HCL.HR

Recenzija

DiRT 4

NA RUBU SJEDIŠTA

Zoran Žalac

Nikada nisam vozio brze automobile po nepristupačnim terenima tako da ne mogu reći je li DiRT 4 autentična simulacija relija. No, s obzirom da me držao na samom rubu stolice u apsolutno svakoj utrci, mogu reći da je vjerno prenio barem djelić osjećaja pri toj zastrašujućoj vožnji. Znate onu smiješnu naviku kad se ljudi vole naginjati i nakretati kontroler dok voze neki virtualni automobil u igri? Nisam mislio da ću i sam to raditi jer imam neki racing staž i obično nisam sklon tome. Ipak, u Dirtu 4 „ljuljao“ sam se kad god sam krivo ušao u zavoj.

Moja je greška bila što sam u startu zanemario novi Academy mod smatrajući da o reliju znam dovoljno da ne završim u prvoj šikari. Međutim, s obzirom da nisam igrao DiRT Rally, u četvorci sam ispao pravi tudum dok mi ta reli akademija nije pojasnila kako funkcioniraju mehanike poput redistribucije težine automobila, tempiranog puštanja ručne na startu, itd. Očekivao sam standardni tutorial – s ovom tipkom daješ gas, s ovom kočiš – no Academy je daleko više od toga te vam na lako shvatljiv način pojašnjava ne samo trikove vožnje ili pravila relija, nego i specifičnosti različitih vrsta vozila i sl.

Kad sam se napokon odvažio na pokretanje vlastite karijere, primijetio sam da je DiRT 4 malčice naklonjeniji hardcore igračima jer po defaultu više nema nekih „casual pomagala“ poput flashbackova koji su bili prisutni u prva tri dijela. Umjesto njih ima klasičan restart, ali to onda znači da ponovno morate krenuti od samoga početka, a ne samo od prije kobne dionice. Međutim, predivna je stvar što je težina igre iznimno fleksibilna. Primjerice, te restarte možete isključiti za dodatni izazov, ali si zadržati neka druga pomagala. Na taj način možete balansirati između pristupačnosti i veće nagrade jer većina postavki težine utječe na postotak zarade.

Fleksibilnost u postavljanju težine znači da možete voziti simulacijski model s dvije lijeve ruke, a opet postići nekakav rezultat.

Sloboda u izboru težine posebno dolazi do izražaja kad vidite da možete kombinirati različite modove vožnje s različitim postavkama izazova. Primjerice – želite simulacijski vozni model, ali ne želite da vas igra ograniči na kameru iz unutrašnjosti, ili ne želite da vam s tom simulacijom u paketu dođu i nabrijani protivnici. To je nešto lagodniji pristup nego u dosadašnjim igrama ovoga serijala, ali je dobrodošao jer će ljubitelji simulacije imati svoj poligon za ludiranje, a manje iskusni vozači imat će prostora za dodatne izazove kako budu napredovali.

ss_6eadb19eda246707be5ef5971b77ff37250d4f0b.1920x1080

Na sreću onih koji vole dugotrajne izazove, DiRT 4 je prava oaza za to. Sadržaja ima sasvim dovoljno, što kroz karijeru u singleplayeru te dnevne aktivnosti i community izazove u multiplayeru. Na karijeru se lako utroši preko dvadesetak sati, a ako ste kolekcionar pa želite napuniti garažu i maksimalno unaprijediti svoj tim – računajte i duplo od toga. No, zabava ne završava nakon toga jer ćete u DiRT-u 4 svakoga dana naići na nove staze.

U karijeru se lako može utući preko dvadesetak sati, a to je tek polovica zabave.

Naime, igra ima novi sustav generiranja staza po zadanim uzorcima i postavkama. Takozvani Your Stage sustav može vam stvoriti jedinstvenu stazu po vašim parametrima dužine i kompleksnosti, a svakoj stazi možete dodati termin održavanja utrke te vremenske uvjete. Staze se generiraju „na sigurno“, odnosno algoritmom koji se brine da staze ne izgledaju kao da su ispale iz Trackmanije. To je ključno jer se generirane staze koriste i u multiplayer modovima, tako da vas ondje neće dočekati nešto za što vas ostatak igre ne bi mogao pripremiti.

Osim toga, Your Stage ima i ograničenje da generira staze samo za rally natjecanja – izvan glavnih utrka karijere, dok su Landrash i Rallycross izostavljeni, odnosno fokusirani na stvarne staze. To i nije neki bed jer rally čini više od polovice igre, ali mi je malo krivo što se broj različitih vrsta natjecanja smanjio u odnosu na prijašnje igre. Primjerice, izbačena su Head 2 Head i Trailblazer natjecanja, a umjesto njih nije ponuđeno ništa novo osim Historic Rally moda koji je ionako rally na istim stazama, samo sa starijim automobilima. Izbačena je i Gymkhana iz trojke, no umjesto nje su barem zadržana Joyride natjecanja iz Showdowna.

Iz igre su izbačena su Head 2 Head i Trailblazer natjecanja, a umjesto njih nije ponuđeno ništa novo.

Spomenuo sam na početku teksta da je vožnja u Dirtu 4 zastrašujuća, što je živa istina – osobito kad vam se vremenski uvjeti poklope s terenom. Primjerice, kad vam padne gusta magla to je gadno, ali kad padne u Walesu to je blizu katastrofi – barem je meni bilo. Ali, svaki ljubitelj relija u toj katastrofi obično pronalazi i čar tog sporta. Neki luđački dio u tebi bude sretan kad se spusti pljusak pa moraš voziti na dodatnom oprezu.

DiRT4_09

DiRT 4 takve stvari dočarava fantastično, a i sam svijet je dovoljno dinamičan da praktički ne smijete treptati dok vozite. Viđat ćete tako druge vozače koji su imali nesreću na stazi, na nekim mjestima ćete potjerati jato ptica i sl. Volio bih vidjeti više takvih stvari, no za sada je i ovo sasvim pristojno, s obzirom da je fokus s razlogom postavljen na vozni model i simulaciju oštećenja. A to dvoje čini poprilično dobar par, jer DiRT 4 nije bezazlena vožnja ni na najnižoj postavki težine te vam neće oprostiti ako vozilom oderete neki objekt. Po tom aspektu, četvorka je nešto ozbiljnija nego trojka.

Napredak je nešto skromniji na polju prezentacije jer tu nije bilo značajnijih pomaka naspram prošlogodišnjeg DiRT Rallyja. Daleko od toga da igra izgleda zastarjelo – zapravo je vrlo pristojna u prikazu terena (ne računajući vegetaciju) i vozila, ali nije to grafički vrh današnjice, čak ni u žanru racing igara pokraj jedne Forze Horizon 3.

DiRT 4 izgleda pristojno, samo što više nije grafički idol u svom žanru kao što su to prijašnji nastavci nekada bili.

Ako ništa, Codemasters je barem potvrdio kako definitivno odbacuje urbani dizajn sučelja iz prijašnjih igara, a zajedno s njime i forsiranje nekakvog „kulerskog“ imidža iz perspektive prosječnog pubertetlije. Glazbeni izbor Codemastersa tako je s hip-hopa i elektroničke glazbe prešao na rock i pop te ovoga puta donio poznatije izvođače kao što su Bastille, Lorde, Chemical Brothers i drugi.

ss_76b9373f3f4813d771ae84fc9de74ea7be8ef7db.1920x1080

E sad, isplati li se više kupiti DiRT 4 ili DiRT Rally koji je malo jeftiniji i kojega vjerojatno već posjedujete ako ste ljubitelj ovakvog tipa utrkivanja? Ovisi što tražite; toliko je jednostavno. Ako vam je do raznolikih natjecanja i malčice arkadnijeg pristupa s dorađenijom strukturom karijere, onda je DiRT 4 dobar izbor za vas. Ako vam je samo do čiste simulacije, voznog modela i vozačkog doživljaja, DiRT Rally je možda bolji izbor. Tamo ćete recimo pronaći kultni Pikes Peak i, po mogućnosti, odvoziti ga čak i u VR modu.

DiRT 4 nema Pikes Peak niti podršku za VR, ali ima pristupačnu zabavu koja više ne pravi cirkus od dostupnih sportova. Valja i to cijeniti i ne blatiti ovu igru ako ste fanatik simulacija pa ste ljuti što niste dobili unaprjeđeni Rally nego nešto drugačije. Dobra je stvar kad jedna igra može ponuditi izazove različitim tipovima igrača, bez da pritom škrtari na količini sadržaja.

DiRT 4 se s poštovanjem odnosi prema sportovima koje predstavlja, a od igrača želi napraviti učenog vozača. S obzirom da nije uvijek bilo tako, to je napredak za ovaj serijal – čak i uz naginjanje prema arkadnom modelu.

91 Naša ocjena
  • odličan balans arkadnosti i simualcije
  • mnoštvo natjecanja
  • Your Stage funkcionira odlično
  • DiRT Academy je više od običnog tutoriala
  • još nekoliko tipova natjecanja ne bi bilo na odmet

Zoran Žalac

Dežurno čangrizalo. Primarno je na PC-u, no konzolaškog je porijekla. Voli kad igre filozofiraju, gunđa kad ne idu u 60 frejmova. Najtekstualniji recenzent HCL portala, a u slobodno vrijeme magistar opskurne znanosti koja se naziva kulturologijom. Nije isključiv, ali...

Komentari (20)

  • baDarmageddoN

    22.06.2017 - 19:29

    Slažem se sa recenzijom, slažem se sa tekstom, slažem se sa Zoranom koji mi prirasta srcu u većini recenzija i kolumni. Neću komentirati igru jer je sve rečeno. Ok, moram samo jedno dodati- igra je na volanu čudesna. Stvarno ne odgovara volan svakoj igri kao ovoj. Ocjena neka bude 91 kao Zokijeva. Samo zbog reli škole vrijedi tih 91 bod 😀

  • qubizRRR

    22.06.2017 - 20:17

    Nisam ni ja nikad vozio rally uzivo ali po onom sto sam vidio i dozivio na blatnjavoj stazi moglo bi se rec da je izvrsno napravljeno. 90ka od mene zbog izbacivanja navedenih modova.

  • hyperion

    22.06.2017 - 20:45

    Igrat će se definitivno, ma da nisam još ni Dirt Rally stigao probat. Nego da vas pitam, igram na pc i navikao sam igrati na tipkovnici sve racing igre na hard težini i znam da će mnogi sad vikat blasphemy ali meni ugodnije nego na joystick-u. Je li vama teže igrat na tipkovnici ili vam je čisto lame ? Volio bih igrat sa volanom naravno ali ne da mi se još i tu trošit novac jer sam student.

    • Zoran Žalac

      @hyperion, 22.06.2017 - 20:59

      Nisam siguran kako to funkcionira na tipkovnici, znam samo da neke zavoje najbolje prolaziš s pola gasa, tj. kad trigger na gamepadu držiš na pola. Kako to izvesti na tipkovnici, pogotovo ako nije mehanička, pojma nemam.

    • hyperion

      @Zoran Žalac, 22.06.2017 - 21:15

      Ma ide na hard kažem, barem kod prva tri Dirta… valjda je stvar navike haha.

    • baDarmageddoN

      @hyperion, 22.06.2017 - 21:42

      Svaka ti čast. Stvarno ono. Respect!

    • 6Paprika9

      @hyperion, 23.06.2017 - 13:08

      I ja sam igrao Dirt 2 i 3 na tipkovnici na hard postavci, a onda sam probao Dirt rally i vjeruj mi igranje sa tipkovnicom nema smisla.

  • invictum

    22.06.2017 - 21:30

    Realna ocjena, igra je odlicna i treba je odigrati

  • PppPP

    23.06.2017 - 00:44

    jel može netko objasnit zašto su igru posrali onako na steamu?

    • SemirTheChosen

      @PppPP, 23.06.2017 - 09:15

      Da je i meni da mi netko objasni zašto je GTA V onako posran na steamu… Radi zabrane modovanja? Stvarno steam!? dopustiti internetskim mimama da mijenjaju ocijene kad im se ćefne jer ustanu na pogrešnu nogu?… Mislio sam da je Steam ozbiljnija platforma..

    • PppPP

      @SemirTheChosen, 23.06.2017 - 16:38

      Za GTA V mi je jasno, i ja bih im dao negativnu ocjenu da imam igru

    • Lovac

      @SemirTheChosen, 23.06.2017 - 19:54

      S punim pravom! Proglasili su SP modove ilegalnim, ima cijela priča u detalje just a google away.

    • Lovac

      @PppPP, 23.06.2017 - 19:52

      Jer su ljudi očekivali Dirt Rally nastavak što ovo nije, lijepo piše “Dirt 4”. Bez zamjere bilo kome, al danas je prosječni gamer casual idiot. Igra kao nastavak Dirt 3 igre svakako zaslužuje ocjenu iz recenzije. Nedajte se smesti Steamom. Ima dosadnih indie naslova, doslovno “igrica” koje imaju 97%. Use the Head Luke.

  • pleto

    23.06.2017 - 11:39

    “Nikada nisam vozio brze automobile po nepristupačnim terenima tako da ne mogu reći je li DiRT 4 autentična simulacija relija.” E moj Zoki krajnje je vrijeme da posudiš od Igora auto 😀

    • Minimoy33

      @pleto, 23.06.2017 - 23:08

      igor vozi golfa sto posto 😛

    • Zoran Žalac

      @Minimoy33, 24.06.2017 - 15:04

      I to sa zlatnim felgama.

    • pleto

      @Minimoy33, 24.06.2017 - 15:18

      Bitno da moze ici 100 po makadamu :) , a najbolje je to sto znas da nije tvoj :)

  • Lidija D

    24.06.2017 - 16:15

    Evo da se pohvalin zadnjih 60 sati igram driftanje u GT6 (PS3) i ne naginjem niti kontroler ni samu sebe….tako da ozbiljno razmišljam o nabavci PS4 i DIRT 4.
    Pohvala za teks koji uz Igorov video odaje super igru za ljubitelje žanra.

  • pilatman

    25.06.2017 - 23:29

    ovako, ocjena bi trebala biti 70… zasto??? na brzinu sklepana igra, staze monotone, sustav generiranja staza je uzas, zasto?? pa zato jer se na duzim dionicama izmjenjuju isti zavoji i to po par puta, zato sto imas 4 do 5 vrsta zavoja koji se stalno izmjenjuju, i tako je na svim mapama. Staze nisu originalne, ovo je debelo ispod Dirt3.
    Singleplayer ne znam kakav je, nikad to ne igram… al multiplayer je dobrano los…npr. udjes u sobu, nema podataka koliko moras cekati da igra zavrsi i pocne nova staza, ne mozes gledati za to vrijeme druge vozace dok voze, nema chat, nema ghost mode, nema hrpu toga sto su nastavci prije imali… pazi ovo… nema time trial gdje si u prijasnjim nastavcima mogao odabrati bilo kojeg online igraca i s njim se natjecati u stazi po principu ghost moda, pa to sam u dirt3 igrao bar 300 sati, idioti iz codemastersa, evo digli su mo zivac vec dok ovo pisem.
    Koja to ozbiljna igra, gdje vec za 5 sati igranja pobjedjujes u multiplayer ostale za 10sec prednosti, pa to nije ozbiljna igra, u Dirt3 mi je za neku ozbiljnu voznju trebalo bar 50 sati igranja u multiplayeru, tako da sam ja dobrano razocaran ovom igrom, nakon 10 sati igranja odustajem od nje

  • pilatman

    25.06.2017 - 23:36

    by the way… recenzer je mogao bar jednu od ovih stvari navesti sto igra nema ili neke druge stvari, daleko od toga da sam naveo sve sto igra nema, a imali su prijasnji nastavci… recimo rallyx je prica za sebe, al to ostavljam drugima da kazu realnu sliku

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!