Another World – 20th Anniversary Edition

Videoigre baš i nisu otporne na zub vremena. Dotrajali grafički prikaz, elementi gameplaya koji su nakon te igre 300 puta prežvakani te nemogućnost pokretanja radi zastarjelog hardwarea kojeg više ne posjedujemo samo su neki od razloga. Ipak, bez obzira na sve ove nedostatke i prepreke, često se nađemo da igramo stara remek djela uz koja smo odrasli i više nego blještave, nove naslove.

Jedan od oglednih primjera ovog fenomena kojemu se ljudi često vraćaju je Another World, akcijsko-avanturistički platformer izašao još davne 1991. godine za Amigu i Atari ST. Igra je upravo ovih dana izašla u obnovljenoj verziji za PlayStation 4, Xbox One, Wii U, PlayStation 3, PlayStation Vitu i 3DS, a mi smo se dokopali PlayStation 4 verzije da se prisjetimo s čime je Another World stekao kultni status i provjerimo kako je obnovljen za modernija vremena.

Lester Knight Chaykin je mladi nadareni fizičar koji je usput i glavni protagonist Another Worlda. U uvodnoj sceni se s Ferrarijem (što je potpuno normalno za jednog znanstvenika) doveze do svog tajnog laboratorija gdje radi na akceleratoru čestica i teoriji nastanka svemira. Problem nastaje kada prilikom jednog od eksperimenata dođe do udara munje, a našeg dragog Lestera vremensko-prostorni procjep baci na neki drugi svijet. Ubrzo bivamo zatočeni od strane dominantne vrste tog neobičnog svijeta, a radnja započinje bježanjem iz zatvora s jednim od „domaćih“ zatvorenika.

Radnja je ispričana kroz kratke in-engine isječke koji ostavljaju prostor igraču da ih interpretira, budući da Another World ne posjeduje nikakav oblik monologa ili dijaloga. Doduše, ne trebate previše mozgati oko njihove interpretacije – unatoč jednostavnoj, ali efektoj grafici gestikulacije likova su u većini slučajeva vrlo jasne, gotovo u maniri nijemih crtanih filmova. Ovaj element zajedno s nepostojanjem bilo kakvog oblika pomoći ili tutorijala doprinosi poistovjećivanju s glavnim likom – izgubljenim i zbunjenim čovjekom koji se bori za vlastiti život na neobičnom mjestu.

Cijela primisao prilikom igranja svodi se na sustav umiranja i ponavljanja. Odmah na prvom ekranu preminuo mi je glavni lik jer sam nagazio na malo biće koje liči na crva. Problem je, naravno, što su njihovi puno smrtonosnog otrova. Cijelo iskustvo najlakše je opisati kao scenarij koji je potrebno odigrati po pravom redoslijedu ako želimo da napredujemo dalje. Jedan krivi korak u logici i pronaći ćemo se na posljednjem spremljenom mjestu. Srećom, igra nam automatski sprema položaj nakon svake važnije dionice, a samim time nam zapravo potvrđuje da smo prethodni dio uspješno odradili.

Ukupno šest tipki koristiti ćete u svojoj avanturi s Lesterom – četiri tipke za kretanje, tipka za akciju/trčanje/pucanje i tipka za skok. Pomalo je žalosno da su kreatori iskoristili tri radnje za samo jednu tipku, kao da nema dovoljno tipki na kontroleru. Žalosno je jer dovodi do konfuznih situacija, poput pucanja umjesto brzog trčanja što u ovako nemilosrdnoj igri rezultira frustrirajućim gubitkom života. Osim ovog nedostatka, treba spomenuti i to da se igra čudno ponaša prilikom kretanja s analognim palicama pa vam iskreno preporučujem korištenje d-pada na kontroleru.

Dakle, ovo je igra o vještom platformiranju i rješavanju prostornih zagonetki, no ponekad je potrebno izvući laserski pištolj koji Lester ukrade od domorodaca pri početku igre i zapucati kako bi sačuvali živu glavu. Napucavanje s naseljenicima planete je zabavno, uz zanimljive elemente poput dužeg držanja tipke za pucanje da stvorimo štit kojeg će u većim količinama koristiti i protivnici – svi elementi napucavanja svode se na pametno korištenje štita i uništavanje protivničkog. Oni će se pak pametno postavljati, duplirati jedan drugom štit te koristiti prednosti terena.

Sve se to odvija po zanimljivim i lijepo dizajniranim krajolicima, pogotovo ako uzmete u obzir da je igra za potrebe reizdanja obnovila svoju grafičku stranu, no ne toliko drastično da naruši svoj prepoznatljivi vizualni stil. PlayStation 4 verzija se renderira u WQXGA rezoluciji (2.560 x 1.600) koja se prilikom prikaza spušta na Full HD rezoluciju, čime se postiže bolji anti-aliasing koji stvara fino ispeglane krajeve polygonalnih objekata. Ako je netko od vas ipak ljubitelj nazubljene, da ne kažem pikselaste grafike originala, jednim pritiskom tipke možete se prebaciti na izvorni nazubljeni prikaz koji je više u duhu 90-ih. Slična stvar je i kod glazbe, gdje imamo opciju izbora originalnog soundtracka i obnovljene verzije. Vidi se da se ekipa iz Interplay Entertainmenta potrudila u reizdanju te ponudila igru za ljubitelje retro štiha kao i za nove gamere željne modernog audiovizualnog prikaza koji se prvi put susreću s Another Worldom.

Uz konfuzne kontrole, jedina prava zamjerka koju trenutno mogu istaknuti je samo trajanje. Prvi put će vam za prijelaz biti potrebno svega dva ili tri sata, no to je primarno radi složenih zagonetki – ako krenete u drugi prijelaz, igru komotno možete prijeći za sat vremena. Ipak, čisto sumnjam da će netko odlučiti zaigrati drugi put jer poslije prvog prelaska Another World nam ne nudi doslovno ništa drugo od onoga što smo već iskusili. Nema alternatih završetaka, time triala ili teže verzije istih levela. Doduše, možda joj se vratite za kakvih pet godina kada zaboravite detalje prvog prelaska. Možda do tada stigne i verzija s 4K rezolucijom, a možda do tada svi mi završimo na nekoj drugoj planeti uslijed velike nesreće na CERN-ovom velikom hadronskom sudaraču. Nitko ne zna, budućnost je neizvjesna, no u svakom slučaju mi se drugi prelazak Another Worlda čini kao uzaludno trošenje vremena.

Bilo kako bilo, Another World – 20th Anniversary Edition je nesvakidašnje gaming iskustvo. Neobičan način pripovijedanja radnje, zanimljivi gameplay elementi za 20 godina staru igru, povezivanje s glavnim likom kroz osjećaj nelagode, straha i zbunjenosti te kolaž grafika čine odličnu kombinaciju koja će vas držati konstantno unesenog u taj drugi svijet. Nažalost, ovaj osjećaj će vas držati relativno kratko – za igru koja košta 60-tak kuna na PlayStation Storeu ovo je ipak premalo. No usprkos omjera cijene i trajanja, i dalje sam mišljenja da je Another World nezaobilazni dio gaming kulture kojeg bi trebali posjetiti svi igrači koji cijene dobru atmosferu te inteligentan dizajn.

Another World, jedno od remek djela industrije videoigara ranih 90-ih, stigao je u obnovljenoj verziji za većinu trenutnih konzola. Pitanje je samo – stare li igre kao dobro vino?

• dizajn
  • kontrole