HCL.HR

Recenzija

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight [PC]

Robert Tauzer

Command & Conquer franšiza je s nama već ne godine, nego desetljeća. Stariji među vama se sjećaju igre The Dune legendarnog Westwood Studiosa, nastale po poznatom Herbertovom istoimenom romanu, koju smo igrali još na Amigi. The Dune je već imala neke moderne RTS elemente, no tek je dvojka – The Dune II bila prva prava real time strategija ikad. Svi ključni elementi koji sačinjavaju bilo koji moderni RTS danas već su velikom većinom bili uključeni u tu revolucionarnu igru. Od onih sitnica poput ženskog glasa „construction complete“ koji označava kraj izgradnje, pa sve do raznih jedinica, kopnenih i zračnih, pješadije i tenkova, izgradnje baze, crpljenja “začina” (Tiberium je ništa drugo do preimenovani “spice” ilitiga začin), izgradnje vojske i napokon gaženje neprijatelja starim dobrim tank rushem. Ovaj jednostavni koncept je bio toliko zarazan i uspješan da su ga do dan danas potpuno usvojile i tek malo ispolirale stotine igara i koji je iznjedrio jedan cijeli novi žanr.

Westwood je nastavio Dune serijal duhovnim sljedbenikom po imenu Command & Conquer, a ostalo je povijest. Samo se ovaj serijal (osam igara i deset ekspanzija) prodao u preko 30 milijuna primjeraka. Čemu ovoliki uvod i lekcija iz povijesti? Zato što je EA Los Angeles (u kojeg je Westwood djelomično uklopljen nakon ukidanja 2003., taman iza izdavanja „Generalsa“) odlučio u potpunosti promjeniti dosadašnji koncept i način igranja RTS-a u zadnjem C&C nastavku te ponuditi svijetu i ovaj put nešto sasvim novo. Da gospodo, nema više skupljanja Tiberiuma (iako je, začudo, ostao čak i u naslovu) nema više izgradnje baze, nema više tank rusha. Koncept igre je izokrenut naglavce, a uvedene su i neke radikalno nove stvari. Vrlo hrabar pristup moram priznati. Kad neki developer i to ne bilo kakav (Westwood/EA-L.A. je za RTS svijet ono što je nekad Carmack i ID software bio za FPS svijet), krene u ovakvo reutvrđivanje žanra onda to obično znači ili totalni uspjeh ili apsolutnu katastrofu. Ideju o tome koliko su te promjene opsežne ili bitne brzo ćete dobiti u opisu same mehanike igre.

Kao prvo, Igrač bira klasu koju će igrati na početku svake igre. Da, da, još čitate C&C 4 recenziju. Nije ovo novi Battlefield ni neki RPG. Zbilja imate tri klase od kojih se svaka radikalno razlikuje po sastavu jedinica i načinu igre. Recimo, tu je ofenzivna klasa koja ima najbržeg crawlera odnosno mobilnu bazu/tvornicu koji je vaša jedina građevina i proizvodna struktura. Ofenzivna klasa se sastoji uglavnom od raznih tenkova, artiljerije i oklopnih vozila te je idealna naravno za napad. Defanzivna klasa ima najsporijeg ali i najotpornijeg crawlera, a sastoji se uglavnom od pješadije, raznih tureta, bunkera i specijalnih jedinica te je najpogodnija naravno za obranu. Support ilitga podrška su zračne jedinice koje bi u idealnom slučaju trebale podržavati kopnene jedinice, bilo u napadu bilo u obrani, no također imaju opcije i za izviđanje, zračne udare, popravke – dakle prava su podrška svojim zemaljskim drugovima.

Potrebna je uspješna suradnja više igrača da bi bilo GDI, bilo NOD pokazao svoj puni potencijal

Iako klasu, odnosno mobilnog crawlera, kroz igru možete i mijenjati ne mijenja se to da u danom momentu raspolažete samo s jednim crawlerom odnosno jednim tipom vojske. Sad vjerovatno već nazirete glavnu ideju vodilju igre, a ta je da se Tiberium Twilight u osnovi – ne igra solo (iako je to moguće). Potrebna je uspješna suradnja više igrača da bi bilo GDI bilo NOD pokazao svoj puni potencijal. Dakle ovo je u srcu čista online strategija, a tome u prilog govori i iritantni i krajnje odbojni sustav zaštite koji od kupca traži da bude u stalnoj vezi sa EA serverima ukoliko misli igrati ovu igru – čak i ako igra solo kampanju. Nema žive i zdrave internet veze – nema igre. Nema servera iz nekog razloga ili nije dostupan – nema igre. Loše ali ovaj se sustav djelomično opravdava online score sustavom gdje se podaci svakog igrača i njegov rank drže na EA serverima.

Igra prati vašu aktivnost u bilo kojem modu igranja (solo, skirmish, multiplayer) te vas nagrađuje iskustvom odnosno rankom s kojim otključavate nove jedinice i tehnologije. Iako softverske kompanije gube velike novce zbog raširene piratizacije na PC platformi, ovakvi potezi su uvijek nepopularni u zajednici ljudi koji su igru zapravo i kupili. Kad su već napravili ovako radikalan sustav zaštite i promjene u online-multiplayer način igranja mislite se vi, sad sigurno imaju podršku za moćne dedicated servere koji će igračima obogatiti i dopuniti igraće iskustvo? Neće ići. Ova igra podlegla je zabrinjavajućem trendu koji se zadnje vrijeme javlja u modernim naslovima (spomenimo Modern Warfare 2, BioShock 2 i Alien vs. Predator) a to je da – nema dedicated servera, što znači da ovisite o „dobroti“ Electronic Artsa i njihovoj spremnosti da podržavaju ovu igru što duže.


Spomenimo još i da C&C 4 nema LAN podršku, čemu je vjerovatno ponovo kumovao strah od piratizacije preko hamachija i slične virtual LAN bratije. Koliko su ove dvije stvari loše znaju najbolje pasionirani RTS online igrači kojima će ovo biti jedan veliki minus, koji je utoliko veći kad znamo koliko je snažno Tiberium Twilight na multiplayer-online igranje u osnovi orjentiran. Ako ste možda pomislili da je zbog ovoga single player stradao nažalost ste u pravu. SP kampanja je kratka (možda kakvih 6 sati) i ne baš sjajno izvedena. Nema tu nikakvog uzbuđenja i općeniti osjećaj je da je rađena na brzinu, tek toliko da se može reći da je igra ima. I sam kraj priče nazvao bi nedorečenim i svakako nedostojnim završetka jednog ipak velikog serijala.

Sam gameplay je bitno uvjetovan nabrojanim promjenama u dizajnu igre te nema više isti feeling kao prije. Glavni način za pobjedu ovdje je sad kontroliranje određenih ključnih točaka na terenu, tko ih ima više generira više komandnih bodova i u konačnici odnosi pobjedu. Resursi ne postoje, već postoji unit cap (koji se polako povećava kroz igru), a proizvodnja se odvija brzo i konstantno, kako jedinice budu uništene nove dolaze da ih zamijene non-stop. U klasičnom RTS-u imamo, nazovimo to „zaplet, vrhunac i rasplet“ partije, gdje prvo izviđate teren, zatim gradite i branite bazu, uspostavljate proširenja baze, skupljate bodove i izgrađujete vojsku te na kraju, moćnim ratnim strojem meljete protivnika na komadiće (ili on vas). Ovdje je cijela partija od početka do kraja prošarana malim skirmishima po cijeloj mapi (gdje se često ne zna ko pije, a ko plaća), te malo vi gazite neprijatelja te malo oni vas i nema nekog jasnog osjećaja postignuća ili razvoja kao što to ima u nekim drugim naslovima.


Umjesto dvije tri-odlučujuće bitke ovdje ćete imati 20-30 sitnih i nevažnih okršaja. Ako ste lani igrali Dawn of War 2 ovo je otprilike nešto slično. Čak više podsjeća i na DotA-u, nego na neki prethodni „grand scale“ C&C naslov. Možda više taktika nego strategija. RTT umjesto RTS-a. Loše? Ne mora biti, no ovdje često jest. Opet, sama borba krije neke svoje trikove i specifičnosti, a zna bit i prilično zabavna, govorim naravno o multiplayeru gdje vaši suigrači (i protivnici) znaju što rade (što se ne događa uvijek) koji je u biti i nažalost jedina strana ove igre vrijedna spomena.

U prijevodu ovo znači da je u ovu igru utučeno puno para i to se vidi. Recimo, kao i u svakoj igri ove franšize, muzika i zvučni efekti su za klasu iznad onoga na što smo u igrama navikli. Grafika je brza i ispeglana, filmske sekvence u stilu akcijskih filmova B produkcije su i dalje sa nama kao i onaj nekarizmatični glumac Kanea koji pomalo podsjeća na prodavača životnih osiguranja. Eh da, kad smo već spomenuli grafiku, znate one igre koje iz siromašne grafike izvlače maksimum, bilo pametnim korištenjem svjetla i sjene, bilo dobro pogođenom paletom boja ili raznim efektima tako da izgledaju bolje no što u biti jesu? E pa novi C&C 4 nije jedna od tih igara. Naprotiv. To je mučilo i trojku no ovdje je još izraženije. Jedinice su ružnjikave, loše obojane i ne izgledaju pretjerano uvjerljivo, kao da ratujete plastičnim igračkama umjesto višetonskom mašinerijom. Teško je ovo objasniti no ukoliko imate imalo estetskog smisla i pobliže pogledate ovu igru, odmah ćete shvatiti na što mislim.

Nadalje, jedinice nisu pretjerano maštovite ni zanimljive. Izgledaju dovoljno standardno da njihova generičnost ne bode oči, no opet, kao da su ih radili ljudi koji su samo čekali da završi radno vrijeme pa da odu doma. To se u nekim proizvodima ne mora vidjet, no u igrama se obično vidi. Opet korak unazad u pogledu na trojku. Čak mi se i filmske sekvence čine lošije. Jesu mračnije i imaju nešto bolju produkciju možda, no cijelo vrijeme imam osjećaj kao da nešto tu fali. Nije dobro, pogotovo kad je ova igra najavljivana kao kraj jednog, ipak velikog, serijala.

Kao što već slutite, ova igra me nije pretjerano oduševila. Dio problema je i taj što nosi ime koje nosi, da je riječ o nekom spinoffu koji se ne zove Command & Conquer 4 nekako bi nam svima bilo lakše. Radi se o relativno zabavnoj mrežnoj strategiji sa iritantnim sustavom zaštite i sa prisilno i bespotrebno uvedenim novim elementima koje je pokupila iz nekih drugih igara, a to sve u službi nekakve nepotrebne i isforsirane „originalnosti i inovativnosti“. U ovom slučaju se takav pristup pokazao kao veliki i nepotrebni rizik. Command & Conquer 4 razočarava i stare fanove i ljude koji su voljeli ovaj serijal, a nije dovoljno dobar da bi postavio neke potpuno nove standarde i povukao nove ljude, što mu je očito bio cilj. Šteta. Neslavan kraj jednog velikog serijala.

A što vi mislite o ovoj strategiji? Dapače, kakva su vaša razmišljanja o cijelom Command & Conquer serijalu? Sve nas to zanima, pa ne zaboravite ostaviti pokoji komentar ispod ili se priključiti raspravi o ovoj igri na našemu forumu.

HCL FORUM: Command & Conquer 4: Tiberian Twilight tema

Novi nastavak Command and Conquer serijala, Command and Conquer 4 – Tiberian Twilight, donosi nam neke radikalne promjene u stil i dizajn igre. Kad jedan poznati serijal krene u ovakvo reutvrđivanje žanra to može značiti dvije stvari …

63 Naša ocjena
  • uvjetno zabavan multiplayer
  • sustav zaštite
  • loš singleplayer
  • radikalne promjene koncepta

Komentari (11)

  • croice

    04.05.2010 - 08:09

    najbolji nastavak bio mi je drugi dio sve nakon njega su samo kopije i reciklaže

  • ovum69

    04.05.2010 - 09:52

    Koja šteta… sama srž igre je pos**na, a stari užitak izgublje, novog čak ni nema. Ovom ljetu će mi falit mnogi sati i sati LANova… koje sran**… :'(((

  • Ementaler

    04.05.2010 - 12:23

    Vidim da stvarno ne volite igru, ocjena korisnika je preloša :). U ovom slučaju ni one pretjeratno niske ocjene nećemo “kažnjavati”, ali probajte se ubuduće suzdržavati od davanja ocjena od 1-10, gotovo niti jedna igra ne zaslužuje baš tako nisku ocjenu, eventualno igre recenzirane u našoj trash rubrici.

  • Bela

    04.05.2010 - 12:28

    ASUM slika… i mislim da je to jedino što valja u igri. Igrao malo i probao. trojci nije do koljena. Ocjena 50. Serijal sa snažnim imenom je…hmmm pa mislim da su mu ovom četvorkom zakucali par posljednjih čavala u lijes.

  • jinx666

    04.05.2010 - 13:43

    Mislim da se slazem sa EMENTALEROM ni jedna igra ne zasluzuje tako niske ocjene……..Ali ono sto su napravili iz serijala je da se nekoga polije benzinom i zapali…..Ovaj legendarni serijal jedino moze cekati neka bolja vremena jer ljudi koji nemaju nikakvu ideju nemaju sta traziti a pogotovo raditi na ovakvim legendarnim naslovima…
    JAD I BIJEDA U VREMENA KRIZNA…..

  • jinx666

    04.05.2010 - 13:45

    Zaboravio sam dat ocjenu……40

  • Night Knight

    04.05.2010 - 15:14

    Najbolji nastavak je tiberium wars (treći dio), najgori je upravo ovaj. Ovaj nastavak se može malčice sviditi samo onima koji organski ne podnose treći dio, ja nisam igro dune epizode, nego sam počeo sa tiberian sun, pa RA 1 i 2, pa Generals pa TW, pa RA3… ovu sam igru čeko ko siroče novih opanaka i skinem je sa interneta… ne znam kolko košta al da sam kupio originalni primjerak oba oka bi isplako. ovo je užas. Ocjenu ne mogu dati jer nemam šta dati. Igra nema ništa vrijedno pažnje, da je ovo bio treći nastavak a tiberium wars četvrti bilo bi malo razumijevanja, ovako su unazadili igru u svakom pogledu. NULA.

  • Thorien Kell

    04.05.2010 - 19:02

    Daleko od toga da branim igru, i zaslužila je pljuvanje no ipak moramo bit realni pa reći da je bez nešto iskustva u multiplayeru na službenim EA serverima ipak teško igri dat realnu ocjenu.

  • ALG

    04.05.2010 - 19:38

    Sorry ementaler ali ako nešto zaslužuje čistu jedinicu to je onda ovo jer je igra promašaj svih promašaja.
    Kod trash naslova barem u startu znaš da je trash i ništa ne ocekujes od nje pa nije frka lupit 20/100 ali za upropastit ovakav naslov i to još kraj serijala, koji je trebao bit još i najbolji, treba imat poseban talenat.
    Uglavnom, da sam upisao vise od 1/100 ruku prokletnicu koja je to upisala bi si odrezao, a ovih 1 nek im je za trud koji su uložili da upropaste legendarni serijal.

  • ALG

    05.05.2010 - 06:48

    @Thorien Kell
    Netrebaš uopće isprobavat multi da bi znao da to nije C&C; da nema Kejna i u naslovu C&C za ovu igru nikad nebih mislio da je nasljednik trojke jer veze nema s onim prije.
    Baš me živo zanima kakve će rezultate prodaje sad na kraju poslovne godine EA izbacit za ovu igru, ali da sam ju ja kupio i živim negdje u normalnom svijetu REFUND bi se bez mislit napravio.

  • THE WITCHER 666

    13.03.2012 - 10:54

    POSLE SJAJNI IGRI KAKO GENERALS I GENERALS ZERO HOUR I C & 3 TIBERUIM WARS I RED ALERT 3 STVARNO NE MI E JASNO KAKO MOZEA DA JA UNISTATAT OVAA FRANSIZA KOJA DO DEN DENES JA IGRAM I KE PRODOLZAM DA JA IGRAM. SE NADEVAM DEKA GENERALS 2 KE GI ISPRAVI GRESKITE NA C & C 4 TIBERIAN TWILIGHT.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!