infinium Labs. Phantom je trebao krenuti u prodaju u prvom tromjesečju 2004. godine, što se nije dogodilo jer PhantomNet usluga nije bila dovršena, igre nisu bile licencirane, a ni sama konzola nije zaživjela dalje od prototipa.

Prvi prototip konzole dizajnirala je tvrtka Robrady, navodno u roku od šest tjedana. Napravljeno je pet funkcionalnih prototipa konzole, a jedan od njih pojavio se u opticaju prije dvije godine. Prototip je trebao imati svoj kontroler s dvije analogne palice, svojevrsnim d-padom i šest tipki na desnoj strani.

phantom-back

Zanimljivo je da se jedan takav prototip pojavio na QuakeCon konvenciji u kolovozu 2004. – i bio je razbijen… na pozornici… čekićem. Naime, sjećate se kako su neki bili skeptični kad je mala tvrtka niotkud najavila najjaču konzolu tog vremena? Jedan od takvih bio je i Kyle Bennett, urednik IT portala HardOCP. Bennett se zbog članka u kojemu je izražena sumnja prema tvrtki Infinium Labs našao u sudskom sporu s tvorcima Phantom konzole. Jedan od spornih detalja za Benneta bio je taj što tvorci Phantoma nikako nisu htjeli otkriti komponente koje bi njihova konzola trebala koristiti. Kad se dočepao prototipa konzole, Bennett ga je razbio kako bi otkrio što je unutra. Snimku tog događaja možete pogledati u donjem videu.

Phantom je imao još jedan prototip na E3 sajmu 2004. godine i taj je bio obliji, tanji i uglađeniji. Uz njega je dolazio i ranije spomenuti kontroler, no konzola se već tada koristila u kombinaciji s mišem i tipkovnicom o kojima ćemo riječ-dvije reći nešto kasnije u ovoj baladi. Ovaj prototip konzole prikazao je više različitih sučelja, a od igara je vrtio demo verziju Unreal Tournamenta 2004.

Nakon što je promašio prvi obećani datum izlaska, Phantom je trebao izaći u 11. mjesecu 2004. godine, no i to je propalo. Infinium Labs iste je godine izašao s vijestima o redizajnu i promjeni konzole. Otkriveno je da će Phantom u konačnici koristiti AMD Athlon XP 2500+ procesor, Nvidia GeForce FX 5700 Ultra grafičku karticu, 256 MB radne memorije te tvrdi disk kapaciteta 40 gigabajta. Sve to trebalo je doći u paketu za 200 dolara, a konzola je trebala biti „Made in China“. Pretplatnička usluga za iznajmljivanje igara trebala je koštati 30 dolara mjesečno ili pet dolara za tri dana. Pretplatnici bi svakog mjeseca dobivali nekoliko igara koje bi mogli zadržati (opet, zvuči li vam poznato?). Novi datum izlaska bio je postavljen za siječanj 2005.

phantom16

Nimalo iznenađujuće, Phantom konzola nije se pojavila početkom te godine. Odgođena je za treći mjesec, no ni tada se ništa nije dogodilo. Infinium Labs izostao je s E3 sajma te godine, a tek je kasnije rečeno da će konzola konkurirati Xboxu 360 u jesen 2005. Kao što i sami znate – ni od toga nije bilo ništa. Glavni problem bio je, dakako, financijske naravi – Infinium Labs nije uspio prikupiti predviđenih 30 milijuna dolara koliko im je trebalo za lansiranje njihove konzole. Od 2006. godine Phantom konzola se prestala spominjati.

Ubrzo je postalo jasno i zašto – Infinium Labs je u svega tri godine postojanja zabilježio gubitke u iznosu od 62.7 milijuna dolara. Većina tog iznosa otišla je na oglašavanje – ironično, proizvoda koji nikad nije zaživio. Tek 3.5 milijuna dolara potrošeno je na razvoj samog uređaja. Nakon što su priznali neuspjeh, u Infiniumu su se okrenuli tzv. Phantom Lapboardu – kombinaciji miša i tipkovnice koja je trebala biti jedna od metoda kontroliranja igara na Phantom konzoli.

phantom-konzola (2)

Radi se o podesivoj, bežičnoj tipkovnici s laserskim mišem koja je namijenjena za držanje u krilu. Prostor za miš dobiva se tako što je tipkovnica uzdignuta s jedne strane i sve izgleda maksimalno čudno. Za koncept Lapboarda bila je zainteresirana tvrtka Alienware, no Infinium Labs koji se u međuvremenu preimenovao u Phantom Entertainment nije mogao isporučiti svoj proizvod, tko bi rekao. Ipak, od 2008., dvije godine nakon najave, Phantom Lapboard je materijaliziran kao stvarni proizvod. I po cijeni od 140 dolara bio je popljuvan. Kasnija izdanja nisu bila mnogo bolja.

Posljednji trzaji tvrtke Phantom Entertainment datiraju do 2008. godine kada su uz partnerstvo s tvrtkama GameStreamer i Enterprise Class Gaming Network lansirali Phantom Gamestore, online dućan za PC igre. U ponudi je kratko bilo preko 2600 igara za PC, uključujući i hitove poput Fallouta 3 i Grand Theft Auta IV. No, s obzirom da ista nije popularna kao Steam, GOG, Humble Store, Origin, Uplay i hrpa drugih online trgovina, jasno vam je što se dogodilo.

phantom-game-store

Time zaključujemo ovu fantomsku priču uz dva zaključka. Kao prvo, tvrtka Infinium Labs nije imala loše ideje. Štoviše, danas vidimo da su imali viziju u kojem će distribucija videoigara neminovno krenuti. Prije nešto manje od dvije godine Valve je lansirao Steam Machines program koji je u suštini donio sve što je Phantom obećavao. S druge strane, pretplatničke usluge Microsofta i Sonyja, prvenstveno PS Now i Xbox Game Pass, također su ostvarile ono što je bilo planirano za Phantom konzolu.

Međutim, drugi zaključak je taj da bez čvrste infrastrukture sama vizija ne znači mnogo. Nerijetko se događa da netko pomisli kako je na tržište jednostavno izbaciti novi uređaj za igranje. No, kao što su mnogi naučili težim putem – teorija je jedno, a praksa nešto sasvim drugo. To ćemo potvrditi i idućeg mjeseca kada vam donesemo sljedeću priču o propaloj platformi.

Komentari (16)

  • ffranz13

    31.07.2017 - 19:20

    Zorane odličan tekst i dobra ideja da ovo izlazi na mjesečnoj bazi. Sve fino napisano i već se veselim sljedećem mjesecu i novom tekstu. Samo nastavi dalje smišljati ovakve dobre članke. Čita se sa guštom.

  • IvanHR

    31.07.2017 - 19:31

    Strašno koliko su novca potrošili,
    naravno tko će drugi imati phantom unboxing nego Linus 🙂

  • Negan

    31.07.2017 - 19:47

    Sony je zapoceo kao tvrtka koja je manje vise popravljala audio uredjaje… Nekad treba zapoceti skromno.

    • sedf

      @Negan, 31.07.2017 - 20:07

      To je ostina,ne odmah na konzolu.

    • IvanHR

      @Negan, 31.07.2017 - 20:36

      Zanimljivo je to da Sony Interactive Entertainment odjel je osnovan 1993. 🙂

    • sedf

      @IvanHR, 31.07.2017 - 21:00

      To nisam znao,ali ipak je trebalo vreme da se usudi se izaće na gaming sceni.

    • Lovac

      @Negan, 31.07.2017 - 21:44

      Da, al danas to ne prolazi. Treba ideja i kapital. Onda ili uspiješ megalomanski ili bankrot; na sreću/žalost, ovisi s koje strane gledaš.

    • Negan

      @Lovac, 31.07.2017 - 22:20

      Istina, ali danas vise manje ljude s idejom podupiru crowdfunding stranice i sl. Rijetko tko se baci u “veliki” biznis svojom lovom, a i taj kapital moras nekako osigurat.

    • sedf

      @Lovac, 31.07.2017 - 22:23

      Mudro

  • boris 34

    31.07.2017 - 20:05

    Bilo bi mocno da izade, jer pc ima najbolju grafiku i nebi imo neke konkurencije

  • Lovac

    31.07.2017 - 20:08

    Sjećam se kad sam o tome čitao u GamePlay časopisu. I’m an old man 🙁
    Da je tada postojao Kickstarter, možda bi i bilo što na kraju.

    • Vegeta123

      @Lovac, 01.08.2017 - 01:07

      Također se sjecam toga iz GamePlay casopisa.

  • l)oolvl

    01.08.2017 - 03:12

    ma, mislim da je velik dio problema u samom imenu – fantom. ugruvali su novce u marketing a sigurno je bio Sizifov posao progurati takvo ime na tržište

  • m4r1ju4n

    01.08.2017 - 12:24

    je li pippin slijedeći?

  • sedf

    06.08.2017 - 15:03

    Ne,vec apple konzola

  • MuKKsoN

    10.08.2017 - 18:11

    Steta sto nije dobila centralno svijetlo pozornice to je jedino sto mogu da kazem

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?