HCL.HR

Kiselo grožđe: Early Access iliti Alphafunding

Mudri Lisac 24.02.2014.   •   21 komentara


Unazad dvije godine, rastom popularnosti Kickstartera, Steam Greenlighta i sličnih prilika, razvoj indie igara na PC platformi doslovno je procvjetao. No zajedno s njim procvao je i sasvim novi model koji prijeti tradicionalnim vrijednostima igre.

Mišljenja i stavovi izneseni u serijalu kolumni pod naslovom “Kiselo grožđe” ne predstavljaju stavove i mišljenja cjelokupne redakcije HCL portala. Ako se ne slažete s njima, prozivajte izvjesnog autora Mudrog Lisca. Prijatno.


95. Toliko je u trenutku pisanja ovoga teksta nedovršenih igara na Steamu – u regularnoj prodaji pod kategoriziranim nazivom „Early Access“. Najjednostavnije rečeno, riječ je o plaćenim alpha verzijama. U trenutku pisanja ovoga teksta trinaest ih je izašlo ove godine i po okvirnom prosjeku broja PC igara koje su izašle u zadnjih mjesec i pol to je nekakva trećina. Neću sad ulaziti u to kako su siječanj i veljača bili dosta oskudni po pitanju visokobudžetnih naslova, to je manje bitno. Ali izvedeni zaključak je sljedeći: trećina PC igara koje su ove godine krenule u prodaju nisu dovršene igre.

Inače, krajem godine u HCL stožeru nakratko smo očešali temu Early Access igara. Netko je taj „princip“ / ideju /model nazvao blesavim pa smo se podijelili u mišljenjima. S jedne strane, nitko nikoga ne tjera da kupi ili zaigra alpha verziju neke igre. Isto tako, riječ je o investiciji koja dobiva na vrijednosti s vremenom i u nekim slučajevima (ala Minecraft) može biti financijski isplativija za igrača upravo u alpha fazi. Za nezavisne developere to je također prigodna blagodat s kojom između ostaloga zaobilaze problem testiranja svoje igre prije njezinog izlaska.

No, s druge strane, Early Access / Alphafunding nije baš koristan za „ekosustav“ industrije igara. Nas kao kritičare igara ovaj model stavlja u nezgodnu poziciju. Naš je posao da recenziramo proizvod, ne obećanje. Drugim riječima, analiziramo što je prisutno, a što fali kako bi dali sud o tome je li neka igra isplativ proizvod za korisnika. U slučaju alpha verzije imamo obećanje da će nešto u bližoj ili daljoj budućnosti biti dodano i uvršteno u igru. Ali čitatelju ne možemo reći kada će igra biti upotpunjena (zapravo hoće li uopće) i na kakvoj će razini kvalitete ta dopuna biti.

Kako nešto nazvati minusom u igri kada se developer Early Access naslova može automatski opravdati da će taj minus biti ispravljen?

Tu onda dolazimo do problema recenziranja igara u Early Access modelu. Po izlasku alpha verzije ne možemo ocijeniti igru kao cjelinu i jako je teško procijeniti je li nešto napravljeno loše kada se developer za svaki minus može pravdati time da igra još nije dovršena. A jednom kada ona zaživi u punoj verziji već će imati određenu bazu korisnika koji ne trebaju čitati recenziju igre jer ju već posjeduju, a u suštini je poznaju bolje nego recenzent kada praktički sudjeluju u njezinom oblikovanju. Naravno da je tu riječ o jako maloj populaciji PC igrača, ali stvar je takva da alphafunding prerasta u trend. Zapravo, već je prerastao – pročitajte si još jednom ono o trećini PC igara ove godine.

Uostalom, pogledajte si listu najprodavanijih naslova na Steamu. Među deset najprodavanijih ove godine nalaze se četiri igre u alpha verzijama – Starbound, 7 Days to Die, Rust i popularni DayZ koji je u mjesec dana prešišao milijun prodanih primjeraka. Da ne bi bilo zabune – ovdje ne kritiziramo te igre, dapače – riječ je o vrlo zanimljivim naslovima koji su s razlogom među najprodavanijima. Ali koncept prodavanja igre prije nego je ista dovršena, a u nekim slučajevima i jako daleko od tog dovršetka… meni je pogrešan. Zovite me zadrtom konzervom, no meni igra treba biti iskustvo zabave, a ne iskustvo promatranja razvoja nečega što će jednom (možda) biti zabavno.

Zato tvrdim da je Early Access korov PC gaminga jer opasno prijeti da postane općeprihvaćeni model budućih PC igara, i to ne samo među naslovima koji dolaze od nezavisnih developera. Situacija je takva da i visokobudžetne igre sve češće izlaze s masom bugova i više se ni ne čudimo kada zakrpe za njih teže po nekoliko gigabajta. Zamislite si samo kako će to onda izgledati kada para gladni izdavači nanjuše priliku da od igrača izmuzu što više novca.

Igrači su oduvijek kupovali obećanja u industriji videoigara, ali nikad nisu plaćali za njihovo oblikovanje.

Nema veze što je tu riječ o slobodnom izboru igrača. I F2P model se temelji na slobodnom izboru, ali na svaku njegovu prednost pojavi se netko tko će igru dizajnirati na taj način da igrače ne potiče na kupovanje/plaćanje sadržaja, već da ih praktički prisiljava na to. Ja takve igre ne želim igrati. Ne želim da tržište preplave takve igre i ne želim da PC igračima postane normalno kupovati nedovršene proizvode.

Slažem se da industrija videoigara treba biti fleksibilna i da se čitav „ekosustav“ mora s vremenom prilagođavati prevladavajućim trendovima. To stoji u osnovama svih sustava i institucija – naša je zadaća da se kao kritičari igara adaptiramo kako ne bi zastarjeli i postali suvišni, na nama je da čuvamo povezanost s potrebama gamera i budemo međuovisni s proizvođačima igara. Ali isto tako, ona temeljna zadaća recenzenta je da određuje i opravdava / osporava vrijednost igre. Ne samo igre kao individualnog proizvoda, nego i igre kao medija. Samim time, mislim da nije u potpunosti zdravo da se medij kao takav degradira prodajom alpha verzija.

Znam da taj model neće magično nestati, ali kad je već tako onda ga treba regulirati – odrediti koliko neka igra smije dugo biti u alpha izdanju, omogućiti povrat novca kupcima, dati jasnije opise trenutnih stanja igre. Igrače ne treba mamiti napola dovršenom igrom, ne treba im pružati dva iskustva – jedno u početnoj alpha fazi i jedno u završnoj verziji. Princip koji je do sada dobro funkcionirao u industriji je takav da ako neka igra obećava dobre stvari, svi se strpimo do trenutka kada će se pokazati je li ta obećanja uistinu ispunila ili nije. To je dio čari i ustaljena praksa kod svih drugih medija. Sve ostalo ide pod kategoriju mutnoga i postaje čista lutrija za igrače.

Lijepo je očekivanu igru zaigrati ranije, ali ne bismo radi nestrpljivosti trebali raditi kompromis nauštrb kvalitete. Isto tako je lijepo kada nezavisni developer ima način da financira svoj projekt, ali nije baš lijepo kada taj način otvara vrata raznoraznom iskorištavanju igrača i na kraju krajeva degradaciji samog medija. Budite pametni – ludost je rijetka na individualnoj razini, ali je u masi redovita pojava. Ne srljajte kao guske u maglu i slično.

Komentari (21)

  • Corbel

    24.02.2014 - 18:52

    Znači problem je što ne možeš recenzirat igru? Pa vrlo jednostvano, IGN je uveo update tj. ponovne recenzije igara nakon što izađe određeni novi content (DLC i slično) tako da se taj model može i ovdje primjeniti. A i ne vidim razlog zašto se gleda tako crno na Early Access pogotovo zato što može rezultirati kvalitetnijim proizvodom i pomoći indie developerima, a sad generalizirati i nazivati sve to krađom i prevarom je besmisleno.

  • Sickmanno1

    24.02.2014 - 19:04

    C/P sa facebooka:

    Meni je ovo sasvim odlična ideja i prilika da vidimo što orginalnije ideje, a samim time i iigre od grupe ljudi koji nemaju budgete giganata, a da opet imaju taj neki look AAA naslova nakoje se pale klinci i zbog čega klinci igraju CoD od nastavka do nastavka jer nisu ludi da igraju nešto sa grafikom iz 16bit ere. Puno je bolje IMO ovo nego da studio uleti nekom većem izdavaču i da ga ovaj danonočno forsa da završi igru što prije jer im je dao novce za završetak igre. Ovako ne samo da nema žurbe za time, već napokon i igrači imaju nešto za reći, pa samim time i sudjelovati u samoj igri, jer obično bi sve dobre ideje vidjeli u nastavku tek razočaravajuče igre. Da je blizzard tak napravio sa Diablom III ne bi bilo errora na dan izdavanja i sad bi se već mogli "klat" u multiplayeru. I ono realno jel još ima koga da kupuje igru na osnovu recenzije individualca? Da je tak ja bi sad igrao GTA V (jer je to po vama valjda najbolje nešto ikad ako se nevaram, a meni osobno samo još jedan GTA, koji sam prestao igrati nakon trojke), a ovak igram rađe SW: TOR, koji mi baš paše makar je F2P i svo zlo svijeta jer te "tjera" da potrošiš dvadesetak dolara…

  • Miax

    24.02.2014 - 19:07

    U potpunosti se slažem sa svim gore navedenim. Early access igre bih i mogla prihvatiti ako bi bile f2p dok nebudu dovršene jer što meni znači obećanje novog game developera da će igra biti završena? Nedavno sam na giveawayu dobila Dayz Standalone i stvarno vidim potencijala u igri ali za ovo što je do sada izašlo da dođe 20$ je sasvim apsurdno i nebih dala taj novac za jedan veliki glitch umotan u lijepi paketić. Da ne duljim, 95% sam sigurna da neću dati ni novčić na early access igru ikada.

  • Black op

    24.02.2014 - 20:00

    Ok je jer da sam ja neki mali developer naravno da bih izbacio svoju igru jer mi treba i para i testera, ali sta ne razumijem je sljedece – kickstarter, naime kada dadnete odredjeni iznos, recimo igra ce kostati 20$ i vi na kickstarteru date 20$ i dobijete igru, ali developer ce sve te pare potrositi na razvoj igre i kada je zavrsi ostace mu veoma malo para, druga stvar jeste steam early access tj. alpha i bete, ista stvar kao i kod kickstartera, ljudi kupe jer misle da ce kasnije poskupiti ili je kupe da bi je igrali, ali nekoliko godina kasnije kada se sve pare potrose na razvoj niko to vise nece kupiti jer su prosle godine, i sta se desava?Nemam pojma ali logicki se moze zakljuciti da od toga nema novca.Sta vi mislite?

  • Black op

    24.02.2014 - 20:03

    A sta bi ti uradila da nemas novca ni ljudi koji ce ti to testirati?Iskreno ni ja to ne bih kupio posebno zbog toga sto niko ne obecava da ce ta igra biti zavrsena, evo maloprije sam procitao da je Dean Hall odustao od Bohemie i DayZ-a.

  • Black op

    24.02.2014 - 20:04

    EDIT ne razumijem zasto spominjete recenziranje alpha i beta, to nije ni za igranje a kamoli za recenziranje tako da ne razumijem sta hocete reci.

  • goldfinger

    24.02.2014 - 20:14

    Glupost.Još malo,pa će početi naplaćivati obećanje da će napraviti takvu & takvu igru…Osobno nikad ne bi dao lovu za tako nešto.

  • Mladen Bošnjak

    24.02.2014 - 20:29

    Ja osobno smatram da gledanje na pre-alphe i dal su dobra il loša stvar u potpunosti ovisi o tipu gej mera. Ima nas puno koji obožavamo modove, pre-alphe, leakane bete AAA igri i slično čisto zato što drugačije gledamo na igre i želimo ih izvrnuti naopačke, vidjeti što sve igra i engine može. Ne gledamo na njih kao na gotov proizvod dizajniran da bismo se mi zabavili tolko i tolko sati i onda opet 6 godina kasnije kad zaboravimo kak je old snake uopće izgubio oko igrali opet. Biti involvean u development igre kao igrač dok je još u izradi meni zvuči fenomenalno, drugome zvuči debilno. A ke ja znam, ja sam seljak 😀 Pozdrav vama u režiji i svima koji me poznaju. pre dug post, ne znam jel sam reko opće kaj sam htio. pozdrav.

  • Me666

    24.02.2014 - 20:30

    Upravo si opisao Kickstarter IMHO 🙂

  • vilim

    24.02.2014 - 22:26

    Volim early access iz razloga što se onda može jeftinije doći do igara koje su već u podosta igrivom stanju, no opet se bojim da će to lagani prerastati i u trend EVO MI SADA IGRU KOJA JE U RAZVOJU DAJEMO U PRODAJU, PA BUDEMO KAO BANKROTIRALI I IGRU NEĆEMO NIKADA DOVRŠITI.

    Mislite da ne bude to bilo? Što je sa Next Car Game? Ispravite me ako griješim, nisam ni ja baš najinformiraniji.

  • l)oolvl

    24.02.2014 - 23:12

    apsolutno se slažem sa svime napisanim…
    ok early access, ali za neke mizerne novce, pa onda nadoplata za full proizvod kad izađe !
    Inače izbjegavam čak i bete jer si ne želim spoilati iskustvo cijele igre jednom kad bude dovršena, ali ja sam stara škola… btw mislim da je sve to poteklo od glupog Minecrafta, Notchu se gadno posrećilo, a onda su i drugi nanjušili priliku u tome :/

  • tryon

    25.02.2014 - 00:45

    Slazem se s clankom. Uvijek ima dobrih ideja i stvarno je kickstarter ili eto steam early acced pozeljan. Ali na early accesu su sve neki multiplayeri koji ce se igrat mjesec dana. Na kickstarteru indie, super za one koji vole. Al iz iskustva znam da su najbolje igre one o kojima ne znas puno dok ne izadu. Ne guraju ti gameplaye i razne povlastice uz preorder pod nos… Vrhunska sp jebiga mora biti od kvalitetnog studija s gomilom €, a mp igre moraju vec imat publiku. Tako to ide i ici ce.

  • oskullop

    25.02.2014 - 00:56

    Ok kickstarter i crowdfunding je buducnost gaminga htjeli mi to ili ne, i neka je meni drago rađe dat 20 $ indie developeru nego 60$ EA,-u + niko te ne tjera da daješ pare za alphu ili early access /kupuj kad bude full relese/,end of story.A ovaj clanak mi daje dojam koda vam te alphe i early access uzimaju kruh iz usta jer ih nemožete recenzirat .

  • Apocalypse4987

    25.02.2014 - 05:50

    Ne kupujem auto bez karburatora, hladnjaka i 2 gume, ne kupujem mobitel kojemu radi pola tipki, ne kupujem kuću bez krova i temelja, tako i ne kupujem poluproizvode. Ne kupujem igre ni kad izađu, niti preorder. Sačekam koji misec da se isprave početne greške (a ima ih masu, kako onda ne bi bilo i kod early accesa), pogledam recenzije i kritike pa tek onda kupujem. MIslim da je bolja solucija besplatni demo od kupovine igre u alfa ili beta fazi

  • Virty

    25.02.2014 - 07:42

    Poanta je izmust lovu. Early Access, DLC….a demoa sve manje i manje, a igre sve skuplje i skuplje.

  • Tark

    25.02.2014 - 10:45

    Prvo,sto bi stari grci rekli, ko voli neka izvoli, ali da se tako pokvario ono iscekivanje igre to je isto glupo. Svaku igru koju iscekujem igram je sa uzitkom,pogotovo ako mie je sve dostupno sto igra pruza. Istina je da neki developeri tako dolaze do sredstava, ali opet mogu doc i na drugo nacine, npr. sponzorstva. Samo da ne nestane one care iscekivanja igara.!!

  • PhobosDeimos

    25.02.2014 - 10:50

    Early access ma svoje prednosti i nedostatke.
    Kao što je Mladen Bošnjak rekao,on spada u kategoriju gamera koji vole sudjelovati u razvoju igre.Ok.Ja s druge strane spadam u kategoriju gamera koji si ne žele kvariti ukupno iskustvo igranjem raznih alpha verzija.(To se prvenstveno odnosti na SP igre)
    Danas "gotove" igre izlaze sa hrpetinom bugova i problema s kojima se moramo nositi.
    Pogledajte samo BF4.Igra kao da je još u beti.Već vidim developere kako masovno skaču na ovaj koncept kako bi uzeli novac i prije nego što je igra dovršena i još imaju savršenu izliku za njene probleme.Za njih taj koncept ne može biti bolji,a što je s nama koji za to plaćamo? Svaka čast onima koji se mogu nositi s bugovima i nedostatcima bez gubljenja živaca.(Još kad se u nekome patchu pokvari ono što je dobro-da ima i toga)Poštujem one koji žele igrati alpha verzije,samo se nadam da taj trend neće jednom nadići izdavanje "gotovih" igara.

  • nehaj007

    25.02.2014 - 12:43

    Meni se early access ne sviđa pa ga ni ne kupujem. Volim čekat. I to goty ili ultimate izdanja na steam ili humble bundle rasprodajama, dakle igra sa svim dodacima I zakrpama za pola ili manje cijene. Nije mi hitno uvijek imam naslova što još nisam ni odigrao s zadnje rasprodaje.

  • treb

    25.02.2014 - 17:17

    Pogledajte samo Wasteland 2 early access. 45 eura za alphu/betu, što li je, a full igra će biti jeftinija (!). Jer ipak se ovako plaća "privilegija" razvijanja igre zajedno s developerima, postaješ dio njihovog "internog tima", kužiš ti to… Svašta, eto u kom smjeru ide filzofoija developera… Kupim tu i tamo neki early access ako je za male novce i jako me zanima, onako da mi nije žao tih novaca ako igra propadne, ali ovo s Wastelandom 2 i DayZ-em mi ne miriše na dobro.

  • oskullop

    25.02.2014 - 17:40

    Dayz je prealpha i kosta 20$ bice 40/50 $ kad bude gotova a igra je ok cak i ovom stanju igriva je i ljudi je rokaju vec sad masovno.

  • MrVivi

    31.05.2014 - 09:16

    Early access je nista drugo nego proizvod za naivne i glupe mislim ljudi beta testeri su se nekad plaćali a sad idioti doslovno plate developerima da rade za njih pa koliki moron moraš biti da kupiš mačka u vreći nakon što netko uhvati mačka i stavi ga u vreću tebi pred očima.

    Sve to lijepo zvuči pomažeš da se igra napravi i sta ne ali sto je kad se igra ne napravi oce tko meni vratit pare i vrijeme koje sam u uložio očekujući finalni proizvod u nekom razumnom roku. NO TY ako neko voli bacati svoj tesko zarađeni novac neka izvoli.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?