HCL.HR

Recenzija

Divinity: Original Sin

Zoran Žalac

Divinity: Original Sin je grandiozna avantura u kojoj spašavate svijet od velikog zlog zmaja, a u slobodno vrijeme pričate s gljivama, raspravljate filozofiju s mrtvacima i sklapate brakove među mačkama. Negdje onako usput rečeno, to je i trenutno najbolja PC igra ove godine. Tu titulu doduše ne nosi zbog originalnosti priče koja zapravo nije ništa što već niste čuli i vidjeli u nekoj sličnoj formi – jedina originalna stvar jest ta da ovdje imate dva glavna lika koji su lovci na svojevrsnu crnu magiju, ili vam se to barem na početku tako prodaje.

Najboljom PC igrom u ovom trenutku nazvali bismo je zato jer je vjerna starim pravilima PC klasika kao što su Baldur’s Gate, Ultima i Fallout. Riječ je o igri koja nema kompasa ni oznaka gdje točno trebate ići, odnosno igri koja vam neće reći kako otvoriti neka vrata bez ključa. Dobro, naučit će vas neke osnovne stvari na početnom tutorijalu, ali generalno vas pušta da se snalazite sami, što je starijim fanovima RPG žanra kao da izgladnjeli dođu pred švedski stol.


Za to snalaženje ključne su dvije stvari. Prva je istraživanje, gotovo svakog kutka mape, često metodom učenja na pogreškama. Druga je pak čitanje. I to ne samo knjiga za rješavanje zagonetki, nego i hrpe dijaloga, s obzirom da igra nema snimljene glasove likova. Odnosno, ima, samo ne kad pričate s njima. Van dijaloga svatko komentira svoje, uključujući i dvoje glavnih likova, no čim krene neki razgovor u kojemu birate što želite reći, svi postaju nijemi. To je razumljivo jer dijaloga ima zaista mnogo, ali kad su neki glasovi već snimljeni, bilo bi dobro da su barem glavni questovi ozvučeni.

A što se tih questova tiče, njih treba pohvaliti jer nisu suhoparni kako to obično biva u formatu x rješava y. Gotovo svaki quest daje vam na izbor najmanje dva načina kako ćete ga riješiti. A to nije samo pitanje toga koji se način vama više sviđa, nego i nešto što se nadovezuje na kasnije zadatke koje budete obavljali te ima utjecaj na dispoziciju vaših suboraca koji aktivno komentiraju vaše odluke. Štoviše, dva glavna lika mogu se posvađati oko toga kako će riješiti neki zadatak, pogotovo kad jednog od njih kontrolira drugi igrač putem Interneta. U tom slučaju slijedi zanimljiva mini igra kamen, škare i papir (doslovno) u kojoj se po jačini argumenata i uz malo sreće određuje čija će se odluka poslušati.


Po sličnom principu funkcionira i sama borba u igri, premda kod nje u konačnu računicu ulazi daleko više čimbenika. Riječ je o borbi na poteze, i to onoj koja se najvećim dijelom oslanja na elemente (vatre, vode, zemlje i zraka), tj. na njihovo kombiniranje i/ili poništavanje. Znate ono, vatrena čudovišta tuširate magijom koja izaziva kišu, a ledene beštije topite vatrenim strijelama i slično. Fora je u tome što u Divinityju ti elementi nisu samo prisutni na protivnicima nego i na terenu, na primjer kao otrovni oblak (koji može eksplodirati u doticaju s vatrom) ili zaleđeno tlo (na kojemu se možete okliznuti i tako izgubiti svoj red).

S obzirom da je klasa čarobnjaka ta koja kontrolira elemente, njihove su moći i najzanimljivije. Svim su klasama međutim dostupne sve vještine, a osim četiriju za ofenzivne/defanzivne čarolije svakog elementa, tu su još i one za warrior, rouge i witchcraft. Postoji i niz vještina korisnih izvan same borbe, a tu spadaju one za trgovanje, krađu, otključavanje, pregovaranje i slično. Osim vještina, tu su još posebni perkovi, a zatim i bonusi za dispoziciju prema drugim likovima vaše četveročlane skupine.

U oslanjanju sustava borbe na elemente leži strateški segment zbog kojega je ona zabavna i toliko zarazna. Uvijek se sukobljavate s više različitih vrsta neprijatelja odjednom i pod različitim uvjetima pa nema te borbe kojoj smijete pristupiti na isti način. Čim krenete igrati suprotno tome čeka vas hladan tuš jer Divinity zbog svoje katkad paprene težine ne dopušta niti prašta mnogo pogrešaka. Nekad pogreška koja čini razliku između pobjede i poraza može primjerice biti sama pozicija na mapi, odnosno smjer iz kojega ste zaskočili neprijatelja. Svaka bitka stoga je zaseban izazov i ne pobjeđujete u njoj dok potpuno ne završi. Preokreti se događaju čim pomislite da vas je krenulo, a zapravo si nekim svojim planom sami kopate jamu pod nogama bez da ste toga i svjesni.


No zato je osjećaj nakon dobivene bitke uvijek vrhunski, posebice nakon one koja potraje i po pola sata, pa i više ako riječ o bossovima. Takve bitke zapravo su dosta česte pa vas može zasmetati to što nema opcije ubrzavanja igre kad je neprijatelj na potezu i vi nemate nikakvu kontrolu nad igrom. A mogla bi vam lako doći i želja da razbijete monitor kad nakon nekih pola sata izgubite bitku radi neke gluposti. Jedna od takvih gluposti je tendencija igre da vam u obračunima s neprijateljima koji su znatno većeg levela od vas šanse za pobjedu smanjuje time da većinu vaših napada bilježi kao promašaj, premda nema postotka koji bi vam rekao u kojoj mjeri imate šanse za uspješan napad s određenim oružjem. Nedosljednost toga leži u tome što se promašuje samo oružjem, no ne i čarolijama, i to na istim neprijateljima koje kasnije tamanite istim oružjem, ali uspješno kad ste im ravnopravni levelom. U redu je kada to promašivanje ovisi samo o sreći. Ipak, kad u jednom napadu promašite tri neprijatelja (bez ikakve kletve na liku!) i zatim još triput svakoga od njih pojedinačno, onda to nije nesreća već propust u igri.

Napredovanje u igri dosta je sporo, čemu svjedoči to da je meni osobno trebalo dvanaest sati za rješavanje prvog questa, koji je podijeljen na nekoliko faza. Sporo napredovanje znači i veliku trajnost od šezdesetak i više sati igranja, ali u tu impresivnu minutažu ulaze i muke s inventoryjem. Naime, isti dijelite na četiri lika, zbog čega razvrstavanje, identificiranje, uspoređivanje i prodaja opreme također zna potrajati oko pola sata. Isto tako, diskutabilno je zašto quest predmetu i inventoryju nisu posebno naznačeni, i zašto ih igra automatski ne dijeli sa svim likovima. Zna se tako dogoditi da s jednim likom slučajno pokupite neki ključ bez da to primijetite, a onda naletite na zaključana vrata s drugim likom i bauljate uokolo tražeći rješenje za njih iako ga već imate, a toga niste ni svjesni jer na vrata niste kliknuli s likom koji ima ključ.

Ali kada vas Divinity: Original Sin zalijepi pred ekran, odmahnut ćete rukom na takve stvari i neće biti svjesni koliko vremena prolazi dok uživate u dobrim stranama ove igre. Bolje rečeno, nećete osjećati potrebu da bacate kamenje po igri koja je grešna u nekoliko manjih stvari. Ovo je sad već slikovita presuda, ali nije ju teško shvatiti kao preporuku. Zaključak o tome da je Divinity: Original Sin trenutno najbolja nova PC igra ionako je već izrečen na samom početku ove recenzije.

Nije nikakav grijeh priznati da je moderni dizajn igara uništio dio čari RPG žanra. Grijeh je propustiti Divinity: Original Sin koji je tom dizajnu bacio rukavicu u lice.

90 Naša ocjena
  • zaraznost
  • izazovnost
  • sloboda izbora
  • trajnost
  • upitan inventory
  • dijalozi nisu ozvučeni

Zoran Žalac

Dežurno čangrizalo. Primarno je na PC-u, no konzolaškog je porijekla. Voli kad igre filozofiraju, gunđa kad ne idu u 60 frejmova. Najtekstualniji recenzent HCL portala, a u slobodno vrijeme magistar opskurne znanosti koja se naziva kulturologijom. Nije isključiv, ali...

Komentari (27)

  • mcrne

    26.07.2014 - 18:14

    Šteta za dijaloge. U vrijeme Baldur's Gatea 2 je bilo razumljivo, igra je i bez snimljenih glasova za dijaloge zauzimala, za ono vrijeme, jako puno mjesta (ako se ne varam, 4 CD-a), ali danas to nije neki problem.

    • MoGaming

      @mcrne, 26.07.2014 - 20:02

      al idalje je to puno novca ako želiš da zvuči fino,a ako nema para za tog dovoljno bolje je bez glasa nego loši glasovi

    • mcrne

      @mcrne, 27.07.2014 - 09:30

      Jest da košta, ali s obzirom da se ne radi o jeftinom indie naslovu (igra košta 40 €, bez DLC-a), očekivao bih da su uložili i u voice acting.

    • MoGaming

      @mcrne, 27.07.2014 - 13:52

      igra je ogromna sa lijepom grafikom,trebalo je to sve napravit.A moguće je da su namjerno išli na old school rpg koji su svi bez glasova

    • divljaceljust

      @mcrne, 28.08.2014 - 09:44

      je 4 CD-a je bilo jedna od bolji igrica vratio si me u stare dane, a iskreno mislim da su dijalogi na ovakvim igricama nepotrebni ionako si vecina ljudi premota

  • maxim.x

    26.07.2014 - 20:48

    Igra ima dosta stvari koje mi se svidaju ali sam postao razmazen novim igrama, jednostavno mi je postalo neprihvatljivo da dijalozi nisu ozvuceni. A i nisam pretjerani ljubitelj turn based borbe.

  • beowulf112

    26.07.2014 - 21:13

    nebi se slozio s vama..podcjenjujete wolfenstein i dark sousl 2!…ja bi osobno dao titulu za pc igru godine dosada dark soulsu 2..stvarno predobra igra u kojoj sam potrosio 92h da bi je zavrsio :)..sad cu ovih dana odigrat i dlc koji je izasao..i sto je najbolje igra je tako dobro optimizirana da se vrti na 1080p 60fps na max na laptopu :)

    • Ementaler

      @beowulf112, 26.07.2014 - 21:17

      Jesi igrao Divinity? I misli se više na PC igru kao PC ekskluzivu. Te dvije igre što si naveo su multiplatform naslovi, ovo je baš PC-only igra.

    • MoGaming

      @beowulf112, 26.07.2014 - 21:26

      wolfenstein je pucacina u kojoj nista novo nije prikazano a dark souls 2 je loše portan na PC tako da ovo definitivno pobjedjuje kao bolja PC igra.

    • manjamax

      @beowulf112, 27.07.2014 - 15:25

      Dark Souls 2 je odlično portan na PC, ti misliš na Dark Souls 1. Ali da, to su multiplatform naslovi, a ovo je PC ekskluziva.

    • BadassBunny

      @beowulf112, 28.07.2014 - 01:59

      Dark Souls je katastofa od porta za PC kao platformu. Igra je skoro ne igriva sa tastaturom i mišom. Hajde grafika i FPS su uredu ali drugi put su nam se posr*li u lice sa time što igru ne mogu da naprave normalom za PC. Jedan third person RPG oni nisu u stanju da naprave igrivim sa tastaturom i mišem. Žalosno.

  • Mayhem

    26.07.2014 - 21:14

    Dobra igra. Osobno me ne privlači borba na poteze, tako da mi je ovo bila usputna stanica do Pillars of Eternity.

  • Megakmica

    26.07.2014 - 22:27

    Samo zbog turn based borbi i čitanja,čitanja i čitanja ne želim igrat ovu igru.

  • Gvags

    26.07.2014 - 23:10

    Na turn based borbi sam odrastao i obozavam ju. Tako da je to jedan veliki plus u igri… Za mene 😉

  • Drizzt do Urden

    27.07.2014 - 10:32

    Divinity je igra desetljeća za pc ne samo ove godine…. fenomenalna zabava.

  • goldfinger

    27.07.2014 - 11:14

    Ova službena ocjena mi se čini luđački subjektivna….Dok,dosadašnja,ocjena korisnika govori bitno drugačije.

  • Necromancer

    27.07.2014 - 16:15

    Ocjena korisnika: 76. Zašto klinci od 7-11 godina uopće idu čitati ovakve recenzije, zapravo oni je valjda nisu ni pročitali nego samo dali nisku ocjenu zato jer ovo nije novi CoD. Uglavnom igra je prezabavna, traži od igrača razmišljanje i određenu dozu "taktiziranja" što ja obožavam kod igara, dao sam 86 uglavnom zbog inventoryja u kojem sam proveo pola vremena, ali mislim da tu još ima i mjesta za napredak u budućnosti. Sve u svemu, da je PC GOTY dosad, je.

    • Ementaler

      @Necromancer, 27.07.2014 - 16:48

      Poništene su međuvremenu neke ocjene "1" pa se sada i ocjena korisnika malo unormalila.

    • Megakmica

      @Necromancer, 27.07.2014 - 23:59

      Zbog čega se brišu negativne ocjene?šta je to kontrolirani sustav ocjenjivanja i dodavanja postotka kako kome paše,zanimljivo da je sad 90 kao i na recenziji.

    • Ementaler

      @Necromancer, 28.07.2014 - 06:07

      Da, ovaj, mi smo ti najveći seronje na svijetu i imamo takav nepošten sustav 😉 zašto bi to uopće pomislio? Naravno da nije tako. Brišu se nerealne trollerske ocjene, ni jedna igra koju ćemo mi recenzirati ne zaslužuje 1 na skali od 1 do 100. Ako se radi o ovakvoj igri, sve ispod 20 također ne dopuštamo, jer nije ni blizu sfere realnog. Isto kao što ne dopuštamo ljudima koji ne znaju normalno komentirat da komentiraju, ne dopuštamo ni onima koji ne znaju ni približno realno i zrelo ocjeniti igru, da ju ocjenjuju.

  • Xerodix

    27.07.2014 - 18:20

    Neznam koju si ti verziju igrao no meni na svakom napadu pise postotak za hit. Igra je inace genijalna, obozavam turn-based combat i masu dijaloga, u najboljim trenutcima imam osjecaj kao da igram tabletop D&D. Jedini minusi koje imam s igrom su inventory sustav i rogue/archer archetypeovi su jako slabi prvih 10-15 levela.

  • mihael84

    28.07.2014 - 17:03

    Izgleda odlično!
    Čekam da bude barem 50% snižena na g2a, sad je na 30% (25 eura).

  • snowblind

    @Toma_HR, 27.07.2014 - 12:39

    Jesi pročitao ili možda pogledao recenziju?

  • Ementaler

    @Toma_HR, 27.07.2014 - 12:40

    Ocjena korisnika trenutno ne govori ništa, jer su neki momčići htjeli pokazat svoju nezrelost i razočaranje što ovo nije recenzija Minecrafta tako da namjerno daju loše ocjene :( To ćemo maknuti (te loše ocjene) uskoro. Inače, opcjena korisnika je neposredno nakon objave bila viša od naših 90. A to što se tebi čini ocjena subjektivnom… a ne znam čovječe. Imamo 1000 recenzija iza sebe. Ti znači to šta?

  • BadassBunny

    @Toma_HR, 28.07.2014 - 02:00

    Pa sve recenzije su subjektive, to se nekako podrazumjeva.

  • Ementaler

    @Toma_HR, 28.07.2014 - 06:02

    Normalno. Ali jasno ti je valjda da goldfinger to ne kuži pa mu riječ subjektivno ne znači subjektivno, nego "loše". Na to odgovaram.

  • goldfinger

    @Toma_HR, 28.07.2014 - 17:04

    Kume,stani malo na loptu…Meni se čini da ti dosta toga ne kužiš-jbg.,ako recenziraš nešto,onda bi morao biti objektivan više nego subjektivan.Ako se tebi Divinity tako ludo sviđa,ne treba značiti da tako mora biti i za sve ostale…

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!