HCL.HR

Grand Theft Auto 4 [X360, PS3]

Blaster32 12.04.2007.   •   0 komentara


Jedan od najboljih i najkvalitetnijih serijala današnjice dobiva svoj četvrti nastavak…Očekivanja su ogromna. Doznajte sve što ste željeli znati o najiščekivanijoj igri 2007.


Kakve je razmjere imala pojava igre GTA 3 i danas se osjeti na posljedicama koje je uzrokovao taj događaj. Osim što je, zapravo, slava krenula prelaskom u 3D okruženje, čime je Driveru odzvonilo, gameri su dobili priliku po prvi put kretati se kroz velebni grad. Prvi put su bili u mogućnosti slobodno terorizirati nevine prolaznike, stare bakice, klošare i sve živo bez ikakvih „real life“ restrikcija, što je naposlijetku završilo tužbama na račun Rockstar Gamesa. Doduše, banalnih i nepotrebnih. Kasnije izlaze još dva nastavka, svima već poznati Vice City ( po mnogima najbolji nastavak) i San Andreas koji je umnogo proširio horizonte kretanja i slobodnog divljanja, kako po asfaltu, tako i po zraku i vodi. Nakon toga, stiže vijest o GTA 4. Poslije više od tri godine zatajnog rada na najnovijem GTA projektu, čistokrvnom nastavku, stigao nam je i prvi trailer. Trailer u trajanju jedne minute, koji na prvi pogled ne prikazuje ništa, rekli bi laici. No, na svu sreću, GTA franšiza okrijepila je i skupila mnoge vjerne fanove koji su od tog trenutka krenuli u istraživanje svakog kadra tog trailera. Izbile su mnoge rasprave, svakim danom stizale nove vijesti. I upravo je time Rockstar napravio nevjerojatnu stvar. Jednim, jedinim trailerom, podigao je opet cijelu GTA naciju na noge i tako si zapravo ostvario nevjerojatno jeftinu propagandu. Svaka informacija, svaki detalj postao je vrijedan zlata. Počele su kružiti i neke neistine glasine, pa čak i parodije (GTA: Beograd ftw). I kad su već najvjerniji fanovi počeli gubiti inspiraciju, stiže odličan osvrt iz Game Former magazina, koji je na temelju demoa za Xbox 360 ekskluzivno razrješio mnoge zavrzlame i dileme.


Belic, Niko Belic

Kad je prvi put viđen glavni lik i kad se pročuo njegov glas, tj. njegov naglasak, digle su se rasprave o podrijetlu lika. Prvo se govorilo da je Rus. Pa su neki spominjali da je Hrvat ili Srb. Čak su i strani mediji prenosili vijesti „The protagonist’s name is Niko Bellic, which we believe is Croatian or Serbian.“ No, to službeno nikad nije potvrđeno, tj. spominje se samo da lik dolazi iz istočne Europe. Na temelju imena bi se dalo tako prosuditi, no po izgledu bi se prije reklo da je neki Albanac ili nedajbože Rumunj. Po svemu sudeći, to nikad neće biti točno utvrđeno i moje skromno mišljnje govori mi da će se sve svesti na to da je on iz „istočne Europe“ jer sumnjam da Amerikanci znaju gdje je Hrvatska ili Srbija. Sam lik nosi neku lošu odjeću sa istočno europskih tržnica; možda sa bosanske Arizone. U par slika vidjeli smo ga u drugačijoj odjeći što apelira na to da će te i ovdje moći mijenjati odjeću.

No pustimo sad to. Priča je ono što je u ovom trenutku zanimljivija stvar. Puno zanimljivija, rekao bih. Naime, Niko se nalazi u toj istočnoj Europi i ima rođaka u Liberty Cityu ili, ako baš hoćete, New Yorku. Njih dvojica navodno razmjenjuju e-mail poruke u kojima Roman govori o ispunjenju američkog sna koji je ostvario tu u Liberty Cityu. Tako spominje svoje dvije žene,svoju bogatu kolekciju sportskih automobila, vruće kupke i velebna zdanja u kojima boravi. Niko Belic, u želji da pobjegne od svih sranja koja doživljava tu gdje je sad, uvjeren u Romanove riječi, sanjajući med i mlijeko u Americi, odlazi iz Europe u Liberty City. Kako su sredili vize, otkud mu pare za avionsku kartu, koje je škole završio i je li možda ipak putovao u nekakvom koferu ili sanduku kao crni putnik, nismo uspjeli doznati. Uglavnom, on je došao. Kako, nije bitno.

Dolaskom u Ameriku, Niko zapravo shvati kako je Roman mlatio praznu slamu. Roman zapravo piša u vjetar i živi u jednoj garaži koja je pretvorena u „ured“. Ured s nekakvim prljavim prozorima, razbacanim papirima, rasutim smećem i istrošenim zidovima koji očajno vape za obnovom. Upravo je taj prizor prikazan u nekakvoj sekventnoj animaciji gdje vas odmah na početku igra tako ufura u svoju prekrasnu grafiku. I tako, vi sami (tj. vi u liku Nike Bellica) u stranoj zemlji u kojoj poznajete samo svog rođaka koji vam je lagao, a i natovario probleme. Da, probleme. Jer, Roman ipak nije tako popularan kao što se to činilo. Naprotiv, njega traže kriminalci, a i policija (možda je to shvatio kao popularnost). U gadnim je nevoljama i čini se neće on vas izvuči iz životnih problema, nego će te vi morati izvuči njega. Kako doznajemo, Niko je jedan proprilično čvrst karakter i malo ga toga može omesti u svojim željama i nastojanjima. Na poslijetku, dogurao je čak i do Amerike, što dovoljno govori o njegovoj odlučnosti i čvrstoći njegovog karaktera. S druge strane, Roman je veseljak, lakrdijaš, druželjubljiviji tip. Tip osobe koja na sve gleda optimistično i koja vjeruje u bolju budućnost, pa i kad ima najmanje izgleda za svjetlije dane. Recimo da su u ovome posljednjem segmentu Niko i Roman slične osobe ili barem sličnog mišljenja. Iako bi se očekivalo da to sve skupa djeluje skladno u jednoj divnoj obiteljskoj harmoniji, to je daleko od toga. Njih su dvojica zapravo često u sukoubu interesa što rezultira brojnim svađama. Ako tu dodaju onaj humor koji je uvijek popratni epitet GTA naslova, onda jedva čekamo kako će to sve izgledati. Uz to, treba dodati da je već i sam susret njih dvojice pomalo neobičan. Naime, Niko, nakon što je izašao iz taksija, umjesto da ga dočeka prigodna dobrodošlica njegovog rođaka; dočekuje ga Roman koji u strahu bježi od nekog inspektora gradske uprave i trči prema svom skrovištu. Ono.. paf… Na posljetku ipak dolazite k njemu, gdje umjesto toplih riječi dobrodošlice dobivate ponudu da očistite garažu, tj. „ured“, ako se to može tako nazvati. Roman odlazi, a vi ostajete sami u četiri zida u stranoj državi. Dok se sunce bjesno pokušava probiti zlatnim zrakama kroz blatna stakla u ured, iz starog radija dopire neka glazba, a vi tako čistite…Odličan početak života u Americi.

No vašem liku, tj. vama, se to, naravno, ne sviđa, pa izlazite van kroz neki stan, žurnog koraka pištoljem uperenim preda se kako vas ništa ne bi iznenadilo. Najkraćim putem odlazite do parkirališta, razbijate staklo, otključavate ga iznutra, palite motor i brišete. Vozeći se, šaltate po radio stanicama i uskoro dolazite do ceste koja prolazi kroz klanac pod mostom Algonquin. To je replika mosta Manhattan (Brooklyn Bridge). Uzimate mobitel i nagovarate nekog tipa da se nađete pod tim mostom… I to bi bilo to, koliko doznajemo iz demo inačice prema pisanju GAME FORMER časopisa.


Izlazak u grad..

Ono što već vjerojatno znate je to da se radnja odvija u Liberty Cityu, replici New Yorka. Samo da napomenem: Iako se radi o replici, to zapravo nije replika, već je New York poslužio kao temelj za Liberty City kao npr. Las Vegas i Los Angeles u San Andreasu. Tako će te se voziti po Manhattan Bridgeu (Brooklyn Bridge) koji je u igri promjenio ime u Algonquin Bridge. Tu je i Empire State Building, Kip Slobode, Chrysler Building, Lutheranska crkva Svetog Trojstva iz 16. stoljeća, The Flatiron Building, Coney Island Rollercoaster, Times Square i slično. Zgradu Flatiron ste možda već primjetili u GTA 3, na onom drugom otoku kad izlazie is svoje garaže. Times Square je jedno od glavnih prometnih sjecišta na Manhattanu, Empire State Building je najveća zgrada u New Yorku od kada su “blizanci” pali. Uglavnom, radi se o najpoznatijim građevinama u New Yorku i po ćemu je prepoznat u traileru. Po glasinama, sve bi to trebalo odlično izgledati i biti dosta uvjerljivo replicirano. Ako se na sve to doda kako je Rockstar Norh upravo smješten u New Yorku, i tu već godinama rade, onda stvarno ne smije izgledati loše. Liberty City ujedno je i jedini grad u cijeloj igri. Da, dobro ste čuli. Nema više otvorenih prostranstava kao u San Andreasu. Zbog toga su iz igre izbačeni avioni, tj. upravljanje njima. A, ne, nema više “deri pod oblake i skači na baklju Kipa Slobode”. Ako nam umjesto velikih praznih područja daju mali, ali vrlo interaktivni grad, onda ne vidim razloga da to bude nešto loše. Naprotiv, nije li ponekad naporno kada ti treba 10 minuta da stigneš s jedne pozicije do druge? I usput na sebe navučeš cijeli čopor podivljale murije.

Onako, zadatak ti je pokupiti curu, a ti po nju dođeš sa cijelom vojskom na leđima. Kako je New York, odnosno Liberty City, obilnim dijelom zabijen u Atlantik, vjerujemo da vožnja brodova i glisera neće biti izuzeta. Unatoč pojavama motocikala i bicikala u prijašnjim nastavcima, ovdje će glavnu ulogu, baš kao i u GTA 3, imati upravo automobili, stoga se u GTA 4 vjerojatno nećete pretjerano voziti na motorima ili biciklima jer autori žele nekako sve to svesti onako kako to liku odgovara. Em lik nije neki “bajker”, em nije neki reper iz kvarta da vozi BMX. O kojim je automobilima riječ? Kao i dosad, tako će i sad Rockstar raditi svoje modele, s time da će poneki poprilično izgledati kao oni iz pravog svijeta.


Kao što je to već tradicija, vozeći kroz grad slušat ćete radio stanice koje se, kao i dosad, baziraju na humoru. Naravno, tog humora neće nedostajati ni u ostalim segmentima igre, no ovdje ćete ga se vjerojatno najviše naslušati. A glasove samim likovima više neće posuđivati slavne osobe. Možda se tu i tamo zalomi koja Britney Spears, ali možda. Naime, Rockstar je otvorio audicije na kojima čitate neki tekst i ako odgovarate željenom karakteru, svojim prirodnim glasom udahnut ćete život u neki lik iz igre. Razlog tome je što će mnogi likovi biti podrijetlom izvan Amerike, što se odrazilo i na vašeg lika. Glazba će biti prilagođena današnjem vremenu jer se i cijela priča odvija u današnje vrijeme. Gradom će svakodnevno prolaziti gomila prolaznika. Od onih koji su maloprije obavili šoping u nekom od ogromnih trgovačkih centara, ili pak obližnjem butiku, do onih koji se stalno nekamo žure ili onih kojima je život ulica: klošari, ulični prodavači i slična raja. Prema viđenim ingame screenshotima, mogu reći da izgled prolaznika i ne briljira baš previše s obzirom na toliko hvaljen grafički engine. Od iste mane patili su i prijašnji nastavci, a čini se da će ista stvar biti i u GTA 4. Uz to što ne izgledaju previše uvjerljivo (mada nisu ni tako strahovito loši), po ulicama šeće horda blizanaca, klonova, kako god već hoćete. No, ako uzmemo u obzir da u New Yorku živi oko 18 milijuna stanovnika, onda se i nemamo baš pravo žaliti, jer tko bi napravio toliko likova koji će ionako ginuti pod kotačima podivljalih igrača. Unatoč tome, grad već po prvim slikama izgleda živahno. Prepune ulice ljudi, gust promet, blještavilo reklama sa svih strana, radnici koji nose građevni materijal, pa galebovi koji lete nebom, vremenske promjene kao što su kiša, magla i, naposlijetku, već standardno izmjenjivanje dana i noći koji će mnogo utjecati na izgled samog grada. Iako nema aviona, bila bi prava šteta da ne dobijemo priliku vidjeti cijeli taj grad sa neke uzvisine. Možda dobijemo priliku popesti se na Empire State Building ili pak razgledavati grad iz onog vagona koji vozi na žici po Brooklyn Bridgeu.

Za sad se nigdje ne spominje izmjena godišnjih doba, ali me uopće ne bi iznenadilo da i toga bude. Ako ste igrali GTA: San Andreas, onda se sjećate kako ste se u jednoj misiji vratili u Liberty City koji je tada bio sav u snijegu? Možda tu negdje leži ta ideja. Kad smo već kod godišnjih doba, prema slikama bismo lako mogli zaključiti da se radi o jeseni, pošto se jasno vidi smeđe-žuto lišće na krošnjama i opalo lišće na pločnicima. Prema iskustvu iz prijašnjih nastavaka, a i prema viđenome, za pretpostaviti je da će grad biti podijeljen na industrijsku zonu, na komercijalnu zonu gdje će živjeti bogati narod, i najsiromašniju poput onih iz američkih filmova.


Što se zadataka i komunikacije sa likovima tiče, u GTA 4 se uvode neke novine. Više nećete do „bossova“ dolaziti kao nekakva sluga ili bijedni plaćenik i žicati ga da vam da neki poslić, nego ćete fino doći do njega i pomoći mu. Nakon toga, on će isto tako biti spreman pomoći vama. U suprotnom, ako ga zeznete, potrudit će se da vam smrska kosti. Da ne ostane sve samo na pukoj linearnosti tipa: „ja pričam s tobom, ti daš meni zadatak, ja obavim i dođem po pare“, autori su unijeli malo svježine. Ako sa nekim od tih likova steknete dobre međuodnose, moći ćete ga svojim mobitelom (koji je mnogo kul pa ima integriranu i VGA kameru) pozvati da se negdje nađete, odete nekamo i tako. Druženje ono, kuiš… Čak ćete moći imati i svoju žensku, koju ćete onda voziti na večere, kupovati joj raznorazne stvari i tako to. Nemojte sad ono, pa nije baš lik tak zgodan i slično. Kad se ima para, sve ostalo je nevažno. Isto tako, vjerojatno više nećete dobivati nekih deset somova (tisuća, je l’) dolara po misiji jer, znate, gangsteri su nešto škrtiji danas. Zadovoljit ćete se ako uopće dobijete za benzin. U biti, glavni štos je u tome da više ne radite da bi se obogatili, nego da bi preživjeli. Stoga, nemojte očekivati da ćete nakon igre imati vilu i tri stana u središtu grada.

Ono što nas je obradovalo je nepostojanje loading sekvenci, što znači da ćete kroz grad prolaziti bez da vas zaustavi ikakav loading screen, a isto tako ulazak u kuću/zgradu više neće rezultirati loadingom, nego ćete se slobodno ušetati unutra.

Igra će po prvi put imati i multiplayer mod, no kako će to izgledati, nemamo pojma. Hoće li to biti nešto u stilu dosadašnjih GTA multiplayer modova ili pak nešto poput Matrix online, možemo samo nagađati.

Što se kamere tiče. Naravno, igra se i dalje bazira na shoot ‘n’ run principu gledanom iz trećeg lica. U tom dijelu se ne bi trebalo ništa previše mijenjati, osim toga što će sada kamera prilikom vožnje biti bliža automobilu i imat ćete veću preglednost.

Pljuca? Ne znamo, zasad o tome nema nikakvih saznanja. No budite sigurni da ćete gamad vrlo vjerojatno rastjerivati UZI-jima, kalašnjikovima, snajperima i svim divotama koje su proizašle iz tvornica smrti.


Mašina…

Kako je igra najavljena za Xbox 360 i PS 3 (kasnije dolazi i za PC), nema sumnje da će iskoristi moć tih konzola. Prema viđenim na traileru i screenovima, igra izgleda jako lijepo. Rockstarsova programerska ekipa, smještena u San Diegu, zadužena je za izgradnju RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) enginea koji će pokretati igru. Osim intuitivnog fizičkog enginea, koji će biti zadužen za odlične animacije pokreta, tu je i grafički engine u čije smo se djelovanje već nakratko uvjerili. Doduše, moram priznati da bih u nekim segmentima očekivao i bolje. No, nadamo se da se mislilo i na fanove koji GTA igraju na PC-u, čiji limeni ljubimci trenutno još ne mogu uhvatiti korak sa nadmoćnijim konzolama.

Na kraju…

16.10. 2007., kad igra izlazi, GTA 4 fanovi će opet doći na svoje. I to najviše vlasnici Xbox 360. Naime, iako je igra paralelno najavljena i za Xbox 360 i za PS3, tako će GTA 4 biti ekskluziva upravo za Xbox 360 i imat će neke dodatne mogućnosti poput skidanja dodatnog sadržaja i stvari. Nakon što se igra pojavi na dotičnim konzolama, PC gameri će se morati još malo strpiti dok ona ne izađe i za njihovu omiljenu platformu. To se očekuje negdje na proljeće 2008. god. Ono što će GTA 4 donijeti mora definitivno biti nešto novo, nešto megalitno, a i sami autori tvrde kako je prelazak iz 2D u 3D bila evolucija i da je GTA 4 next generation revolucija u GTA žanru, što definitivno govori o nečem velikom.

UPDATE:Pročitajte i našu recenziju ove igre klikom ovdje i pogledajte kakve je igra na kraju ispala.

Komentari (0)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!