HCL.HR

Recenzija

Another World – 20th Anniversary Edition

Žarko Ćurić

Videoigre baš i nisu otporne na zub vremena. Dotrajali grafički prikaz, elementi gameplaya koji su nakon te igre 300 puta prežvakani te nemogućnost pokretanja radi zastarjelog hardwarea kojeg više ne posjedujemo samo su neki od razloga. Ipak, bez obzira na sve ove nedostatke i prepreke, često se nađemo da igramo stara remek djela uz koja smo odrasli i više nego blještave, nove naslove.

Jedan od oglednih primjera ovog fenomena kojemu se ljudi često vraćaju je Another World, akcijsko-avanturistički platformer izašao još davne 1991. godine za Amigu i Atari ST. Igra je upravo ovih dana izašla u obnovljenoj verziji za PlayStation 4, Xbox One, Wii U, PlayStation 3, PlayStation Vitu i 3DS, a mi smo se dokopali PlayStation 4 verzije da se prisjetimo s čime je Another World stekao kultni status i provjerimo kako je obnovljen za modernija vremena.

Lester Knight Chaykin je mladi nadareni fizičar koji je usput i glavni protagonist Another Worlda. U uvodnoj sceni se s Ferrarijem (što je potpuno normalno za jednog znanstvenika) doveze do svog tajnog laboratorija gdje radi na akceleratoru čestica i teoriji nastanka svemira. Problem nastaje kada prilikom jednog od eksperimenata dođe do udara munje, a našeg dragog Lestera vremensko-prostorni procjep baci na neki drugi svijet. Ubrzo bivamo zatočeni od strane dominantne vrste tog neobičnog svijeta, a radnja započinje bježanjem iz zatvora s jednim od „domaćih“ zatvorenika.

Radnja je ispričana kroz kratke in-engine isječke koji ostavljaju prostor igraču da ih interpretira, budući da Another World ne posjeduje nikakav oblik monologa ili dijaloga. Doduše, ne trebate previše mozgati oko njihove interpretacije – unatoč jednostavnoj, ali efektoj grafici gestikulacije likova su u većini slučajeva vrlo jasne, gotovo u maniri nijemih crtanih filmova. Ovaj element zajedno s nepostojanjem bilo kakvog oblika pomoći ili tutorijala doprinosi poistovjećivanju s glavnim likom – izgubljenim i zbunjenim čovjekom koji se bori za vlastiti život na neobičnom mjestu.


Cijela primisao prilikom igranja svodi se na sustav umiranja i ponavljanja. Odmah na prvom ekranu preminuo mi je glavni lik jer sam nagazio na malo biće koje liči na crva. Problem je, naravno, što su njihovi puno smrtonosnog otrova. Cijelo iskustvo najlakše je opisati kao scenarij koji je potrebno odigrati po pravom redoslijedu ako želimo da napredujemo dalje. Jedan krivi korak u logici i pronaći ćemo se na posljednjem spremljenom mjestu. Srećom, igra nam automatski sprema položaj nakon svake važnije dionice, a samim time nam zapravo potvrđuje da smo prethodni dio uspješno odradili.

Ukupno šest tipki koristiti ćete u svojoj avanturi s Lesterom – četiri tipke za kretanje, tipka za akciju/trčanje/pucanje i tipka za skok. Pomalo je žalosno da su kreatori iskoristili tri radnje za samo jednu tipku, kao da nema dovoljno tipki na kontroleru. Žalosno je jer dovodi do konfuznih situacija, poput pucanja umjesto brzog trčanja što u ovako nemilosrdnoj igri rezultira frustrirajućim gubitkom života. Osim ovog nedostatka, treba spomenuti i to da se igra čudno ponaša prilikom kretanja s analognim palicama pa vam iskreno preporučujem korištenje d-pada na kontroleru.


Dakle, ovo je igra o vještom platformiranju i rješavanju prostornih zagonetki, no ponekad je potrebno izvući laserski pištolj koji Lester ukrade od domorodaca pri početku igre i zapucati kako bi sačuvali živu glavu. Napucavanje s naseljenicima planete je zabavno, uz zanimljive elemente poput dužeg držanja tipke za pucanje da stvorimo štit kojeg će u većim količinama koristiti i protivnici – svi elementi napucavanja svode se na pametno korištenje štita i uništavanje protivničkog. Oni će se pak pametno postavljati, duplirati jedan drugom štit te koristiti prednosti terena.

Sve se to odvija po zanimljivim i lijepo dizajniranim krajolicima, pogotovo ako uzmete u obzir da je igra za potrebe reizdanja obnovila svoju grafičku stranu, no ne toliko drastično da naruši svoj prepoznatljivi vizualni stil. PlayStation 4 verzija se renderira u WQXGA rezoluciji (2.560 x 1.600) koja se prilikom prikaza spušta na Full HD rezoluciju, čime se postiže bolji anti-aliasing koji stvara fino ispeglane krajeve polygonalnih objekata. Ako je netko od vas ipak ljubitelj nazubljene, da ne kažem pikselaste grafike originala, jednim pritiskom tipke možete se prebaciti na izvorni nazubljeni prikaz koji je više u duhu 90-ih. Slična stvar je i kod glazbe, gdje imamo opciju izbora originalnog soundtracka i obnovljene verzije. Vidi se da se ekipa iz Interplay Entertainmenta potrudila u reizdanju te ponudila igru za ljubitelje retro štiha kao i za nove gamere željne modernog audiovizualnog prikaza koji se prvi put susreću s Another Worldom.


Uz konfuzne kontrole, jedina prava zamjerka koju trenutno mogu istaknuti je samo trajanje. Prvi put će vam za prijelaz biti potrebno svega dva ili tri sata, no to je primarno radi složenih zagonetki – ako krenete u drugi prijelaz, igru komotno možete prijeći za sat vremena. Ipak, čisto sumnjam da će netko odlučiti zaigrati drugi put jer poslije prvog prelaska Another World nam ne nudi doslovno ništa drugo od onoga što smo već iskusili. Nema alternatih završetaka, time triala ili teže verzije istih levela. Doduše, možda joj se vratite za kakvih pet godina kada zaboravite detalje prvog prelaska. Možda do tada stigne i verzija s 4K rezolucijom, a možda do tada svi mi završimo na nekoj drugoj planeti uslijed velike nesreće na CERN-ovom velikom hadronskom sudaraču. Nitko ne zna, budućnost je neizvjesna, no u svakom slučaju mi se drugi prelazak Another Worlda čini kao uzaludno trošenje vremena.

Bilo kako bilo, Another World – 20th Anniversary Edition je nesvakidašnje gaming iskustvo. Neobičan način pripovijedanja radnje, zanimljivi gameplay elementi za 20 godina staru igru, povezivanje s glavnim likom kroz osjećaj nelagode, straha i zbunjenosti te kolaž grafika čine odličnu kombinaciju koja će vas držati konstantno unesenog u taj drugi svijet. Nažalost, ovaj osjećaj će vas držati relativno kratko – za igru koja košta 60-tak kuna na PlayStation Storeu ovo je ipak premalo. No usprkos omjera cijene i trajanja, i dalje sam mišljenja da je Another World nezaobilazni dio gaming kulture kojeg bi trebali posjetiti svi igrači koji cijene dobru atmosferu te inteligentan dizajn.

Another World, jedno od remek djela industrije videoigara ranih 90-ih, stigao je u obnovljenoj verziji za većinu trenutnih konzola. Pitanje je samo – stare li igre kao dobro vino?

80 Naša ocjena
  • gameplay
  • priča
  • dizajn
  • kontrole
  • kratko iskustvo

Žarko Ćurić

Želja mu je jednog dana izdati vlastitu igru, na čemu naporno radi. Osim raznih retro konzola trenutno posjeduje PS4 i X1. Štovatelj japanske kulture i energetskih pića. Njegova gaming utočišta su oni čudni RPG-ovi gdje likovi imaju šiljaste frizure.

Komentari (14)

  • Virty

    20.07.2014 - 19:44

    A jesan ostarija u *urac, sican se kad sam prvi put zaigra originalan naslov na Amigi, a joj :)

    • Disc0

      @Virty, 21.07.2014 - 05:38

      Ja sam igrao DOS verziju, jedna od najdrazih igara !

    • Virty

      @Virty, 21.07.2014 - 06:39

      Je, super je bila tada, ali me sad ne vuce, mozda kad bude na PS+ :)

    • Daki812

      @Virty, 21.07.2014 - 18:36

      i ja sam igrao DOS verziju, pamtim sve do najsitnijih detalja, najbolja igra na svetu za to vreme!

  • Bergman

    21.07.2014 - 00:51

    Dark Souls if you know what I mean 😉

  • Black op

    21.07.2014 - 08:39

    Zaboravili ste dodati PC u platforme.

  • manjamax

    21.07.2014 - 18:50

    Udarač, a ne sudarač :) Inače super komentar. :)

  • krolesi

    21.07.2014 - 22:29

    Podsjeća me na Flashback

  • T-ReXx

    29.07.2014 - 18:18

    Sjećam se ovoga, good ol' days. 😀

  • Stormi

    01.08.2014 - 18:47

    Tekst je sasvim dobar i to sam procitao, ali nisam mogao pogledati recenziju do kraja. Oprostite, ali glas recenzenta je umjetno uzbudljiv s potpuno promasenom dikcijom. Kad mi netko objasnjava foru ("s drugog svijeta") odmah stisnem STOP. Mozda bi mogli razmisliti o tome da nadjete nekoga tko bi vam to prezentirao s nekim dinamicnijim glasom i boljim humorom ili neka bude ozbiljan.
    Svako dobro.

    • Ementaler

      @Stormi, 01.08.2014 - 19:42

      Eh, to ti je, nažalost, najbolje što imamo i ne mislim si dat otkaz :) Ništa, drži se tekstova onda, drago mi je da ti oni odgovaraju. Zapravo sam te došao samo malo ispraviti – priloženi video nije video recenzija, već samo jedan video prilog uz recenziju koji tu služi čisto kao jedan uvid u gameplay uz uživo komentiranje. Takve video priloge zovemo video komentarima ili gameplay komentarima i označimo ih velikim slovima VIDEO KOMENTAR. Nekad uz tekstualnu recenziju dodamo "video recenziju", a nekada ovakav opušteniji (obično duži) "video komentar" bez scenarija – kakav video ćemo napraviti ovisi o mogućnostima i prilikama za pojedinu igru.

    • Stormi

      @Stormi, 02.08.2014 - 09:21

      Nisam ni mislio da netko dobije otkaz. Nije svaki covjek za radio ili telku, boze moj. Igra se, zabiljezi se neki komentar, neka crtica… Malo se razmisli o svemu pa se onda snima. Tako bih ja napravio pa eto, dajem besplatan savjet, dodajte si neki scenarij jer vam opusteno nije bas interesantno 😀
      Hvala za poduku, nisam obracao pozornost na taj detalj, kriv sam 😀
      P.S. Vjerojatno znate za Angry Joea na youtubeu, ali ako ne znate, google is your friend pa si pogledajte

    • Ementaler

      @Stormi, 02.08.2014 - 12:30

      U pravu si. Čak sada razmišljam dodat LJ ispred HCL (LJuti HCL), maskirat se u zabavne kostime likova iz videoigara i derat se prostote u kameru radi privlačenja što šire publike. Nema druge, jedino to valja kad pričamo o komentiranju igara – "dinamično" je i zabavno! Ne kužim zapravo zašto se toga nisam sam sjetio nakon devet godina iskustva u gamingu i zašto oni Gamespotovi, IGN-ovi, GameTrailersi, Eurogamerovi itd. rade drugačije :/ Sve je to pomalo dosadnjikavo. Nažalost, svijetu nedostaje stručnjaka za digitalne medije poput Angry Joea.

    • Stormi

      @Stormi, 03.08.2014 - 15:51

      Oprostite sto sam se udostojio komentirati vas rad, tj. vokalni dio vaseg rada, da budem precizniji. Cijelo vrijeme pricam o vasem glasu i vasim forama pa sam u skladu s tim preporucio Angry Joea. Nikakve kostime i prostote nisam imao na pameti i mogu razumjeti da vam Monty Pythonovski humor nije drag. "Dinamicno" mozda nije uvijek zabavno, ali objasnjavanje svojih fora (LJ – ljutih) zasigurno nije dobar pocetak humora. Ali sto vam ja to trebam pricati kad vi imate "devet godina iskustva u gamingu", sto god to znacilo. Uostalom, kada se prica o jednoj zabavnoj stvari kao sto je videoigra onda je blesavo predlagati da to bude zanimljivo, dinamicno, zabavno… "Dinamicno" je smrt za komentiranje zabavnih stvari.
      Lijepo je kad covjek usporedjuje svoj HCL s IGN-om i ostatkom, a prije toga pise o "privlacenju sto sire publike". Jedan ginko bih preporucio za bolju koncentraciju. Sto je meni uopce bilo da pokusam dati neki konstruktivan savjet?
      Drago mi je da uopce postoji neki hrvatski portal na kojemu mozemo pogledati kakvu recenziju i sl. Naravno, kako to biva u ovoj regiji, na isti nacin zapoceto mora na isti nacin i zavrsiti, pomaka prema naprijed nema.
      Iskreno vam zelim i desetu godinu iskustva. Meni ostaju tekstualni dijelovi.
      Svako dobro

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!