HCL.HR

Recenzija

Alien: Isolation

Duje Kozomara

Alien Ridleya Scotta iz 1979. godine je, rijetko tko će se usuditi poreći, pravo prokleto remek-djelo. U pogledu dizajna, izgleda i mehanike broda te neponovljive jezive atmosfere zbog koje paranoju poručnice Ripley gledatelj u potpunosti proživljava, s filmom se i danas, punih 35 godina kasnije, malo koji SF može uopće usuditi usporediti.

Za razliku od cijelog niza do sada izdanih igara, najčešće akcijskih pucačina u kojima smo prolijevali toksičnu krv stotina ovih divnih, možda i najimpresivnijih fikcijskih čudovišta, Isolation je kao snažnu inspiraciju odlučio uzeti upravo originalni film i “nasloniti” se na njega u gotovo svakom segmentu.

Cilj nije eliminacija izvanzemaljskog organizma, cilj je preživljavanje u gotovo apokaliptičnim uvjetima.

Dobili smo tako survival horor u kojem ulogu glavnog antagonista preuzima jedan jedini Alien, doduše znatno strašniji i opasniji od svih koje smo do sada susreli. Ovog slinavog gospodina, naime, uopće nije moguće ubiti već je jedina opcija panično skrivanje te mahnito bježanje. Cilj nije eliminacija izvanzemaljskog organizma, cilj je preživljavanje u gotovo apokaliptičnim uvjetima.

Petnaest godina nakon priče Ellen Ripley na brodu Nostromo, njena kćer Amanda spletom okolnosti biva prebačena na svemirsku stranicu Sevastopool. Tamo se nalazi Nostromov snimač leta, koji bi trebao kriti odgovor na najvažnije Amandino pitanje – što se točno dogodilo s njenom nestalom majkom. Dolaskom na stanicu, otkriva kako stvari tamo nisu baš onakve kakvima ih je ona zamišljala – dok će prosječni igrač uistinu jako teško biti šokiran.

Dok je u pogledu atmosfere oslanjanje na filmski predložak doista pun pogodak, igrin scenarij zato jako pati od neoriginalnosti, a njegovi preobrati mogu iznenaditi jedino nekoga tko se iz nepoznatih (i potpuno neopravdanih) razloga s filmom nikada nije susreo.


Ustvari, uopće nije teško zamisliti nesretni dio ekipice iz Creative Assemblyja kojeg je dopao taj teški posao pisanja scenarija – kako mjesecima bez pretjeranog uspjeha pokušavaju iskombinirati novu priču, živčano čupaju kosu na kreativnim sastancima čija je namjena nastanak i razmjena originalnih ideja te noćima ne sklapaju oka nadajući se kako će im neki revolucionarni zaplet možda sinuti u četiri sata ujutro, jer to je tajming koji obično funkcionira u hollywoodskim artističkim filmovima. Naposljetku, vidno umorni šef scenarističkog tima s očitim podočnjacima na sastanku bespomoćno sliježe ramenima uz zaključak: “A jebat ga, frajeri su ’79. baš dosta dobro napisali taj film, a da mi tu ništa ne mijenjamo?” Suradnicima se na to iznenada pojavljuje osmijeh na licima, spas u zadnji čas ipak je stigao i uz snažno kimanje glavama te uzvike podrške pokazuju kako im je sasvim jasno da je njihov gazda potpuno zasluženo dobio svoj posao.

Praktički svi likovi prilično su slabo i generično napisani, čemu u pomoć definitivno ne priskače slabo izvedena i sinkronizirana glasovna gluma. Zato se bez puno oklijevanja može reći kako je Sevastopol zapravo glavna zvijezda igre, budući da svemirska stanica lako impresionira vjerno prenesenim dizajnom i estetikom koja u potpunosti odgovara onome što je predstavio filmski klasik. Jedan dio vlastite atmosfere stvara krvavim grafitima na zidovima te porukama koje možemo pročitati na terminalima razbacanima diljem stanice, a koji malo po malo otkrivaju priču o korporacijskoj pohlepnosti i želji za moći te posljednjim trenutcima pribranosti prije ludila i potpunog raspada grupe ljudi koja je živjela i radila na stanici.

Prije nego se uopće po prvi put susretne s golemom zvijerkicom čije ime nosi čitava franšiza, Amanda će naići na druga dva tipa potencijalnih prijetnji za preživljavanje na kaotičnoj stanici. Androidi, gospoda plastičnih robotskih lica i svijetlećih žarko crvenih očiju nekad su očito funkcionirala kao ispomoć na Sevastopolu, no čini se kako se u njihovim sklopovima dogodio maleni kvar pa sada uz pristojne pozdrave i generične savjete usputno lome ruke te razbijaju lubanje slučajnim prolaznicima, zbog čega prilično uspješno izazivaju osjećaj nelagode pri susretima.


Ljudi su u ovom praktički apokaliptičnom stanju okrenuti isključivo vlastitom preživljavanju i izuzetno su nepredvidljivi: nikad niste sigurni hoće li momci i djevojke na koje naiđete istog trenutka početi pucati po vama, možda vas jednostavno ignorirati ili pak razmijeniti koju prijateljsku rečenicu i savjet, zbog čega ćete ih najradije pokušati izbjeći. Doduše, ako Alien njuška u blizini, valja znati i kako ih možete iskoristiti kao mamac da biste uspješno pobjegli do druge prostorije dok je šjor A zaposlen mrcvarenjem njihovih tjelesa.

Kada nes(p)retno poginete i krenete ponovno igrati od zadnjeg savea, mogućnost da se mr. A iznova pojavi na istom mjestu je minimalna…

Dobro, možda je ipak mrvicu nepravedno svemirsku stanicu nazvati glavnom i jedinom zvijezdom igre. Alien je uvjerljivo dizajniran, djeluje strašno, golemo, opasno i slinavo – odnosno baš onako kako treba, a dojam pojačava autentično glasanje koje varira od siktanja i režanja do ljutitih krikova. Ipak, jedan od najvažnijih igrinih aduta upravo je njegova gotovo potpuna neskriptiranost: u nijednom trenutku niste sigurni hoće li se zvijer naglo pojaviti ispred vas u mračnom hodniku, iskočiti iz neke ventilacije ili vas možda probosti s leđa taman u trenutku kada ste se lagano uljuljali u osjećaj lažne sigurnosti i lagodno krenuli čitati mailove na nekom terminalu. Kada nes(p)retno poginete i krenete ponovno igrati od zadnjeg savea, mogućnost da se mr. A iznova pojavi na istom mjestu je minimalna i upravo tako se stvara autentičan osjećaj konstantne panike.

Najbolji prijatelj zato jako brzo postaje motion tracker, uređaj koji pokazuje događaju li se kakva kretanja u vašem bliskom krugu, kao i koliko se brzo određen objekt približava. Šuljanje uskim, zamračenim hodnicima i ventilacijama uz provjeravanje trackera svako par sekundi te mahnito okretanje i pregledavanje svakog kutka tako čine osnovu gameplaya, a zadržavanje daha kad se krvi gladna zvijer približi mjestu gdje se skrivamo iskustvo je koje ostaje u sjećanju – vjerojatno jer sam više puta i sam držao dah nadajući se kako me neće nekako zamijetiti, izvući iz ormarića i oduševljeno mi zariti te zubiće u lubanju.


Panika prožima gotovo svaki trenutak Isolationa i emocija je u kojoj igrač zapravo pomalo mazohistički i uživa, vjerojatno jer je rijetko koja videoigra bila tako uspješna u njenom prenošenju. Važnu ulogu u tom dijelu bez ikakve dvojbe preuzima i vrhunski odrađen audio segment: od fenomenalnog orkestralnog soundtracka koji pravilno podiže tenzije u potrebnom trenutku i nevjerojatno podsjeća na atmosferu filma, preko glasanja antagonista dok uzbuđeno traži novi komad ljudskog mesa za užinu, sve do mehaničkih zvukova koje proizvodi stanica i njeni terminali. Grafika, s druge strane, ipak izgleda mrvicu zastarjelo – što najviše dolazi do izražaja kod modela likova koji djeluju kao da su imali koju plastičnu operaciju previše, kao i kod njihove nerijetko neuvjerljive animacije.

Napeti ugođaj dodatno podiže i iskustvo usputno još otežava igrin sistem saveanja: pozdravite se s idejom automaskih checkpointa ili brzog spremanja napretka u bilo kojem trenutku. Sejvati možete samo na predviđenim govornicama koje nisu baš česta pojava, zbog čega će trenutci kada ih ugledate u vidokrugu naprosto zahtijevati malu proslavu i ritualni sretni ples oko stola. Naravno, ako uopće uspijete odraditi to saveanje prije što vam repić milog prijatelja probode utrobu – manualni pristup zahtijeva da nakon pristupa govornici pričekate par sekundi prije nego dobijete spasonosni upit želite li spremiti napredak, a navedeno pitanje doživjet ćete otprilike kao izravan pozdrav od Svevišnjeg s nebesa, nakon što vam je misteriozno uplaćeno par milijardi dolara na tekući račun, a gospođica Scarlett Johansson vam se povjerila da bi rado provela noć ili dvije u vašem krevetu.

Panika prožima gotovo svaki trenutak Isolationa i emocija je u kojoj igrač zapravo pomalo mazohistički i uživa…

Izostanak stvari poput automatskog regeneriranja healtha ili automatskih checkpointova hrabar je potez i očito naginjanje prema nekim old school mehanikama koje mlađi igrači navikli na skriptirane i jednostavne pucačine možda neće znati cijeniti. Ukratko, ako vam jako smeta igrina težina zbog koje stalno pogibate, postoji kratko i efikasno rješenje – uđite u izbornik i smanjite je. Usputno možete zakazati pregled kod doktora da provjeri što vam se dogodilo s testisima.


Dok potpuno podržavam težinu baziranu ponajprije na nepredvidljivom ponašanju Aliena, ali i drugih živih bića na postaji, te starinskom sistemu spremanja napretka, istina je da se u nekoliko navrata mogu dogoditi situacije s “jeftinim” smrtima koje pomalo frustriraju, najčešće kada određena prethodno predstavljena mehanika jednostavno ne funkcionira u zadanoj situaciji.

Publika je glupa. Treba joj servirati što kraće tekstove uz mnoštvo privlačnih slika, pjesme s lako pamtljivim i naivnim rimama, filmove bez priče sa što više eksplozivnih efekata i bezumne igre koje ih od svog prvog do posljednjeg trenutka vuku za rukav. Navedeno mišljenje očito generira impresivan priljev novca na račune tvrtki koje stvaraju takvu vrstu sadržaja i upravo zato treba cijeniti hrabrost studija koji u 2014. godini predstavlja ovakav naslov. Atmosfera Alien: Isolationa pun je pogodak: ne sjećamo se kad nas je igra cijelo vrijeme držala toliko nemirnima, a u isto vrijeme odgovarala originalnom predlošku – riječ je o pravom ljubavnom pismu filmu iz 1979.

Šteta je što se u samu priču nije uložilo više truda pa smo dobili doslovno preslikavanje motiva i zapleta iz filma, koje usto traje ipak malo predugo, zbog čega gubi na efektivnosti. Da je narativni dio na višoj razini, Isolation bi se, uz eventualno malo ušminkavanje grafike i voice actinga, lako našao u ozbiljnoj konkurenciji za najbolju igru godine. Svejedno, vjerujem kako nećemo tako brzo zaboraviti autentičnu nervozu i zadržavanje daha prilikom šuljanja divnim Sevastopolom.

VIDEO RECENZIJA – U svemiru, nitko ne može čuti kako vrištite. Provjerite jesmo li na stanici Sevastopool vrištali od zadovoljstva ili pak razočaranja.

84 Naša ocjena
  • autentična atmosfera
  • Alienov AI
  • Sevastopol
  • priča i likovi
  • plastičan izgled likova
  • krute animacije

Duje Kozomara

HCL-ov doktor lošeg humora. Odbija sebi i drugima priznati koliko već dugo piše o igrama. Kad ne baulja mračnim podrumima u potrazi za muzikom s gitarama, radi na preuzimanju titule najdugovječnijeg studenta splitskog Prava, osvaja kvartovske turnire u PES-u, dira tuđe pse i promatra odraz u ogledalu.

Komentari (38)

  • Artyom

    24.10.2014 - 17:38

    Po meni ova igra mora dobit ocjenu preko 90. I dobiva moj glas za igru godine.

    • vampire17171

      @Artyom, 25.10.2014 - 07:49

      igra je glupa

    • Artyom

      @Artyom, 25.10.2014 - 13:34

      Očito nije tvoj tip igre i tebi se ne sviđa, ali glupa definitivno nije.

    • MoGaming

      @Artyom, 25.10.2014 - 22:15

      svako ima pravo na misljenje ako je normalno naravno,al si pretjero malo sa 5 komentara na jednoj recenziji

    • Artyom

      @Artyom, 25.10.2014 - 22:50

      Po čemu je to tebi pretjerivanje? Dva su komentara i evo 4 odgovora drugima. Zar imaju neka pravila ili ti po nečemu određuješ kriterij? Mogu napisat još 50 komentara ovdje ako budem imao nešto za dodat. Ti si neka faca ovdje pa određuješ tko bi koliko smio komentirat?

  • Artyom

    24.10.2014 - 17:43

    A što se tiće nešto jednostavnije i slabije priče, ja to vidim kao dobru stvar. Jer pisci nisu izmišljali toplu vodu i pokušavali napisat Alien 2. Ova igra je rekonstrukcija i proširenje priče prvog filma, i to je jako dobro napravljeno jer nisu dirali i nedaj bože mjenjali priču originalnog filma (kao npr Marnici koji su na preglup način mjenjali priču i drugog i trećeg nastavka). Tako da hvala piscima što su se držali one "što je sveto to ne diraj".

  • zoki25

    24.10.2014 - 18:48

    Pravo savrsenstvo od igre :)

  • KarloKarlec

    24.10.2014 - 18:58

    nakon 2 sata nestalo mi je čistih gaća 10/10

  • Lepoglava

    24.10.2014 - 18:59

    Potpisujem sve što su rekli Zoki i Artyom. Igra je stvarno izvrsna i po meni bi isto trebala konkurirati za igru godine. Igram je na PS3, izvrsno je dizajnirana i igriva, a atmosferom se niti jedna igra s njom ne može mjeriti. Najbliže onome što je Ripley proživljavala na Nostromu. Pozdrav.

  • DaniloSasa2334

    24.10.2014 - 19:25

    Ekstra igra,a razlozi zasto sam dao 92 su tezina i zato sto nije toliko strasna,nema jump scareova kao u ostalim dobrim hororima.

    • Cholla

      @DaniloSasa2334, 25.10.2014 - 12:39

      Pa ovde i ne treba biti jump scareova -.-

    • Artyom

      @DaniloSasa2334, 25.10.2014 - 13:37

      Istina. Dead Space je npr tip igre za jump scareove, Alien je više za jezu, tjeskobu i napetost. Mislim da je atmosfera fenomenalno prebačena iz filma i savršeno pogođena.

  • mickolopi

    24.10.2014 - 20:14

    Zamjerke iz recenzije stoje, a pricu neku posebnu i nisam ocekivao, ono sto sam ocekivao od igre dobio sam mozda cak i vise. Ovo je jedan od boljih horora kojih nema bas puno kvalitetnih (po mom ukusu) u zadnje vrijeme 90/100

  • TomBombadil

    24.10.2014 - 20:35

    Ljudi a'l fakat, od Aliana kojeg smo igrali na Playstationu 1 devedesetih ovo je prvi Alien nakon toga koji bi mogao vratiti stari sjaj toj nevjerojatnoj franšizi.
    Igrat će se. 😀

  • WilliamBlazkowicz

    24.10.2014 - 21:53

    Jedna od boljih igara koje sam igrao definitivno.

  • Deadwalker

    25.10.2014 - 08:30

    Nisam ni očekivao da je CA sposoban napisati dobru priču i osmisliti zanimljive likove tako da će razočarenje po pitanju tog segmenta vjerojatno izostati. Što se tiče ostalog, vgg, igra je na wishlisti.

  • jo

    25.10.2014 - 08:42

    Pravo osvježenju u svijetu FPS igara…

    • Spymer09

      @jo, 25.10.2014 - 09:09

      Evo još jednog koji nije pratio prijašnje postove o ovoj igri. Ovo ti,dragi moj, nije nikakav FPS već horor/survival igra….

    • Artyom

      @jo, 25.10.2014 - 13:40

      Obadvojca ste u pravu. Igra je First Person Stealth Survivor Horror sa dosta elemenata FPS-a jer ima pucnjave i borbe prsa u prsa.

  • jo

    25.10.2014 - 12:24

    Iz prvog lica je First Person znači, ima pucanja, ima oružja tako je jednim dijelom FPS i punopravno može naziv tog žanra da nosi.
    Ima i survivala, akcije, horora.
    Tako da…

  • rokonja

    25.10.2014 - 15:31

    prvo the evil within pa ovo, super može. pa onda gta – dobro je to.

  • Madridista1902

    25.10.2014 - 19:42

    ajde hvala Bogu pa konačno dobra Alien igra!

    • Apocalypse4987

      @Madridista1902, 26.10.2014 - 06:44

      al AvP i AvP 2 nisu bile dobre igre?

  • peacewalker93

    25.10.2014 - 23:07

    Završio igru i slažem se u potpunosti s recenzijom. Od mene 85/100. :)

  • zoki25

    26.10.2014 - 11:09

    niti jedna igra pa jos od resident evila 3 me nije tako dugo drzala za kompom!!!alien je igra godine!!

    • Jokerhere

      @zoki25, 29.10.2014 - 15:38

      Odlican avatar :)

  • lordvader6666

    26.10.2014 - 23:09

    prešo sam igricu i kako volim igrat sa sluškama doživlja je jedinstven par puta sam se stvarno prepao zakon je od mene 9/10

  • krosis

    27.10.2014 - 00:46

    **** SPOILER U KOMENTARU ****

    Postoji caka kojom mozete zaplasiti Aliena, naravno ne moze ga se ubiti ali ga mozete natjerati u bijeg, nezz točno na kojoj misiji dobivate bacač plamena, ali kad ga dobijete moći ćete "špricati" s njim po Alienu a ovaj će svaki put bježati ko "vrag od križa", problem nastaje kad nestane vatre…. s toga pametno s tim 😀

  • Soulforged

    27.10.2014 - 09:57

    Ja kao hardcore fan alien fransize sam ipak ocekivao malo vise od igre. Kakav je to alien koji se ne krece po zidovima/stropu?? 😀 I da, ne znam zbog cega niti jedna recenzija na netu ne spominje (meni osobno to jako smeta u igri) to sto ne mozes npr. na pocetku lootati pistolj nego bas moras cekati dio igre di ga "dobijes" ? Totalno unistava survival dojam. Skrivam se po ormarima i ubijam protivnike francuskim kljucem da bi skuzio da je jedino sto mogu sa pistoljem na podu šutanje istoga.

  • Jokerhere

    29.10.2014 - 15:36

    Igram je nekih pet sat, potpuno dobr aza sada, mada covijek koji ima puno obaveza ne može ovo sa guštom igrati, trazi koncentraciju, ali pod dobrim okolnostima mislim da je odlicno iskustvo. Na najnizem nivou težin e igram ipak :))

  • CROguys

    29.10.2014 - 20:45

    Igra je napravljena na isti način kao i Amnesia,a takav način horor igri treba.Potpuno se slažem sa ocjenom.
    P.S.Možete li napraviti Five Nights at Freddy's gameplay komentar?

  • GV_Gandalf

    31.10.2014 - 21:10

    Ovo je igra koju Alien zaslužuje,nešto što tjera strah u kosti i neugodu u hlace XD za mene je ovo vrlo dobra igrica,odlicna,svaka cast,pogotovo je gušt igrat onak oko ponoći sa svim svijetlima ugašenim i onda ti iskoči kroz ventilaciju…jaoooooo

  • adycro

    06.11.2014 - 14:41

    Napokon pravi ambijent Alien filma prenjet u igru, ne bih je nazvao toliko horror igrom, nije ovo toliko strasna igra koliko je intezivno napeta i to je ono sto odradjuje perfektno. Tesko da moze dobiti GOTY titulu ali definitivno sigurno treba biti u top 3 igre ove godine.

  • Jokerhere

    19.11.2014 - 22:14

    Odlična igra! Doduše igrao sam na easy da me nebi frustracija pojela, ali ovako dobru atmosveru i vjerno prenesen univerzum odavno nisam iskusio. Prija ova vrsta horora gdje si potpuno nemoćan , tipa Outlast, mad mi nij esmetao onaj Flametrower kada su mi ga dali. Malcice u kasnijim levelima razvučena sa zadacima ali fenomenalna igra. I zaista su neki sajtovi bili jako jako grubi spram ove igre.

    9 od mene

  • goto10

    19.12.2014 - 11:30

    Bok, nisam igrao ovu igru, ali sam svojevrsni fan Alien frašize. S toga me zanima jedan detalj koji mi je upao u oko, a vezan je uz ovu igru. Gdje i kada glavni lik dobije Motion Tracker? Naime orginalni Motion Tracker (onaj u prvom filmu iz serijala) je napravljen recikliranjem drugih spravćica s ciljem da se u datoj okolnosti pomogne pripadnicima posade pri borbi sa alienom.

    Sada gledam ovaj i izgleda mi kao vjerna replika lokatora iz drugog dijela filma Aliens gdje marinci koriste unaprijeđenu verziju Motion Trackera, ali to je BTW skoro 80 godina nakon prvog prototipa koji je nastao igrom slučaja, kao stvar potrebe.

    Zbilja me zanima kako su došli do ovog Motion Trackera. Eto to je jedan detalj koji, mene kao fana, zbiljski zanima.

  • Jokerhere

    30.09.2016 - 14:03

    Ponovo obrnuh ovu igru…super

  • karlod1997

    11.01.2017 - 11:39

    Igra sa savršenom atmosferom

  • karlod1997

    11.01.2017 - 11:42

    Alien: Isolation je po meni na kraju ispala jedna od najboljih igara 2014. sa savršenom atmosferom, grafikom, fabulom….u stilu kultnog filma Alien

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!