Bastion [PC, XBLA]

Šalimo se naravno – ovo nije priča o recenziji, ovo jest recenzija novog indie naslova zvanog Bastion. Debitantska je to igra sedmeročlanog razvojnog tima Supergiant Games osnovanog prije dvije godine; te odličan primjer rastuće popularnosti sve kvalitetnijih indie projekata. Naime, o Bastionu se prije samog izlaska nije govorilo mnogo, niti mu je prethodila bogata reklamna kampanja. No dotični je u kratkom vremenskom roku uspio steći zavidan broj poklonika koji ga već sada svrstavaju pod nezaobilazne klasike novije generacije. Čime je to jedna naoko mala igra zaslužila, reći će vam upravo ovaj tekst, kao i video recenzija ispod.

Bastion stavlja igrača u ulogu dječaka koji nastoji vratiti svijet u normalu nakon što ga je poharala svojevrsna apokalipsa. Da bi uspio u tome, dječak mora osposobiti Bastion – obrambeno uporište i sklonište u jednom, što uz pomoć mudraca Rucksa i namjerava učiniti. No stvari postanu komplicirane kada se ispostavi da preživjelih ima više nego što se prvotno mislilo, a samim time otkriva se kako je pozadina apokalipse nepravilno protumačena. Sve to vodi u dojmljivu avanturu u kojoj postupno postajete okruženi umjetnom nostalgijom.

Naime, Bastion svoju priču ne manifestira na tipičan način već se služi dinamičnom naracijom. Jednostavnije rečeno – sve što se u igri događa, sve što joj je prethodilo i sve što će uslijediti nakon nje, igraču predočava narator. Dakle, ovdje nećete naći nikakvih dijaloga, memoara ili bilo kakvih poruka – jedina forma povezivanja priče jest monolog spomenutog naratora. I dok je takav model relativno originalan, naracija ipak nije savršena.

Narator je u početku zanimljiv, ali s vremenom postane iritantan jer doslovno ne zna zašutjeti. Čak i onda kada nema što za reći, iskazat će to riječima. S druge strane, problem kod ovakvog pripovijedanja leži u tome što je igrač najčešće zaokupljen akcijom na ekranu pa na pripovjedača zapravo ni ne obraća pozornost. Radnju igre stoga je malo teže pozorno pratiti, no ponovnim prelaskom (koji je vjerojatnost zbog više različitih završetaka) stvari sjedaju na svoje mjesto.

Bastion klasificiramo kao akcijski RPG naslov u izometrijskom 2D prikazu. Osnovu igre čini borba, dok je krajnji cilj skupljanje jezgri i krhotina za pokretanje i nadogradnju centralne utvrde. Taj posao rijetko kada ima ponavljajući scenarij – razine tematski odstupaju jedna od druge, postupak njihovog rješavanja nije uvijek identičan, baš kao ni sam ishod; a pored svega tu su i sporedne razine s izazovima. Nadogradnjom Bastiona otključavamo objekte različitih funkcija, a u njima onda vršimo „menadžment“ dio – odabir opreme i unaprjeđivanje iste, trgovanje predmetima i sortiranje vještina.

Svega toga, srećom, ima sasvim dovoljno da borba bude dinamična i zanimljiva. Oružja se dijele na „prisne alate“ (čekić, mač, koplje i sl.) i dalekometne pucaljke (samostrel, sačmarica, pištolji i sl.), a sva su nadogradiva na više razina, s time da kod nadogradnje uvijek birate između dva različita bonusa. Izbor arsenala limitiran je na dva oružja koja možete ponijeti, no nije limitirano kakve će vrste ona biti. Što se vještina tiče, dio ih se veže uz spomenuta oružja, a dio ih ima specifične učinke poput postavljanja krive mete u obliku dječakovog duplikata. Vještine otkrivamo tijekom same igre, osvajamo ih u natjecanjima ili kupujemo valutom fragmenata.

Kombiniranje odgovarajućih oružja i vještina ključno je u suprotstavljanju s paletom od petnaestak različitih neprijatelja. Gotovo svi oni zahtijevaju drugačije postavljanje i pristupanje, a kako često dolaze u većem broju strategiju je potrebno proširiti i na pametan odabir tonika s popratnim efektima. Izazovnosti u svemu tome ne fali, međutim važno je napomenuti da igra nije frustrirajuća nego dopušta igraču da si sam dozira težinu aktiviranjem tzv. idola koji daju određene prednosti neprijateljima u zamjenu za više EXP bodova. Dakle, prečac do uspjeha postoji, ali uz određeni kompromis. Nadalje, izazov također postavljaju raznovrsni zadaci koji nagrađuju specifična dostignuća, a jednom kad završite s njima tu su zahtjevne online ljestvice kao jedini vid natjecanja s ostalim igračima.

Ima li nešto loše u upravo opisanoj mehanici igre? Objektivno rečeno – nema. Bastion je složen s pažnjom na detalje i nudi raznovrsnost kakvoj teško pariraju daleko veće RPG igre. Međutim, iz subjektivnog gledišta jedan dio igre mogao je biti bolji. Branjenje pomoću štita automatizirano je utoliko što zbog mogućnosti odbijanja projektila igra zaključava fokus na jednog protivnika. Kada paljba dolazi iz više smjerova branjenje tako postaje malo nespretno jer u blizini neprijatelja ne postoji manualno upravljanje štitom već se fokus automatizirano prebacuje između protivnika pritiskom na odgovarajuću tipku.

Obzirom na 2D prikaz, Bastion nije neko posebno grafičko dostignuće, ali mora mu se priznati da izgleda simpatično. Stilski je sličan Braidu, iako znatno dinamičniji po pitanju efekata vremenskih uvjeta ili sebi svojstvenog slaganja puta ispred igrača. Svaki rukom nacrtani djelić igre dizajniran je s posebnom brigom za detalje, tako da konačan rezultat nikoga neće razočarati. PC verziju ne krase postavke kvalitete, ali su one ključne opcije (rezolucija, vsync, anti-aliasing, window mode) ipak prisutne.

Zvuk je odrađen fantastično. Iako pripovjedač s vremenom postane naporan, to je rezultat intenzivnog praćenja igre, a ne glasa koji mu savršeno pristaje. Glazba je pak dimenzija za sebe, što jasno pokazuje činjenica da je službeni soundtrack iznimno tražen i cijenjen. Reći ćemo samo da je trenutak kada u igri čujete ovu melodiju istinski dirljiv.

Dakle, Bastionu smo priznali da je raznovrstan, izazovan i simpatičan. Tom nizu još ćemo dodati cijenjenu vrlinu originalnosti. Jer Bastion je svoju refleksivnu priču predočio na unikatan način. Hrabro i bez premišljanja zapakirao je osam sati zabave (uz mamac ponovnog prelaženja) unutar cjeline čije bi se cijene mnogi trebali postidjeti. Bastion je stoga rukavica u lice nemaštovitom i nemotiviranom dijelu industrije video igara, dokaz da je za velika postignuća dovoljan i mali tim. Nećete to uočiti čitajući ili gledajući ovu recenziju – da biste shvatili o čemu vam točno govorimo, morat ćete zaigrati ovaj naslov. Računajući na omjer uloženog i dobivenog, uvjereni smo da tom odlukom nećete ostati razočarani.

VIDEO RECENZIJA – priča o dječaku koji je vodio utrku s vremenom nastojeći dosegnuti troznamenkasti broj recenzija: ustao se, sjeo je, odigrao igru i napokon otipkao par stranica. Bastion mu se smiješio s druge strane ekrana.

• originalnost
  • raznovrsnost
  • izazovnost