DiRT Showdown

Svaka najava nove verzije Codemastersovih virtualnih jurilica obraduje fanove žanra. Developer je to koji je kroz godine svog postojanja dokazao da mu upravo racing igre najbolje leže. Pred nama je danas nova igra iz njihova DiRT serijala, a budući da je ova uistinu posebna, idemo se za početak prisjetiti kako je to sve počelo. Naš kronološki sažetak DiRT serijala počinje krajem 2007. izlaskom igre naziva Colin McRae: Dirt. Prateći korijene kvalitetnih i dobro prihvaćenih Colin McRae Rally igara, od igre se mnogo očekivalo, a igrači su većinom dobili upravo ono što su priželjkivali – sate i sate zabave zapakirane u prekrasna grafička dostignuća s rally dionicama i malo snažnijim fokusom na prašinu i off-road utrkivanje. Igra je to koja je popločila put prema uspjehu za DiRT 2, također vrlo dobro prihvaćnom nastavaku koji je ponudio još veći fokus na off-road utrkivanje te veći odmak od klasičnog rally utrkivanja koje su fanovi zavoljeli kroz starije Colin McRae Rally igre.

Prošle godine izdani DiRT 3 donio je nazad nešto više klasičnog rallya, ali i znatno više potpuno drugačijeg sadržaja. Tada smo uz neke off-road eventove na koje nas je DiRT serijal naučio, dobili i Gymkhana mod te neke zanimljivo koncipirane multiplayer načine igre. Nama se takav pristup pun različitosti, krasne grafike i dobre zabave strašno svidio pa smo trećem DiRT-u u (video) recenziji dali vrlo visoku ocjenu (napomena: recenzija je naknadno ponovno objavljena zbog čega nedostaju komentari i screenshoti. Također, broj lajkova te recenzije nije nikakav trik, ozbiljno).

Codemasters je nakon vrlo dobrog uspjeha DiRT-a 3 uvidio nešto – ljudima se stvarno sviđa taj Gymkhana mod! Pomislili su si zatim nešto otprilike ovako: “Pa ljudi moji hajmo napraviti spin-off DiRT serijala gdje su ludi modovi poput Gymkhane u glavnom fokusu! Dobro će se prodavati jer će nositi DiRT ime, a imat će i zabavne modove s više destrukcije, šarenom pirotehnikom po stazama, kul naratorom i… jesam spomenuo destrukciju?”. Ubrzo nakon tog imaginarnog razgovora developera, najavljen je DiRT Showdown – igra koja cilja zadovoljiti drugačiju, možda malo mlađu publiku te jednu koja se na tržište pozicionira kao DiRT proizvod koji fanovi mogu kupiti dok čekaju pravi nastavak serijala. No samo zato jer je drugačija ne mora značiti i da je loša…

Već prvim klikom, pritiskom starta ili pak čvrstim i zadovoljavajućim udarcem po tipki „enter“ lako je primjetiti nešto što nam se na prvu ruku svidjelo. Tu je krasno dizajniran 3D izbornik u Codemastersovom stilu koji otkriva da je najveći fokus singleplayer igranja novog DiRT-a opet na karijeri. Ona je pak organizirana slično kao i u DiRT-u 3. Naime, vaš ‘Showdown Tour’ sastoji se od četiri sezone po trinaest utrka – igru započinjete kao Pro, a cilj vam je osvojiti naslov Legend kategorije. Odmah ćete primijetiti nove tipove utrka, ili možda bolje rečeno – natjecanja. Sad se sigurno pitate zašto je pravilnije reći “natjecanja” umjesto “utrkivanja”? Pa zato što ćete se od svih eventova u novom DiRT-u zapravo najmanje utrkivati.

Sada su tu natjecanja koja podsjećaju na Destruction Derby igre. Primjerice, u Knockout eventovima se vi i još sedam protivničkih vozila razbijate za bodove na jednoj uzdignutoj platformi, a ultimativno poniženje i najviše bodova postižete izguravajući suparnike s iste. U sličnom modu svi se sjurite u jednu arenu u kojoj se razbijate vozilima na milost i nemilost. Demolition natjecanja izvode se na principu skupljanja bodova razbijanjem ostalih vozila tako da vas igra čestim preokretima u poretku vozača tjera na potpuni kaos u areni. Sva vozila imaju health bar, no to ne znači da je igra gotova kada je vaše vozilo potpuno demolirano. Runda je vremenski ograničena, a ispražnjivanje nečijeg health bara vam samo daje puno bodova, a tog vozača skupa s njegovim automobilom regenerira i respawna kako bi opet uletio u akciju. S druge strane, kao kontrast tim Demolition natjecanjima, tu su i nešto klasičnije utrke no i u njima je međusobno naguravanje i destrukcija bitan element.

Nove utrke otključavate pobjedama u ranije otključanim eventovima, a usporedno s njima otključavate i automobile koje potom možete kupiti novcem zarađenim od utrke, odnosno natjecanja. Osim kupnje novih automobila možete i nadograditi postojeće, no odmah ćemo vam reći da je razlika među automobilima najbolje vidljiva samo na statističkom prikazu u izborniku dok je sam osjećaj vožnje na stazi uvijek vrlo sličan. Izbor licenciranih automobila je vrlo uzak, a koriste se uglavnom u Gymkhana i sličnim “trik” eventovima. Broj nelicenciranih vozila vidno je veći, a sva takva vozila su uglavnom hrđave i nedovršene krntije sa snažnim motorima i raznim nepotrebnim dijelovima zavarenima po karoseriji. Već i sami možete pretpostaviti da njih koristite u razbijačkim natjecanjima koja čine veliki dio igre. Osim glavne karijere igra u singleplayer modu nudi i Joyride – što je ustvari klasičan mod u kojem sami birate event, stazu i automobil te se utrkujete bez utjecaja na svoju karijeru.

Prvom utrkom, tj. vjerojatno već prvim krugom osjetit ćete veliku promjenu u glavnoj gameplay mehanici. Naime, vožnja je arkadnija no ikad, a samim time i jednostavnija te nerealnija. Po prvi put u DiRT serijalu svi automobili su opremljeni samopunjujućim spremnikom nitroa, a kočenje prije zavoja prije će vas odvesti na zadnju poziciju nego osigurati vaše vodstvo. Strateško izbjegavanje kontakta s ostalim automobilima također zaboravite jer ovdje je upravo najlakši način za preteći protivnika agresivnim izguravanjem. Prolazak prosječnog zavoja je vrlo jednostavan zadatak – potrebno je samo ući pri što većoj brzini i negdje pri sredini okinuti po nitru.

Naravno, nije to univerzalno točno za baš svaki zavoj niti za svaki auto, ali u dobroj većini slučajeva jest. Istina je da DiRT nikada nije bio baš hardcore simulacija, ali Showdown je potpuno arkadna igra koja se na momente čini kao da samo koristi DiRT ime zbog marketinškog potencijala Codemastersova branda. No radi vlastitog zadovoljstva u ovoj igri bitno je da kao igrač prethodnih igara serijala pređete preko DiRT imena i prihvatite ovo kao spin-off serijala kakav i jest. Igra je ovo koja cilja na bitno drugačiju publiku – jednu koja voli svoje automobile lako upravljivima, teško uništivima te s nitro boostom i uz začin vesele pirotehnike na stazama.

Kad smo već kod staza, upravo zbog igrina fokusa na razbijačinu, velik dio trkaćih lokacija na ponudi otpada na arene i spomenute uzdignute platforme za razbijanje koje su uvijek istog oblika i približno iste veličine. Za one prave trkaće dionice tu su ponešto normalnije staze s početkom, ciljem te povremenom skakaonom i prečacem. No kako bi nas podsjetile što je zapravo u fokusu Showdown iskustva, staze za klasično utrkivanje znaju poprimiti i oblik broja osam forsirajući time sudare na sredini. Zabavno je to neko vrijeme, no prečesto će vam se činiti da stalno vozite iste eventove. Malo se trkate, malo razbijate i malo radite trikove – ali sve to ubrzo postaje preslično. Istina je doduše da dobra doza raznovrsnosti postoji u vidu lokacija i uvjeta na stazi – utrkivati ćete se tako po asfaltiranim i uređenim stazama, blatnjavim arenama i snježnim pistama na skijalištima – ali takve promjene ubrzo postanu nebitne kada shvatite da se uvijek vozite po slično konfiguriranim dionicama.

Kontrast na razbijačinu nelicenciranim “pilama” su Gymkhana i Head2Head natjecanja gdje izvodite trikove automobilima iz stvarnoga svijeta. I dalje je zabavno izvoditi razne trikove i neuobičajene manevre vozilom s potpunom preciznošću, ali ako provedete nešto više od par trenutaka na Battersea gymkhana stazi postat ćete potpuni profesionalac i osjećati se odstranjeni od izazova koji je taj mod u prošlom nastavku pružao. Naime, vožnja je toliko pojednostavljena da je za driftanje dovoljno naglo skrenuti pri visokoj brzini, a za atraktivne „donutove“ je potrebno dotaknuti ručnu kočnicu i zatim držati samo tipku za gas pritisnutu do kraja. Razina izazova je ustvari savršeno pogođena ako želite zadiviti svoju djevojku ili pak baku izvodeći naočigled nemoguće stvari samo s dva prsta.

No, usmjerenost ove igre ionako nije ka simulaciji već ka razbijanju i bezglavom jurenju. A priznati ću da je to samo po sebi izvedeno poprilično dobro. Kada vam dosadi razbijati se u singleplayeru (a dosaditi će) uvijek se možete spojiti s prijateljima online kako bi im pokazali tko je faca. Tako je uostalom i zabavnije. Multiplayer također donosi i tri posebna moda koja ne možete zaigrati u singleplayeru, a koji koriste licencirane automobile. Istaknuti valja „Smash & Grab“ u kojem je cilj čuvati plijen od protivnika koji vam ga pokušavaju ukrasti zabijajući se u vas te „Transporter“ koji funkcionira na Capture The Flag principu. Oba navedena moda se igraju u timovima što dodaje i dozu taktike te zapravo čini iskustvo zabavnijim.

Kao što možete pretpostaviti i ovaj naslov Codemastersa izgleda odlično. Vozila su detaljno modelirana, a posebna pozornost usmjerena je na poboljšan i proširen model štete koji je ovdje uistinu dobro implementiran. Automobili se mogu potpuno demolirati, dijelovi im otpadaju na sve strane, a karoserija se zna ponekad izmlatiti do neprepoznatljivosti. Osim dijelova vozila, po stazi ćete nerijetko naići i na ostale popratne objekte koji su pod direktnim utjecajem fizičkog enginea te svaki vaš dodir s njima rezultira zadovoljavajućim razlijetanjem u puno manjih komadića te rasipanjem uokolo. Okoliši, vremenski uvjeti i publika su prezentirani s puno pažnje i sitnica te nerijetko odaju vrlo vjeran prikaz nekakvog nabrijanog stadionskog natjecanja.

Glazbena podloga je šarena i raznolika. Tako ćete slušati od nabrijavajućeg new-age rocka do drum’n’bass ritmova, ali većina tih pjesama je potpuno neupečatljiva i neprilagođena ugođaju pa ćete ih često potpuno zanemarivati. Rika motora vaših jurilica te vrlo česti zvukovi lomljenja i kršenja auto dijelova imaju potpuno zadovoljavajući učinak na vaše rješavanje problema sa stresom. No ono što nas je najviše zasmetalo, a nakon nekog vremena se i previše očituje u igri, su upadi igrina komentatora. Ne znamo jesu li gore njegove nesmiješne i pomalo žalosne „fore“ ili način na koji ih on prezentira. Najgori trenutak tijekom igranja Showdowna bio nam je kada smo u opcijama zvuka otkrili da se glas tog komentatora ne može ugasiti i/ili izbaciti iz igre.

Zbog svoje šarolike, ali neuobičajene palete natjecanja, balansa između arkadnog i prejednostavnog te uistinu prekrasnih vizuala sa stotinama objekata na ekranu rekli bismo da svakako igramo igru Codemastersa, ali ne iz DiRT serijala. No kao što smo već rekli, samo ime igre ovdje nije problem. Srž gameplaya, arkadnija i eksplozivnija no ikad u serijalu, zabavna je neko vrijeme, ali ne uspijeva zadržati interes igrača dugoročno. Multiplayer će poslužiti da produži vijek trajanja i posluži neke zabavne momente, ali ne može učiniti Showdown hit arkadnom utrkom za ovo ljeto koju jednostavno morate probati. Ako vam je 90-ih u dobrom sjećanju ostao Destruction Derby i poželjeli ste se takvog stila razbijanja, Showdown je vrlo dobar izbor. Ali ako tražite čisto arkadnu trku u EGO engineu, ono što Showdown nudi u tom aspektu moglo bi biti prearkadno i premonotono da igrate sami.

Igru prokomentirajte s nama odmah ispod ovog članka, a ne zaboravite nam ostaviti i svoje ocjene za Showdown. Također, forumska tema je tu za one hardcore rasprave pa provjerite što se tamo piše i slobodno se priključite.

FORUM: DiRT Showdown rasprava

Posebnu pozornost na novo DiRT izdanje, ovoga puta podimena Showdown, privukao je ključni zaokret u srži igranja. Jesu li Codemastersovi kreativci uspješno obavili konverziju s rally i off-road simulacije u bezglavu arkadnu razbijačinu?

74 Naša ocjena
  • multiplayer zabava
  • manjak licenciranih vozila i staza