HCL.HR

E3 2013 – nadomak budućnosti

Zoran Žalac 15.06.2013.   •   23 komentara


‘Igre su nam najvažnije!’ – rekoše u Microsoftu. ‘Igrači su nam najvažniji!’ – naglasiše u Sonyju. ‘Imamo novog Marija!’ – klicahu u Nintendu. I tako ispratismo još jedan E3 sajam, ispunjen hrpom igara i ratovima riječi.

Prošle godine u završnom E3 izvješću kukao sam kako me sajam razočarao na gotovo svim frontama, a sudeći po komentarima igrača, nisam bio jedini. Ove godine za analizu imam sasvim suprotnu situaciju. Naime, E3 2013 je, iskreno rečeno, pružio odličan show. Namjerno kažem show jer to u svojoj srži jest – barem gledano iz perspektive nekoga tko ga ne posjeti na licu mjesta. Show kao show, ispunio je otprilike sve što je trebao – dobili smo iznenađenja, vidjeli smo veći dio onoga što smo željeli vidjeti, imali smo smiješne trenutke i imali smo trenutke koje dogodine želimo zaboraviti. Sve to činilo je zanimljivu predstavu.

I onda kada više nismo mogli kukati o dosadnom forsiranju motion gaminga, handheld platformi i sličnoga; postali smo alergični na samu predstavu. „Krasno, ali to je sve CGI.“ ili „Super, no sve smo to već vidjeli.“ – bile su česte reakcije glasnijeg dijela gamerske populacije. Iako i sam kao gamer razumijem frustraciju određenim praksama u prikazivanju igara na sajmu, smatram da treba naglasiti kako je sve to uvježbana predstava čiji je cilj prodati nešto lijepo, šareno i svjetlucavo. I kao takvom ju treba i shvatiti. Kroz dvije stavke:

1. U predstavi prodavanja šarenih stvari ništa se ne prodaje bez superlativa. Čak i kada isti nisu utemeljeni čvrstom podlogom.
2. U predstavi prodavanja svjetlucavih stvari uvijek se mnogo laže. Čak i tako da se određene istine prešute.

Ako se na sve ono što se na E3 sajmu predstavi promatra s time na umu, lakše se nositi s povremenom nemaštovitošću developera i bahatošću izdavača. Ne kažem da je ovo bio savršen E3 sajam, ali tvrdim kako je u njemu za razliku od prethodnih godina bilo moguće pronaći daleko više pozitivnosti nego negativnosti koje inače, kao gameri, volimo isticati nezadovoljstvom.

E3 sajam ove je godine ipak pokazao daleko više pozitivnosti nego negativnosti koje inače, kao gameri, volimo isticati.

U prvom redu tu bih istaknuo next-gen igre, iako osobno ne preferiram taj izraz. Ovogodišnji E3 dao nam je jasan odgovor zašto bismo se trebali okrenuti idućoj generaciji. Istina, veći dio igara ove će godine doći i na X360 te PS3, ali jednom kad vidite InFamous: Second Son, The Witcher 3: Wild Hunt ili Tom Clancy’s The Division – jasno vam je što možete očekivati od iduće generacije konzola. Nije to samo neizbježni grafički skok u kvaliteti (koji očekuju čak i PC igrači), nego i promjena određenih obrazaca u pojmovima kao što su otvoreni svijet i mrežni multiplayer.

Naime, s next-genom smo nadomak idejama koje do sada nisu bile ostvarive. Premda se to nekima neće svidjeti, igre bi uskoro mogle doći do trenutka kada će se barijere između singleplayer igranja i multiplayera drastično smanjiti, do trenutka kada više neće biti podjele na dvije komponente već će oba iskustva biti integrirana i isprepletena u jedno. Sad zvučim kao neki jeftini vidovnjak, ali svakako pogledajte gameplay demonstracije za već spomenuti The Division, a onda i Need for Speed: Rivals te Forzu Motorsport 5 da biste shvatili na što ciljam.

Dakle, dobra je vijest što se već u počecima vidi da next-gen ne označava samo bolju grafiku, iako ni to ne treba zanemariti, čak ni u slučaju naslova koji stižu u obje inačice (za trenutne konzole i sljedeću generaciju) među kojima Metal Gear Solid V: The Phantom Pain i Watch Dogs, primjerice, izgledaju jako dobro. Nadalje, mislim da je dobra vijest i to što ponovno imamo snažne ekskluzive koje su razlozi zašto želimo kupiti određenu konzolu. Naravno, imali smo ekskluzive i ranije, no njihov je značaj umanjen kako je sedma generacija konzola prilazila kraju. Uostalom, dolaskom nove generacije vidimo i pojavljivanje novih IP-ova poput naslova kao što su Quantum Break, Sunset Overdrive, Drive Club ili The Order: 1886, a to je svakako dobra stvar jer se za nove ideje zadnjih godina ponajviše brinula tek indie scena.

Dolaskom novih konzola dobivamo sve snažnije ekskluzive, potpuno nove igre i nova rivalstva.

Zanimljivo je i to da se dolaskom novih platformi obnavljaju stara rivalstva i stvaraju nove konkurencije. Natjecanje između Call of Duty i Battlefield serijala sada ima novu dimenziju jer su oba orijentirana Xbox konzolama na kojima će dobivati privremeno ekskluzivni DLC sadržaj. S druge strane, dobit ćemo i novi okršaj između ekskluzivnog Titanfalla (Electronic Arts) i Sonyju naklonjenog Destinyja (Activision), koji možda nisu igre istog koncepta, ali su u srži istog žanra i dolaze kao projekti u koje se ulaže jako mnogo novca, čime je rizik užasno velik. Nadalje, osobno se jako veselim konkurenciji u RPG žanru gdje su The Witcher 3: Wild Hunt, Dark Souls 2 i Dragon Age: Inquisition već potvrdili svoj dolazak unutar iste, 2014. godine. Što reći na to nego da će biti iznimno veselo ako se toj družini pridruže još i neki nenajavljeni naslovi.

Zbog samih igara, dakle, imamo razloga za radost. Čak i da vam već spomenuti naslovi nisu interesantni tu je još hrpa ostalih – što ekskluzivnih (Halo 5, Killzone: Shadowfall, Super Mario 3D World, Mario Kart 8, Bayonetta 2), što multiplatformskih od Final Fantasya XV, Kingdom Heartsa 3, Mad Maxa do Mirror’s Edgea (2), Thiefa i mnogih drugih. Čak i igre koje se nisu pojavile na sajmu (Beyond Good and Evil 2, The Last Guardian itd.) potvrdile su svoje postojanje u nekom obliku, što je opet pozitivna stvar.

No što je sa samim platformama za igranje? Je li na E3 sajmu napravljen veliki razdor između nadolazećih konzola kako se to trenutno percipira na Internetu? Pa, cjenovno zasigurno jest – stotinu dolara, koliko je razlika između skuplje Xbox One konzole i jeftinijeg PlayStationa 4; nije zanemariv iznos. No izvan cjenovnog segmenta (koji se može korigirati)? Rekao bih da baš i nije, iako svi glasno tvrde kako će politika nužne povezanosti konzole s internetom, politika regionalnog ograničavanja konzole i politika restrikcije s korištenim igrama Microsoftu doći glave.

Premda je Microsoft u nezavidnoj poziciji, PS4 za sada nije pokazao ništa što Xbox One ne bi mogao ostvariti.

Naime, Microsoft je uspio parirati Sonyju s gotovo svim funkcijama konzole osim streamanja starih igara (koje ionako neće biti u potpunosti dostupno tijekom prve godine od izlaska PS4). Tako nismo vidjeli da jedna konzola nešto može, a druga ne može (zanemarimo naoko zanemarivi Kinect kao prednost Xboxa). No vidjeli smo zato kako se Xbox One obračunava s rabljenim igrama te kako se Sony na temelju tuđe gluposti pravi pametan pa kaže kako igre na PS4 konzoli neće imati nikakve sporne DRM zaštite u stilu online passa. Međutim, tom se demagogijom ne naglašava da to vrijedi samo za igre koje izdaju sami, dok o sudbini ostalih igara odlučuje njihov izdavač.

Inače, bilo bi zanimljivo vidjeti kakve bi bile reakcije na to da je Sony kompletno prešao na format digitalne distribucije (jer su već djelomično na putu do tamo), dodatno snizio cijenu konzole izbacivanjem Blu-ray čitača i onemogućio razmjenu digitalnih primjeraka igara u kolekciji; kako je to slučaj sa Steamom i drugim sličnim servisima. Interesantno je samo i zamišljati u kojem bi smjeru otišla čitava situacija kad bi bilo tako, jer taj scenarij nije znanstvena fantastika već nešto što ćemo u budućnosti zasigurno vidjeti, i to ne voljom proizvođača konzola nego voljom izdavača igara. A na primjeru Nintenda vidimo kako je volja izdavača sve jer se lista onih koji svojim igrama namjeravaju podržavati Wii U sve više smanjuje. To je inače dosta tužno s obzirom da se sam Nintendo vodi daleko najboljom mišlju po pitanju „problema“ rabljenih igara. Nintendo, naime, poručuje kako ga taj problem ne brine jer uvijek radi na tome da napravi što bolje igre kako bi ih korisnik želio zadržati, a ne proslijediti dalje jednom kada ih završi.

Sve u svemu, ako nam je ovogodišnji E3 išta pokazao, onda je pokazao to da je budućnost svijetla, ali i neizvjesna. Još uvijek nam nije jasno kako će se rasplesti čitava situacija s problematikom rabljenih igara kakvu konzole sve do sada nisu morale rješavati. Određeni pomaci koji dolaze s novom generacijom zasad su vidljivi tek kao naznake i mnogima to ove godine neće predstavljati dovoljan razlog da izdvoje pozamašne iznose za nove uređaje iz Microsofta i Sonyja.

No u bilo kojem slučaju, ne može se poreći kako je E3 2013 ispunio svoj cilj – zainteresirao nas je za budućnost igranja. Možda nam se nije svidjelo sve što smo u toj (bližoj) budućnosti vidjeli, no čisto sumnjam da je itko nakon svih najava i demonstracija zaključio kako mu ništa od navedenog nije zanimljivo.

Komentari (23)

  • kiki1984

    15.06.2013 - 20:47

    neznam zašto svi spominju taj quantum break,pa nismo vidjeli ništa od njega..i da,microsoft je fuklao generaciju totalno sa svojim budalaštinama..vrijeme će pokazati..

  • perisimus

    16.06.2013 - 07:31

    Vrana vrani oči ne kopa, lijepo se dogovoriše MS i Sony da će MS igrati ulogu lošeg momka pa će Sony moći mirno progurati bezobraštinu zvanu "plačanje online igranja".
    Sve mi to ima manje veze sa igranjem a više sa dokazivanjem moći, i MS i Sony su tu isti. MS ima svoju bazu igrača (koju će proširiti sa drugim segmentima nove konzole) i dobro će proći sa Xbox 1 ma šta forumski patuljci pisali o tome. Sony je progurao ono što sam mislio da iz pristojnost neće napraviti ( i još je pobrao pljesak) tj. plačanje onog što si već platio. Pa nemoj me jebat – platio sam konzolu, igru (koju inače plačamo najskuplje na planetu gledajući cijenu i standard) a sad hočeš i da ti platim samo igranje. To prelazi granice pohlepe, to je pokazivanje moći – "Ja sam Bog a ti si smeće, ima da daješ pare i budeš sretan što ćeš biti počaščen igrati na našoj konzoli".

  • Resycler

    16.06.2013 - 10:18

    Na sreću nas gamera, nisi u pravu, bar ne što se tiće izjednačavanja politike Micro$cum-a i Sony-a. Istina – Sony uvodi obaveznu pretplatu na PS+ ukoliko želiš igrati većinu multiplayer igara na PS4, ali i daje odlične igre besplatno kao nadoknadu, a M$ pretplatnicima liveGold usluge daje prastari ACII i Halo3 (koji posjeduje velik broj vlasnika XB360). F2P multiplayer naslovi će se moći igrati na PSN-u bez plačanja pretplate. Najvažnije je da PS4 neće third-party izdavačima omogučiti postavljanje nikakve DRM restrikcije na single-player dio igara kupljenih na fizičkim medijima (http://www.gamefront.com/sony-third-party-drm-refers-to-playing-used-games-online-only/).

  • Zael

    16.06.2013 - 13:51

    nintendo gazi u mraku, nemaju pojma sto ce sa gamepadom (kojega se, realno, trebaju rijesiti) i nista inovativno nisu pokazali. nisu ni MS ni sony bas kraljevi inovativnosti al jeb** mater ocekivao sam bar da ce taj wiiu gamepad imat nekog smisla… al eto posto sam ipak sucker za nintendom, igre su mi izgledale ok (najvece razocaranje retro od kojega stvarno nisam ocekivao jos jedan donkey kong koji izgleda skoro pa identicno onom sa wii-a) i barem su nesto razlicitije od od tonu scripted half-cinematic gameplaya kojeg su pokazali MS i sony i kojeg pokazuju svake godine. znam da ce me zbog ovog neki popljuvat al meni su te e3 prezentacije (osim predstavljanja samih konzola) zapravo hrpa nicega…

  • Me666

    16.06.2013 - 14:11

    Sony ne može third-party izdavačima zabraniti ništa, niti hoće. (http://www.hcl.hr/vijesti-sony-naglasio-odluka-o-drm-u-za-playstation-4-igre-je-na-izdavacima-8694-21.html) Sve što oni žele napraviti, dakle i blokirati Singleplayer, je njihova odluka na koju Sony ne može utjecati. Naglašeno je kako PS4 sam po sebi neće imati restrikcije, ali igra može imati i ako to ista igra ima na Boxu, third party multiplatform izdavač će istu stvar napraviti i na PS4. Njemu u cilju nije osvjetlati obraz Sonyju i učiniti ga svetačkom firmom nego zaraditi što više love. Sam zaključak vijesti koju sam napisao ide ovako: "Pitanje ostaje koliko Sony zapravo može kontrolirati izdavače kojima praktički daje slobodne ruke za bilo kakav vid zabrane povezan uz igre. Još nije sasvim sigurno hoće li se eventualne restrikcije svesti samo na multiplayer kategoriju igara ni kolike su mogućnosti da drugi izdavači koji izdaju igre na PlayStationu 4 nametnu restrikcije i za singleplayer dio igre." Dakle, još ništa ne znamo, a svoje tajne Sony krije kao zmija noge. Koliko će to biti kontraproduktivno po njih još moramo vidjeti, a hoće li se evo gore Zoranova izjava kako su konzole sličnije no što je na prvi pogled vidljivo obistiniti i na onom negativnom planu još ne znamo. Još je rano za biranje tabora i veličanja pojedinih konzola, IMHO.

  • Ementaler

    16.06.2013 - 16:15

    Ovo što kažeš za GamePad i kako Nintendo ne zna što će s njime i kako bi ga trebali "napustiti"… jednostavno nema smisla. Znaju itekako što će s njime, a da ga "napuste" doslovno konzola cijela ne bi imala smisla. Praktički nije moguće da ga napuste u ovom trenutku – mislim, izvedivo je fizički, ali ne bi imalo smisla za njih ni za Wii U kao platformu. A taj argument da nisu forsirali GamePad na E3 sajmu – i da zbog toga ne znaju što će s njim… to sam već čuo da ljudi govore… i nije mi baš jasno zašto. Mislim, da su ga forsirali onda bi pak ljudi govorili da su ga previše forsirali, da ih to ne zanima. A sad kad su se fokusirali na igre i nisu trubili previše o tome kako će GamePad biti iskorišten u njima, onda se pak javljaju kritike na to kako GamePad nije bio u fokusu. Ovako, SVE igre koje su predstaviti (nove i stare) će koristiti Wii U GamePad na neki način. Čak i ako GamePad ne bude imao neku konkretniju i napredniju svrhu za samu igru pored eventualnog pregleda mape ili brzog pristupa inventoryu, moći će se koristiti za najbolju stvar ikad – Off-TV play. Zamisli, ljeto je – sparno mi je u kući po noći – i mogu izaći na balkon i igrat Mario Kart ili Bayonettu ili wind Waker HD ili nešto treće na fino ugodnom zraku. Milina. Nitko drugi to ne nudi sa svojim konzolama i to je velika, ali i pomalo tiha prednost Wii U GamePada, odnosno Wii U konzole. I uostalom, imaju druge igre koje "snažno" koriste GamePad i koje dolaze – Mario Party Wii U, Wario Ware pa i Wii Fit U. Uglavnom, GamePad je odlična stvar i definitivno je bitan – da ga "napuste", cijela stvar ne bi imala smisla i bila bi daleko manje atraktivnija i zanimljivija za koristiti.

  • Zael

    16.06.2013 - 17:14

    pa da, ne bi imalo smisla da ga napuste jer bi onda ovo bio onaj isti wii, samo sa jacim hardverom i to ne bi licilo na novu konzolu… ali realno, takvo stanje i jest trenutno jer vecina igara koristi/ce koristiti taj gamepad za minimapu i to je to… i mislim da je ono glupavo treskanje wiimotea na wiiju doprinjelo vise iskustvu nego ovaj gamepad… a off-tv mi nikad nije bio nesto ekstra, to je portable konzola ogranicena na taj balkon koji si spomenuo… ne znam, vrijeme ce pokazati, nintendo mi je drag i nikad ga ne bi otpisao

  • HrBomb

    16.06.2013 - 17:39

    +1 upravo to

  • Resycler

    16.06.2013 - 17:41

    (http://www.gamefront.com/sony-third-party-drm-refers-to-playing-used-games-online-only) Tekst u ovoj referenci je novinarski pokušaj da se daljnje istraže Sony-eve izjave u tvojoj referenci (http://www.hcl.hr/vijesti-sony-naglasio-odluka-o-drm-u-za-playstation-4-igre-je-na-izdavacima-8694-21.html). Ukoliko nisi pročitao tekst napravi to. Nemoj samo ponavljati svoje već donesene zaključke. Još jedna važna činjenica je ta da Sony kontrolira PSN, i svako nametanje "online-must" sistema na igre na fizičkim medijima bi značilo da PS4 nije offline konzola i znatno povečalo promet i cijenu održavanja PSN mreže. Tko zna, možda iz Sony-a lažu koliko god mogu i samo glume da im je stalo do igrača i njihovih prava, no ako će jedan Bllizard, koji je sinonim za DRM na PC-u izdati offline Diablo III za PS3/PS4, onda ne vjerujem da će mnogo drugih firmi onemogućiti offline verzije svojih igara na fizičkim medijima. Možda sam u krivu ali mi je i svejedno, jer ne mislim kupiti PS4, bar dok ne omoguće korištenje miša u FPS-ovima umjesto gamepada (što se neće desiti).

  • Me666

    16.06.2013 - 17:49

    Ti očito ne razumiješ da je vijest koju mi guraš pod nos zapravo ista stvar koja piše u vijesti na HCL-u, samo je gamefront još par dana uspio zakasniti s njom. Ajmo ovako ti pobliže objasnit – PS4 ne moraš uključiti na net da radi. Igra traži online potvrdu da radi. To ne ovisi o PS4 to ovisi o igri. Sony takvo što ne može i ne želi spriječiti. I to ti je u biti to. Ne mora to biti always online… jedna online registracija rabljene igre je više no dosta.

  • Resycler

    16.06.2013 - 18:34

    Nije baš sve tako jednostavno i online potvrde itekako ovise o Sony-u (jer vezanje igre za nečiji račun na PSN-u kontrolira Sony, a ne izdavač). (http://www.videogamer.com/news/ps4_third-party_drm_debate_continues_ps4_not_designed_to_lock_disc-based_games.html)
    "Fergal Gara: For disc-based games I believe that is not the case – we will not be locking them"
    Opet ponavljam – možda Sony laže, ne bi im bilo prvi put

  • Resycler

    16.06.2013 - 19:56

    MSG5 je izgledao prelijepo za mogučnosti XBonera od 500$, sada se ispostavilo i zašto.

  • BsTyLer

    16.06.2013 - 20:06

    ma dobro ovo ti nije ništa novo,na ovakvim prezentacijama konzola ovo ti je znana "tajna" da se sa PC pokreču igre ,ćisto mazanje očiju neznalica,ali budi siguran da nije grafa i procesor jačine koja če stvarno biti u konzoli kao šta oni govore da je,nije ni Sony imun na ovo samo nisu uhvačeni kao ovaj kralj iz Xbox-a…

  • piydek

    18.06.2013 - 07:16

    Ono što je dodatno smiješno je da su na tim kompovima na kojima su vrtili Xbox igre rabili nvidia grafičke, a ne amd.

  • Ementaler

    18.06.2013 - 08:16

    Postoji mnogo slika iz Microsoftova E3 bootha gdje ljudi igraju Xbox One ekskluzive i vrte ih na Xboxu One – vidi se konzola, vidi se spojen kontroler – sve je u redu. Ta slika s PC-om je iz Loco Cycle bootha i developeri te igre su rekli da su odlučili demonstrirati igru na PC-u jer nisu uspjeli spremiti Xbox One port igre do E3-a.

  • Resycler

    18.06.2013 - 09:22

    Na čemu su se, za vrijeme MoneyGrub novinarske konferencije, vrtili MGS5 i Dead Rising 3? Postavljam ovo pitanje zbog toga što te demo-e vidi cijeli svijet i na tim temeljima ljudi oblikuju mišljenje o XBoner-u, a ne na temelju onoga što se dešava u M$ booth-u.

  • Me666

    18.06.2013 - 09:30

    Dobro čovječe, znaš li ti pisati normalno ili samo vrijeđajući Microsoft? Malo si naporan, znaš? Ako kažu da se vrtilo na Xboxu One, onda se tamo i vrtilo. Zašto ne propitkuješ na čemu je Sony vrtio svoje igre?

  • Resycler

    18.06.2013 - 12:17

    Propitujem ja i Sony-evu politiku itekako, ali M$ je zaslužio moju pažnju daleko više u ovom trenutku. Ne da mi te se više ispravljati u tvojim nereferntnim tvrdnjama, ali nitko nije rekao da za vrijeme konferencije M$ bilo šta vrtilo na XBoner-u. Ukoliko nemaš potvrdu i neki link, poklapanje ti nema nikakvoga smisla.

  • Me666

    18.06.2013 - 12:20

    Nitko nije rekao ni u Sonyju da su se stvari vrtile na PlayStationu 4. Di si sad?

  • buby8992

    18.06.2013 - 12:41

    To nije točno. PS4 developeri su potvrdili kako su se igre vrtile na PS4 development kitu isto kao i gaming mediji. "Sony PS4 developers took to Twitter saying PS4 demos were running on PS4 dev kits. I know playing PS4 games behind closed doors that the PS4 was clearly visible as I played." http://www.forbes.com/sites/johngaudiosi/2013/06/15/sony-playstation-4-launch-edition-already-sold-out-at-amazon/

  • Resycler

    18.06.2013 - 12:51

    Ovaj put ti čak ni ja ne moram odgovarati linkom koj obezvrijeđuje još jedno i samo tvoje mišljenje.

  • Me666

    18.06.2013 - 13:30

    Sve je to rekla kazala. Činjenica je da se na svakom E3-u 99% igara vrti na high-end PC-evima. I to je praksa već zadnjih ohoho godina. Možete vi pisati što želite i vjerovati čijem god tvitu hoćete, ali to ne znači da je istina. To što je jedan dev koji radi za MS uhvaćen s prstima u pekmezu ne znaći da je u isti pekmez stavljalo prste još desetak drugih devova s obe strane tabora. Sve će se vidjeti kada igre izađu, tada više nema mazanja očiju.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!