Batman: Arkham Origins

Vjeran Nagy

Arkham serijal je s velikom točnošću i pažnjom prema detaljima oživio fikcijski svijet koji obožavam i lika kojega idealiziram. Uz to je donio i kvalitetan gameplay koji je definitivno promijenio pogled na mogućnosti i fleksibilnost žanra. Sjećam se jako dobro kada je Arkham Asylum izašao 2009. godine; bio je zaista ugodno iznenađenje, a zaigrali su ga čak i ljudi koji ne vole niti super heroje pa čak ni akcijske avanture, a to stvarno mnogo govori. Godine 2011. imao sam prilike zaigrati Arkham City koji je nadmašio Asylum u gotovo svemu, a najviše po pitanju gameplaya, otvorenosti i, naravno, količine sadržaja.

Upravo zbog tog uspjeha najava Arkham Originsa bacila me u zabrinutost. Naravno, kao pravi fenboj serijala vrištao sam poput male djevojčice i bio oduševljen činjenicom da ću imati priliku zaigrati još jednu noć u Batmanovoj herojskoj karijeri – i to prednastavak smješten na Božić! Oh, kakav poklon će to biti – pomislio sam. Nije mi čak smetala ni činjenica da je razvoj igre pao u ruke relativno novom razvojnom studiju WB Montreal. Brinulo me samo da Arkham Origins neće zadržati kvalitete ostatka serijala te da će ljudi pljuvati po meni voljenom serijalu i smijati se njegovu neuspjehu. Je li se to crno predviđanje na kraju ostvarilo ili je Arkham Origins ipak vrijedan svake kune koju traži? Pogledajte video recenziju ili čitajte dalje za dublji elaborat.

Nakon uvodne animacije koja jednostavno oduzima dah, Origins nas gotovo momentalno baca u žarište akcije. Odmah u startu nalazimo se u ozloglašenom zatvoru Blackgate u kojemu su izbili neredi. Za to je odgovoran Roman Sionis – Batmanu poznatiji kao opasni kriminalac Black Mask. Razumljivo, Batman odgađa svoju božićnu puricu i kreće prema zatvoru da ga spriječi. No, nije svjestan jedne interesantne činjenice – Black Mask je stavio cijenu na njegovu glavu od vrtoglavih pedeset milijuna dolara. Time je naravno privukao pažnju osam elitnih plaćenih ubojica. I sada moj Batmane… preživi ti to.

Po svemu sudeći, premisa Arkham Originsa djeluje poprilično slabo i predvidljivo. Od priče nisam očekivao ništa posebno, pogotovo zato što se ni Arkham Asylum niti Arkham City, na čijim je fabulama radio veliki Paul Dini (zaslužan za Batman the Animated Series), nisu baš istaknuli na tome polju. No moram priznati da sam se prevario.

Radnja je bogata, ispunjena zanimljivim događajima, nevjerojatnom karakterizacijom likova i snažnim prevratima koji će iznenaditi mnoge. Od početka do kraja, kreće se jednim prirodnim tokom, a bez obzira na hrpu sadržaja i usputnog istraživanja, nikada nećete izgubiti iz vida ono što je bitno. Sporedne misije su ovoga puta puno bolje odrađene – obogaćuju priču i usko su vezane uz događaje glavnih misija zbog čega Batman uvijek ostaje na putu koji je i započeo. I dalje ćete rješavati Enigmine zagonetke te sprečavati akcije nekih drugih kriminalaca, ali je sve to nekako kvalitetnije osmišljeno, prirodnije uklopljeno u otvoreni svijet Originsa i ne oduzima previše vremena.

Batman je mlad, neiskusan i u mnogim situacijama radi greške zbog unutarnjeg bijesa koji još nije u potpunosti savladao.

Arkham Origins odiše nešto mračnijim tonom i atmosferom nego njegovi prethodnici. Batman je mlad, neiskusan i u mnogim situacijama radi greške zbog unutarnjeg bijesa koji još nije u potpunosti savladao. Ipak, svjestan je da ne smije podcjenjivati neprijatelja i svakom problemu prilazi s mnogo opreza. Shodno tome, poznati zlikovci koji mu zagorčavaju život također su puno ozbiljniji i relevantniji; pogotovo Bane koji mu je uistinu prava prijetnja, a ne blesava gromada iz Asyluma koja se zabija u zidove. Svaki susret s njim utjerat će vam strah u kosti, a svaka borba će vas natjerati da se brinete za Batmanovo zdravlje i opstanak. Nažalost, razvodnjavanja ima pa Deadshot i Lady Shiva nisu jednako efektni kao ostali ubojice pa ih zasjenjuju čak i neki drugi sporedni likovi poput Mad Hattera i Anarkyja.

Zajedničkim snagama WB Montreal, Corey May i Dooma Wendschuh – dva pisca koja su radila na priči Arkham Originsa – uspjeli su učiniti nešto što ni Christopheru Nolanu nije pošlo za rukom u novijim filmovima – učinili su Batmana zanimljivim likom. Ok, naravno da je Batman i dalje Batman – turoban, samouvjeren i apsolutno predan svojim idealima. No za razliku od dosadašnjih izdanja konačno je ljudsko biće.

Suprotno od Batmana Arkham Citya i Asyluma, čovjek šišmiš iz Originsa ima slabosti koje mu daju upravo tu ljudsku crtu. Te slabosti nisu prikazane samo u nekakvim halucinogenim situacijama gdje on potišten ili polumrtav vidi svoje mrtve roditelje. One prvenstveno proizlaze iz njegovih unutarnjih dvojbi i strahova koji nisu očiti na početku igre, a polako izlaze na površinu kako radnja odmiče. Katalizator za to su njegovi susreti s plaćenicima i naravno Jokerom, a koji testiraju njegove psihičke i fizičke sposobnosti do krajnjih granica. Batman iz Originsa je zanimljiv lik s kojim se lako povezati i suosjećati, a njegovi motivi i predanost su opisani bolje nego ikada.

Joker je također napredovao kao lik. Za razliku od pretjerano teatralnoga, predvidljivog, proračunatog i ponekad napornoga klauna koji uvijek čita Batmana kao knjigu; Joker iz Arkham Originsa je misteriozna i zastrašujuća ikona čiji su ciljevi potpuno nepoznati. Njegova je osobnost slojevita, a uloga koju igra veća nego ikada. Nije teško predvidjeti da su upravo dijelovi u kojima se Batman i on sukobljavaju ujedno i najzanimljiviji. Riječ je o snažnim trenucima samospoznaje i definiranja oba lika.

Naravno, za svaku pohvalu je izvedba Troya Bakera (Booker DeWitt, Bioshock Infinite) – glumca čiji glas krasi princa kriminala umjesto Marka Hamilla. No posebno pohvaljujem Rogera Craiga Smitha (Ezio Auditore, Assassins Creed serijal) – glumca koji stoji iza Batmanovog glasa umjesto Kevina Conroya. Smatram da je Smith jednostavno dominirao u ulozi Batmana, a da je Baker igrao pomalo na sigurno. Batmanov glas nikada nije djelovao prirodnije i moćnije.

Zašto mijenjati nešto što funkcionira? Mislim da to najbolje opisuje ideju iza gameplaya u Arkham Originsu koji je gotovo identičan onome iz Arkham Cityja. Borba se i dalje svodi na udaranje i protunapade uz povremeno korištenje različitih naprava iz Batmanovog bogatog arsenala. Igra vas uvijek nagrađuje dodatnim iskustvom za savršeno izvedene akcije. Pa ukoliko niste igrali Asylum i/ili City, malo bolje upoznavanje s mehanikom kroz treninge u Batmanovoj spilji nije na odmet.

Neprijatelji nisu pametniji nego prije, ali su daleko agresivniji i organiziraniji u bliskoj borbi. Arkham Origins nije težak na normalnoj razini, ali je izazovan ukoliko želite da vaša borba s neprijateljem izgleda kao nešto što bi Batman izveo. „Hard“ i „New game Plus“ razine su poprilično brutalne težinom, još i više kada su u pitanju boss borbe. Novi dodatak težinama je i interesantni „I Am the Night“ mod u kojemu imate samo jedan život za čitavu igru.

Najviše me naživcirala naprava imena Glue Grenade koja je retuširana verzija ledene bombe iz Arkham Citya.

Batmanov arsenal gadgeta je uz dodatak posebne kuke koju Batman oduzme jednom od assassina također ostao bez promjena. Većinu naprava imate na raspolaganju od samoga starta pa ih barem ne morate otključavati do pola igre. Međutim, time nisam previše zadovoljan. Nedostatak ideja i recikliranje ovdje se ponajviše osjeti – što je zbilja žalosno zato što mjesta za inovaciju ima i previše. Najviše me naživcirala naprava imena Glue Grenade koja je retuširana verzija ledene bombe iz Arkham Citya. Kada sam je prvi puta bacio u vodu da napravim splav koji je ovoga puta bio pjenasta tvorevina a ne ledena, osjećao sam se kao da mi netko vrijeđa inteligenciju.

Jedine prave novine moguće je izvući iz sitnih dodataka koje otključavate leveliranjem ili obavljanjem određenih izazova. Tako je primjerice moguće izvoditi takedown ili imobiliziranje neprijatelja dva puta zaredom, uništavati neprijatelja iz mraka na nove i dosad neviđene načine i sl. Unaprjeđivanje gadgeta također je dobilo izmjene i ovoga je puta nešto kompleksnije i logičnije. Uveden je i pokoji novi neprijatelj poput muških nindži koje morate counterati dva puta ili silovitih Baneovih plaćenika koji su masom nešto manji od njega.

Vrebanje neprijatelja iz sjena mnogo je manje forsirano i često se odvija na otvorenim prostorima grada što je svakako novina. Kada se vrebanje i odvija u zatvorenome, uvijek je riječ o ogromnim prostorijama u kojima imate veliku slobodu pristupa problemu. Često sam zanemarivao korištenje Batmanovog Detective Visiona što nije bio slučaj u prethodnim igrama. Preglednost pozicija neprijatelja je velika, a prostor za planiranje puno veći što vam omogućava da riješite problem onako kako vama odgovara i nije uvijek nužno biti nevidljivi nindža koji vidi sve.

Nešto bolje je i istraživanje mjesta zločina gdje Detective Vision vrši rekonstrukciju čitavog kriminalnog djela…

Minimaliziranje potrebe za korištenjem Detective Visiona je svakako jedna pozitivna nadogradnja za koju je zaslužan level dizajn Originsa. Prečesto je kvario vizualni ugođaj igre, a što ste ga više koristili manje ste vidjeli – ironično. Drago mi je da je ekipa WB Montreala riješila taj problem. Nešto bolje je i istraživanje mjesta zločina gdje Detective Vision vrši rekonstrukciju čitavog kriminalnog djela i slaže pred vas simulaciju koju možete premotavati naprijed ili nazad s ciljem da pronađete nove tragove. Riječ je o vrlo jednostavnom i kratkom scenariju kroz koji vas Batman vodi svojim komentarima. Rekonstrukcije izgledaju vrlo moderno i lijepo, ali ne uvode nikakve nove mehanike.

Još jedan problem koji je riješen u Originsu su borbe s bossovima. Za razliku od jednoličnih i nemaštovitih borbi iz prethodnika, borbe u Originsu su jedno fenomenalno iskustvo. Doživjele su potpuni redizajn, ovoga puta iskorištavaju potencijal mehanike i daju igri jednu novu dimenziju. Svaka je posebna na svoj način, a definitivno najbolja i nezaboravna je ona u kojoj se borite protiv strašnog Banea.

Arkham Origins ima poprilično velik otvoreni svijet. Gotham je ispunjen glomaznim građevinama i impresivnom arhitekturom uz prigodno dobar draw distance, a visine na kojima neprestano letite su ponekad zbilja vrtoglave. I dalje je riječ o samo jednom dijelu Gothama, a ne čitavome gradu, ali zaista nije potrebno više od toga. Jedan od razloga je taj što je bez obzira na prostranost i detalje Gotham prazniji no ikada. U gradu je sve mrtvo – automobili se ne kreću, neprijatelji stoje i čekaju da vi dođete k njima. Jednostavno nema nikakvih naznaka života, a to je opravdano provalom u Blackgate te činjenicom da gradu prijeti velika oluja. Razumljivo, ali svejedno bi bilo zanimljivo vidjeti kako stanovnici Gothama trče po ulicama u strahu od kriminalaca i oluje u svoje domove, barem samo u prvih sat vremena igre.

Grad je podijeljen na dijelove između kojih (osim “pješke”) možete brzo putovati s Batmanovim avionom u svega nekoliko sekundi učitavanja. Najljepši je stari dio Gothama koji kasnije postaje Arkham City. Ovdje je prezentiran u svojem najboljem blistavom božićnom izdanju te će mnoge razveseliti vesele slike Jezebel plaze, Wonder towera i sl. kakvi su nekada bili. Sam grad je pokriven bijelim pokrivačem, božićnih dekoracija i likova ima posvuda, a sve to je dočarano i maksimalno dotjerano u Unreal 3 pokretaču.

Arkham Origins je definitivno napredniji izgledom od svojih prethodnika i to se jasno vidi. S tehničke strane je također impresivniji, pogotovo u području optimizacije i nekih grafičkih dodataka koji su prije samo bili mogući uz pomoć PhysXa. Tako ćete uživati u sitnim dodacima poput tragova u snijegu, mnogo više čestica prašine, snježnih pahulja i sl. No više-manje sve to vam je na raspolaganju i bez da palite PhysX koji zapravo samo poboljšava i obogaćuje razne efekte.

Osim glavne i uvodne teme koje su predivno komponirane skladbe, ostatak soundtracka je isprazan.

S druge strane, glazba je pomalo razočaravajuća. Osim glavne i uvodne teme koje su predivno komponirane skladbe, ostatak soundtracka je isprazan. Melodični, bajkoviti, ali i mračni tonovi ostatka serijala ovdje su zamijenjeni militantnim koji svakako dobro predstavljaju mladog borbenog Batmana, ali jednostavno nisu zanimljivi. Soundtracku nedostaje i božićnoga duha, a jedine naznake daje varijacija glavne teme čija se crkvena zvona neprestano provlače u borbama na otvorenome. Još jedan od problema je i taj što glazbe jednostavno nema dovoljno, pa ćete se često zateći kako letite po desetak minuta u gradu bez ikakve zvučne pozadine.

Arkham Origins ima multiplayer… Ne znam tko je došao na tu ideju, a iako je svakako pohvalna i zanimljiva u teoriji, u isto vrijeme je i najveća glupost koju su mogli napraviti. Za izradu je zaslužan razvojni tim Splash Damage (Enemy Territory) i riječ je o jednom jedinom modu za osam igrača. Po tri igrača zauzimaju mjesto u Jokerovom ili Baneovom timu i zatim se međusobno bore za dominaciju točaka na mapi. Preostala dva igrača igraju Batmana i Robina te pokušavaju zaustaviti suprotstavljene grupe. Iako to na neki način djeluje kul, u praksi je jedna užasna katastrofa.

Gameplay mehanika je posve drugačija od one na koju smo navikli. Kada ste član bande, onda igrate vrlo loš TPS s neresponzivnim kontrolama i čudnom distribucijom štete. Ako ste te sreće da izvučete Batmana ili Robina u kolu sreće na početku partije, stvari će vam biti još i gore. Elegantna i precizna kontrola iz singleplayera ovdje ne postoji. Ponekad će vam se učiniti da Batman i Robin pate od epileptičkih napada i problema s kičmom kada počnu skakutati i zapinjati po zidovima i stvarima u prostoru. Leveli u kojima se borba odvija su nemaštoviti i nekako djeluju skučeno, a čak su i vizualno primjetno lošiji – kao da ne pripadaju ostatku igre.

Postoji određena razina uređivanja izgleda likova tj. članova bandi i taj dio je zapravo skroz u redu. Ako ste ikada zamišljali kako bi izgledali kao član Jokerove ekipe, sada vam je prava prilika da se “iskombinirate”. Naravno, postoji i sistem napredovanja uz pomoć kojega otključavate nove naprave i oružja. Batman i Robin također dobivaju nadogradnje i nove gadgete, a njihov izgled možete mijenjati jedino uz pomoć cjelovitih kostima.

Batman: Arkham Origins ispunio je ulogu za koju je i bio planiran – prednastavak o Batmanu iz Arkham serijala čija je svrha popuniti vrijeme do next-gen naslova na kojemu radi Rocksteady. Razvoj je pao u ruke relativno neiskusnog studija WB Montreal i bez obzira na skepticizam publike uspjeli su odraditi izuzetno kvalitetan posao.

Igra je zadržala sve kvalitete i pažnju prema najsitnijim detaljima koji čine ovaj serijal toliko uspješnim. Također je nadmašila prva dva dijela svojom veličinom i strukturom te ispravila neke prijašnje “nepravde”. Arkham Origins konačno nam dao boss borbe kakve zaslužujemo. Uz to, definitivno je ponudio jednu od bolje napisanih Batman priča u zadnje vrijeme.

Ipak, bez obzira na uspjeh u većini segmenata, ekipa WB Montreala previše je igrala na sigurno. Novina nema dovoljno, gotovo sve iz Originsa je već utemeljeno i odigrano u Arkham Cityju i Asylumu. Čak su i Batmanovi gadgeti, koji uvijek nude prostor za inovaciju i maštovitost, ostali isti. Najveću zamjerku ipak pridajem praznome Gothamu koji jednostavno djeluje kao grad duhova, a ne kao mjesto gdje žive ljudi. Problem predstavlja i multiplayer koji je nepotreban i traljav dodatak inače odličnoj kampanji. Umjesto nefunkcionalnog vašara mogao se tu napraviti kvalitetan kooperativan story mod za dva igrača u kojemu smo mogli čistiti grad od kriminala u paru s Robinom ili čak Batgirl – e to bi već bilo nešto.

Na kraju je uvijek bitno pitanje je li Arkham Origins vrijedan vašega novca (49,99 €)? Ako ste ljubitelj serijala, Batmana ili oboje; odmah trk na Steam ili u trgovinu. Ukoliko se pak možete strpjeti ili niste nešto pretjerano zagrijani za Arkham igre, preporučam vam da pričekate sniženje, ali svejedno odigrajte tu fenomenalnu priču – na Božić, za bolje upijanje atmosfere.

VIDEO RECENZIJA – Crkvena zvona, snježna oluja, božićne dekoracije, obiteljska atmosfera i osam krvoločnih plaćenika koji vrebaju čovjeka-šišmiša. Da, Božić je uranio u Gotham City – evo kako smo ga mi proslavili.

81 Naša ocjena
  • boss borbe
  • Batman i Joker