HCL.HR

Intervju – Igor Sečen

Marko 30.11.2008.   •   9 komentara


Nakon poznatoga recenzenta Igora Gajića ilitiga Iggya, vrijeme je došlo da obavimo jedan razgovor ugodni i sa glavnim urednikom omiljenog nam gamerskog časopisa PC Play.

Iako smo prvim pitanjem koje ćete ispod pročitati, htjeli postići da nam se mr. Sečen predstavi u nešto više riječi nego mi napišemo u našim standardnim uvodima u intervjue, te možda u malo intimnijem tonu, održao je profesionalnost, pokudio nas za ovakav pokušaj “neobičnog” načina startanja intervjua i odgovorio u jednome poslovnome smislu. I svaka mu čast na tome, naša greška što nismo bolje specificirali što tražimo u pitanju.

U svakom slučaju, ispod ovih uvodnih redaka čeka vas zanimljiv intervju sa najvećim, najvišim i najjačim čovjekom iz redakcije PC Play časopisa. Zavalite se udobno, scrolajte dolje, čitajte i na kraju, naravno, komentirajte.

HCL: Da mi ne pišemo neki posebni uvod (lijeni smo, dovraga), recite nam za sam početak intervjua ponešto ukratko o sebi. Tko je Igor Sečen?

Obično se na ovaj način ne započinje intervju, sorry, ali novinarska krv me tjera da ovo iskomentiram. Znači predstavljanje osobe s kojom razgovarate morate obaviti sami barem kroz rečenicu dvije jer se sugovornici nikada ne osjećaju ugodno u opisivanju sebe. Dakle, uz pretpostavku da se vaše pitanje odnosi na moj posao, Igor Sečen je urednik tiskanih izdanja izdavačke kuće VIDI-TO i glavni urednik PC Playa.

HCL: Svatko ima svoju prvu ljubav, zanima nas što je odredilo vaš put gamera i recenzenta, koja igra, koja konzola?

Vjerovali ili ne, s igranjem video igara započeo sam sredinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kada sam kao školarac pohađao fakultativni predmet Interaktivni pristup kompjuterima u tadašnjem SRCE-u u Zagrebu. Neće vam ništa značiti, ali to je bilo računalo UNIVAC 1100, a prve “igre” su bile tipa memory sa slovima, program za razgovaranje s računalom, naravno sve tekstualno bez ikakve grafike, to nitko danas ne bi mogao nazvati igrama.

No pravi gaming sam započeo na automatima tipa Space Invaders, PacMan, Asteroid i sličnima. Kućni video gaming mi je krenuo sa Spectrumom i Manic Minerom, pa se nastavio na Komodorac i Pirates!, da bi preko Amige i čuvene Elite nekako došao do PC računala, no nisam siguran da li mi je prva igra na njemu bila Tetris ili Prince of Persia.

HCL: Zanima nas, kako je uopće nastao časopis PC Play i kako ste došli na ideju započinjanja u vremenima kada prosječnom Hrvatu računalo i nije bilo tako blisko i dostupno?

PC Play je napravilo svega par ljudi kao eksperimentalni projekt naše izdavačke kuće VIDI koja je te 1998. godine predvidjela veliku budućnost PC gaminga. Obzirom da je nulti broj prodan rekordno nas nekoliko informatičkih novinara okupljeno je u pravo uredništvo i odmah u startu smo izborili prvo mjesto na nebu hrvatskog gaming novinarstva koje nismo ispustili do dan danas.

HCL: Iako vas mnogi smatraju najboljim hrvatskim gaming časopisom, mnogi zamjeraju na kvaliteti nekih tekstova. Da li je razlog tome činjenica da vam nedostaje pravih tekstopisaca koje ste imali do prije par godina? I da ubacimo potpitanje, tko su bili ti pravi autori sa samih početaka, tko vam je pomogao uspraviti PC Play na noge, tko vam najviše nedostaje?

PC Play je upravo svojim tekstovima izborio mjesto pod suncem a tako je i danas. Svi čitatelji navode kvalitetu i “pc playovski duh” tekstova kao glavnu odliku PC Playa, stoga ne bih mogao reći da nam nedostaje tekstopisaca.

Svaki časopis je živo biće, novi autori se stalno pojavljuju, neki odlaze, drugi dolaze, kao što je to slučaj u svim redakcijama. Ne bi bilo fer da jedne navodim kao zaslužnije nego druge, no ovi koji su tu danas, meni su najkvalitetniji do sada, čemu doduše pomaže i činjenica kako ih je mnogo pa mi je puno lakše filtrirati kvalitetu nego prije. Obzirom da oni nekadašnji vode potpuno drugačije živote, nemaju vremena bilo za igranje ili pisanje, neki čak ne koriste Windowse, a neki ni računala, ne mogu reći da bismo si danas puno pomogli s njima koliko god smo si ostali dobri frendovi.

HCL: Postali ste dio izdavaštva Vidi, da li to znači da vam oni određuju uvjete tipa broja stranica, količine tiraža, sadržaja DVD-a? Znamo da je zbog financijskih i drugih poteškoća propao i Hacker časopis. Što mislite biste li vi uspjeli bez potpore Vidia?

Malo ste neinformirani, jer smo mi oduvijek bili dio izdavačke kuće VIDI. Odluke o produkciji se donose na više razina i u to ne bih ulazio jer bih vaše čitatelje ubio dosadom pa ću samo reći kako je uređivačka shema naših časopisa isključivo u rukama glavnih urednika. Hacker je imao daleko veću potporu svojih stravično jakih izdavačkih kuća nego mi, prvo Europa Press Holdinga, a potom i NCL Grupe pa mu to nije puno pomoglo.

HCL: Kada je “otišao” Hacker, jeste li osjetili olakšanje jer nemate konkurencije ili pak strah jer slični vama odlaze?

Ni jedno ni drugo. Sudbina Hackera nas nije iznenadila jer smo već poduže bili upoznati s njihovim stanjem. Malo me strah bilo samo zato što sam se bojao da se naši ljudi ne opuste zbog gubitka konkurencije, jer nam je to nadmetanje s Hackerom automatski nametalo borbeni duh. Srećom te sumnje su bile neopravdane.

HCL: Zaposlili ste neke nove, neiskusne tekstopisce, neki su se pokazali kao pun pogodak, a iskreno neki su promašili zicer, no jeste li na tu ideju došli jer vam je bilo premalo ruka na papiru, jer se IgGy znojio pod tušem od previše posla, ili ste samo htjeli isprobati nešto novo?

Ako to istinski mislite, onda bih rekao kako oni s kojima sam možda promašio više ne pišu za PC Play. Ne pada mi na pamet nitko koga bih označio lošim autorom u PC Playu, možda biste mi to mogli jednom pojasniti i uprijeti prstom na koga konkretno mislite. Iz inputa koji dobijamo od naših čitatelja takvih ovdje nema. Ponavljam kako upravo brojnost autora omogućava bolje filtriranje kvalitete.

HCL: Kad se sve zbroji i oduzme koliko ruka imate na raspolaganju (vi dvije i tko još), tko su ljudi starog kova, sa početaka projekta, a tko od novih po vašem mišljenju ima blistavu budućnost? Imate impressum, ali intervju ćemo pisati bez linkova pa nam recite i tko tu što radi?

Na raspolaganju imamo dvadesetak stalnih suradnika, neki su malo aktivniji, neki malo manje, a imamo i još nekoliko povremenih autora. Od ekipe iz prvog broja više nema nikoga osim mene, a ljude ne bih izdvajao i predviđao im bilo kakvu budućnost jer su to osobe različitih profila. Svi imaju potencijale za informatičko novinarstvo, no pitanje je tko će se od njih time doista jednog dana profesionalno baviti. Sve ono što piše u impressumu časopisa stoji, pa nema smisla da sad isto počnem nabrajati, možete ga slobodno prepisati iz PC Playa.

HCL: Prije par godina otvoren je PC Play forum, koji okuplja velik broj forumaša. Recite nam kako je moguće doći do moderatorskog mjesta? Je li žicanje forumaša isplativo ili jednostavno vi prepoznate znanje i talent određenog člana i ponudite mu mjesto moderatora?

Do moderatorskog mjesta na forumu najlakše se dolazi aktivnim i pametnim sudjelovanjem u njegovom radu, poznavanjem tematike određenih podforuma, naravno ima tu i obilje žicanja, no već duže vremena glavnu odluku donosi vijeće modova kojem netko od moderatora ili admina pošalje prijedlog, ako se slože imamo novog moda.

HCL: Svi znamo da sa svakim forumom dolazi i određena grupa ljudi željna spammanja, flejmanja ili kako se već kaže. Vi ste odlučili to suzbiti otvaranjem podforuma koji se trenutno zove Genetski modificirane krpelji. Jeste li ostvarili cilj?

Kada je rješavanje spama u jednom trenutku postalo nemogući zadatak i modovi se u svojim podforumima nisu mogli boriti s njim pala nam je ideja o otvaranju “legalnog” spamerskog podforuma i to se pokazalo kao pun pogodak. Od tada se 90% spama na forumu dogodi u tom podforumu pa je ostatak foruma uvelike olakšano moderirati.

HCL: Postoji li neki forumaš kojeg osobito cijenite?

Postoji ih jako puno, doista ne bih nabrajao jer bi to potrajalo.

HCL: Žestoki ste protivnici piratstva, je li vam tako nametnuo Vidi, ili biste se i bez njih suprotstavili tome problemu? Jesu li pravi antivirus piratliji konzolaške i MMO igre?

Mislim da je dužnost svih nas koji u bilo kojem obliku pratimo gaming industriju istupati protiv piratstva, jer svi moramo biti svjesni kako je kupnja igara jedini preduvjet da proizvođači rade igre i osiguraju nam budućnost gaminga. Postoji puno kvalitetnih načina za zaustavljanje ili smanjivanje piratstva, prije svega to su jeftine igre, mislim kako najveću budućnost tome mogu osigurati online servisi poput Steama, jer povećana prodaja igara preko downloada s neta rezultirat će i padu cijena igara u trgovinama.

MMO igre imaju utjecaja na smanjenje piratstva, ali ne igraju svi MMO. Što se konzola tiče, na njima je piratstvo isto kao i za PC, osim za PS3, za koji još ne postoje metode kopiranja igara, što ne znači da će to ostati za uvijek. Činjenica stoji da se igre za PS3 prodaju izvrsno, znači nešto ima i u metodama zaštite, no pitanje je do kada?

HCL: Stalno se vrtim oko Hackera, osjećam da vam je to bio pravi konkurent, pa znate li i možete li reći nešto više o njegovu raspadu? I koliko druge gaming časopise u Hrvatskoj cijenite kao konkurenciju (slobodno, neće se nitko naljutiti)?

Ne bih želio pričati više o propasti Hackera, doista se nemam namjeru naslađivati na nečijoj tuđoj nesreći. Mada danas nemamo izravnu konkurenciju, postoji mnoštvo časopisa i drugih medija koji se manje-više bave i praćenjem PC gaminga, pa se nikada ne opuštamo.

HCL: Sve se više izdaje gomila nastavaka i ekspanzija umjesto da se rade nove igre/franšize i slično. Iako ovo nije boljka samo PC gaminga, smatrate li da PC gaming odlazi u krivom smjeru ili smo mi samo postali razmaženi?

Nastavci i ekspanzije kvalitetnih igara prodaju se dobro kao i originali pa se nitko neće odreći uspješne franšize. Nemam ništa protiv nastavaka ako su kvalitetni, osobno znam barem deset franšiza u kojima uživam i za koje željno iščekujem svaki nastavak ili ekspanziju. Ono što se pokazuje kao najrealnija budućnost gaminga je multiplatformska orijentacija.

Izdavači danas diktiraju developerima proizvodnju igara za čim više platformi jer im to uvelike povećava zaradu, pa je za očekivati kako će se ekskluzivni naslovi za pojedinačne platforme jako prorijediti. To nije ništa loše, no važno je samo da se portanje igara s jednih na druge platforme radi pametno, recimo da neki Crysis 2 bude rađen izvorno za PC pa tek potom portan na konzolu, a ne obrnuto. “Protuprirodno” portanje vidim kao najveću opasnost za budućnost gaminga i oko tih pitanja bi se svi proizvođači igara morali udružiti i dogovoriti kako ne bi došlo do pada kvalitete, prije svega kod igara za PC.

HCL: Je li ostalo premalo novih, neiskorištenih tema za igre? Evo vam i jedinstvene prilike da predložite svoju ideju za igru koje se nitko još nije dotaknuo…

Žanrovi igara su svi već debelo utvrđeni, njihovo miješanje je također stara stvar, dakle preostaju samo dobri i originalni scenariji i settinzi unutar postojećih žanrova. Što se ideja za igre tiče, ima tu puno dobrih settinga temeljenih na zbivanjima u našim krajevima, od Seljačke bune, ratova s Turcima, Drugog svjetskog rata iz perspektive domaćih bitaka, pa sve do Domovinskog rata. Iz toga bi se mogle raditi odlične pucačine, akcijske avanture i kvalitetni RTS-ovi. Imam i ideju za nešto potpuno originalno ali za to još ne postoji tehnologija pa ću malo pričekati.

HCL: Sve je manje i manje PC ekskluziva, te su zasada jedino avanture i strategije ostale koliko-toliko vjerne PC-u. Smatrate li da su multiplatformeri i konzolaški portovi jednako kvalitetni na PC-u kao i na konzolama? I jesu li možda upravo oni krivi za današnje stanje PC gaminga?

Kao što sam rekao, multiplatforming je vrlo vjerojatna budućnost gaminga s mnogim pogodnostima ali i velikih rizicima. Postoje portani naslovi koji su dobri na više platformi, ali ima i loših primjera. FPS i RTS još uvijek nikako ne funkcionira na konzolama koliko god se trudili, no ako se igre tih žanrova baš moraju raditi za sve platforme, onda neka ih prvo naprave za PC, a onda portaju za konzole ili mobitele. Inače stanje PC gaminga nije uopće tako loše kao što se laicima čini, prodaja PC igara nadmašuje prodaju igara za konzole, jedino se smanjila PC ekskluziva.

HCL: Kad smo već kod toga, često u vašem časopisu susrećemo vrlo visoke ocjene pojedinih igara. Mnogi čitatelji onda smatraju da su igre ocjenjene ispod 80% loše, te ih trebaju zaobići. Uzmimo na primjer Crysis i UT3 koji su dobili 95% i više. Jesu li to zaista postali novi temelji tog žanra s kojim će se mjeriti svi nadolazeći shooteri u narednih 10 godina ili je nešto sasvim drugačije posrijedi? Na koji način ocjenjujete?

U PC Playu postoji jedan kvalitetan način ocjenjivanja, koji možda nije savršen ali je po nama najrealniji od svih drugih. Postoji pet kategorija za ocjenjivanje – igrivost, grafika, animacija, zvuk i glazba. Izaberu se tri kategorije s najvećom ocjenom s time da jedna od njih mora biti igrivost, zbroje i podijele s tri.. Igre poput Crysisa uvijek će dobiti veću ocjenu zbog inovativnosti u nekom od segmenata, iskreno rečeno, nakon što odigrate Crysis i potom idete igrati neku drugu pucačinu, dugo vam vremena treba da se oslobodite osjećaja kao da ste iz Ferrarija sjeli u Fiću. Daleko od toga da ima savršen gameplay ali je revolucinaran po mnogo čemu i stoga ne čudi što ga svi ocjenjuju tako visoko. Samo bi ga totalni ignorant mogao ocijeniti ocjenom ispod 90. E sad bilo 91 ili 95 to je totalno nevažno. U biti ocjene iznad 80 govore da se radi o vrlo kvalitetnim igrama ali ljudi često gledaju samo one iznad 90 što je velika greška. Već smo razmišljali o tome da napravimo okrugle ocjene od 1-10, no nekako nas “pere” tradicija pa je nećemo izdati.

HCL: Smatrate li da će nadolazeće igre popraviti trenutačno stanje na gaming sceni? Jeste zadovoljni ovom gamerskom godinom?

O da. Samo ono što je izašlo u zadnjih mjesec dana ulijeva veliku nadu. Pazite ovo: Fallout 3, CoD WaW, Dead Space, Left 4 Dead, C&C RA3, WoW WotLK, Far Cry 2, GTA 4 (PC), Tomb Raider Underworld… Da ne kažem kako dolaze dva velika MMO-a – Star Trek Online i Star Wars: The Old Republic. Ako to ne uljeva nadu onda ne znam što bi trebalo.

HCL: Što mislite o Blizzardovoj podjeli Starcrafta 2 na tri dijela? Jesu li tu samo novci u igri ili je nešto drugo u pitanju?

Sigurno da je novac veliki razlog, no vjerojatno je tu važna i produkcija jer ćete prvi dio moći zaigrati puno ranije nego što bi to bilo kada bismo čekali da sva tri dijela budu završena. Blizzard nikada u životu nije povukao krivi potez, pa sam siguran kako će i ovo biti pun pogodak.

HCL: Za kraj da iskoristim ovu jedinstvenu priliku i priupitam vas i što mislite o našem HCL.hr portalu, našim člancima, forumu itd. Pokudite nas slobodno, pohvalite nas još slobodnije :)

Ne bih vas mogao ni hvaliti ni kuditi jer doista ne stižem pratiti što se zbiva na portalima, a teško mi je s neta čitati dulje tekstove osim vijesti za koje moram ustvrditi da su vam sasvim OK. Forum vam je prilično aktivan i vidi ste da ste jako dobra ekipa i odani misiji promicanja gaminga kao i mi. Želim vam samo da vas entuzijazam nikada ne napusti. Pozdravljam sve vaše posjetitelje, posebice forumaše, od kojih su mnogi prilično aktivni i na našem forumu, pa se vidi da smo na “istoj liniji”.

I par brzopoteznih za kraj:

1. Pet najboljih igara?
Duke Nukem 3D, RTCW, Doom, Wolfenstein 3D, Crysis.
2. Lizalica ili žvaka?
Žvaka
3. Čokolada ili vanilija?
Čokolada
4. Vaš najdraži glazbeni žanr je:
Heavy Metal
5. Burek ili ćevapi?
Ćevapi
6. Burek sa sirom ili sirnica?
Burek
7. Knjiga ili film?
Film
8. Zadnja pročitana knjiga?
Ne sjećam se.

I eto to je to za ovaj put. Zahvaljujemo se gospodinu Sečenu što si je uzeo malo vremena i odgovorio na ovih nekoliko pitanja te samim time učinio ovo kišno nedjeljno poslijepodne još malo ugodnijim našim čitateljima.

Ako još niste pročitajte i nešto vrckastiji i slobodniji intervju koji smo još prije nekoliko godina odradili sa već spomenutim recenzentom PC Play časopisa Igorom Gajićem. I naravno, ne zaboravite nam ostaviti kakav komentar ispod.

Komentari (9)

  • Seengeer

    30.11.2008 - 15:48

    Kul intervju Marko :)

  • Pilip

    30.11.2008 - 15:57

    Cudan intervju, iznenadil sam se radi par pitanja koja su imo totalna glupost al nvm.

  • Del@

    30.11.2008 - 16:13

    mah… sve se odradilo nekak prebrzo, inace ovo bi bilo (i trebalo biti) bolje
    :shy

  • Loky1862

    30.11.2008 - 21:20

    Lik mi se čini malo uštogljen, nema onaj zajebantski štih kao iggy… Odličan tekst, za svaku pohvalu!

  • Protector

    30.11.2008 - 22:28

    gg :)

  • _Cox

    01.12.2008 - 03:03

    Loš odabir pitanja lol Slažem se s Pilipom 😀

  • Phylip

    03.12.2008 - 19:49

    Lik je malo zabrijan,slažem sam s Lokijem

  • W1k1n6

    12.12.2008 - 12:56

    A *ebaga i ja sam sebi izgledam uštogljeno kad ovo čitam. Što mogu, čovjek postavljao ozbiljna pitanja, ne znam ga dovoljno dobro da bih mu glumio mesićev vicomat.

  • redhillunited

    06.09.2010 - 11:18

    PC Play ne kupujem jer je preskup i mislim da je GamePlay najbolji casopis na svijetu!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!