HCL.HR

Kiselo grožđe: Facebookov VR

Mudri Lisac 16.04.2014.   •   7 komentara


Prošlo je nekoliko tjedana otkad je Facebook najavio kupnju Oculusa i uspuhao dušebrižnike diljem interneta. Evo što naš Mudri Lisac misli o onima koji nisu slavili uz ekipu Oculusa.

Ispričat ću vam sada kako je došlo do anegdote o meni i kiselom grožđu. Bio sam mlad i neiskvaren, jednom kada smo majka i ja bili u supermarketu u potrazi za namirnicama. Ugledao sam tada na jednom od onih reklamnih ekrana veliko zrelo grožđe i uzbuđeno uzviknuo: „Majko! Želim ono!“. Nikada neću zaboraviti kako se majka tada nasmijala i odgovorila mi kako to nije pravo grožđe već grožđe virtualne stvarnosti. „To se ne može kupiti.“ Posramljen, rekao sam da je ionako kiselo. A zapravo sam sam sebi obećao da ću jednoga dana kupiti tu virtualnu stvarnost, ne zvao se ja Marko Šećerberg.

Vučem vas za nos sada, naravno da grožđe nije bilo kiselo. Ali znate tko je? – raja na Kickstarteru nakon što je Facebook najavio preuzimanje tvrtke Oculus VR koja trenutno predvodi razvoj uređaja za virtualnu iliti prividnu stvarnost. Opravdano? Možda. Od svih vokalnih aktera koji će iznijeti svoje mišljenje o tom potezu, „mecene“ Oculus Rifta imaju najviše prava biti glasni. Ali kao što ja uvijek mudro kažem: postoji jasna razlika između bivanja glasnim i bivanja idiotom.

U ovu drugu skupinu pripadaju dežurni dušobrižnici koji su nakon objave planiranog Facebookovog preuzimanja Oculus VR-a maltretirali ljude iz potonje tvrtke, ponajprije mladog inovatora i vizionara Palmera Luckeya, što je išlo toliko daleko do prijetnji smrću. Da se radi o čistom idiotizmu jasno je iz toga što su prijetnje bile upućene i njihovim obiteljima, dakle – osobama koje praktički nemaju nikakve veze su Oculusom, a još manje s preuzimanjem istog od strane velikog zlog Facebooka.

Takva ponašanja, naravno, svi trebamo osuditi, no spominjem ih ovdje tek kao primjer ekstrema – znam ja da nitko od mojih čitatelja ne besposličari toliko u životu da ide slati nekakve prijetnje. Ono što želim reći je da industriji videoigara ne trebaju takvi ekstremi jer prečesto u zabavnoj industriji ispadamo najnezrelija grana.

Imamo biti razloga kiseli, to je istina, ali negdje treba povući liniju preko koje ta kiselost ne smije prelaziti jer se inače pretvara u nešto nalik dječjem cmizdrenju, baš kako je Cliff Bleszinski nazvao ishitreno povlačenje Markusa Perssona iz poslovanja s Oculusom nakon njihovog sklapanja braka s Facebookom.

Da se razumijemo, svi znamo da Facebook gamerima nikada nije bio najomiljenija stvar na svijetu, a kamoli dostatna platforma za igru. Samim time, ni na Facebook kao tvrtku ne gleda se naročito naklono. Ali glupo je ovu situaciju gledati stereotipno. I to iz više razloga.

Prvo, Oculus VR jest pionir novog pokušaja da virtualna stvarnost postane naša stvarnost, ali nije to jedina takva inicijativa. Oculus kao tvrtka ne priprema tržište za virtualnu stvarnost samostalno već samo radi na trenutno vodećoj ideji za uređaj kojim bi otpočela ta VR faza; kao i na kreiranju demonstrativnog sadržaja za nju. Ništa od toga neće magično nestati sad kad je Facebook ušao u cjelokupnu sliku. Naravno da FB ima svoje zasebne ideje i planove, ali nema apsolutno nikakvog razloga da zbog tih ideja pati iskoristivost Oculus Rifta u gamerskom smislu.

Drugo, kao što mudro reče Oculusov John Carmack – bilo je izvjesno da će se u Oculusovoj priči kad-tad pojaviti „Titani“, odnosno velike tvrtke zainteresirane za potencijal koji pruža Oculus Rift. Iako bismo mi željeli da je jedan od tih Titana Valve, očito je da to nije takav slučaj.

No ako ćemo iskreno, Facebook je dobar investitor. Pod dobar, dakako, mislim na investitora s dobrim protokom novca. I na kraju krajeva – u Facebooku ne sjede glupi ljudi nego ljudi koji znaju da je princip virtualne stvarnosti potencijal za budućnost, nešto što će ubrzo zasjeniti pametne telefone i otvoriti nam novi niz zanimljivih mogućnosti na različitim poljima. Gaming je jedno od tih polja, ali definitivno ne i jedino. Međutim, uz svo ovo kukanje oko Oculusove prodaje čini mi se kako dio igrača nezadovoljno kmeči kao da im se oduzima nekakva privilegija. A uopće nije tako.

Zanimljivo mi je to kako su na Internetu obično najglasnije one manjinske grupacije ljudi; i to u suštini nije a priori loše (kao što smo vidjeli na primjeru kampanje za Xbox One konzolu prije izlaska). Loše je kada ta grupa ne daje svoja stajališta i ne izražava svoje nezadovoljstvo u namjeri otvaranja dijaloga.

I također je loše ako vjerujete u sliku zlih korporativnih lobija kakvu vam mediji nastoje usaditi u mozak. Novčić uvijek ima dvije strane, mudro kažem ja. Sa svime je tako. I s virtualnom stvarnošću isto. Tko zna, možda nam Facebook s njom donese i nešto dobro. Možda je spasi od opasnosti da zastrani u pornografski teritorij i tako odvede čovječanstvo u propast. Svakako razmislite i o toj mogućnosti.

Komentari (7)

  • repic007

    16.04.2014 - 15:21

    Istina…

  • Apocalypse4987

    16.04.2014 - 15:27

    Od početka me bolila briga za oculus, ka i sve pilot projekte dok ne dođu u prodaju, al imam loš predosječaj da facebook neće puno pametnoga napravit sa oculusom. Možda me iznenade, al i dalje me boli briga

  • Artyom

    16.04.2014 - 19:01

    To je dobro jer Oculus sad praktički ima neograničena sredstva za razvoj. Bolje Facebook nego i Google, Microsoft i Valve. Google i Microsoft i tako već imaju previše svojih prstiju u svemu živom. A Valve sve što radi, radi presporo i poznavajući njih Oculust Rift bi na kraju radio uz obavezan uključen Steam i samo sa igrama koje su u steam katalogu. Vjerujem da će Facebook napraviti nešto tipa VR Live Chat, konkurenciju Skypeu i to integrirat u svoju društvenu mrežu, a da se u ostale projekte neće previše mješati.

  • l)oolvl

    17.04.2014 - 02:16

    zanimljiv članak, ali mislim da se ne piše "ekstremiteti" nego ekstremi. Inače, mišljenja sam da FB neće naškoditi puno više nego što bi bilo koji drugi krupni investitor koji se mogao uključiti.

  • NastyGT

    17.04.2014 - 10:35

    Postoji tekst u Svetu Kompjutera (časopis u Srbiji) u kojem Miodrag Kuzmanović (doskora veliki fan OR) objašnjava zašto ne želi to da pipne (baš kao i tvorac Minecraft-a) ni motkom. Uglavnom, "Marko Šećerberg" će razvoj platforme OR usmeriti ka svom sajtu, za neko buduće tumaranje virtuelnim Facebook-om (i očekivanim budućim prodavnicama), dok će svako ko želi da napravi igru sa podrškom za OR morati da ima povezanost sa Facebook-om (i mogućim budućim finansijskim transakcijama preko istog), kao i da "reklamira" ono što mu Facebook traži i naredi…
    Ukratko, umesto nečega što bi trebalo da služi kao novi vid igranja budućih igara u virtuelnoj stvarnosti, nešto za šta su ljudi dali pare preko Kickstarter-a, ekipa koja to pravi ih je sve zeznula prodavši to Facebook-u i umesto igračke sprave napravili su sredstvo kojim će "Marko Šećerberg" zgrtati još više para.
    Zbog toga su ljudi kivni i zbog toga mislim da autor ovog teksta nije sasvim u pravu.

  • Ementaler

    17.04.2014 - 10:47

    Takav stav između redova govori da u Facebooku rade glupi i zatucani ljudi bez realnog uvida u želje korisnika – ljudi koji samo žele napraviti stvari koje svijet sasvim očito ne želi. U kontekstu zabavne industrije, Oculus VR ima najbolju, najveću i najprirodniju primjenu upravo kod video igara, bilo bi suludo od Facebooka takav potencijal zapostaviti. Osim toga, Facebook ima dovoljno novca da se ne zapostavi ni gaming ni bilo kakav drugi potencijal VR tehnologije.

  • goldfinger

    17.04.2014 - 19:24

    Sve će to j….i Facebook jako dobro naplatiti,i pritom sigurno neće ići na ruku gamerima…U to sam 134% siguran.Bez obzira na razne druge teorije.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!