HCL.HR

INTERVJU: Pričali smo s ekipom koja svoj vojni rok služi u videoigri

Zoran Žalac 25.05.2017.   •   8 komentara


Razgovarali smo s domaćom udrugom Hrvatski vojnik koja spaja vojne situacije iz stvarnosti s virtualnim temeljem Arme 3 te kroz videoigru simulira kako je to služiti u vojsci.

hrvatski-vojnik-arma (3)

Udruga Hrvatski vojnik relativno je nova na našoj sceni i bavi se igranjem Arme 3 na način kakav baš i nije sasvim popularan među generalnom gamerskom populacijom. Ipak, njihovo simuliranje stvarne vojne obuke trudi sve osim zabave igračima ponuditi i korisnu vrstu edukacije. Kako sve to funkcionira i na koji način su uspjeli posložiti sustav koji funckionira, rekli su nam u ugodnom razgovoru kojega prenosimo u nastavku.

Zoran Žalac: Eto baš prije nekoliko dana razmišljam kako bi bilo zgodno otvoriti temu na našem forumu o tzv. custom izazovima u igrama. I taman mi Igor predloži da malo aktualiziramo domaće gaming udruge kroz intervjue. Ako sam dobro shvatio, bit vaše udruge je upravo taj custom način igranja – spajate situacije iz stvarnosti s virtualnim temeljem Arme 3. Dakle, ne igrate glavnu kampanju igre nego si stvarate vlastite? Pojasnite nam malo taj proces od postavljanja misije do izvršavanja konkretne operacije.

Duje Oršulić: Tako je, dakle igramo baš taj custom način igranja koji se naziva MilSim. MilSim je kratica za military simulation, odnosno vojnu simulaciju, a odnosi se na scenarije oružanih sukoba koje provode civili. Koliko nam je poznato, MilSim se najprije počeo pojavljivati u sportovima poput Airsofta i Paintballa. Međutim, prije nekoliko godina uspio se implementirati i u virtualni svijet zahvaljujući igračima koji su u svoje udruge i timove odlučili uvesti vojnu infrastrukturu kroz igre u kojima je to naravno bilo moguće.

Od naših ARMA veterana koji igraju Armu još od prvog serijala saznali smo kako se MilSim počeo implementirati u virtualan svijet u udrugama diljem svijeta i to izlaskom Arme 2. Sama konstrukcija pokretača koji ARMA koristi pokazala se savršenom za razvoj raznih modova i stilova igranja tako da je MilSim pronašao pravo utočište. Međutim, MilSim zahtjeva mnogo više rada, truda i vremena od ostalih custom načina igranja.

hrvatski-vojnik-arma (2)

Kako to zapravo izgleda? Zamislite da ste animatori svojih klijenata koji su došli kod vas na godišnji odmor i vi se svakog dana morate brinuti da im vrijeme na tom godišnjem odmoru ne prođe u dosadi već da se stalno imaju kako zabavljati, odnosno konstantno im morate planirati nove zanimacije. Tako je i s našom Udrugom, uveli smo tjedni program koji se trenutno sastoji od dva treninga tjedno i jedne operacije koja naravno prati našu kampanju.

Što se tiče osmišljavanja kampanje, naši kreativci rade na smišljanju priče koja će popratiti čitavu kampanju. Na temelju te priče (koja na primjer može sadržavati elemente početka rata u Ukrajini) slažu se operacije, odlučuje se o tome na koliko će operacija ta kampanja biti podijeljena i na kraju smišljaju se zadatci za svaku operaciju. Nakon što dođe tjedan pred operaciju, vođe timova upoznaju se sa planiranom operacijom koja je pred njima, tada se priča o strategiji i taktiziranju, te vođe timova na taj način dobiju predodžbu kako će operacija izgledati. Na temelju toga zatim dobivaju smjernice za trening svojih ljudi kako bi ih što bolje pripremili za nadolazeću operaciju.

Zoran: Dijelite li vlastite misije na Steam Workshopu drugim igračima ili su ekskluzivne članovima vaše udruge?

Duje: Ne dijelimo. Naše misije skupa sa modovima koje smo mi kreirali ostaju unutar Udruge ekskluzivno samo za članove. Samim time je i veći doživljaj i zadovoljstvo igrati s nama, tako da svi koji žele igrati u uniformi Hrvatske vojske i simulirati Hrvatsku vojsku na pravi način to trenutno mogu jedino ako nam se pridruže.

Zoran: Što točno spada pod tu „regionalizaciju“ vaših custom scenarija, koji su to materijali? Spomenuli ste mi opremu hrvatske vojske. Kako se to implementacija toga odražava na osnovu igre, tj. postoje li npr. neke stvari zbog koje bi igrač pomislio da hrvatska vojska jednostavno ne paše u Armu 3, pa morate prijeći preko tih stvari da biste se mogli uživjeti u igru?

Duje: Tu se radi o scenarijima koji su produkt našeg “brainstorminga”. Dakle, ideje izvlačimo na osnovi situacija i događaja iz više regija u svijetu u kojima se odvijaju ratna zbivanja ili su se možda već odvila. Na primjer, recimo da naša Udruga odlazi u “X” državu s ratnim zbivanjem te tamo vrši mirovnu misiju u sklopu NATO snaga.

Što se tiče implementacije svega toga, jednostavno ne dopuštamo da se to negativno odrazi na osnovu igre. Ako bi bilo tko od nas pomislio da HV ne paše u sklop igre iz nekog razloga tu nastupaju naši mod developeri koji sprječavaju nastanak znanstvene fantastike te da se izbjegne dovođenje u takvu situaciju da preko nečega trebamo prelaziti da bi se ljudi uopće mogli uživjeti. Što na samom kraju znači da se uvelike radi na autentičnosti opreme Hrvatske vojske.

hrvatski-vojnik-arma (1)

Zoran: Vaš način igranja simulira funkcioniranje vojne jedinice s velikim naglaskom na realističnost i autentičnost. Kako biste taj koncept najjednostavnije predočili nekom čitatelju generacije koja nije prošla vojnu obuku? Kako izgleda vaša hijerarhija tijekom igranja?

Duje: Jeste li ikada sanjali  da bi u nekom segmentu vašeg gaming života mogli postati članom vojske i sudjelovati na raznim misijama? Da naučite koristiti se raznim oružanim sredstvima bez da to utječe  na opasnost vašeg stvarnog života bez da to utječe na opasnost vašeg života? Da naučite dosta korisnih stvari o preživljavanju u neprijateljskom okruženju? Naša udruga nudi priliku za usvajanje znanja koja mogu koristiti u budućoj vojnoj karijeri.

Krenuvši  od samog vrha zapovjednog lanca, naša hijerarhija izgleda ovako: na samom vrhu sve vodi naš zapovjednik koji izdaje naredbe dvojici vođa desetine , zatim se taj lanac prostire na dvije desetine koje su u ovom trenutku formirane i djeluju unutar Udruge. Vođa desetine dalje prosljeđuje naredbe do vođa u svojoj desetini. Vođe timova po tim naređenjima upravljaju vlastitim ljudima te skupa s njima radi na rješavanju zadatka.

hrvatski-vojnik-arma (4)

Zoran: Ima li takvo simularanje nekakvu konkretnu prednost u igrama ili je to samo pretvaranje, radi ugođaja? Nije kao da je podjela na klase strana za FPS igre, a kad je timska igra u pitanju uglavnom se sluša onoga tko je najiskusniji ili tko najbolje igra.

Duje: Itekako ima prednost jer će timski igrači u bilo kojoj igri znatno bolje proći od “vukova samotnjaka”. Naša ih simulacija ne uči samo kako izvršiti naredbu već i kako misliti svojom glavom. Uglavnom preferiramo da se sluša najiskusnije, ali nije uvijek slučaj ovisno o nadarenosti samog pojedinca u vođenju i upravljanju. Vještinu mogu imati svi, ali opet to im vrijedi samo za 1-na-1 situacije s neprijateljem, a za sve ostalo potrebno je učenje i stjecanje iskustva u različitim situacijama.

Zoran: Rekli ste mi da vaši igrači prolaze kroz tzv. regrutacijski kamp te da se specijaliziraju za jednu poziciju. Kako to točno funkcionira – mogu li kroz regrutaciju prolaziti više puta, moraju li se uvijek držati svoje pozicije? Igra li vještina tu ikakvu ulogu, tj. jeste li ikome nakon regrutacije rekli: „Sori, najbolje da ideš služiti civilno“?

Duje: Regrutaciju prolaze svi novi članovi  kako bi naučili osnove i bili spremni za akciju u bilo kojem trenutku. Naravno da se može više puta prolaziti kroz regrutacijski kamp, ali većinom u svrhu specijalizacija. Igrači se mogu specijalizirati za bilo koju poziciju, čak i više njih, što je i poželjno jer će mnogo lakše provoditi mijenjanje pozicija. Igrači se ne moraju držati stalno jedno te iste pozicije, mogu se mijenjati sa svojim suigračima ali pod uvjetom da su i jedan i drugi koji se mijenjaju prethodno specijalizirani za pozicije sa kojima se mijenjaju.

hrvatski-vojnik-arma (5)

Vještina tu ne igra nikakvu uloge jer se svakog novaka bez obzira na njegovo prethodno znanje nauči svemu potrebnom. Važno je samo imati volju, želju i zanimanje za ovakav stil igranja. Nakon regrutacije nikoga nismo odbili, svatko ima priliku okušati se. Doduše, bilo je igrača koji bi igrali neko vrijeme i onda bi odlučili nakon toga izaći iz udruge jer bi kroz par operacija shvatili da ovakav način igranja nije za njih.

Zoran: Kako regulirate poslušnost igrača? Imate li sustav kojim smanjujete rizik od Leeroy Jenkins situacija?

Duje: Regulacija poslušnosti funkcionira savršeno, najprije zbog toga jer tu većinom igraju ljudi koji razumiju MilSim tako da nije bilo potrebe za nekim većim intervencijama. Naravno, greške se ponekad dogode, ali se igraču na vrijeme ukaže na grešku kako se ne bi više ponovila. Kao što stalno ponavljamo unutar Udruge – svi smo tu da učimo. Ako bi došlo do kakvog neposluha, s igračem se najprije ozbiljno popriča te ga se upozori.

Međutim, ako isti igrač nastavi s provođenjem neposluha, tada se taj igrač sankcionira na način da mu se zabrani igranje na određeno vrijeme ili čak izbacivanjem iz Udruge u krajnjem slučaju, ovisno o situaciji i problemu. Što se tiče Leeroy Jenkins situacija , toga zasad kod nas nije bilo i nastojimo da ih ne bude. Na početku se odmah igraču objasni da je ovo MilSim, da se ovdje igra timski i nikako drugačije.

hrvatski-vojnik-arma (7)

Zoran: Postoje li nekakve tehničke prepreke za vaš način igranja? Tipa nekome nestane struje, ostalima čitava akcija propada? Ili npr. ping je nekome visok, internet zašteka baš u ključnom trenutku operacije? Prema onome što sam uspio vidjeti iz vaših snimki, postoji problem zvan desync?

Uvijek postoji nekakva tehnička prepreka, u Armi pogotovo. No, kod nas zato uvijek postoji i plan B. Na sve smo spremni tako da nikome akcija neće propasti čak i da nekome zašteka internet, u ključnom trenutku uvijek je tu igrač u pripremi koji će ga zamijeniti. Što se tičedesync-a, to je snimljeno u ranoj fazi razvoja Udruge, kada smo operacije hostali s privatnog računala. Međutim, kako se udruga razvijala i kako je broj ljudi rastao, odlučili smo zakupiti public server koji financiramo iz vlastitih džepova te smo time uspješno riješili problem zvan desync.

Zoran: Iz kojih izvora crpite znanja o ratnim strategijama, terminologiji i sl.? Postoje li pritom možda neka znanja koja su specifična za samu Armu 3, nekakvi trikovi zbog kojih bi profesionalni igrač recimo imao prednost nad profesionalnim vojnikom?

Duje: Postoje razne literature koje proučava više ljudi iz udruge. Ukratko, to je opće poznata literatura zvana “Umijeće ratovanja” te razni priručnici Američke vojske poput “Vojni programi”,”Oružja”,”Povijest Vojski”,”Kamuflaža, prikrivanje i skrivanje”,”Lanac zapovijedanja”,”Kodeks vojnog ponašanja”,”Sve o vojnoj tehnologiji”,”Taktiziranje i Strategija”, te jedan online priručnik koji se tiče same Arme i MilSima.

hrvatski-vojnik-arma (6)

Ne možemo reći da bi profesionalni MilSim igrač mogao biti u prednosti nad profesionalnim vojnikom, ali bi mu svakako mogao parirati na bazi znanja. Zapravo je moguće da bi profesionalni igrač mogao proći kroz više različitih situacija unutar igre nego profesionalni vojnik u svojoj karijeri. Iako, igrač bi sve to prošao na virtualnoj sceni dok bi vojnik to osjetio na vlastitoj koži, što nikako nije isto. Ali, ako to sklonimo na stranu, definitivno je pariranje na bazi znanja vrlo lako moguće, pogotovo u vojnoj taktici te u vođenju i upravljanju.

Zoran: Vidite li videoigre u sklopu stvarne vojne obuke u HV, barem u nekakvoj budućnosti? Nije tajna da nam je vojska u nepovoljnom položaju, ali mogućnost virtualne vojne obuke postoji već duži niz godina, ako se ne varam još se America’s Army koristio u slične svrhe. Imate li kakva saznanja o tome koristi li se nešto slično u vojnom obrazovanju kod nas?

Duje: Ne samo da vidimo, nego smo već i vidjeli kako Hrvatska vojska na svojim sveučilišnim studijima za obuku dočasnika i časnika koristi vojni simulator ARMA 2. Jesu li se u međuvremenu modernizirali i prebacili na treći dio serijala, to ne znamo. Iskreno se nadamo da će MORH takve simulatore koristiti i dalje, jer evo mi iz prve ruke možemo potvrditi da takve simulacije definitivno utječu na svijest samog vojnika o okolini i svom okruženju.

Zoran: Kakvi su vam planovi za budućnost udruge? Planirate li se držati Arme ili krajičkom oka pratite ostatak scene militarističkih simulatora?

Duje: I dalje nam je u planu držanje uz Armu, ali naravno da promatramo  i razvoj drugih simulatora, makar i samo uz informativno promatranje. S Armom smo započeli i na Armi ćemo i ostati, ma koliko tehničkih problema sama igra imala mi ćemo se nastaviti truditi i dalje.

Zoran: U slučaju da ste upravo zainteresirali novu publiku koja ranije nije znala za vašu udrugu, dajmo im smjernice. Mogu li postati članovi vaše udruge, suborci na terenu? Gdje vas mogu pronaći, pratiti i bodriti u daljnjem radu?

Duje: Naravno svi nam se mogu pridružiti. Uglavnom primamo samo punoljetne članove, ali naravno ako se i netko maloljetan prijavi nećemo ga odbiti već će biti tretiran na isti način kao i svi ali pod nekim posebnim nadzorom će djelovati upravo zbog Leeroy Jenkins situacija, pošto su maloljetni igrači više skloni tome. No, da budemo jasni – svi su dobrodošli, svaki je član ravnopravan s ostalim članovima bez obzira na boju kože, vjersku, nacionalnu ili pak političku pripadnost.

Javiti nam se možete da našu Facebook stranicu, prijaviti se možete na našoj službenoj web stranici, a pratiti naš rad možete putem Facebooka i YouTube kanala naših članova. Ovim putem također pozivamo sve čitatelje koje smo zainteresirali da dođu i barem se okušaju u MilSim načinu igranja, sa zadovoljstvom vas očekujemo. Naravno, zahvaljujemo se HCL uredništvu na intervjuu, bilo nam je veliko zadovoljstvo surađivati sa vama.

Zoran: Mi također zahvaljujemo vama na intervjuu i želimo svijetlu budućnost vašoj udruzi.

Komentari (8)

  • Stjepan Fikter

    25.05.2017 - 16:33

    Kad je dvojka izašla nikada nisam mislio kako bi moglo biti više od 10 ljudi zainteresirano, a na kraju nas je znalo biti 25+. Predivna igra za one kojima je zabavan ovakav stil igranja, pogotovo kada se može dogoditi da se tijekom misije ne ispali niti jedan metak. Ovisno o ulozi naravno.

  • TeroXCro

    25.05.2017 - 18:14

    Igre poput Arme i Squada su najbolje pucačine za bilo koga ko ne želi toxic comunity,igrao bi konstantno da neman smeće PC.

    • TypicalHog

      @TeroXCro, 26.05.2017 - 20:26

      Slažem se, kupio Squad i nisam požalio ni centa.

  • Toma_HR

    25.05.2017 - 22:56

    Hahaha, umrijet ću od smijeha – “simulator”

    • cocoHD

      @Toma_HR, 27.05.2017 - 01:52

      Jesi li ikada zaigro Armu uopce, probo onako bar na pola sata?

  • Pero Zdero

    26.05.2017 - 13:26

    Nek idu u pravu vojsku ako ju toliko vole. Virtualno služenje vojnog roka? hahahahaha

  • cocoHD

    27.05.2017 - 01:49

    Najprije se barem potrudite pročitati članak prije nego se usudite komentirati i osuđivati nečije ideje i rad. Usuđujete se osuditi ovako nešto a ni ne znate definiciju MilSim-a, vjerojatno ne znate ni o čemu pričam jer niste uspjeli niti “preletjeti” preko te riječi unutar članka. To nije virtualan vojni rok, vec simuliranje vojske šta vam je?

  • Adeiss24

    28.05.2017 - 14:08

    Jako mi se svida vasa prica i da imam bolji PC definitivno bi vam se pridruzio ali za sada nazalost nista :) svaka cast nastavite dalje

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!