HCL.HR

E3 2014 bio je sajam taštine, i dobro je da je tako

Zoran Žalac 16.06.2014.   •   2 komentara


Publika je svoje dojmove nakon najvećeg sajma industrije videoigara već posložila i rangirala, stoga je vrijeme da i mi iz HCL-a prokomentiramo kakav je značaj E3 2014 imao za nas gamere.

Ljudi s ovih naših prostora dosta često dijele sklonost tumačenja života kroz Balaševićeve stihove i razne mudrosti koje dobro dođu pri barenju. A nekako je živa istina da se tim stihovima može analizirati sve i svašta, pa eto tako i E3 sajam koji s Balaševićem ima veze koliko i iz HCL-a s klorovodičnom kiselinom. Pa kaže eto Đorđe u pjesmi „Odlazi cirkus“: „Dal je sve bilo samo fol, dal je sve samo jeftin trik?! Il sve te maske kriju bol, i neki sasvim drugi lik?“

Zna Đorđe, da je Sony, koji je imao uvjerljivo najsadržajniju konferenciju, zapravo u škripcu jer iako im ide prodaja PlayStation 4 konzole, tvrtka kao takva bilježi gubitak veći od milijardu američkih dolara. Ali na velikoj pozornici sve je idila, osmijesi na sve strane, čak i kada nitko u publici ne reagira na forsirane šale.

Međutim, trebamo li mi kao gameri tumačiti E3 kao Balaševićev cirkus?

Da me to netko pitao u ranim jutarnjim satima u utorak, još bi se dvoumio oko odgovora, ali nakon što sam u narednim danima detaljnije prošao kroz sadržaje E3 sajma koji me interesiraju (a takvih je uistinu mnogo) došao sam do zaključka da apsolutno nema nikakvog razloga da gameri pišu nekakve balade nakon ovog E3 sajma.

Istina je da je E3 kao show, u smislu pet konferencija, malčice podbacio. Igralo se na sigurno – bez većeg podbadanja konkurencije, svi su se fokusirali na sebe i svoje proizvode. Uz takvu taktiku nije baš bilo mjesta za skromnost pa je ovogodišnji E3 ispao kao sajam taštine. Ali vjerujte mi, dobro da je tako. Ne treba se Microsoft baviti Sonyjem na E3 sajmu i obratno. A hvalisanja uvijek treba kad se čitava industrija, više nego ijedna druga, temelji pojmu hypea.

Nedvojbeno je da su određene stvari smanjile uzbuđenje E3 sajmu ove godine, bilo prije samog sajma ili za vrijeme trajanja istoga. Ipak, za svaku od njih možemo pronaći neko logično opravdanje. Idemo zato redom.

E3 je mjesto na kojemu očekujemo iznenađenja, a prvo, neočekivano pojavljivanje igre za vrijeme neke konferencije daleko je efektnije nego klasična najava putem objave za medije. Postoji određeno uzbuđenje kada prezentator na pozornici kaže nešto u stilu: „Imamo vam za pokazati još jednu igru.“, a zatim pokaže video i svi pogađaju o kojoj je igri riječ dok ne vidimo naslov na kraju trailera ili demonstracije. Takvog uzbuđenja nema kad jednostavno pročitate da je igra najavljena i već po naslovu YouTube videa shvatite o kojem je naslovu riječ. Ove godine mogli smo imati iznenadne najave Forze Horizon 2, Far Crya 4, Battlefield: Hardlinea i mnogih drugih. Međutim, njihova se prisutnost na sajmu morala ranije naznačiti.

Razlog za to je zapravo jednostavan – spomenute igre izlaze za manje od pola godine. Riječ je, dakle, o strateškom potezu (čak i u slučaju BF-a, nije slučajno) jer mnogo iznenadnih najava na E3 sajmu smanjuje medijsku izloženost igre. Dobar primjer toga su svakako nove Tomb Raider igre koje su najavljene gotovo istovremeno, ali je većinski dio publike uhvatio samo najavu Rise of the Tomb Raidera, iako je onaj drugi (kojemu se eto, ovako napamet, ni ja ne mogu sjetiti naziva) zapravo najavljen s daleko više detalja i gameplay materijala. Dakle, postoji strateški razlog zašto E3 nije dobio stotinu premijernih najava.

Dolaskom PS4 i XBO konzola na tržište našli smo se u situaciji specifičnoj za izmjenu dvaju generacija. Takozvane „next-gen“ igre su tu, a zapravo nisu još tu. Prvi launch naslovi za konzole praktički su testirali teren, prvi mačići se u vodu bacaju i takve stvari. Ostatak ponude tvore tzv. „cross-platform“ naslovi koji se rade i za stare i za nove platforme te shodno tome ne ostavljaju željeni dojam generacijskog skoka.

To je opet neizbježna posljedica strateških planova. Međutim, da sve igre izlaze do kraja ove godine, nikome od nas to ne bi išlo na ruku. Kad bismo ih, uostalom, sve stigli nabaviti i zaigrati? Ponuda je ovako ujednačena, što po platformama, što po žanrovima. Imate pet velikih pucačina (Destiny, Evolve, FC4, CoD: AW, BF:H), dva RPG-a (DA: Inquisition, Lords of the Fallen), tri velike racing igre (FH2, Driveclub, The Crew), tri velike akcijske avanture (AC: Unity, Shadow of Mordor, Bayonetta 2) te niz drugih hitova kao što su LittleBigPlanet 3, FIFA 15, The Sims 4, Alien: Isolation, Civilization: Beyond Earth…

Nije mi cilj ovdje nabrajati sve što nas očekuje još ove godine nego pisati o sajmu, no sajam ove godine i jest bio samo u znaku upravo navedenih naslova. Stoga ih svakako treba spomenuti i reći kako nije sve prebačeno na 2015. godinu – itekako ćemo se još naigrati do kraja ove.

Čudna je ovo industrija kad ljudi najviše kliču igrama koje su već izašle (tj. novim izdanjima Grim Fandangoa i Grand Theft Auta 5) ili se vesele ekskluzivnim beta testiranjima (jer ekskluzivni DLC-ovi i ostale pošasti nisu dovoljne). Međutim, onih nekoliko tisuća ljudi koje vidite u publici za vrijeme konferencija nisu baš reprezentativna skupina – ili je riječ o grupi plaćenih fanboya, o običnim smrtnicima mainstream medija ili pak profesionalnim gaming novinarima koji nastoje suspregnuti ushit u svrhu objektivnosti.

Pravo oduševljenje E3 sajmom nije moguće vidjeti, ali to ne znači da ga nema. Iskreno žalimo što je Nintendo svoju konferenciju odradio digitalno jer bi bilo zanimljivo čuti klicanje publike uživo na novu Legend of Zelda igru koja ne izgleda kao prototip iz 2012., ali zato izgleda i bolje od toga. Poanta je da si tu radost morate naći sami. Možda nemate mogućnost lutati po izložbenim prostorima E3 sajma, ali uz Internet imate uvid u najraznovrsniji spektar igara u ponudi te o svakom naslovu koji vas interesira možete pronaći ono što vas zanima. E3 ne čine samo konferencije pa si slobodno pogledajte intervjue s developerima, gameplay komentare i ostale materijale na YouTubeu i specijaliziranim portalima.

Istina, postoji određeno razočaranje izostankom naslova kao što su Beyond Good and Evil 2, The Last Guardian ili Agent. Štoviše, mogli bismo biti skeptici i reći da su sve igre u opasnosti od takve sudbine. No, čemu komplicirati – ako developer ne uspije ostvariti izvornu viziju i naposljetku odluči da nije ispunio željenu kvalitetu – bolje je da igru ne forsira. Odnosno, bolje se nečemu veseliti i nikad to ne dočekati, nego se veseliti pa ostati razočaran konačnim rezultatom. U današnje vrijeme developeri imaju mnogo opcija i mnoštvo dostupnih alata za realiziranje ideja. Čak i da neka igra ne zaživi, bolje je vidjeti da developer ima ideju za nju, nego uopće ne vidjeti nikakvu ideju.

Dakle, po svemu navedenom, bio je ovo solidan E3 sajam s naglaskom na bližu budućnost. Prema onome što smo mi vidjeli, budućnost je optimistična. Igre predstavljene na konferencijama najavljuju vam samo dio novih vidika, no to naravno nije sve. Postoji gomila zanimljivih naslova koji nisu došli u prvi plan (primjerice Lichdom: Battlemage ili Cuphead), o kojima ćemo, zajedno s „velikim ribama“, nastojati pisati idućih dana, tjedana i mjeseci. Stoga pratite i dalje HCL portal da biste doznali zbog čega sve trebate biti optimistični po pitanju bliže budućnosti gaminga.

Komentari (2)

  • Disc0

    18.06.2014 - 10:55

    Odlicno napisano!

    Bas je tako, sve nekako lazno…
    Ja isto mislim da je publika na prezentacijama placena da urla kad se najvani 15 nastavak COD-a sa Xb1 ekskluzivnim DLCom i slicno.

  • Black_Pirate

    18.06.2014 - 14:38

    Dobar clanak.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!