HCL.HR

GamerGate ili kako smo se počeli svađati i zaboravili voljeti igre

Zoran Žalac 20.10.2014.   •   15 komentara


Većina ljubitelja videoigara htjela bi da se videoigre u široj javnosti smatraju umjetnošću. No, čini se kako dio te većine nije spreman prihvatiti kritički aspekt te umjetnosti.

Unazad dva i pol mjeseca industrija videoigara suočava se s jednom blesavom situacijom. Spora je godina i očito je malo hitova, pa od kolovoza ove godine novinari koji pišu o igrama blago rečeno vode rat riječima protiv skupine nadobudnih aktivista čiji se pokret skriva iza hashtaga #GamerGate. Mi vas na HCL-u o tome nismo obavještavali prvenstveno jer se radi o stranim medijima, i u globalu – ne toliko o pitanju samih videoigara.

Međutim, situacija je zadnjih tjedana eskalirala do te mjere da su dotični sukob (a riječ je zapravo o prepucavanju preko interneta, a rjeđe civiliziranom dijalogu) počeli pratiti svjetski mediji koji o industriji videoigara pišu svake prijestupne godine. Tako se na naslovnici novina The New York Times nedavno našao članak o seksizmu u gaming industriji, a seksizam je pri tome pristojan zamjenski izraz za ono što se trenutno događa u takozvanoj GamerGate aferi.

S obzirom da vam na HCL-u osim informativnog i zabavnog sadržaja nastojimo povremeno ponuditi edukativan sadržaj, pa čak i sadržaj za raspravu, red je da prokomentiramo što se to događa na globalnom međumrežju. Naravno, ovo nije isključiva ni jednostrana tema, stoga ću pokušati ne zauzimati strane nego jednostavno izraziti vlastito mišljenje.

Dakle, gdje gori? Ukratko, dva problema isprepletena u jednoj stvari. Kontroverzi GamerGatea prethode dva slučaja koja se vežu za rodnu neravnopravnost. Prvi je slučaj feministkinje Anite Sarkeesian koja od prošle godine na YouTubeu vodi serijal Tropes vs. Women in Video Games gdje demonstrira stereotipni prikaz ženskog roda u videoigrama. U suštini, Sarkeesian argumentira kako se uloga žene u videoigrama danas ne razlikuje mnogo od ranih dana (prije gotovo 35 godina) gdje je služila kao predmet zatočeništva Donkey Konga i nagrada za tadašnjeg Jumpmana, današnjeg Super Maria.

Takvo vjerovanje nije dobro sjelo među određenom internetskom publikom zbog čega je Sarkeesian zadobila brojne uvrede, prijetnje silovanjem, smrću i gore. Sarkeesian je nedavno trebala održati govor na državnom sveučilištu u Utahu, no isti je otkazan jer je primila prijetnju da će se dogoditi „najsmrtonosnija pucnjava u školi u povijesti Amerike“. Brojni mediji i developeri igara stali su u obranu Sarkeesian te su osudili napastovanje, među najistaknutijima i Entertainment Software Association – organizator E3 sajma. Međutim, određeni dio publike smatra da Aniti Sarkeesian i njezinim kritikama ne treba dati mjesta u medijima koji se bave videoigrama.

Drugi slučaj također je vezan za ženski rod, ali ne za kritiku uloge ženskih likova u igrama, nego za kritiku položaja žena u industriji igara. U središtu ovog slučaja je Zoe Quinn, nezavisna kreatorica igre Depression Quest. Quinn je bila žrtva javnog linča na internetu nakon što je njezin bivši dečko razotkrio kako ga je varala s nekoliko ljudi iz industrije videoigara, vjerojatno u svrhu promoviranja vlastite igre. Među „ljubavnicima“ se našao i novinar portala Kotaku na kojemu se o Qunninoj igri pisalo jako pozitivno, a to je izazvalo lavinu nepovjerenja i prozivanja novinara o pitanju etike. Također je obznanjeno kako su brojni zaposlenici Kotakua i Polygona financijski pomagali Zoe Quinn prije nego su pozitivno pisali o njezinoj igri.

Zatim je uslijedio kaos u kojemu je malo teško objasniti „tko tu koga“. Jedna strana (po svemu sudeći proizašla sa 4chana) prozvala je novinare da prestanu biti SJW-ovi iliti „ratnici za društvenu pravdu“ i da se pozabave pitanjem korupcije u vlastitim redovima. Odgovor novinara bio je poziv na odbacivanje naziva „gamer“ kao kulturalnog identiteta, uz argument da igrači nisu posebne „biljke“ nego ljudi kao i svi ostali, te da shodno tome ne smiju ignorirati temeljne ljudske vrijednosti i prozivati nekoga ako daje kritiku istih pišući o videoigrama. Nažalost, u pojedinim slučajevima stvar je završila generaliziranjem, pa je termin „gamer“ poprimio negativne konotacije, gotovo do te razine da je nekoliko novinara među gamere svrstalo samo ljutu, zatucanu i nasilnu publiku, a sve ostale ljubitelje igara pod normalne osobe.

Iz svega toga se, dakle, izrodio GamerGate „pokret“, doduše bez jasne glave i repa, ako se izuzme glumac Adam Baldwin od kojega je proizašao dotični naziv. Oni koji su ga podržali došli su do seta zahtjeva, od kojih neki jesu razumni (poput veće transparentnosti u odnosima između novinara i ostatka industrije igara), a neki pak potpuno promašeni (poput potpuno objektivnog pristupa u recenziranju). Neki od tih zahtjeva već su urodili plodom, ali prepirka i dalje traje, prvenstveno zahvaljujući internetskim gerilcima koji ju vode vrijeđanjem, trollanjem i prijetnjama. No nisu ni novinari/kritičari daleko u obrani od prozivanja za pristranost. Jedna strana pozvala je oglašivače na bojkot portala, a druga nametnula cenzuru – sve u svemu, luda kuća.

A čemu? Teško je reći, ali očito je ovakvo što trebalo izbiti, makar i da nijedna strana ne izađe kao „pobjednik“ rasprave. Zanimljivo je pak kako je pitanje etičnosti gaming novinarstva potaknula naoko nevezana tema rodne neravnopravnosti. A s obzirom da su to sada dvije vrlo zapetljane stvari, teško je izvući pouku i jasno je da će se ta problematika provlačiti internetom još dugo vremena. Žalosno je jedino što ružnu sliku na medij videoigara bacaju dvije strane koje ga vole. To je interno previranje, i koliko god je potrebno, ujedno je i blesavo jer nitko sada ne kritizira industriju izvana nego ju svađe dijele iznutra.

Problematika GamerGate skandala je interna, ali koliko god je potrebna toliko je i blesava jer iznutra svađama dijeli industriju videoigara.

Mišljenja sam da je rješenje negdje u balansu. Mediji su ti koji moraju osluškivati potrebe svoje publike, a ne joj nametati sadržaj, ili svjetonazor, pošto-poto. Isto tako, publika je ta koja mora osluškivati taj sadržaj i djelovati u skladu sa slobodom izbora – jer danas je lako u raznolikoj ponudi naći izvor informacija koji vam odgovara. Ali glupo je ako ga se traži jedino po kriteriju da se uvijek slaže s vašim mišljenjem. A još je gluplje kritizirati to neslaganje vrijeđanjem, kako se to na internetu često radi.

Nažalost, u ovom slučaju i novinari su bili ti koji su se u žaru sukoba spustili na nisku razinu. Igre zaista trebaju element društvene kritike, ali ne treba ih gledati isključivo kroz tu prizmu. Smatram da je zadatak novinara da posreduje između igre i igrača promicanjem određenih vrijednosti u osvrtima, kritikama i recenzijama. Treba osuđivati ekstreme, makar se oni skrivali iza kreativne slobode. Ali nije ispravno podrediti čitavu kritiku tome.

Da, igre mogu biti više od ovoga što su danas. Ali to ne znači da svaka igra mora biti politički korektna.

Da, igre mogu biti više od ovoga što su danas. Ali to ne znači da svaka igra mora biti politički korektna ili da mora postaviti određena pitanja i otvoriti neku filozofsku raspravu. Mislim da je u redu ako recenzenta smeta prikaz žena u Grand Theft Autu 5, sve dok zbog toga ne pljuje igru zanemarujući sve ostale dobre aspekte. Takvo što se recimo dogodilo u Gamespotovoj recenziji Dead Risinga 3 za PC gdje je autor praktički recenzirao svjetonazor igre, a ne igru kao proizvod. Rezultat je bio ocjena 3/10, što je samo po sebi smiješno, a pogotovo kada je ista igra u Xbox One verziji dobila 7/10 – ali od drugog autora kojega nisu smetali groteskni prikazi psihopatskih likova u igri.

Ne želim ulaziti u temu igara kao umjetnosti, ali želim reći da se igre ne mogu mjeriti instrumentima drugih umjetnosti. Odnosno, po meni igra nije umjetnost ako doslovno prenese sve što se kod filma smatra umjetnošću. Zato mi recimo Gone Home uopće nije sjeo, jer uz minimalnu razinu interakcije i „filmsko“ trajanje od sat i pol, nije dao dojam dobre igre. A mislim da u lošoj igri nema dobre umjetnosti.

GamerGate

Sjećam se baš tog razgovora s urednikom kad sam predao recenziju za spomenutu igru, nekoliko dana prije dizanja embarga za objavu. Dao sam joj skromnih 70 i rekao Igoru da vjerujem kako će to biti jedna od nižih ocjena, odnosno da mislim kako će kritika tu igru dići u nebesa zbog toga što progovara o gay tematici. I zaista, dan kasnije Gone Home je na Metacriticu imao prosjek ocjena od 90. Polygon ga je, recimo, ocijenio savršenom desetkom, čemu je vrlo vjerojatno kumovala i seksualna orijentacija autorice.

Da se razumijemo – nikoga ja ovdje ne prozivam – s Polygonovom ocjenom se ne slažem, ali to nema veze s tim koji spol autorica preferira; samo ističem da je važno imati dva kraja pa ćemo negdje u sredini dobiti podudaranje s mišljenjem publike. Ja sam igru recenzirao kao konzumeristički proizvod za zabavu. Polygon je igru recenzirao kao umjetničko djelo s društvenom kritikom. Što je naposljetku nego sredina toga? Možda ne aritmetička u obliku broja već u konsenzusu da postoje ljudi kojima će se svidjeti, a postoje i oni kojima neće.

Kad god se ode od te sredine počinje i svađa jer svako vuče na svoju stranu. A ne mora biti tako. Današnje generacije imaju tu slobodu da o nekoj igri mogu prosuditi na temelju više izvora. Nekima je možda zbunjujuće uspoređivati stvari, ali zaista nema razloga za protestiranje ako jedan recenzent odluči kritizirati jednu stvar, a drugi neku drugu. Dok to ne ide u ekstremnost, sve je super i treba biti sretan što postoji ta sloboda. Starije „pre-internet“ generacije igre su nabavljale temeljem slike na omotu kutije ili kazetice. Nikakvih recenzija ni kritika – kupite igru s lijepim omotom, a kad dođete kući vidite da ste dobili mačka u vreći.

Zato ako netko u razumnoj mjeri iskaže senzibilitet prema problematičnom prikazu žena u igrama, nemojte pljuvati po autoru jer vas to ne zanima, i biti uvrijeđeni kao da živite od zarade te igre. Na kraju krajeva, trebalo bi vas zanimati. Jer neravnopravnost među spolovima postoji kao problem i izvan ekrana na kojemu za vrijeme igranja o njemu ni ne razmišljamo.

Komentari (15)

  • Black op

    20.10.2014 - 18:53

    Ima li ovo ikakve veze sa GamersGateom?

  • tm_drummer

    20.10.2014 - 19:05

    Ajde da se i kod nas poprate trenutni događaji u gaming industriji.

    P.S. Žalac – pohvala na objektivnosti i ukazanim greškama kod obje strane. Osobno sam na suprotnoj strani od GamerGatea, ali razumijem koliko je lako krenuti u generaliziranje (nedavno sam imao "kilometarsku" raspravu upravo o tome s nekim kolegama). Neću u detalje, da ovaj komentar ne bi poslužio kao iskra… 🙂

  • drazensi

    20.10.2014 - 19:12

    gdje ima para ima i glupih ljudi koji se moraju jednostavno prepirati, a ima i korupcije, potkupljivanja, svega i svacega..pa tako zasigurno neki portali uvijek preferiraju neki studio..ne mora nuzno biti da su potplaceni (neki i jesu, sto se ponekad previse vidi, trebali bi biti suptilniji), a eto neki su jednostavno s druge strane ljudi i imaju osobne preference…
    sto se ove "feministkinje" tice, misljenja sam da je feminizam, onaj pravi koji je zapravo nesto i znacio i imao neku vaznost tijekom povijesti izumro….danas se pod "feministkinje" svrstavaju zene kojima apsolutno sve smeta sto nije po njihovoj volji i onda za sve krive muski rod…kao i ova gore doticna zena koja je stvarno znala pretjerivati,a zapravo veze nema s industrijom igara…
    to naravno ne opravdava reakciju "gamera" (pod navodnicima jer reakcije dokazuju da su to neodgojena djecica koja ne vide danje svijetlo nego po cijele dane sjede u mracnim sobama buljeci u ekran)…
    uglavnom ljudima koji se na takav nacin izrazavaju, bili oni gameri, bili novinari, stvarno nesto nedostaje u zivotu, ako nista drugo koji gram pameti…i trebali bi malo ohladiti po pitanju igara..i na ovim portalima se znaju voditi puno puta neprimjereni razgovori cisto jer je netko necime zaluden i smatra da nesto mora biti sveta krava i pljuje se po svakome tko nema isto misljenje..
    sto me dovodi do recenzija..
    meni osobno apsolutno nebitne…ako me neka igra zanima odigrat cu je, preorder-at cu je i sigurno necu cekati necije tude misljenje i recenzije da mi kaze hoce li se ta igra meni svidjeti ili ne…
    recenzije uglavnom citam nakon sto sam i sam proveo neko vrijeme uz igru cisto da vidim tude misljenje i tudi sklop..
    ovo se kao i uostalom sve afere prenapuhalo i stvaraju se razne fame s toga..

  • Ementaler

    20.10.2014 - 19:20

    Sa web shopom za kupnju igara? Nope.

  • CROguys

    20.10.2014 - 19:24

    Ako je ikoja igra pretjerala u seksizmu to je GTA 5.Ali je već postalo uobičajeno gledati žene sa bujnijim "poprsjem".Koliko god mi se to sviđalo nekad je stvarno pretjerano.

    Igre su samo umjetnost u cutscenama..Bilo bi lijepo kad bi igre proglasili umjetnošću,ali to je više zabava.

  • Me666

    20.10.2014 - 19:25

    "Ja sam igru recenzirao kao konzumeristički proizvod za zabavu." – Ja se također vodim ovom smjernicom pri recenziranju igara. Svaku igru smatram igrom, a ako donosi nekakvo dodatno promišljanje o svijetu današnjice, ili pak pokušava dostići neku razinu "umjetnosti" to je lijepo i to poštujem, ali nije ni blizu presudno u konačnom donošenju ocjene. Nekako uviđam da se ovim pravilom vode svi "zadrti" Europski recenzenti (makar i tu postoji iznimka), dok oni sjevernoamerički radi složene situacije u svojoj zemlji (govorim ovdje o SAD-u i strašnim rasnim, ekonomskim, geografskim pa čak vidimo i spolnim razlikama) jednostavno moraju progovoriti i o važnim socijalnim pitanjima koje igra donosi (u slučaju da ih donosi). Hvala Bogu na Europi i Bog spasio kraljicu (da se malo našalimo) – nadam se da ćemo još neko vrijeme ostati ljubitelji igrica i da se termin "gamer" neće smatrati pejorativnim. Ipak, kad se ovaj problem nameće, ne može ga se zanemariti. Ravnopravnost spolova je sigurno veoma važno pitanje kojim se treba baviti, no treba li se njime baviti u mediju videoigara? Je li pitanje neravnopravnosti spolova u videoigrama zbilja važniji problem od neravnopravnosti spolova u obitelji, na radnom mjestu i u javnome životu? Zašto videoigre odjednom postaju centar pozornosti šire novinarske struke? Pa zar su svi oni kolektivno poludjeli i zaboravili jake ženske likove kao što su Lara Croft, Sarah Kerrigan, Elizabeth iz BioShock: Infinitea, Chell, Bayonetta, Samus Aran i mnoge druge. I gameri su jednako uživali igrajući s njima (protiv njih nekad) kao što su uživali kontrolirati nekog mačo muškarca s neograničenim kapacitetom nošenja oružja. Smatram kako se tu nasilno gura pitanje spola na klimavim osnovama, od strane nestručnih ljudi koji samo traže senzaciju, makar ju morali sami stvoriti.

  • manjamax

    20.10.2014 - 19:47

    Kako neki primjete neke takve glupe stvari u Gamingu? Nedostatak žena? A što fali Lari Croft? Ne kužim. Ja sam bucmast, trebao bih se ljutiti što nema više bucmastih ljudi u igrama? Ne kužim….

  • tonix1994

    20.10.2014 - 20:12

    SORRRRRRRRRRY ZBOOOG GRESKA NEDA MI SE CITAT BRZO NAPISAO 🙁

    Jao kako me je nazivcirala… Kao prvo ako joj smeta to sve u igrama zasto ih igra, gleda igre, pak ako cita samo ili gelda slike neka se skine sa njih ima one igre sto to nemaju… Pa i meni se ne svida neka igra pa je ne igram, nisam isao odmah na yt i pricao ovo ono tuziti sviju sto ima tako puno igara sto zlostavljaju gamere koje nisu za tu igru ( sto smeta ovo ono, upucao psa itd) i ti mi glupani idu na zivce sto brane zivotonje lol kuca ko kcua svaki dan na cesti skolnim jednog, udaren bude. Nista sporno, zivotinje su tu da se jedu, love… pa jbg u igrama i gaze xD nista draze od -serious sam ili half lifeone nisam bas siguran koja je- scene gdje ima kokos kad je upucas :'D
    A kao drugo 90% onih primjera zena i jesu i u stvarnom svijetu onako izgeldaju i ponasaju, mafijas oko njega cure pa cista realnost lizu ga k'o siroce lizalo, striptiz klub pa ima vecinom zene rade 90% ( osim onih gay klubova fuj), sto znaci sto bi u jednom GTA 5 i nekim igrama bile muske striptizete a muskarac glavni lik kad je vise ''normalne'' populacije vec pederske… shvatio bi da igra zenska uloga pa muski imaju a tada bi cak opet oko 80% muskih volilo vidjeti zensku vec muskarca kako mlati m*dima ( vecina koji igraju su muskarci a zene lakiraju nokte i jade se kako igramo citav dana i ne pazimo na njih). Zasto bi neki tim pravio bez toga ili da prave obratno, a prave sa ''time'' da privuku nas muskarce koji volimo da vidimo sise i guzu pa bilo to i cak u igricama hahaha bude nam zabavno nasmijemo se i kazemo svaka cast cista zajebancija, vi niste pederi iz tima balabala -neki tim- ), vecina muske populacije igra koji su normlani koji vole zene, sto je coigledno da volimo i zene u igrama da vidimo a ne mudonje, pa nas olako privuku te zenske u igrama ( vidimo to na MGS5) , a bude nam zabavno (neki ne izlaze vani pa im je jedina prilika da vide zensko hahah sala)…. a zasto bi to netko izbacio zbog neki pedera i zena koje to svakako u 90% slucajeva nece odigrati -_-

    ''Bravo'' za nju ako ona zeli da se siri gay populacija da sa likom tipa Gta 5 idem u pederski bar i strip. klub neka hvala ( volim si uskratit to igranje naci ce se netko tko ce izbacit normalnu igru kad tad, mislim kad bi to sve bilo bez zena hahah a u bacili se mlatimudani) ,kad bi to tako uradili izgubili bi jako veliki dio profita kao i sve igre kad bi nesto pocele mijenjati te stvari u vezi zena…

    a i sama cinjenica je da zene su takve i ovom nasem stvarnom svijetu… lete za autima, skidaju se za novac, lete na novac, netko kad im je ''sex-i'' sa njim spavaju prvu noc, kurvi na sve strane… nista nisu ne realno ubacili u igre…izgleda da ce sad poceti tuziti ''Osvetnike, Zena macka…itd'' jer se oblace zavodnicki looooooooooooooooooool!

    i dap ona igra ''Hatred'' ako netko voli ubijat onako u igri sta fali igri igra kao igra O.o i to sve pa sta lol nek ubija ne cini krivicno djelo -_- i onako vecina sto ce igrat ne znaju sta je park kamo li da izadu vani i ubijaju ljude lol… sam mogu sebe ozlijediti sa plasticnom puskom dok toce vodu da druge ljude poprskaju ovaj khmmmmm ubiju… et moje misljenje 😀

    SORRRRRRRRRRY ZBOOOG GRESKA NEDA MI SE CITAT BRZO NAPISAO 🙁

  • shadowsc3

    20.10.2014 - 20:32

    Htio bih samo dodati da, koliko ja znam, Anita Saarkesian je lažirala te prijetnje smrću. Za sve koji žele vidjeti što kaže jedna *objektivnija* feministkinja: https://www.youtube.com/watch?v=9MxqSwzFy5w
    Usput, taj backlash gamera koji se dogodio kad su ih iz svih velikih stranih(i da, najvjerojatnije korumpiranih) site-ova poput Kotaku-a se odrekli kao seksističkih privilegiranih svinja je rekao bih sasvim opravdan.
    A što se tiče feminizma ili bilo kojeg drugog problema kojim se igra bavi/ne bavi/sadrži, onaj tko se želi naći uvrijeđen i/ili tko želi naći nešto samo za to da uništi nečiji produkt zbog nekakve socijalne/političke pravde, nije niti malo važno što ostalo igra nudi i gotovo. Uostalom, čovjek je sve to objasnio: http://techraptor.net/content/interview-daniel-vavra

  • Emperor Ghaleon

    20.10.2014 - 21:24

    Stavio sam link na forum, stavljam i ovdje: http://www.returnofkings.com/42109/how-zoe-quinn-screwed-her-way-through-the-video-game-industry
    Eto, malo detaljnije o toj Zoe Quinn. (inače ne volim taj sajt, ali ovu su temu jako dobro obradili)

  • mickolopi

    20.10.2014 - 22:40

    Propaganda kao i svaka druga, neko hoce da dodje do izrazaja pa na kakav god to nacin bio, cisto da ispliva iz anonimnosti, mediji daju tome znacaja cim vide da se odredjena populacija ljudi za taj mamac hvata i voila, posle sve to ide svojim tokom.

  • l)oolvl

    21.10.2014 - 11:54

    mislim da je u svemu ovome zapravo najveći problem korumpiranost novinarske struke, dovoljno je samo pogledati ocjene za CoD serijal kroz zadnjih nekoliko godina. Svi ostali eventualni problemi gaming industrije poput "neravnopravnosti spolova" itd. će se manje ili više korigirati sami od sebe kroz principe ponude i potražnje. (Volim vidjeti zgodne žene ali u nekim igrama zaista pretjeruju sa tim stvarima)

  • RandomGuy

    21.10.2014 - 12:52

    "Mi vas na HCL-u o tome nismo obavještavali"
    Niste trebali ni sad. Ovo je kretenizam. Žena samo traži nešto da ima prigovorit. Stanje u igrama je takvo jer tvrtke koje rade igre misle da je to najisplativije. Ako jos se ne sviđa nek ne igra. Ako želi promjene nek napravi svoju igru i riskira svoje novce pa možda i uspije.
    S druge strane mislim da bi recezent trebao bit objektivan i ocjenjivat igru na temelju ukupnog dojma, a ne na temelju etike i poželjnih/nepoželjnih tema. Gone home je po mom mišljenju zaslužila 7/10 i začudilo me kad sam vidio da je bila ocjenjena s 9 ili 10. I da sam blag nemože biti više od 8. Pre kratka je i izgleda nedovršeno. Al tu se javlja taj problem što se govori o popularnoj temi pa ajmo je kao nagradit.
    Primjer i ova igra Hatred – Svi se ograđuju od nje jer je nepoželjna ubijaju se civili itd. To je igra i trebalo bi bit moguće da dobije 0/10 ali isto tako 10/10. Ne treba je u startu degradirat samo jer je nepoželjna tema igre.
    Recimo ja kad vidim još jednu igru kako amerikanci ubijaju vjetnamce i ruse dobijem osip. Radije bi kao vjetnamac/rus skidao am vojnike. Ne zbog mržnje, nego zbog rušenja stereotipa.
    Da li bi ja sad trebao raditi YT filmove o tome kako je industrija u banani? Procjena je da se bolje prodaje kad su amerikanci ti koji ubijaju i to je to.

  • MaliMicek

    22.10.2014 - 12:24

    Zoki ima najbolje kolumne 🙂
    Opet Ameri dižu frku za gluposti. Osobno uopće ne pridodajem tome ni težinu ni nekakvu ozbiljnost jer u današnje doba velike slobode govora možemo se žaliti na ama baš sve pa tako i na likove u igrama. Slažem se sa Me666 zašto su zaboravljeni jaki ženski likovi koji postoje desetljećima već u nekim serijalima igara poput Lare Croft recimo no uvijek će se naći i neka uvrijeđena duša kojoj će Larin prikaz bit uvredljiv. Većinom vremena kad imamo mogućnost izrade lika osobno radim ženske likove (nekoć u Jedi academyu i u Skyrimu) fore radi. O sisama u igrama i krivom prikazu moglo bi se raspravljat (zadnji MK recimo) no ono najbitnije u cijeloj ovoj aferi osobno mi smeta sve veći nedostatak objektivnosti u recenzijama po portalima, tako da sam i većinu prestao pratiti. Naravno da neka igra neće biti naša po našem ukusu što ne znači da taj proizvod ne zaslužuje fer objektivan sud i pošteno ocjenjivanje. Pretjeruju sa subjektivnošću i ne uzimaju neke aspekte proizvodnje. Osobno dok sam pisao rece pratio sam baš sve o igri od podataka, gameplaya, cijene, stanja završenosti, itd čimbenika ima puno i ako netko pretjerano subjektivno daje pozitivne kritike samo radi samopromocije ili isticanja onoga što se njemu kao kritičaru sviđa možda ne bi trebao raditi taj posao. Ne možda nego sigurno. Kada recenziramo bilo šta, film, igru ili toster prije samog otvaranja paketa moramo maknuti one osobne stavove koji nas privlače ili udaljuju od proizvoda koji ćemo recenzirati jer na kraju kritiku pišemo da bi ju čitali i shvatili drugi a ne samo mi i oni koji se s nama slažu.

  • tonix1994

    @Wildboy, 20.10.2014 - 20:21

    I da, da dodam to sto fali zena i vise njima pozornosti, karakterizacije itd. opet kazem indusutrija cilja vecinom na muskarce jer oni 90% igara igraju, mozda jednog dana kad gaming zazivi vise kod zena bude izasao i gta i slicne igre za zene hahahah ae poz

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?