Black Desert Online

VRAG JE U DETALJIMA

Gregor Stojev

U slobodno se vrijeme volim satima gubiti u ogromnim svjetovima s mnoštvom mogućnosti. Black Desert po tom pitanju zadovoljava kriterije, no za razliku od World of Warcrafta i brojnih drugih MMO naslova koji su mnogima omogućili jednostavan i razumljiv pristup, Black Desert namjerno postupa upravo suprotno. Na prvi pogled većinom je isti kao i manje-više svi ostali MMO naslovi – questovi, borba, orci, goblini, PvP, kuhanje, pecanje i sl., ali u svojoj izvedbi ne samo da kombinira neke od najboljih elemenata svojih konkurenata, nego i uvodi gotovo zabrinjavajuću dubinu prepunu malih detalja.

Njegove najbolje kvalitete mnogima bi ovdje zapravo mogle biti i najveći problem, a to je činjenica da od svakog elementa pokušava napraviti znanost zbog koje ispeći jaje postaje teže nego ubiti zmaja. Izrada predmeta je ovdje od malo veće značajnosti jer je puno pažnje posvećeno upravo tome, pa tako materijale prije uporabe treba najprije i pripremiti raznim procesima poput sušenjem, razrjeđivanjem i slično. Kako je sve to razbacano po raznim prozorima i izbornicima, ako ne znate u što se upuštate, čitav taj proces ubrzo može iz zabave prerasti u posao.

To me neko vrijeme smetalo jer nikako nije praktično, a pristupio sam mu kao nečemu što bi malo sa strane tu i tamo radio. Međutim, cijeli proces je toliko detaljan i dubok da u potpunosti postaje igra za sebe, pa naspram borbe tako čitave dane možete provesti radeći samo te alternativne stvarčice.

Sviđa mi se što su noći zaista mračne pa tako ovdje uz sebe moram imati i svjetiljku. Činjenica da tu svjetiljku redovito treba puniti uljem, e to mi je malo previše. Uglavnom zato što veliku zalihu ulja sa sobom ne mogu nositi kako predmeti ovdje imaju i težinu, a nju također ima i sam novac. Također redovito trebate hraniti i svoga konja, plaćati vaše radnike pivama i sređivati im smještaj, ali neću sad dalje ovdje sve to nabrajati jer bih tako mogao do sutra, no vjerujte mi na riječ da se to sve može opisati jedino kao bolesno. E sad, je li to u pozitivnom smislu ili negativnom, ovisit će o vama.

Nekima će ta konstantna težnja za detaljima biti nešto što im neprestano ide na jetra, dok će drugima upravo to biti konac koji ih povezuje s ovim virtualnim svijetom, stvarajući efekt da tamo zapravo i žive, jer je Black Desert s takvim malim, ali preciznim detaljima vrlo uporan.

Kako se radi o korejskoj izvedbi prevedenoj na Engleski, tu nam je i ponešto zbunjujuć prijevod. Tekst često izlazi iz svojih predviđenih okvira, predmeti se drugačije zovu kad vam ih spomenu u razgovoru i kad ih napokon nađete, a banalnih tipfelera čak ima i u postavkama opcija. Hranjenje konja puni mu staminu, a ne zdravlje, dok “pričanje” s njim pak puni zdravlje, a odmaranje naizgled ne radi ništa. I to su otprilike te sitne zamarajuće gluposti s kojima nikako nisam mogao izaći na kraj. Koliko god da je Black Desert dobar, štoviše odličan, za svaku pozitivnu točku ima i onu negativnu, a to me u konačnici ostavlja neodlučnog dojma. Svaki put kad se krenem zabavljati, nešto iskoči da me spriječi ili uspori, bilo da se često moram vraćati u grad da ostavim novce koje sam skupio, ili pak još mrkvi uberem iz vrta za mojega konja.

Koliko god da je Black Desert dobar, štoviše odličan, za svaku pozitivnu točku ima i onu negativnu…

Kad smo kod detalja, moramo spomenuti Black Desertov kreator likova koji je poznat kao jedan od najdetaljnijih ne samo u žanru, već i u industriji. Međutim, sjećate se kako sam ranije rekao da svaki igrin plus ima i nekakav minus? E gledajte sad, bez obzira na to što vašem liku možete, primjerice, detaljno istegnuti kuk, našiljiti kljun, podesiti dužinu šiški ili čak razinu kovrčavosti vlasi, nedostaju mu najosnovniji i oni uglavnom najbitniji izbori – kombinacija rase, klase, pa čak i spola vašeg lika uopće se ne dovode u izbor. Samim time, veliki broj igrača koje susrećete spadaju u te predodređene i predvidive kategorije, a kako se rijetkima da zamarati s tim nebitnim i uglavnom neprimjetno sitnim detaljima (osim naravno frizure), svi igrači će većinom izgledati kao klonovi jedni drugih.

Ali dobro, neka, to se još nekako i može prebroditi ako vam paše činjenica da u ovom svijetu samo žene mogu podići luk i strijelu. Druga stvar po kojoj se Black Desert očito ističe je grafička prezentacija. Za jedan MMO, jednostavno izgleda nevjerojatno. Tu je dinamična kiša koja putuje krajolikom, nakon koje onda ceste postanu blatnjave. Ta voda se čak i vidno slijeva s kamenih zidova, skuplja u lokvice na cesti, a i na protivnicima se vidi da su pokisli ko’ jadni mali mačići – jednostavno odlično. No nažalost, i na ovoj fronti Black Desert Online ima nepoželjnih problema, a to je česti pop-in objekata tijekom putovanja.

Sve odlično izgleda dok mirujete i razgledavate krajolik, no čim se nekamo uputite – razno grmlje, trava, drveća pa čak i drugi likovi konstantno mijenjaju kvalitetu kojom se prikazuju. Rezultat je nekakav neugodni titrajući efekt s kojom se cijela stvar počinje doimati pomalo nestabilno. Taj se problem donekle može riješiti na uber-high-end mašinama, ali za sve ostale to je nešto što ćete jednostavno morati prihvatiti.

Za jedan MMO, Black Desert Online jednostavno izgleda nevjerojatno.

Al’ dosta sad o sitnicama koje me iritiraju, ajmo na stvari koje me vesele. Sustav koji mi se ovdje zapravo najviše sviđa je način na koji vaš lik stječe znanje, i zbilja je super. Svaka lokacija koju posjetite, protivnik kojega sredite, ili pak lik s kojim razgovarate sprema se u arhivu vaših spoznaja koje vam onda dalje omogućuju da iz dubljih razgovora s NPC likovima, prikazanih u stilu mini-igre, saznate nešto novo, ostvarite popust na kupovinu ili čak otvorite pristup novim questovima. Najobičnija radnja posjećivanja stanovnika ovoga svijeta, koji u ovome žanru često nemaju ništa pametno za reći, ovdje tako postaje ne samo od nešto veće važnosti, već i sasvim zanimljiv način da provodite vrijeme.

No dok su razgovori većinom zanimljivi za čitati, jer vam likovi daju raznorazne i korisne savjete vezane za gameplay, sami questovi tj. zadaci na koje će vas slati baš i nisu toliko fantastični. Na kraju krajeva, opet se svode na klasično ubijanje X goblina ili prikupljanja nasumičnih Y predmeta, što se ponekad zna odužiti i prerasti u repeticiju. Srećom, kako je borba odlična, taj proces ipak nekako uspijeva ostati dinamičan i donekle zabavan.

Ima tu i izbora questova po kategorijama pecanja, kuhanja, cijepanja drva ili ubiranja biljaka pa čak i dostave robe koji pružaju neku varijaciju. I evo nas tu opet, za skoro svaku ideju imaju nedovoljno promišljeno izvedbu, te isporuke putovanjem s lokacije A na lokaciju B obično bi se svodile da lika tamo pošaljem autorun funkcijom dok ja kopam po wikiju da saznam kako više da ispečem to prokleto jaje.

Spominjao sam ranije kako Black Desert koristi i neke druge, već ranije uspostavljene elemente u žanru, i pri tome mislim na akcijsku borbu. Takozvani “tab targeting” u potpunosti je odsutan, i iako je akcijska borba pojam koji smo već vidjeli u Teri, Wildstaru, ESO-u, pa tako djelomično i u GW2, Black Desert ovaj sustav u potpunosti vodi do nove razine. Bez obzira na to što napade još uvijek možete poredati po brojkama, svaki od njih ima izvedbu kroz kombinaciju tipaka pa akcija tako više liči na Street Fighter nego na onaj klasični jen’, dva, tri, stoji-pucaj u kojem smo već dobro navikli gledati kako brojčice lete.

Za igrače koji traže pustolovinu, ima tu dosta questova za obaviti i terena za prekoračiti, a jahanje od sela do grada pod zalazećim suncem često je opuštajući gušt. No sve je to lijepo, divno i krasno za igrače kojima paše ležerno istraživanje, dok oni koji su navikli na tradicionalne krajnje aktivnosti zacrtane WoW-om, poput tamnica i raidova, ovdje zato neće znati kako provesti vrijeme. Tamnice su trenutno obećanja za buduću zakrpu, ekspanziju ili štogod. Kada će to doći, još se ne zna, a do tada, Black Desert se većinom fura na PvP. Po tom pitanju nudi nekoliko različitih varijanti od otvorenih, zatvorenih, malih i velikih PvP borbi u kojima osvajate tuđe kule, ili cestama pljačkate druge igrače.

Igra je to koja zaista ima neke odlične ideje, ali u izvedbi se još uvijek ne odvaja od svoje korejske tradicije. No ipak, unatoč raznim glupostima i pomalo pretjeranim detaljima koji me smetaju, Black Desertu jednostavno ne mogu odoljeti. Samom činjenicom da je ogroman i da u paketu s fenomenalnom grafikom, impresivnim detaljima i ogromnom slobodom, pa tako i činjenicom da nema mjesečnu pretplatu, na kraju ipak izlazi čist’ dobro. Bez obzira na manjak tamnica ili činjenicu da baš i nije najpraktičniji, ima brojne druge kvalitete kojima ću se često rado vraćati.

Black Desert nudi mnogo, od širokog svijeta punog dinamičnih borbi do detaljnog sustava proizvodnje, no što ćete točno raditi u njemu ovisit će o tipu igrača. S naglaskom na grind i PvP, neki će vjerojatno guštati uz ribičiju dok će se drugi tući reda radi.

81 Naša ocjena
  • grafički impresivno
  • sustav znanja, dinamična borba i sloboda
  • zadaci posvećeni alternativnim aktivnostima
  • nema mjesečne pretplate
  • kreatoru likova nedostaju osnovni izbori
  • dosta grinda, dizajnirano da guta vrijeme
  • pop-in krajolika i likova
  • neke sitnice su previše zakomplicirane

Gregor Stojev

Kad nema mačku na glavi, sa zadovoljstvom se prepušta atmosferičnim hororcima. Lokalni nostalgičar koji žive mrtvace vidi kao slatkiše, voli akcijske pustolovine i poneku mozgalicu dok pokušava zaobići sve stvari PvP.