Dishonored

Postoji nešto specifično u zabavi koju pružaju stealth igre. Šuljanje, skrivanje, čučanje u mraku, planiranje svakog koraka i pažljivo vrebanje plijena… sve su to čari stealth igara u kojima guštaju mnogi igrači. Međutim, ta specifična zabava nije zabavna i širem krugu izdavača. Na tržištu prevladavaju igre s izrazitim naglaskom na akciju, pa se tek rijetki usude poći drugim putem, bez straha da će ostati zasjenjeni. Bethesda je jedan od takvih izdavača, a Arkane Studios je provjerena ekipa koja se svojim prijašnjim igrama (Arx Fatalis, Dark Messiah of Might and Magic) već dokazala kao developer sposoban za izradu odličnih stealth naslova. Njihova nova igra je Dishonored, a o kakvom je ostvarenju tu riječ, objasnit ćemo vam u sljedećem video prilogu, odnosno u nastavku teksta.

Dishonored je smješten u tmurni pomorski grad Dunwall. Gradom se širi kuga koju prenose štakori, rastu tenzije među različitim slojevima stanovništva, a ta neizvjesna situacija savršena je podloga za političke spletke u pozadini. Njima pak svjedoči protagonist Corvo Attano, osobni čuvar carice. Naime, carica biva smaknuta već na samom početku igre, a Corvo je nepravedno optužen za taj čin. Međutim, uz pomoć interesne grupe tzv. Loyalista, Corvo izbjegava smrtnu kaznu i dobiva zadatak da očisti grad od korumpiranih ljudi koji su mu i smjestili.

Glavni junak nema izražen motiv za osvetu nego jednostavno sluša što mu drugi kažu.

Dakako, to je tek zaplet prije preokreta kojega stvarno nije teško predvidjeti već iz ovog opisa. I upravo u tome leži i glavni minus priče pa i same igre. Fabula u Dishonoredu slijedi prilično formuliran model u kojemu vas ništa ne može iznenaditi. S likovima nikad ne idete dalje od upoznavanja na razini imena, a ni glavni junak nema izražen motiv za osvetu nego jednostavno sluša što mu drugi kažu. Čak ni priča o mističnim moćima i tzv. Outsideru nije naročito intrigantna. Pozadina priče u smislu povijesti grada i kuge koja ga opsjeda zapravo je jako zanimljiva i detaljno osmišljena, no naracija tog dijela odvija se kroz brojne tekstualne zapise. Čitanje tih zapisa uvijek razbija napetost gameplaya, a nitko ne želi na svakih pet minuta igre jednu minutu odvojiti za čitanje onoga što može, a i ne mora biti važno za shvaćanje priče.

Dishonored je prvenstveno stealth igra. Naravno, možete se vi osloniti i na oružja i navaliti na protivnike, no u većini slučajeva igra nije zamišljena tako, pa to obično ne završi dobro za vas. Sustav stealtha je jednostavan – imate tipku za prikriveno šuljanje i držite se zaklona. Neprijatelji imaju tri razine alarmiranosti i mogu vas otkriti ako vas vide ili čuju. Dakle, ništa novo ni neviđeno. Ali tu na red dolazi šest posebnih moći poput usporavanja vremena, prizivanja štakora i kontroliranja drugih ljudi.

Među tim moćima svakako se ističe teleportacija ili tzv. Blink. Ova moć daje sasvim novu dimenziju kretanju okolišem. Uz Blink se većina lokacija čini dostupnima. Dovoljno je samo precizno odrediti gdje želite doći i za pola sekunde ste ondje. Naravno, ta moć ima svoja ograničenja u dosegu i potrošnji mane, ali se definitivno koristi najčešće te omogućuje maštovit pristup neprijateljima, odnosno izbjegavanju istih. Inače, svaka se moć može nadograditi na dvije razine skupljanjem skrivenih runa po levelima.

Možete igrati s više različitih pristupa, a to ne znači samo s drugačijim oružjem.

Osim spomenutih moći, nadograditi se može i oprema. Nadogradnje postojećeg arsenala oružja kupuju se novcem, dok je za izradu novih oružja i ostalih predmeta prvo potrebno pronaći nacrte istih. Uz aktivne moći tu su još i one pasivne u vidu amajlija. Njih se također pronalazi po levelima uz pomoć posebnog srca, a omogućuju različite bonuse – od bržeg kretanja pri šuljanju do pronalaženja veće količine streljiva. Samog oružja nema mnogo – na raspolaganju su neizostavni mač, pištolj, samostrel s nekoliko vrsta strelica, granate i mine. Premda se to ne čini kao ubojit arsenal, u kombinaciji s različitim moćima iznimno je učinkovit. Primjerice, možete tako u potpunosti zaustaviti vrijeme, došetati se do neprijatelja i zalijepiti minu na njega, potom preuzeti kontrolu nad njim, odvesti ga do ostalih neprijatelja i zatim vratiti vrijeme u normalu, nakon čega slijedi impresivna scena.

Cilj u Dishonoredu ne mora se uvijek postići na isti način. Još na samom putu do njega možete odlučiti hoćete li doći mirno, bez da vas itko opazi, ili ćete npr. hakirati barijere koje će spržiti neprijatelje, odnosno veliki top koji će izazvati pravi kaos. Mete koje trebate ukloniti u suštini čak ne morate ni ubiti jer uvijek postoji način da im pomrsite planove bez da ih usmrtite. Samim time, Dishonored se može igrati s više različitih pristupa, a pod tim ne mislimo samo s drugačijim oružjem. U svakoj misiji postoji i nekoliko sporednih zadataka koji u nekim slučajevima mijenjaju scenarij glavnog zadatka pa čak utiču i na događaje u sljedećim misijama.

Spoj industrijalizacije i visoke kulture kombinacija je stilova koju u igrama ne viđamo često.

Sa svojih devet razina, Dishonored nije kratka igra. Slijedite li samo glavnu priču i kroz levele prolazite relativno brzo, čeka vas nekih deset sati igranja. Ako ćete istražiti svaki kutak, pokupiti sve rune i riješiti sve sporedne zadatke, to se vrijeme udvostručuje. Svaku misiju kasnije je moguće ponoviti, ali to nije u potpunosti ono što bismo nazvali New Game+ jer se na nju ne vraćate sa svim moćima nego samo onima koje ste imali kad ste prvi put započeli tu misiju. Pomalo čudna odluka, no eto – možda ju Arkane ispravi budućom zakrpom.

Atmosfera i dizajn svakako su svijetle točke u Dishonoredu. Njihovu kvalitetu već se dalo naslutiti iz promotivnih trailera, no u potpunosti ćete ju vidjeti tek kad se prošetate ulicama grada Dunwalla. Njega je dizajnirao tvorac City 17-a iz kultnog Half Lifea 2 pa su neke sličnosti između ta dva grada dosta izražene, ali teško da će to ikome smetati. Dunwall ionako ima poseban spoj industrijalizacije i visoke kulture, a to je kombinacija stilova koju u igrama ne viđamo tako često.

Nažalost, dizajn i atmosfera moraju izvlačiti igru od njezine zastarjele tehničke strane. Dishonored izgleda ok, ali ništa više od toga. Zagledate li se malo pozornije, uočit ćete prilično ukočena lica likova, teksture malih rezolucija i općenito osrednje efekte vode, vatre itd. Ako je ovaj tretman razumljiv s obzirom na limitacije konzola, to opet nije opravdanje za PC verziju koja je bez problema mogla biti uljepšana nekim dodatnim DX11 efektima (kad već zahtjeva DX11 kartice), a ne samo višim rezolucijama.

Sve u svemu, Dishonored je zabavna igra; u nekim elementima inovativna, a u nekim tek prosječna. Na papiru je to igra koju bi poželio svaki gamer, no u izvedbi ju ipak koče neke stvari zbog kojih je tek na pragu da bude odlična, a ne samo jako dobra. Ovisno o tome koliko vas smetaju priča i grafika te izostanak New Game+ moda, Dishonored vam može biti neispunjeni potencijal ili jedna od boljih igara ove godine. Premda to sve zvuči isključivo, mi igru svejedno preporučamo. Ovo možda nije naslov koji će ostati upamćen kao najbolji predstavnik svog žanra, ali ćemo ga prije svega pamtiti kao zabavnu i originalnu igru. A ponekad je i to sasvim dovoljno kada u istom tom žanru trenutno nema neke velike konkurencije.

Jeste se i vi šuljali u Dishonoredu? Slažete li se s našim sudom? Znate već što volimo vidjeti – ostavite nam svoje komentare i ocjene.

VIDEO RECENZIJA – Arkane Studios odradio je častan posao i očuvao svoj ugled novom igrom pod imenom Dishonored, no što je dotični naslov ponudio žanru stealth igara?

89 Naša ocjena
  • raznovrsnost pristupa
  • dizajn svijeta
  • ispodprosječna priča
  • zastarjela grafika

Komentari (77)

• Maximum

23.10.2012 - 16:03

Pa nebi se bas slozio sa negativnim aspektima. Ima dosta ''price'' kad se koristi srce za likove i dogadjaje a i knjiga i spisa ima dosta.Zasto se onda smatra da HL ima dobru pricu onda ? A i grafika meni na PC sasvim dobra mozda bolja nego u Deus Ex:HR.

• BiGGY

@Maximum, 23.10.2012 - 18:11

jesi vidio pocetak price(rasplet) pa to je za umrijeti od smijeha, da sam radio review ta bi overrated igrica dobila max 75

• dado01

23.10.2012 - 16:23

Meni je igra super. Baš mi je "sjela". Grafika mi je na PC-u pravo dobra. Po meni jedina mana je prelagana igra kad se koristiš moćima ostalo je pravo dobro. Recenzent malo bez veze kuka na mane igre. I nisu tako strašne. U svakom slučaju od mene 95. Zaljepila me je za monitor i ne mogu da se odljepim.

• Mr Newization

@dado01, 23.10.2012 - 17:27

U potpunosti se slažem. Dao sam istu ocjenu. Kada je neka igra zanimljiva i atmosferična, grafika pada u drugi plan.

• Black_Pirate

23.10.2012 - 16:25

A vala ste mogli OVOJ igri nategnut minimum 90. Nego taj maestralni momenat "89":) Mislim da nije u redu da 89% recenzije pise gospodin Wizard. Mogao bi malo da odmori. Dishonored je najprijatnije ovogodisnje iznenadjenje. Usudjujem se reci da je jedno od najprijatnijih osvjezenja u gamingu zadnjih 10 godina. To sto graficki nije dovoljno superioran, razlog su proklete konzole. Ali igra, kao gameplay, zasluzuje iznad 90 ocjenu. Sto mu gromova…

• Dishonored

23.10.2012 - 16:27

Igre je mnogo dobra, a i naravno mislim da ovo bar zasluzuje 95.Grafika na pc nije losa,a za pricu rekao bih da je solidna.Jedino sto meni stvarno smeta jeste nedostatak multiplayera a i singleplayer je kratak.Mislim nije bas toliko kratak ali mogao je biti duzi.

• duxqwe

23.10.2012 - 16:31

Deus Ex ima bolju grafiku, Maximum jesil trezan? XD

• Maximum

@duxqwe, 23.10.2012 - 17:04

Pa sta znam nekako mi je je Deus HR narandzast previse 😀

• dado01

@duxqwe, 23.10.2012 - 20:47

HAHAHA… Proljev žuta boja.

• duxqwe

@duxqwe, 24.10.2012 - 17:34

Zlatan je, zlatan, kakva je i sama igra 😉

• DxD

23.10.2012 - 16:35

Ne slazem se s recezentima, mislim da sve vise postaju subjektivni. Igru presao 3 puta i svaki put imao drugaciju pricu, uz druge likove i drugaciji zavrsetak. Postaje izuzetno teska, ako pokusate odigrati onako kako je namjenjena, da kraj bude s low chaos. Odnosno da ne ubijate nikoga nego sam onesposobite. Stalno vam se namecu moralne dileme. Grafika je sasvim ok, grad izgleda vrlo realisticno. NI tu nisam vidio toliki minus, i ako nije vrhunska.
    Steta za hcl

• Shazaam

23.10.2012 - 16:36

Igra je prosjecna i nezanimljiva kao i svi ti tkz. naslovi koji "pokusavaju" promjeniti nesto. Bezvezna prica, gameplay mehanika i suljanje te linearnost dosade brzo. Grafika je stilizirana pa nije uredu da se kaze da je losa, isto bi se moglo reci i za borderlands onda. 70/100

• Me666

@Shazaam, 23.10.2012 - 16:42

*uzima kokice* :3