HCL.HR

Iz mrtvog kuta: EA je kriv koliko i kupci njihovih (mikro)igara

Ante Malenica 21.11.2017.   •   28 komentara


O EA-ovoj odluci da implementira sustav koji graniči s kockanjem najviše su kumovali igrači, glasajući svojim novčanicima.

anakin-transakcije

Bila mi je ideja isprva drugačije napisati ovu kolumnu. Popisati one velebne primjere najbezobraznijih oblika mikrotransakcija ili recimo proklinjati Bethesdu jer je u Oblivionu željela na račun brojnih konjina okititi svojeg virtualnog konja. Možda se čak i narugati vrlim analitičarima koji pričaju kako su igre još uvijek vrlo jeftin oblik zabave, kada se sve svede na broj sati provedenih uz igru, podijeljeno s cijenom igre (kao da je ikome žao 400-ak kn s kojima je plaćeno 10-ak neprocjenjivih sati The Last of Usa).

Iako je popularno pronaći svoje omiljeno žrtveno janje i istome opaliti downvote na Redditu jer eto, svi to rade, treba priznati samom sebi kako je u razvodu braka uvijek krivo dvoje. Jednostavnije rečeno, koliko treba osuditi EA jer je, ZA ČUDO SVEMIRSKO, želio zaraditi koji dolar više na nemoralan način, jednako tako treba osuditi i svakoga tko je ikada platio ijedan cent mikrotransakcija u kontekstu igre po cijeni od 60 eura. Zašto? Zato što se u protivnom fama oko Battlefronta 2 nikada ne bi ni dogodila. Malo osnova ekonomije:

star-wars-battlefront-2-singleplayer-trajanje

Electronic Arts je prema podacima s Wikipedije dioničko društvo. Trenutno zapošljava oko 8800 ljudi uz prihode od cca 4.85 milijardi dolara, u 2017. godini. Riječ je o izuzetno uspješnoj i respektabilnoj tvrtki koja postoji već preko 35 godina te koja je preživjela razne faze i trendove ove industrije, a da je pritom cijelo vrijeme rasla te postala jedan od najznačajnijih tržišnih igrača… što se realno ne bi nikada dogodilo (barem ne u toj skali), da nisu vukli određene „nepopularne poteze“.

Sjećate se Origina, EA-ovog servisa na kojem danas prodaju sve svoje PC igre? Nakon dolaska na tržište, bio je od strane gamera poprilično dočekan na nož jer eto, jadan homo gamer logicus više nije mogao sve igre držati isključivo na Steamu. Argumentacije pro Steam ekipe su bile zbilja „predivne“ za čitati, kao što je bilo predivno iskusiti divljenje oko činjenice koliko su ljudi brzo zaboravili hejt kojeg je Valve doživio kada je Steam bio lansiran na tržište. Pitanje je bi li se Origin uopće rodio da Steam nije bio toliko popularan.

starwarsbattlefrontii-4-2

Da ne kompliciram, stvar je iznimno jednostavna – u biznisu ili stvarate proizvode koji prate tržišne trendove kako bi profitirali na njima (npr. Android by Google) ili stvarate nove trendove s revolucionarnim proizvodima koji mijenjaju sliku tržišta (iPhone by Apple). Bez obzira na to što radili, bili bi totalno LOŠ MENADŽER da ignorirate trendove (čitaj: prilike za veće prihode) ili da ne pokušavate pronaći nove (revolucionarne) načine za rast svojih prihoda (što je smisao svake tvrtke). I tu je ključna riječ „pronaći“.

Ne bi mi vjerovali, no na kraju se sve svodi na glasovanje vašim novčanicima. Isto (nažalost) prati najčešće ona silna argumentacija u kontekstu koje svi mi volimo misliti da smo tek kap u moru. Primjera je beskonačno: „Koga briga što ja piratiziram igre, ima onih bogatijih pa neka oni kupuju“ (zato recimo Crytek nije bio prisiljen PC-orijentirani Crysis kroz nastavke totalno okrenuti konzolama gdje su nešto mogli i zaraditi).

Ili „koga briga što sam kupio deluxe izdanje gdje sam dobio par nebitnih virtualnih predmeta, bit će mnogo više onih koji će kupiti standardno izdanje igre“ (zato danas imamo redovito standard, gold, deluxe i platinum verzije igara). Pogađate, za sve negativne stvari u gaming industriji igrači su itekako krivi.

star-wars-battlefront-micro2

U vrijeme kada su izdavači testirali nove načine monetizacije svojih naslova, oni su novčanicima glasovali DA. S takvom povratnom informacijom stvorilo se plodno tlo da se u studenom gospodnje 2017. pojavi jedan Star Wars: Battlefront 2, igra čiji sustav napredovanja se de facto može prevesti u pay-to-win.

Je li moralno/dobro to što je EA napravio? Naravno da nije, cijela stvar je za svaku osudu. Međutim, o EA-ovoj odluci da implementira sustav koji graniči s kockanjem najviše su kumovali igrači koji u ovo doba ogromnog obilja igara, sve više sebi ne znaju pronaći mjeru pa pokraj istovremenog isprobavanja 10 igara kupljenih na nedavnoj rasprodaji, svoje multiplayer levele plaćaju pravim kešom da se bolje osjećaju na K/D tablici.

Zbilja je otužno u što se gaming danas počeo pretvarati. Dok se s jedne strane smijemo famoznim „indijancima“ koji u sklopu PlayStation Plus mjesečne ponude pokušavaju nekako doći do publike i svojeg opstanka, istovremeno pljujemo po velikim izdavačima jer žele zaraditi na našoj gluposti. Kao i u politici, prakse „onih gore“ su najčešće preslike nas samih. Dobro se prisjetiti toga s vremena na vrijeme, zar ne?

Komentari (28)

  • Zoran Žalac

    21.11.2017 - 21:17

    Dobro je to sve još… Kad izmisle makrotransakcije onda smo naj**ali.

    • shepard-fan

      @Zoran Žalac, 21.11.2017 - 21:34

      Tako je ali ne radi to samo EA to i ostali rade samo je ljudima kriv EA za sve .

    • Stribor88

      @Zoran Žalac, 21.11.2017 - 23:52

      Ne znam zasto se jedan tvrtka optužuje jeli želi zaraditi. Ajmo ovako, ajmo se složiti da battlefront 2 ne želi biti nova eSport igra gdje bi bilo nerealno da ima boost mikrostrasakcija . Iako mozes imat 1000% bonusa na hit point blastera ali ako ti je skill los, bit ces los. pa sve ce fulat ili mu je taktika katastrofa… ako igra ne zeli biti eSport onda boost star cardovi su “moralni” i ne utječu na “fair play” jel njega defakto ne treba niti biti u jednoj casual SW MP AAA naslovu. S druge strane zar nije gust razviti si smjer u glavi kako ces free prikupiti odogovarajuće boost kartice i tuci “lovatore” koji kupuju blesave boostove za abbilitye i koji ne znaju iskorištavati i kombinirati ih? ako si i zacrtas neki smjer razvoja profila a fan si SW franšize, pa ne biti ti trebalo bed kuputi pokoji , recimo za sada nešto na temlju čega buildaš kardove, za 10ak eura da ubrzas stvar skupljanja star cardova… (sad imaju one dijelove od kojih si radiš star cardove) to kazem jer branim EA koji će dati free sve DLC-ove i to se mora od nekud finacirati… ono što nije bilo zaista fer od EA, da je free način gridanja za neke stvari traje predugo i time te naprasito tjera na mikrotransakcije… iako se to donekle sredilo novim updejtom… također loot box je čista kocka i to bi se trebalo kontrolirati od strane agencija za kontrolu kockanja (osima ako loot boxovi ne budu free reward koji se ne mogu kuputi ni virtualnom ni pravom valutom vec kao neki reward za leveliranje ili nude samo skinove kao recimo battlefield 1, overwatch)…zasad je sve free što opet puno govori o EA… ali neće biti dugo naravno… stvar bi se po meni rješila da se mogu kupiti jedino oni “partovi” kojima se buildaju star cardovi pravim parama, nikakvi kristali koji se mogu konvertati i u virtualnu valutu kojom se opet kupuju loot boxovi, jel potiče čisto kockanje i to onako vješto prikriveno… tako da sama mikrotransakcija nije problem vec sto onda potiče: direktni usmjerni boost po zelji igraca ili loot box kocku, a o tome se na priča

    • Stribor88

      @Stribor88, 22.11.2017 - 00:34

      i ne slazem se s tekstom gore, gunguli oko battlefornt 2 je uzrok loš poslovni model battlefielda 1, odnosno činjenice da je Seasson Pass (svi DLC-ovi, od kojih su neki bili masivni stvarno) kostao dugo vremena isto kao i base game (50 ak eura), a sad se dijeli za bagatelu za crni petak jer ljudi nisu kupovali Seasson Pass i serveri su bili poluprazni za mape sa DLC-ova. Da ne govorim o gubitcima DICE i EA zbog toga… U battlefrontu 2 svi DLC-ovi su besplatni dok bi se novci za njih skupljali “hibridnim” sustavom mikrotransakcija … onih dobrih ciljanih mikrotranskacija i loših mikrotranskacija kojim vjesto zakoplicirano ustvari kupujes srecku a zapravo i time kockas ( ili ne dobivas ono sto si htio platiti). Dobre mikrotransakcije se mogu ostaviti i to branim, ali loše se moraju izbaciti… uz razumno vrijeme grindanja svih stvari đaba govorim o gubitcima DICE i EA zbog toga… U battlefrontu 2 svi DLC-ovi su besplatni dok bi se novci za njih skupljali “hibridnim” sustavom mikrotransakcija … onih dobrih ciljanih mikrotranskacija i loših mikrotranskacija kojim vjesto zakoplicirano ustvari kupujes srecku a zapravo i time kockas ( ili ne dobivas ono sto si htio platiti). Dobre mikrotransakcije se mogu ostaviti i to branim, ali loše se moraju izbaciti… uz razumno vrijeme grindanja svih stvari đaba

    • metalshegy

      @Stribor88, 22.11.2017 - 01:14

      sustav dobrih mikro govana postoji vec odavno, vrlo je jednostavan: omoguci kupnju skinova i unikatnih vizualnih delicija koji nikako ne utjecu na sami balans igre. postoje tu onda razne varijacije, kod MMO-ova npr ima puno tih stvari koje ne cine igru p2w ali omogucuju malo vise casual igranje ako uplatis 10-20€ jer ti se neda grindat za neki skin ili imat limit na broj likova po serveru, name change, appearance change… ovo sto su napravili sada je cisto izdrkavanje i toliko je ocito da je i masovna publika to uocila pa su izazvali skandal. u shadow of waru su makar “prikrili” paywall do endgamea

    • Stribor88

      @metalshegy, 22.11.2017 - 09:57

      ok to je misljenje, moje je misljenje da battlefront ne treba biti fair play game jer nece nikad biti eSport. Jeli i krivom kupovinom boostova preko mikrotransakcija mozes sam sebi narusiti blanas… ali ok je ako potrosis 20eura da si slozis Star Cardove koji ce te staviti u ravnomjerni status s drugima. recimo ove kartaške igre (gwent ili hearthstone) nezz zasto ne dize nitko glas protiv mikrotrasakcija tamo, ako si novi u igri, pa bez 40 eura za deck nista, jeli ljude zavara freemium model valjda. Mikrotrasakcije su ok, ako dobiš ono što si platio – što god to je, a ne da kupuješ srečke s njima. I da dobiješ sve DLC-ove free naravno… dao bi tu primjer Aiona gdje mi je frend ulupa 10 000 kn vec i slicno…

    • Zoran Žalac

      @Stribor88, 22.11.2017 - 16:09

      Mislim da se problem fer pleja treba gledati kroz dvije dimenzije. Prvo to što kažeš – kupnja stvari te neće napraviti boljim igračem (iako ćeš ovdje brže dobiti pristup jačim likovima jer jedan Vader nije istih moći kao običan stormtrooper). No, druga stvar je koliko je igra fer prema tvom vremenu koju uložiš u nju. Da je igra ne znam koliko dobra, prilično je lako vidljivo ako je razvučena da bi izmuzla pare od tebe. Da je cilj samo zabava, onda ne bi bilo napredovanja. Cilj je da tijekom uloženog vremena nešto i ostvariš, pogotovo ako si u tome dobar. U konkretnom slučaju Star Wars BF-a 2, igra je dizajnirana tako da svakoga nagradi, sve i da je loš, ali zauzvrat rastegne napredak tako da ne napreduje onaj tko je dobar nego onaj tko je dovoljno uporan.

    • Stribor88

      @Zoran Žalac, 22.11.2017 - 23:52

      opet, nisam siguran dali je bolje nagradjivati upornost ili izvrsnost… ako forsiras izvrsnost jaz između losih i dobrih se povecava (jeli ovi uz to sto imaju skill imaju i boostove) … mislim da upornost kompenzira neciji slabiji skill i stavlja ga u ravnipravniju pozicju i bolju od skillera ako je uporan… dogodi se da se skupe dva skillera i kupe po 80ak killova a ostatak bude topovsko meso… tako da ostatak bas i ne uziva u igri… iako priznam generalnu razvucenost…opcenito…DICE radi “mjerenja” pa cemo viditi što će biti iz toga… zadnji updejt je još neke stvari ublazio ali jos bi to moglo ici

    • phoda

      @Stribor88, 22.11.2017 - 02:37

      Problem je sto to prvo tjera taj trend gdje iziskuje vise novca iz igraca za cijeli dozivljaj, igre ne kostaju 60$ vise vec 120+. Slazem se da mi glasamo novcem i ako kupujemo onda podrzavamo ali npr naslov battlefront koji je dobar nemozes igrat jer ne zelis to podrzavat iako bi mozda zelio igrat. Da su mikrotransakcije cisto estetske nebi imo nista protiv

    • Ante Malenica

      @Zoran Žalac, 22.11.2017 - 10:46

      Ja već zamišljam season pass + ovaj model.
      EA, možeš ti to, ne slušaj ove debile s Reddita.

    • metalshegy

      @Ante Malenica, 22.11.2017 - 16:32

      bit ce za godinu dana

  • Lucija

    21.11.2017 - 21:40

    Jedini problem je taj sto je EA stavio cijenu od 60$ na freemium igru, mislim da se nitko ne bi naljutio da je ta igra free-to-play sa mikrotransakcijama

    • shepard-fan

      @Lucija, 21.11.2017 - 22:33

      Lucija mudro zboriš

    • metalshegy

      @Lucija, 22.11.2017 - 01:15

      prodali su dusu kanadskom vragu

  • gundogan

    21.11.2017 - 21:43

    Tko hoce neka placa. Uvijek ce postojati ljudi koji znaju prepoznati kvalitetu pa ce samim time postojat i trziste tako da se ne treba bojati da ce nestati kvalitetnih (singleplayer) igara. Meni osobno u EA gade se Ubisoft, Activision, Blizzard, ali sto mozes kad vecina puse njihova sranja.

  • vragec25cro

    21.11.2017 - 22:17

    Pa realno tu i jesu najviše krivi igrači.Da Ea nije vidjela da može zaraditi na mikrotransakcijama i da če igrači stvarno platiti svaša nebi uvela to..I nije EA jedini..Ne volim ih nikako niti mikrotransakcije al ako želiš mikro transakcije nemoj onda igru prodavati za 30euri pa na više.I igrači da ne plačaju svašta i to pta se nekome neda grindati tipa 10-100h,Ea samo malo povečala grindanje i naplatila ako želiš na brzinuE a sad da njitko ne plača te glupšosti nebi tolko toga bilo u igrama..I nebih se čudio da za 5-10 godina to bude normalno,Da platiš igru 30-70 euri i još plačaš odječu automobile puške i ostale stvari..

  • l)oolvl

    21.11.2017 - 22:55

    ja sam prilično siguran da će poneki menadžer u EA izvisiti zbog “praćenja ili pronalaženja trendova”

  • Cheesemassacre

    22.11.2017 - 05:43

    Zato igram samo SP

  • L3gi0naR

    22.11.2017 - 06:02

    Normalno,da budale sa viškom para ne kupuju te kartice niti bi oni to ubacivali u full price igre.

  • SemirTheChosen

    22.11.2017 - 07:32

    Izdavaci ciljaju na tzv. “Whales“publiku, ili ti ga prebogate strance ovisnim o igrama, a premalo mozga da se usprotive ovisnosti i djecu koja od svojih prebogatih roditelja sa kartica skida velike iznose novaca nadajuci se da ih roditelji ne primjete…

    • Sinek

      @SemirTheChosen, 22.11.2017 - 08:08

      Upravo to. 90% gamera nema nikakve veze sa tumorom mikrontransakcija, ne kupuju apsolutno ništa ili potroše 5-10 eura ako im je stvarno napeto nešto u igri koju vole i igraju svaki dan. Problem je u ovim kitovima što spominješ koji su vjerojatno i manje od 10% populacije a na mikrotransakcije sami praše 5 puta više nego ova normalna većina

  • Apocalypse4987

    22.11.2017 - 08:34

    A više i ne gubim živce, pošto je kvaliteta igara drastično pala, šta se tiće priče i gameplay mehanike. Naravno ima iznimki, al ima sve više i više smeća. Kad gledam ovaj steam ko da gledam google play, sve šareno, scrfeenshotovi, traileri, free ovo free ono, za poluproizvod sa kupnjom nekakvih skinova i mapa? Šta se tiće EA, uništili su mi par najdražih franšiza i od mene neće više centa dobit, a ako mi se šta nekin čudom svidi, onda će moj gusarski brodić nabavit igru, šta je direktna posljedica njihove poslovne politike

  • Znidy

    22.11.2017 - 08:44

    Cijela stvar oko Battlefronta 2 jesu tzv. “Game changeri”, odnosno youtuberi i streameri koji navodno “nešto znaju o gamingu i Star Wars loreu” i koji su doprinijeli “razvitku igre”.

    Jesu malo morgen! Slušajući njih, lightsaberi u igri ne ubijaju iz prvog strikea, nego iz petog, dok eto, sinoć, igrajući s Leiom, nisam shvatia da je ona jedini Hero vrijedan igranja. 39 killstreak. Svi ostali heroji su ajme majko i katastrofalno nerfani u odnosu na prvi Battlefront.

    A ako ćemo se dotaknuti “mikrotransakcija”, one postoje od strane EA još od Battlefield: Bad Company 2-ice (Kit Shortcuts, gospodo, su također bile mikrotransakcije, davne 2010. godine). Isto su napravili kasnije i s BF3, BF4, Hardlineom, Battlefrontom 1 i Battlefieldom 1. A da ne govorimo da Activision takav sustav ima s posljednjim CoD-ovima (pogledajte samo kako su Modern Warfare Remastered lijepo nadogradili. Ili bih pak prije reka unazadili, uzevši u obzir da nema dedicated servere nego matchmaking, manji broj igrača nego izvorna verzija i što je jako loše optimizirana).

    • Igor Belan

      @Znidy, 22.11.2017 - 08:56

      Nisam siguran što si ovim komentarom htio reći… pogotovo ovim prvim dijelom o game changerima. Ali da, mikrotransakcije u AAA igrama nisu neka novost, postoje već godinama – ali obično nije cijela igra balansirana oko njih već se radi o popratnim estetskim stvarčicama koje ne utječu na balans. Ovdje je to zeeeericu drugačije, ne bi ljudi poludjeli inače.

  • Mrfloyd

    22.11.2017 - 15:10

    Hm, ciljana grupa za MT su ljudi koji ostavljaju stotine i tisuce dolara na to. Dakle, ovisnici.
    Ima negdje clanak. To da li cu ja ili Pero kupiti nesto za 10-20 dolara njima je bzvz.
    Tom analogijom, da li je ok prodavati heroin ovisnicima i ufat se u njihov razum da ne kupe je utopijski.

  • DoX79

    24.11.2017 - 12:47

    Odličan tekst, zapravo se sve svodi na to da dok ima ovaca, bit će i vune. Što je apsolutno točno. Jedino sa čime se ne bi složio je ono po pitanju nekakvog morala na tržištu (bilo videoigara ili bilo čega drugoga) – nema tu nikakvog morala, sve je samo profit. I tako danas cijelo tržište funkcionira. Samo profit, što više, to bolje.

  • VEK1NG

    25.11.2017 - 00:11

    Hahahaha.Smejem se ko lud zbog slika iz ove vesti. 😀

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?