HCL.HR

Postoji li razlika između kreativnosti i debilizma u imenovanju igara?

Zoran Žalac 03.08.2014.   •   15 komentara


Igračima nije toliko bitno kako se igre nazivaju, ali izdavačima je to ključan segment u tržišnom pozicioniranju svojeg proizvoda. Postavlja se stoga pitanje: zašto onda imenovanje igara postaje sve debilnije?

Imenovanje proizvoda je jedna od zanimljivih kategorija koju ne proučava niti jedna znanstvena disciplina, ili se možda pak varam jer mi takva nije poznata. Kakogod, fascinantni su načini na koje sve možemo nazvati novi proizvod, novu seriju proizvoda, nastavak nečega, derivaciju, spin-off, prednastavak, reprizu, preradu, reciklažu, ambalažu, čušpajz… Toliko fascinantni da čovjek jednom mora stati i zapitati se u čemu je štos, koliko je to zapravo kreativan proces odlučivanja pri smišljanju i izboru nekog imena, odnosno naziva.

Kada npr. razmišljam kako u Appleu dolaze do svojih naziva, imam dojam da odluke o njim padaju onako, u WC-u, za pisoarom. Kao, više nije pogodno da ga zovemo iPad 4, to bi ljude podsjetilo da već četiri godine za redom lansiramo jedan te isti proizvod. Možemo umjesto toga reći da je to iPad četvrte generacije, kad to tako postaviš onda ima jeben značaj. Ali nitko neće govoriti iPad četvrte generacije pa dok jednostavno do nagodinu ne smislimo ništa bolje, možemo ga jednostavno zvati novi iPad. Koga ionako briga koji je po redu. Ni mi ne razmišljamo koliko je različitih modela pisoara bilo prije ovih u koje uriniramo.

Naravno, većina tvrtki ne može si priuštiti takvo mozganje za pisoarima. Naziv proizvoda mora biti pametno osmišljen, ne zato da bi se korisniku sviđao, nego zato da naznači svoju svrhu i poziciju na tržištu. Nintendo je to naučio na teži način kada je nasljednika uspješne Wii konzole imenovao svega jednim dodatnim slovom – Wii U. Time je pokušao progurati neku simboliku („U“ stoji za „You“ – vi, kao igrač) i živjeti na slavi postojećeg brenda, no to im se obilo od glavu. Premda su dugo vremena odbijali priznati kako naziv konzole nema utjecaj na slabu prodaju iste, kasnije su sami sebi skočili u usta lansiravši TV reklamu u kojoj dijete tvrdi da mu roditelji kažu: „Ali već imamo Wii, slatkice!“, indirektno priznavši da šira publika uopće nije razumjela kako je Wii U nova konzola, a ne dodatna periferija u obliku tableta za stari Wii.

S takvim izazovima pri imenovanju nosi se gotovo čitava industrija zabave, uključujući i književnu scenu. Moglo bi se možda reći da je jedino glazbena industrija donekle oslobođena tog izazova jer je u njoj proizvod u prvom redu glazbenik, a ne album. Filmska i književna industrija kod imenovanja imaju i dodatni izazov jer se nazivi filmova i knjiga prevode za različita tržišta, a kao što vam je dobro poznato, zbog jezičnih barijera i limitacija često se u prijevodu gubi bit izvornog naziva.

Videoigre nemaju takvih prepreka, ali ponekad je stvarno izazov odrediti kojim su slijedom igre nekog serijala izlazile: što je tu nastavak, što reboot, što remake, a što prequel. Pazite vi sad taj trend: NFS Most Wanted 2 nazvan je samo NFS Most Wanted, Tomb Raider 9 zove se Tomb Raider, SimCity 5 je samo SimCity, Star Wars: Battlefront 3 bit će Star Wars: Battlefront, Mirror’s Edge 2 bit će Mirror’s Edge, Doom 4 bit će Doom, Unreal Tournament ne zna se ni koji bit će jednostavno Unreal Tournament… Okej, ne volite brojeve, dobro, ali budite obzirni prema franšizi. Pogotovo ako je dobra. Jer novom igrom poput SimCityja takvim nazivom posrali ste čitav serijal.

Važno je reći da nisu developeri ti koji biraju nazive svojih igara, njih dakako diktiraju neki glavešine u izdavačkim kućama. Iznimke su naravno nezavisni timovi, ali čak ni oni nemaju potpunu slobodu da budu kreativni pri smišljanju naziva jer čim iskoristite nešto što je imalo slično nečijem nazivu, slijedi tužba. Tvorac Minecrafta tako je tužen jer je igru nazvao „Scrolls“ što je Bethesdi bilo previše slično „Elder Scrolls“ nazivu, a Banner Saga je npr. bila previše sličan naziv Candy Crush Sagi.

Dakle, nije to nimalo jednostavan proces. Ali ono što izdavačima treba ući u glavu jest nekoliko logičnih pravila. Idemo se složiti da stavljanje brojčanih oznaka nije potrebno ako igra nije izravan nastavak na prethodnu. Mass Effect trilogija, može – numeriraj, pošteno. Metal Gear Solid 5, pardon V: The Phantom Pain… Okej, imaš super podnaslov, čemu onda ta petica ako se radnja igre odvija prije MGS 1, 2 i 4, a poslije trojke i još jednog nastavka koji nije ni numeriran? Što kažeš Hideo, „V stoji za victory kao pobjedu koju će igra ostvariti na zapadnom tržištu“? Ne seri kvake. Uostalom, ako je Phantom Pain peti dio MGS-a, zašto Ground Zeroes kao uvod u tu priču također mora nositi oznaku 5. Bože, koliko kompliciranja!

Final Fantasy Versus XIII sada je Final Fantasy XV, što izgleda ljepše jer kome ionako treba ovaj „Versus“. Ali zapravo, kome treba oznaka 15 ako je svaka igra u serijalu priča za sebe? Square Enix, kao i mnogobrojni drugi japanski izdavači, jednostavno ne znaju kada stati s tim brojevima. A to je sramotno, jer meni oznaka petnaeste igre ne govori o bogatoj tradiciji već o mužnji serijala, pogotovo kad k tome znam da brojke označavaju samo glavni serijal, a ne i blentave X-2, Type-0, Agito, Origins, Chronicles, Tactics, Crystal Defenders, Lightning Returns i ostale izrode.

Nadalje, hajmo doći do sporazuma da ponovljena i proširena izdanja i kolekcije zovemo nekim unificiranim nazivima. Jer situacija u kojoj imamo Ultimate ediciju, Remastered izdanje, Redux, Gold, Remix, Reladed, Ultra, GOTY, Complete Collection, Preorder Edition, Digital Deluxe, Limited Edition, Season Pass Edition, HD Edition, Director’s Cut i tko zna što sve još, krajnji je idiotizam. Metro: Redux može vam se po nazivu učiniti kao sasvim novi nastavak. Euro Truck Simulator 2 Gold po nazivu vam se može učiniti kao, ne znam, zlato za kupovanje kamiona. A ova „Igra godine“ izdanja su najgora od svih, jer se gotovo svaka igra može okititi takvim lovorikama ako izdavač tako želi. Npr. Two Worlds 2 prije tri godine dobio je GOTY izdanje čisto jer mu je negdje netko udijelio tu titulu, a igra je imala prosjek ocjena oko 70, pa i niže.

Naposljetku, dajte si više truda s tim nazivima. Napravite ih tako da budu fleksibilni. Dobri primjeri su Forza serijal koji se dijeli na Motorsport i Horizon ili BioShock koji se s Infiniteom distancirao od originala (jer mu nije izravan nastavak). Ako se već treba ići prema obliku nekakvih trilogija, bolje da ih se naziva specifičnim sagama. I treba biti konzistentan, a ne u pola serijala izbaciti brojku iz naziva u korist podnaslova. Ako se Halo 5 može imati podnaslov Guardians, zašto Dragon Age: Inquisition onda ne bi imao brojku 3 u svom naslovu ako se nastavlja na događaje prethodne igre? Ako su AC: Brotherhood i Relevations bili dio jedne sage, a nisu bili numerirani, zašto je AC4: Black Flag morao biti numeriran ako dijeli sagu s trojkom?

Ove jeseni, doduše, nazivi igara su dosta dobro osmišljeni. Neki se čak i sprdaju sa sobom, poput Borderlands: The Pre-sequela. Inače, kod sprdnje moram spomenuti mog osobnog favorita pod nazivom: Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX Plus Alpha Prime. Da, stvarno se tako zove. Čak i AC: Unity radi veliki korak jer se konačno rješava broja za puni nastavak i po svemu sudeći podnaslovom se veže uz simboliku igre na više načina – Unity kao bratstvo (dio mota za francusku revoluciju), kao oznaka uvođenja kooperativnog moda, te potencijalno jedinstvo između Assassina i Templara kroz likove Arnoa i Elise. Pozitivan i hrabar potez povukao je i Warner Bros koji je novu igru u LOTR univerzumu nazvao Middle-earth: The Shadow of Mordor, čime se ujedno veže uz Tolkienov lore i odvaja se od njega bez LOTR oznake, stvarajući pritom prostor za novi serijal u kojem ćemo jednog dana imati neku drugu Middle-earth priču.

Iskreno se nadam da je to trend koji će se nastaviti i nakon što izađe ona bagra s početka (Doom, Mirror’s Edge, Unreal Tournament). Jer ako već moramo imati stotinu nastavaka, prerada i posebnih izdanja, bilo bi barem dobro da njihovi nazivi budu logični i dosljedni, zar ne?

Komentari (15)

  • Emperor Ghaleon

    03.08.2014 - 14:19

    Jedino što je debilno u ovoj kolumni jest… pa… tekst. Cijeli.

  • Himand

    03.08.2014 - 14:20

    Kad smo vec kod ovakve teme o imenovanju igara,kakve veze ima ime igra Watch Dogs sa samom igrom?

    • MoGaming

      @Himand, 03.08.2014 - 14:40

      pa psi su uvijek bili simbol da čuvaju nešto,to je uzeto kao metafora za hakere koji čuvaju chicago tako što kao psi stalno promatraju situaciju

    • kaisersephirot

      @Himand, 03.08.2014 - 17:04

      Zapravo Watchdog je engleski termin koji označava osobu koja je zaštitnik protiv nelegalnih stvari.

  • CROguys

    03.08.2014 - 14:31

    Glupi naslov:Street Fighter:The Movie:The Video Game i Lego:Movie:Game.

  • WalwRafii

    03.08.2014 - 15:39

    Xbox > Xbox 360 > Xbox One

  • Me666

    03.08.2014 - 20:57

    Nez, meni ne smeta nijedan naziv… to je kao da sad idem rageati nekome jer je nazvao sina Jadranko, Javorko ili Zoran … ime je najmanje bitno.

  • manjamax

    05.08.2014 - 10:52

    Točno.

  • Brimy

    06.05.2015 - 10:10

    A smo zaboravili kenjat po Mega Man-u, ono ima Mega Man imaa nastavaka 1,2,3,4,5,6,7,8,9,…… milion, evo pa slušaj http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mega_Man_video_games

  • TheColossus

    06.05.2015 - 10:48

    Tekst ima totalno smisla. I sam sam se često pitao ko može bit toliko glup da ne znam koji već uzastopni nastavak nazove jednostavno samo tim imenom bez broja ili nekog potpunijeg naziva u produžetku (tipa Tomb Raider ili Sim City). I još puno nelogičnosti koje ponekad možda i utječu na samu prodaju igara jer odbijaju kupce. Zvuči čudno, al jednostavno je tako.

  • NikolaDexter97

    06.05.2015 - 16:37

    Neko je bio izuzetno nervozan kada je pisao ovaj članak. Mislim, ne kontam, jeste debilno, ali kome smeta ? Briga me jel' Metal Gear Solid V ili Metal Gear Solid V: Phantom Pain, ako je igrica dobra, to je zadnja stvar na koju ću obratiti pažnju. Pa primjer za (pa kreće) Naruto Shippuden: Ultimate Ninja STORM 3: Full Burst, nije nimalo kratak naziv za igru, ali mi to ne smeta, jer sam jedva dočekao da je zaigram na PCju. Zar je stvarno bitno zašto je AC4 imao broj, ako dijeli sagu sa predhodnikom, a Revelations i Brotherhood ne ? Jao, moj dragi Zorane…

  • funky0308

    @netko, 12.07.2015 - 09:46

    Jedino što mene bode u oči je ovo tvoje "igrica".
    Igrica je, brate, tetris…
    AC serijal , Batman ili nešto drugo su naslovi čija je produkcija i izrada koštala više od nekih Hollywoodskih blockbustera.
    Glazba, scenarij, glumci…nema to veze sa "igricom"

  • snowblind

    @Igy12, 03.08.2014 - 16:28

    Sva sreća pa si nam objasnio zašto je debilan tekst.

  • Emperor Ghaleon

    @Igy12, 03.08.2014 - 18:56

    Autor je imao PMS, rekao bih.

  • MrWilkos

    @Igy12, 03.08.2014 - 20:17

    +1 da hahah al meni se svida tema itd i nelogčnosti koje je autor naso sam malo previse REAGEA hahaa

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!