Destiny 2

NA GRIND OSUĐEN

Destiny je projekt u kojega je do sada utučena milijarda američkih dolara. Ne mogu se načuditi kako je tolika suma novca rodila serijal oko kojega su se mišljenja podijelila gore nego naša javnost oko definicije braka. Jednima Destiny predstavlja zabavno napucavanje, a drugima bezumno grindanje za boljom opremom. Jedina potpuno objektivna istina koju vam mogu prenijeti u ovoj recenziji jest da se dolaskom Destinyja 2 ta polarizirana slika o serijalu neće promijeniti, bez obzira iz kojeg ju kuta promatrate. Premda dvojka donosi napredak, on je prisutan u krpanju grijeha i propusta iz prvog dijela, a ne u ponovnom postavljanju temelja ovog serijala. Najkraće rečeno, ako ste voljeli original, obožavat ćete nastavak. Ako niste, ni ova vas igra neće preobratiti.

Naravno, Destiny 2 mnogima će biti prvi susret s ovim serijalom jer prva igra nije izašla na PC-u. Ako ne znate što očekivati od igre, moj vam je savjet da se ne nadate nečemu posebnom ili neviđenom. U najboljem slučaju, Destiny vam je Borderlands bez humora ili SF Diablo kao pucačina iz prvog lica. U najgorem scenariju to je maksimalno pojednostavljen kvazi-MMO za konzole u kojemu je sve podređeno napucavanju. Prava vrijednost Destinyja 2 je negdje između to dvoje – radi se o igri bez prave dubine, ali iznimno sređenoj u segmentu oko kojega se sve vrti. Ili je možda bolje da to kažem ovako: Destiny 2 je jako dobra pucačina i dosta plitak RPG naslov. Kako god okrenete, i to je bolje od onoga što smo dobili prije tri godine.

Drugi dio Destinyja nije šuplji sandbox kojega treba popuniti ekspanzijama. Nije isprazno prostranstvo koje se skriva iza nedorečenosti. Glavna kampanja u Destinyju 2 ima solidnu priču koju je lako pratiti i kad vam je to prvi susret s Guardianima, Travelerom i ostalim motivima tog svijeta. Jedan od razloga zašto ju je lakše pratiti jest taj što je sve pojašnjeno u samoj igri pa nema više one blesave sheme kao u prvom Destinyju da morate čitati kojekakve wikipedije na internetu da biste razumjeli tko tu koga. Igra se sada čak sprda sa svojim prethodnikom i kultnom provalom koja je glasila: „Nemam vremena objasniti zašto nemam vremena objasniti.“

Drugi dio Destinyja nije šuplji sandbox kojega treba popuniti ekspanzijama niti isprazno prostranstvo koje se skriva iza nedorečenosti.

Zaplet je taj da zla vanzemaljska rasa Cabal napada veliku planetoidnu tvorevinu zvanu The Traveler koja daje besmrtnost Guardianima, svemirskim rendžerima sa zadatkom čuvanja pravde i poštenja u svemiru. Igrač ostaje posljednji Guardian sa sposobnošću uskrsnuća i cilj mu je pomoći ostalima da uzvrate udarac, protjeraju legionare Cabale i spase Travelera.

Destiny 2_20170907171004

Premda ću reći kako priča ima pravilnu strukturu s glavom i repom, dobro razrađene likove i pametno integrirane sporedne aktivnosti, shvatite te komplimente uvjetno – u kontekstu jedne pucačine. Svijet Destinyja može vam djelovati potpuno generično, zato što u konačnici i jest samo fikcija u već poznatom kalupu. Probajte samo povući paralele sa Star Warsom pa usporediti Guardiane s Jedijima, Light sa Silom itd., odmah ćete shvatiti da Destiny nije materijal koji obogaćuje žanr znanstvene fantastike.

Međutim, i pokraj te činjenice, priča u ovoj igri imala mi je daleko više smisla nego nedavna Mass Effect Andromeda, a lik Caydea-6 pokazao je više karaktera nego bilo koji drugi lik u posadi Tempesta. A pričamo o liku koji je 90% vremena samo glas u vašim ušima.

Priči sam možda posvetio i previše prostora u ovoj recenziji, s obzirom da će ona mnogima biti sporedna u iskustvu Destinyja 2. Igra je dizajnirana kao dugotrajna avantura s fokusom na endgame sadržaj pa prava zabava počinje tek kada završite glavnu kampanju. Svejedno, petnaestak sati priče morat ćete pregrmiti u svakom slučaju, barem i uz moto „Ne davi me blebetanjem, daj mi nešto za rešetati“. Dobro je onda znati da vas igra postupno upoznaje sa svime što nudi te se nećete osjećati izgubljeno u šumi termina kao što su Crucible, Vanguard i Nightfall strajkovi, raidovi, patrole, izazovi, avanture i public eventovi – sve to pokraj klasičnih questova. Dakle, ne dajte da vas sve ovo zastraši ako prvi put upoznajete Destiny jer su stvari vrlo jednostavne za shvatiti.

Ako se sa serijalom upoznajete po prvi put, ne brinite – igra vas pažljivo i polako uvodi u sve što vam ima ponuditi.

Glavno „jelo“ u igri i dalje je PvE sadržaj. Kooperativne misije za maksimalno troje igrača nisu se značajno mijenjale naspram originala, no kooperativne misije koje se igraju javno, tzv public eventovi, ipak su dobile važnu novinu u izvođenju utoliko što na mapi sada možete točno vidjeti gdje se održavaju i kada. Ako se želite odmoriti od PvE sadržaja, kompetitivni PvP je ponovno tu, samo u malo „užem“ izdanju kroz 4v4 mečeve (četvero igrača manje nego u prvom Destinyju). Promjena se tu ne osjeti jer su mape ionako male te vam u prosjeku treba najviše deset sekundi da naletite na protivnika.

Destiny 2 najvećim se dijelom može igrati i kao singleplayer igra, ali najzabavnije misije i najbolje trenutke doživjet ćete s drugim igračima, često izvan glavne kampanje. Dodatni poticaj za udruživanje je bolji sustav loot dropa jer sada svi igrači uglavnom dobivaju korisne stvari, tj. nema onoga da ste najbolji u ekipi, a na kraju dobijete najgoru stvar. Nasumičnost je još uvijek prisutna, ali ćete jako rijetko imati dojam da gubite vrijeme na misijama koje izaberete.

Nasumičnost je još uvijek prisutna u igri, ali ćete jako rijetko imati dojam da nepotrebno gubite vrijeme na nekim misijama.

Maksimalni level za sve tri klase je isti – 20. Novitet je taj da se nakon desetak levela otključavaju pod-klase kojima si definirate neke bonuse i glavnu sposobnost, tako da kroz tih 20 levela imate dojam konstantnog napredovanja. Naravno, sustav je takav da ćete onu najkorisniju pod-klasu uvijek otključati zadnju, a jednom kad to napravite preostaje vam samo bildanje lika kroz oružje opremu i modifikacije. U sklopu toga uvrštene su i mikrotransakcije, pa ako vam se ne da grindati za bolji loot uvijek si stvarnim novcem možete kupiti „tombolu“ kojom loot osvajate instantno.

Iako igra definitivno neće propustiti priliku da vam te mikrotransakcije nabije na nos, moram priznati da za sada ne vidim štetne posljedice mikrotransakcija na samom gameplayju. Destiny je igra u kojoj se grinda za bolji loot – to radite uz mikrotransakcije, a to biste radili i bez njih. Jedina loša promjena je što su predmeti za bojanje opreme, tzv. shaderi, sada za jednokratnu upotrebu, čime se potiče kupovanje istih kroz sustav mikrotransakcija i što u principu nije kul jer prije nisu funkcionirali na takav način. Ali opet, pričamo o igri u kojoj nakon završetka kampanje morate biti spremni na grindanje ili zabava za vas tu prestaje. Ako vam je stvarno stalo da vam oprema bude usklađene boje, onda vam ne bi trebao biti problem što se za to morate potruditi stalnim igranjem.

Nije da opravdavamo mikrotransakcije, ali grind vam ne gine ni s njima ni bez njih.

Potraga za nasumičnim lootom u ovakvim igrama može postati naporna u vrlo kratkom roku, no Destiny 2 čini sve kako bi to odgodio. U prvom redu odvija se na četiri različita planeta koji su veći od onih iz prvog dijela, te specifični svaki na svoj način. Zbog stalne izmjene okoliša ne događa se da vam dosadi svijet oko vas, kao npr. u The Divisionu. Nadalje, neprijatelji su vrlo raznovrsni, možda ne toliko po modelima ponašanja, ali taman kad se naviknete dijeliti headshote doći će nova vrsta kojoj je kritična točka na sredini tijela, i tome slično. Na kraju krajeva, napucavanje je fenomenalno i podiže adrenalin prilikom svake veće bitke.

Na ekranu se zna skupiti i po tridesetak neprijatelja pa kad ih krenete tamaniti s drugim igračima to je makljaža kakvu ne viđate često u drugim igrama. Ključ uspjeha je u kretanju, skoro kao u Doomu, tako da se većinu vremena ne skrivate iza zaklona nego jurišate na neprijatelje koji umiru uz jauke i animacije koje nikako da postanu dosadne. Skoro kao ono zabijanje protivnika kolcima u Painkilleru.

Novitet u napucavanju Destinyja 2 je taj da vas igra prisiljava na korištenje različitih kategorija oružja – npr. s energetskim oružjem morate razbiti protivnički štit, a onda s kinetičkim ili power oružjem možete nanijeti veću štetu. Prilikom kampanje to ne dolazi do izražaja kao u opcionalnim misijama, što vas može navesti na misao da je jedina razlika među oružjem u igri je li automatsko ili polu-automatsko. Međutim, tek nakon petnaestak sati počinjete otkrivati egzotične vrste oružja poput laserskih pušaka, kojekakvih mačeva i sl.

Možda ćete se zapitati koja je poanta svega toga ako ste glavnu kampanju riješili pa vam preostaje samo razvijati svog lika u nedogled. Ukratko – nema druge poante osim zabave. Karijera Guardiana u Destinyju 2 traje od tjedna do tjedna, kroz svježe dodane misije koje vam krate vrijeme do sljedećeg DLC-a i ekspanzije. Za ta ćete proširenja morati platiti dodatni iznos, ali trajnost igre u sadašnjem stanju ionako opravdava njezinu cijenu. To jest, trajnost u smislu količine sadržaja, ne nužno i kvalitetno provedenog vremena.

Količina sadržaja opravdava cijenu igre, što ne znači da bi vam to mogao biti kvalitetan sadržaj.

Napucavanje je zabavno i ono nosi čitavo iskustvo igranja. Međutim, napucavanje protiv AI protivnika koji se ponaša isto nakon 5, 10, 15 ili 30 sati kad-tad postane zamorno. Problem dodatno produbljuje činjenica da Destiny 2 ima samo jedan lijek za podizanje izazova – povećanje energije protivnika. Svaka bitka u igri odvija se s predviđenim brojem neprijatelja, tako da igra pred vas ne može poslati 100 neprijatelja odjednom kako bi vam pružila veći izazov. Znajući to, bitke se najčešće izvode po principu horde moda s valovima neprijatelja koji se aktiviraju kad potamanite sve pred sobom.

Destiny 2_20170908222142

Uz nekoliko iznimaka koje možete nabrojati na prste jedne ruke, to je sva maštovitost Destinyja 2 u davanju zadataka igraču. Ubij XX protivnika, lootaj XX kovčega i skeniraj XX konzola. Nema stealtha, alternativnih načina rješavanja problema, nema eksternih čimbenika koji bi utjecali na neprijatelje (destrukcija okoliša, zamke i sl.), nema mini-igara kojima biste se odmorili od pucanja, trgovanja niti bilo kakve značajnije interakcije s drugim igračima izvan PvP-a. Ne kažem da Destiny 2 treba biti „Katica za sve“, ali malo raznovrsnosti u gameplayju bilo bi poželjno za igru koja cilja na trajnost jednog MMO-a.

Ubij XX protivnika, lootaj XX kovčega i skeniraj XX konzola. To je sva maštovitost zadataka u Destinyju 2.

Ako ništa, Bungie se barem potrudio da nam glazba u igri ne izađe na uši nakon dvoznamenkastog broja sati provedenih u napucavanju. Ugodno sam iznenađen širinom soundtracka, koji je raznovrsniji nego sam gameplay. A onda sam ugodno iznenađen koliko nenametljivo glazba dirigira ritam same akcije.

Destiny 2_20170911170523

Vizualni dio također zna iznenaditi na način kako to prvi Destiny nije uspijevao bez ekspanzija. Lokacije uglavnom sadrže ruševine, ali taj šareni krš kombinira se s vegetacijom koja ne izgleda nasumično generirana kao u No Man’s Skyju. Za pohvalu je korištenje žarkih boja kao i količina efekata (iskri) pri paljbi i eksplozijama. U najkraćem opisu, vizualni dojam je taj da se Destiny 2 ničim ne uzdiže do grafičkog vrha današnjih igara, ali se itekako dobro drži u svojoj zoni komfora od 30 sličica po sekundi.

Vizualna strana igre povremeno zna iznenaditi, iako se većinom drži u zoni komfornih 30 sličica po sekundi.

Stabilnost mreže je pristojna, a čak da vam se i dogodi da budete izbačeni iz lobbyja brzo se i lako možete spojiti natrag. Iskusio sam povremeno laganje kod neprijatelja, ali zapravo vrlo rijetko s obzirom na to koliki broj ih prijeđe ispred ciljnika. Uostalom, sva eventualna kašljucanja mreže trebala bi biti sređena kroz ovaj mjesec, a onda nam samo ostaje za vidjeti kako će se PC verzija nositi s time na Battle.net usluzi (koju nije bila spremna ni za Diablo 3 prije pet godina).

Destiny 2_20170911181507

U zaključku recenzije obično se trudim suzdržati od ustaljenih fraza tipa: „što reći, a da već nije ranije napisano u tekstu“. A s Destinyjem 2 upao sam u zamku da sam svoj stav o igri već nagovijestio kroz nekoliko rečenica još u uvodu. Mislim da Destiny 2 nije igra za svakoga. Bez obzira na to što ste ljubitelj FPS žanra i fan SF tematike, igra vas svojim konceptom možda odbije iako svim silama želite uživati u njoj. A možda vam se dogodi baš suprotno, da vam pojednostavljeni MMO elementi budu privlačni i prigodni za igranje u kraćim intervalima, bez živciranja i gnjavaže oko okupljanja ekipe.

Činjenica je da je Destiny 2 nadmašio svog prethodnika, čak i bez pravih, velikih inovacija. Ima vrijednosti u tom njegovom trudu da nas zadrži u svom univerzumu što dulje, pa makar to bilo i u namjeri da od nas kasnije izvuče više od početnih 60 eura. Pobornici teorija zavjere možda će reći da je Destiny 2 eksperiment kojim se testiraju mogućnosti zatupljivanja igrača, ali nije kao da je žanr pucačina ikada tražio poseban intelekt za nišanjenje hrpe piksela.

Destiny 2 ima svoju šačicu problema, ali ako mislite da ne postoji taj problem koji se ne može riješiti tako da ga upucate u facu, e onda je ovo prava igra za vas.

• veći svijet, bolja priča, pravedniji loot
  • model napucavanja je zabavan