HCL.HR

Igrali smo Civilization 6

Juraj Bevandić 03.08.2016.   •   12 komentara


Proveli smo četiri sata uz novi nastavak najpoznatije 4X strategije i prenosimo vam svoje dojmove o najvažnijim novitetima koje od Civilizationa 6 možete očekivati već ove jeseni.

civ-6-brazil

Kaže se da svi putovi vode u Rim, povijesno središte ljudske civilizacije. Osim ako želite igrati Civilizaciju, u tom slučaju idete u Varšavu gdje se iza zatvorenih vrata održala konferencija za novinare na koju nas je 2K ljubazno pozvao. Čujemo da je i Angela Merkel veliki fan civilizacije i trgala se za mjesto, ali ekipa američkog studija rekla je no no, mi želimou Mr. Bevandik! Dobili su što su htjeli, spakirao sam tri para rezervnih gaća, svježi šunka-sir i odletio u nepoznatu zemlju gdje ljudi više šuškaju nego pričaju. Lijepo su me primili i odmah uputili igricama, kao mamina prijateljica kad vas mama nema gdje pustiti pa vas vuče na njene rođendane i druženja.

Ukratko nam je predstavljen novi Civilization nakon čega smo dobili priliku četiri sata igrati ranu verziju igre i onda se još nekoliko sati družiti i razgovarati na domjenku s developerima. Nekoliko sati koje sam proveo punih usta s paljkom u rukama kao vitez švedskog stola. A kao pravi srednjovjekovni vitez, ispod nepristupačnog oklopa ja sam skroz običan tip i ne perem se mjesecima ponekad, ali da se razgovarati sa mnom. Dok smo jeli sa istog grozda dobio sam iz prve ruke viziju ekipe iz Firaxisa, a znamo da nema većeg saveza od dvoje ljudi koji jedu isti grozd i mogu potvrditi da fanovi 4X žanra imaju oko čega biti uzbuđeni. Ja sam se poprilično uzbudio, čemu ću vam svjedočiti u ovoj tekstualnoj najavi, kao i u video verziji koja ne pruža podjednako detaljan uvid u igru, ali je zato lakše probavljiva za sve vas što ne volite mnogo čitati.

VIDEO NAJAVA

Ovaj video će vam sažeti ovu glomaznu tekstualnu najavu na stvari koje morate znati o igri, ali ako ste fan serijala nastavite čitati za sve one fine detalje koje biste kao pravi fan trebali znati.

Uspio sam doznati da je ekipa mnogo posla utukla u nešto što ne očekujete da će nedostajati jednoj ovako velikoj strategiji – strateške elemente. Dosta sam vremena potrošio na prošla dva Civilizationa i već nakon četiri sata šestice ne vidim zašto bih se vraćao na staro. Iako je žanr strategija pomalo u stadiju mirovanja, od prošle Civilizacije izašlo je nekoliko vrhunskih naslova koji su uveli velike promjene u žanr. Endless Legends i Warlock serijal su oboje na svoj način redizajnirale način na koji gradimo gradove i države u 4X igrama i ako ste mislili da Civ nije skočio na taj vlak onda ste u krivu i treba vas biti sram.

civilization-v (4)

Ali Civilization VI ne bi samo prisvojio nešto iz druge igre znajući da ih samo svojim brandom sve može pregaziti. Uveden je novi sustav okruga koji se u igri zovu ‘districts’ i koji potpuno mijenjaju način na koji igrate Civilizaciju. Nije više moguće samo graditi građevine u gradu kako vam se sprdne, jako je bitno gdje se grad nalazi. Po osnutku možete sagraditi samo nekoliko građevina kao što su klasični Granary ili Monument, ali za sve više od toga trebat će vam poseban distrikt.

civilization-v (2)

E sad, ako se vaš grad nalazi blizu planine ili rijeke, onda možete sagraditi primjerice Aqueduct district, ali morate biti oprezni. Svaki distrikt zauzima jedan hex pa ako uz planinu sagradite akvadukt i nemate više hexova uz planinu, onda ne možete sagraditi Science distrikt, jer on mora biti uz planinu. Slično vrijedi za Commercial distrikt koji profitira ako je uz Harbour distrikt, ali možda ste tamo sagradili već Military distrikt. Svaki okrug ima neke logične bonuse ovisno o tome gdje se nalazi i radi toga valja dobro planirati gradove.

Svjetska čuda zauzimaju po jedno polje i ne mogu se graditi bilo gdje.

Ne samo to već i svako svjetsko čudo koje gradite zauzima jedan cijeli hex i također ih ne možete graditi bilo gdje. Nema više piramida usred đungle, morate imati pustinjski hex za njih. Onda još povrh toga dodajte polja koja vaši graditelji mogu obrađivati s tipičnim farmama, pašnjacima i rudnicima koji zahtijevaju poseban hex i ne mogu se preklapati sa okruzima ili čudima. A onda još uz sve to postoji i privlačnost hexova koja nije ključna, neće srušiti civilizaciju, ali ljudi preferiraju boraviti na lijepim hexovima, a ostalo strpati na ružne, što sasvim ima smisla i ne možete ih osuđivati; nisu Hrvati bezveze pobjegli sa Kavkaza u Dalmaciju.

civilization-v (5)

Što je onda sa pojedinačnim građevinama, pitate se? Još uvijek su tu, samo sada imaju smisla, što je nekako tema cijelog Civilization VI – stvari imaju smisla. Gledajte, ne možete samo sagraditi Barracks, ako želite Barracks, morate napraviti Military distrikt čime ćete onda otključati sve vojne građevine i nadogradnje. Isto tako Library koje nema bez Science districta, Market i Bank nisu dostupni bez Commercial districta, Arena bez Entertainment districta i slično. I već si možete složiti sliku u glavi, svaki hex oko grada taktički iskorišten i izgrađen ovisno o geografskom položaju bilo sa okruzima, čudima ili nadogradnjama.

Uvođenjem distrikata specijalizacija gradova postaje nužnost.

Specijalizirani gradovi nisu samo potaknuti time, već gotovo nužni, ali ne možete jednostavno napraviti grad za vojsku, pa grad za znanost i tako dalje. Svaka zgrada nosi nove vrijednosti: housing i amenities. Stanovništvo raste po staroj formuli, ali bitno je da im osigurate mjesto za život. Ako gradite samo sveučilišta koja to ne pružaju, ljudi neće imati gdje živjeti, pa ćete morati izgraditi malo industrije ili vojske i zabave. Još važnije, vaši gradovi moraju biti sadržajni, imati okruge za zabavu ili kazalište, jer će ljudima inače biti dosadno i to stvarno može biti veliki problem jer onda postaju manje produktivni i sve se duže proizvodi u tom gradu što može dovesti do zastoja.

civilization-v (9)

Uz treću porciju pilećih medaljona sa šurlicama u krem umaku od gljiva, Dennis Shirk iz Firaxisa mi je odao da je sustav okruga dovoljno popustljiv za neiskusne igrače koji će ga zanemarivati, ali da će biti snažna karika zagriženih stratega. „Kada počneš pamtiti sve što je funkcioniralo dobro u prošlim partijama“, kaže Dennis „vidjet ćeš nevjerojatne kombinacije koje će sa pravim bonusima kroz dobre odluke biti stvarno moćne.“ Takav sam dojam i ja dobio – mozganje se stvarno osjetno isplati.

Nakon toga smo ćaskali o politici i kako su to prenijeli u novu Civlizaciju i napravili stvarno uzbudljive promjene koje sam donekle uspio isprobati. U prijašnjim igrama postojala je kulturna pobjeda, ali je bila jedna od najtežih zadataka u igri, znanost i vojska su jednostavno uvijek bile presnažne. Zato je glavni dizajner Ed Beach odlučio prepoloviti tradicionalni tech tree pa je uz njega predstavio i civics tree. „Sve ono što čini društvo prosvjetljenim, što ga čini draguljem svijeta je u tom stablu,“ objašnjava meni Dennis dok biramo koji ćemo čaj iz asortimana.

Predstavljanjem civics tree grane nastoji se olakšati mogućnost kulturne pobjede.

Stabla funkcioniraju identično, skupljanjem kulturnih ili znanstvenih poena napredujete kroz stabla koja se granaju na tehnologije s jedne strane i politiku s druge. Donoseći političke odluke u početku otključavate razne okruge, ali kada razvijete pisanje i političku filozofiju možete prisvojiti rane oblike vladavine. U Civics tabu vas osim stabla čekaju i četiri polja u koja možete ulagati policy karte. Zvuči komplicirano, ali je sasvim smisleno: političkim odlukama otključavate nove karte, političkim sustavima otključavate polja za karte, biranjem karata donosite bonuse svojoj civilizaciji.

civilization-v (12)

Verzija igre koju sam ja igrao je podložna promjenama, pa brojke nisu važne, ali recimo da demokracija omogućuje tri polja za društvene karte, dva za trgovačke i miješane i još jedno za vojne karte. Bonusi koje birate kartama poput 100% produkcije u svim gradovima, duplo više novca od trgovine i slično vam pomažu u rastu i razvoju, ali što ako vam civilizacija koja je ulagala u znanost dok ste vi trgovali s magarcima pokuca na vrata sa tenkovima? Teoretski će vas zgaziti, ali ako ste kulturno i politički snažni možete mijenjati svoju politiku i preuzeti recimo fašizam ili vojnu državu ili što god vam paše. To će vam dati manje društvenih, ali više vojnih karata kojima ćete nekoliko svojih kopljanika moći spojiti u kordone ili vojske koje će biti dovoljno jake da se obrane od tehnološki naprednijih protivnika pogotovo s bonusima poput 100% snage na domaćem teritoriju.

Što više uspijete natjerati drugu civilizaciju da vam se otvori, to ćete pomoću glasina o njim sve lakše moći predvidjeti njihove poteze.

Politika igra ogromnu ulogu u Civilization VI i uživao sam u spletkarenju. Civilizacije su dorađene i njihovi vladari su povijesno vjerniji, jer sada imaju osobine koje ih razlikuju. Caterina de Medici je praktički Cersei Lannister povijesti i u igri ima svoje dame na tuđim dvorovima koje joj prenose glasine. Što više uspijete natjerati drugu civilizaciju da vam se otvori, to će točnije i češće glasine biti sve dok ne znate više o njima nego o sebi i možete predvidjeti njihove poteze. Brazilski vođa voli znanost, velika djela i ljude i bit će strašno ljubomoran ako ga tučete na tom polju, pa će vam se javljati i dosađivati vam. Engleska kraljica će vam biti najbolja prijateljica ako kolonizirate planet i tlačite iste nacije, a gradovi države su potpuno prerađene i borba oko njihove naklonosti je žešća i korisnija nego ikada.

civilization-v (5)

Nisam stigao isprobati previše borbe, ali ono što sam vidio nije se previše mijenjalo. Već sam spomenuo kako politika i tehnologija mogu utjecati na borbu, pa sada imamo neku mješavinu između sustava koje smo imali u četvorci i petici samo s mnogo više posebnih jedinica i mogućnosti. Ono što sam primijetio jest da su barbari apsolutno brutalni. Poslat će Scouta u izvidnicu i ako vidi vaš grad bolje vam je da ga ubijete prije nego se vrati u kamp. Ako ne uspijete, a stvarno nije lako, onda će barbari poslati četu koja će vam doći poharati državu, spaliti farme, zatrpati rudnike i poubijati stanovništvo.

Borbe za gradove su sada prave opsade i puno je važnije taktički polomiti i poharati okruge i puteve prije napada na srce grada.

Negdje gotovo do srednjeg vijeka barbari su najveća prijetnja i mogu vas potpuno sravnati sa zemljom, što je povijesno točno pretpostavljam. Srećom, gradove je daleko teže osvojiti nego prije, pa nije da ćete nužno izgubiti ako se drugi igrač pridruži barbarima. Borbe za gradove su sada prave opsade i puno je važnije taktički polomiti i poharati okruge i puteve prije napada na srce grada. Nisam osvojio niti jedan grad u sva četiri sata i preko 300 poteza na brzim postavkama.

civilization-v (8)

Ima još mnogo sitnica koje su me oduševile, ali koje radije ne bih isticao jer su neke još podložne promjenama, a neke bih volio da otkrijete sami. Dobro ajde, samo da vam bacim kost možda: možete spajati određene jedinice poput Warriora i Settlera, nema više cesta – to se sređuje trgovinom, a sve što radite se pamti pa ako ubijete nekoga sa praćkom rano u igri, kasnije ćete upola brže moći izumiti luk i strijelu, ako ne vidite more ne možete otkriti plovidbu, ako vam netko ponudi ugovor, kasnije u igri ćete upola brže izumiti civilnu službu i slično. Stalno vam takvi nekakvi bonusi i prilike iskaču i imam osjećaj kao da će meta biti znatno potresena time. Sigurno će postojati neka optimalna ruta kao u prijašnjim igrama, ali će barem donekle ovisiti o nasumičnom geografskom položaju, pa će ih, ako ništa, barem biti nekoliko i svaka će partija biti drugačija.

Sve u svemu, Civ 6 me iznenadio najavom na E3 sajmu i relativno skorim izlaskom. Civilizacija 6 je već u ovoj sirovoj fazi toliko svježa i smislena da mi nije jasno kako smo prije igrali 4X igre. Vidjet ćemo kako će to sve biti uravnoteženo kada izađe, trenutno developeri žongliraju s jako puno sustava koje treba istančati, ali prvi dojmovi su vrlo pozitivni, kako moji tako i kolega novinara s kojima sam komunicirao nakon igranja. Ljubitelji strategija, evo vam razloga da zabilježite 21. listopada na svojim džepnim kalendarčićima, znamo da ih imate.

Komentari (12)

  • Adele

    03.08.2016 - 22:10

    sys req?

  • departed1983

    03.08.2016 - 22:56

    Cetri sata u Civilizacije je ko 4 minute u normalnoj igri 😀

  • Zoran Žalac

    04.08.2016 - 08:51

    Civ je jedan od serijala koje oduvijek želim zaigrati, no kad god krenem odbije me količina informacija koje trebam upiti odjednom… Tako da odustanem na tutorialu već :(

    • afaron

      @Zoran Žalac, 04.08.2016 - 10:07

      Izdrzi par sati i slijedece sto vidis van okvira monitora biti ce izlazak sunca i onda slijedi walk of shame..to work.

    • KhorneFlake

      @Zoran Žalac, 04.08.2016 - 12:45

      Tako sam i ja počeo. Normalno, krenem od tutorijala, ovo-ono, ovo i ono, nakon par sati dignem ruke, ma daj, o čemu se ovdje radi. A onda nakon nekoliko dana odlučim igri dati još jednu priliku, kliknem random scenario, dobijem da igram sa indijancima i Hiawathom protiv Elizabete i još tuceta glavonja. Polako i natenane učim mehanike igre dok mi savjetnici objašnjavaju kako funkcionišu stvari, istražujem mapu, formiram nove gradove, puteve između njih, razvijam nove tehnologije, diplomatiju sa nacijama koje upoznajem, kako da ratujem i prisvajam tuđe gradove i kako to utiče na moral, uticaj policy grana, i na koliko načina se može pobjediti, osvajanjem, svemirska pobjeda lansiranjem prvog svemirskog broda, ili širenjem kulutre, itd, itd.
      Sjeo sam da igram tačno u podne. Sjećam se da sam jednom ustao zbog ručka, ostalo je nekako u izmaglici. Kad sam zadao konačni udarac za vojnu pobjedu negdje u modernoj eri, pogledao sam ka prozoru i vidjeo da je mrkli mrak, a onda na sat i skontao da je blizu ponoći… WTF, znači to je ono o čemu svi pričaju, eh. Ne znam ni kako prođe dan. A onda sam nabavio ekspanzije i u cijelu priču se umješala i religija, i još više nacija.

    • Juraj Bevandić

      @Zoran Žalac, 04.08.2016 - 12:53

      A stvarno nema puno mehanika za naučiti, prilično je jednostavno i sve se samo otvara i nudi. Ostatak igre je optimiziranje i prilagođavanje taktika za situaciju u kojoj se nalaziš. Šestica ustvari ima najviše sustava i mehanika za naučiti, ali je PUNO bolje povezano sve nego u prijašnjim igrama, pa je nekako i intuitivnije.

    • Zoran Žalac

      @Juraj Bevandić, 06.08.2016 - 15:31

      Pokušat ću ponovo onda s peticom. Ova bolja povezanost me intrigira, ali odbija me ova cartoon prezentacija ala clash of clans. Ne sviđa mi se to, iako vidim što su htjeli postići time, a mislim da je i bilo to već u Civ Revolutionu za konzole.

    • departed1983

      @Zoran Žalac, 04.08.2016 - 14:20

      Mislim da se uopce ne trebas opterecivati sa tutorialima niti ih pokretati. Vise te zbuni nego nauci. Pokrenes igru od nule, stavis na easy i sve ti se samo objasni usput, tj naucis na svojim greskama – gdje praviti grad, kako graditi ceste, sta prvo istraziti koji poredak koristiti i kad itd. U biti igra je gutac vremena pa sam nakon nekih 1000 sati u CIV 4 naucio lekciju jer sam u CIV 5 u 3 dana nabio 20 sati i onda sam izbrisao igru za svoje dobro :)

    • D0ppelgangeR

      @Zoran Žalac, 04.08.2016 - 14:37

      Iskreno kada sam upalio civ v, na tutorialu me vec igra pocela bombardirati s gomilama sadrzaja odjednom.. Ne stignem to sve ni zapamtiti vec nove mehanike pristizu i odjednom gotov tutorial i sad pokazi kao sta si upamtio.. A ja onda kao debil gledam u ekran i klikam sve redom da bi dosao do onog jednog dijela koji sam vidio u tutorialu.. No igra mi se cini zanimljiva i stoga cu jos jednom pokusati sve to pohvatati hahah

  • D fon Balkan

    04.08.2016 - 09:35

    Civ 5 sam tek skoro nabavio i uvek kad se najavi novi civ ja ugrabim prethodni po smešnoj ceni… Ali se čini da Civilizacije dobro napreduju kroz godine i da su sve bolje i bolje i kompetnije igre sa više sadržaja!

    • Juraj Bevandić

      @D fon Balkan, 04.08.2016 - 12:55

      Nastavke rade po poznatoj formuli: 33% utemeljenih mehanika, 33% dorađenih i popravljenih stvari iz prošlog nastavka, 33% potpuno novih stvari… i još 1% vilinske magije ili nešto.

  • Cr4nky

    05.08.2016 - 08:35

    Kad ce video?

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!