F1 2011 [PC, X360, PS3]

Vedran Geček

Codemasters Birmingham studio nije prespavao godinu, spomenuli smo u najavi ovogodišnje službene Formula 1 simulacije. Kada je nakon pozlaćenog statusa F1 2011 igre u javnost izašla grupna fotografija engleskog studija, na kojoj je Stephen Hood klečao i vrlo vjerojatno vikao “That’s what i’m talking about”, znali smo da je to to, da je pred nama vrhunski racing naslov. I zbilja, dotični je došao u naše ruke i moramo odmah reći, oduševio nas!

Naslov jednog od trailera, a ujedno i moto ovogodišnje Formula 1 igre je “Go Compete”, koji u našem ležernom prijevodu znači brži, bolji jači, bojali su ga se svi igrači. Ne uzimajte kao uzor naš prijevod, barem ne na satu engleskog, no u samoj igri, samo naprijed!

Nakon prvog pokretanja igre, uslijedio je ni manje ni više nego patch, koji je od prvog dana vani za PS3 verziju, dok je za PC i X360 još u izradi. Među gaming populacijom ne previše omiljeni VIP Pass sljedeći je korak na putu do pravog početka igre, a to je njezin intro. Nabrijavajući baš koliko treba biti, zasigurno će rezultirati prolaskom trnaca kroz tijelo svakog ljubitelja racinga, barem kod prvog pokretanja igre, a to je vjerojatno cilj svih normalnih developera. Izbornici su jednostavni i brzi, a kombinacija svijetlih i tamnih boja uz karbonske pozadine djeluje vrlo atraktivno te bi se u takvom izdanju trebali većini svidjeti. Loading zasloni drže se starog principa Codemastersa, no ovdje nisu ni približno dosadni kao u nekoliko prethodnih igara (ako su malo predugi). Razlog tome je pojava opsežnih statistika, koje se mijenjaju kod učitavanja specifičnih dijelova igre i tiču se samo njih.

Statistike uvijek možete pogledati i u “My F1″ izborniku (gdje su na prvom mjestu) i tako pratiti svoje uspjehe kroz sve modove igre. Ukupan broj prijeđenih kilometara, vrijeme provedeno na stazi, najveća postignuta brzina, broj sudara, omiljena AI težina i najuspješnija staza, samo su neke od zbilja brojnih statistika koje su vam na raspolaganju, a znamo kako mnogi puno pažnje posvećuju upravo tom segmentu gotovo novinarske naravi.

Karijera je, kao i u većini igara, najvažniji segment, od kojeg igrači najviše očekuju. Pogađate, put prema vrhu kreće od dna. Da, tako je i ovdje, a sada ga započeti možete u jednoj od pet momčadi: AT&T Williams, Force India F1 Team, HRT F1 Team, Marussia Virgin Racing i Team Lotus. Mi smo na poziv Sir Franka bez razmišljanja postali “crni konj” Williams F1 momčadi i tako krenuli u veliki izazov moderne Formule 1, gdje dotična momčad nije u izdanju iz svojih slavnih godina. Uz formalni pre-season na stazi u Kataloniji, gdje slijedi i prva presica za novinare, svoju karijeru započinjete kreiranjem svog vozača, koji sad, osim vozača iz aktualne sezone, može nositi i audio ime neke od F1 legendi. Vrijedi spomenuti i izbor od 22 generičke kacige, nacionalnih ove godine više nema.

F1 2011

Prostor u kojem borave F1 momčadi je popularni paddock, riječ koju doslovno ne može prevesti ni sveznajući Mladen Jergović. Paddock je doživio neke promjene i sada je, prema obećanjima, dinamičniji i oku ugodniji. Unutar njega više ne sjedi menadžerica, ali je ista i dalje tu; ime joj je Sabine i brine se o vašoj vozačkoj i financijskoj budućnosti. To radi preko laptopa, koji je sad interaktivan i na njega će vam u obliku mailova stizati sve važne informacije, kako od nje, tako i od vašeg trkaćeg inžinjera, koji vas redovito obavještava o uvjetima na sljedećoj utrci, kao i zahtjevima momčadi za istu.

Unutar montažne, sasvim pristojno sređene kućice nalazi se još i TV na kojem se uvijek prikazuje krug s aktualne staze iz kalendara. Sam kalendar izveden je vrlo lijepo te vam pobliže prikazuje točnu lokaciju trenutne staze, kao i sve važnije podatke o njoj.

Što bolje vozite i postižete bolje rezultate, to su veća očekivanja momčadi od vas za sljedeću utrku. Novinari su uvijek tu i često vas obasipaju pitanjima vezanima uz momčad i timskog kolegu, što zna biti škakljivo, no i vrlo bitno, kad je u pitanju interes drugih, većih momčadi za vas. Unutar timska borba je naravno tu i vrlo je važno imati što bolju poziciju u momčadi, prvenstveno zbog R&D (Research and Development) testiranja, koja su i dalje prisutna, a prednost kod korištenja novih tehnologija ima prvi vozač. Dobrim vožnjama možete dostići status izjednačenog, a kasnije naravno i prvog vozača u momčadi, ukoliko prije ne odete u neki drugi, bolji tim. Poslije svakih kvalifikacija i utrke slijedi kratka animacija međusobnog čestitanja trojice najbržih. Presice koja liči onoj stvarnoj više nema, već na pitanja novinara odgovarate unutar samog paddocka.

Xp sistem nije se mnogo promijenio, izbačeni su zahtjevi određenog levela za specifičnu momčad, kao i novčani iznosi kod ugovora. Utrke mogu trajati 3 kruga, 20%, 50% ili 100% stvarne dužine, a možete birati između kratkog i cijelog F1 vikenda Karijera sada traje pet godina, mjeri se u postocima, a krajnji je cilj osvajajnje naslova svjetskog prvaka. U nastojanju da to i postignete, proći ćete kroz veoma kvalitetan Career mod, koji je svakako zanimljiviji nego prošle godine i vrlo je izvjesno kako ćete uživati igrajući ga.

Osim opsežne karijere, SP dio igre obuhvaća još i Grand Prix te Proving Grounds modove. Grand Prix mod vrlo je jednostavan; birate bolid, stazu i uvjete/pravila koje želite, a nakon toga na vožnju. Također postoji odabir skraćenog ili dugog, odnosno cijelog F1 vikenda, a ne morate brinuti o vremenu, barem ne svojem, budući da autosave radi svoj posao i uvijek možete izaći iz igre te nastaviti s aktualnim vikendom kasnije.

F1 2011

Proving Grounds mod sastoji se od dva manja; Time Trial i Time Attack modova. Prvi je toliko standardan da ga i ne treba previše predstavljati. Tipično mjesto za rušenje rekorda, vožnje do i iznad granica svojih mogućnosti te ponosno hvaljenje rezultatima na leaderboardsima. Time Attack nešto je novo, a izvedeno je vrlo zanimljivo. Radi se naime o modu koji sadrži šest scenarija s predefiniranim uvjetima, koji se tiču staze, bolida, guma i vremenskih uvjeta. Svaki scenarij ima tri vremena koja treba srušiti, svako od njih je izazovnije, tj. teže za ostvariti, a nagrada su medalje odgovarajućeg sjaja.

Svojevrsni izazov još je zanimljiviji činjenicom da se vremena sa svih šest scenarija zbrajaju i stavljaju na leaderboardse, što garantira dugotrajnost moda. Takmičenju s prijateljima nikad kraja… Time Attack dobrodošao je dašak svježine i inovativnosti u F1 igri.

Multiplayer komponetna igre ove godine stiže znatno ojačana. Prvenstveno, broj ljudskih vozača povećan je s 12 na 16, a preostalih osam mjesta popunjavaju AI vozači, što u konačnici rezultira punim online gridom. Utrke od 20% i više stvarne dužine može, u slučaju potrebe, posjetiti i Bernd Mayländer u specijalnoj verziji Mercedes-Benz SLS AMG-a, popularnom Safety Caru, tj. sigurosnom automobilu. Prošlogodišnji MP modovi ostali su prisutni, a radi se o Sprint, Pole Position, Endurance i Grand Prix natjecanjima. Tu je i uvijek dobrodošli Custom Grand Prix mod, koji omogućava potpunu slobodu kod kreiranja nekog natjecanja, uključujući i njegovu privatnost, a zadane postavke mogu se i spremiti te kasnije efikasno i brzo učitati. Split screen je također tu, za brze, direktne okršaje na jednoj konzoli.

F1 2011

Velika novost je Co-op Online Championship mod, koji pruža mogućnost igranja F1 sezone s prijateljem, u istoj momčadi, no i s međusobnim dvobojem. I u ovom slučaju, baš kao i kod SP karijere, postoji mjesto prvog i drugog vozača u momčadi, gdje vozač broj 1 ima prioritet dobivanja tehnoloških novotarija. Na timskim kolegama je da odluče idu li po konstruktorski i pojedinačni naslov ili pak u sezonu kreću bez ikakve taktike, što lako može rezultirati gubitkom obje titule. Mod za svaku pohvalu.

Maksimalni online rank je i dalje 50, a sistem Xp-a je izmjenjem te se sad, osim prema ostvarenim pozicijama, temelji i na uspješnom ili neuspješnom ostvarivanju cilja zadanog prije utrke. Neuspjeh u tom segmentu rezultira i negativnim Xp-om, što znači da možete i nazadovati u svom procesu online leveliranja. Sve u svemu, multiplayer je ispunio sva očekivanja, a ponegdje ih čak i nadmašio.

Najveći napredak napravljen je upravo u najbitnijem segmentu igre, a to je gameplay. Fizika vožnje doživjela je drastične promjene, pomake na bolje. Velikim dijelom tome su “krivi” Pirelli, novi i jedini dobavljač guma za aktualnu sezonu, povratak KERS-a i dolazak DRS tehnologije u Formulu 1.
Komponente guma koje je Pirelli pripremio za ovu sezonu po izdržljivosti su daleko od onih iz Bridgestonea, a to rezultira većim brojem ulazaka u boks, što automatski znači i puno više taktiziranja, a time i napetosti u samim utrkama. Igra vjerno simulira njihovu potrošnju i ponašanje na stazi, a razlike se ponajviše vide kod korištenja famoznih, crvenih super soft guma, koje je talijanski proizvođač predstavio na VN Monaca, gdje ćete ih po prvi puta vidjeti i u karijeri. Krasi ih fenomenalan grip kroz nekoliko krugova, no ubrzo dolaze do točke u kojoj postaju doslovno neupotrebljive.

U igri su prisutne tri suhe te dvije mokre varijante guma, a razlike među njima su velike i vrlo dobro simulirane. Dva-tri kruga potrebna su da profunkcioniraju kako treba, a onda imate još toliko vremena u kojem je bolid na njima doslovno zaljepljen za stazu i tad je vrijeme za brze krugove. Iako se u igri i dalje koriste pojmovi option, prime, intermediate i wet, izgled guma je stvaran, a njihovo ponašanje već smo spomenuli. U mokrim uvjetima, kada se stvori trkaća linija, a kiša dalje ne pada, vrijedi ponekad riskirati i prijeći na tvrđu komponentu suhih guma, pod uvjetom da se držite te linije, inače će vas ne obraćanje pozornosti na vašeg trkaćeg inžinjera, koji u igri daje vrlo korisne savjete, skupo stajati. Dio kojeg smo se nekako ponajviše pribojavali Codemasters je odradio vrhunski.

F1 2011

Povratnik u Formulu 1, KERS i pridošlica zvana DRS, u igri funkcioniraju gotovo savršeno. Precizno vam ne možemo reći, budući da nismo imali prilike sjesti u pravi F1 bolid, no prema viđenom u stvarnosti i isprobanom u igri, oba sustava rade besprijekorno. Moć od skoro 80 dodatnih KS-a koje kroz 6.7 sekundi po krugu nudi KERS, itekako se osjeti, a sam efekt njegovog korištenja je spektakularan. S druge strane, pomično zadnje krilce, DRS, omogućava povećavanje maksimalne brzine na ravnicama i lakše preticanje u utrkama kroz DRS zone. Ukoliko ne znate, na treninzima i kvalifikacijama može ga se koristiti stalno, osim po kišnim uvjetima. Ulazak u zavoj s otvorenim zadnjim krilcem nije nešto što biste si poželjeli dva puta.

Aerodinamika i ponašanje bolida na stazi naveliko su unaprijeđeni te je doživaljaj vožnje mnogo življi i realniji. Vibracije cijelog prednjeg ovjesa kod “napadanja” rubnika i prolaska kroz neravnine po stazama, koje ove godine vrlo dobro naglašavaju elevacije i nisu ni približno samo “ravnice sa zavojima”, kontrolirana proklizavanja, oštećenja guma kod naglih kočenja i još mnogo sitnica koje odlučuju o dragocjenim stotinkama po krugu. Do neke razine igra je itekako upravljiva s gamepadom, no isključivanjem svih pomagala kao jedini logični kontroler nameće se volan, kojih je ove godine mnogo službeno podržano.

AI je također obećano napredovao i ponaša se mnogo pametnije, ako to možemo tako nazvati. Primjerice, nema više velikih odstupanja stvarnih od virtualnih vremena po krugovima, sulude dominacije pojedinih vozača na nekim stazama, riješen je problem s boksevima, s kojima nismo doživjeli ni jedan jedini problem. Postoje četiri težine AI-a, prve dvije, točnije druga, izazov može predstavljati samo kroz kvalifikacije, dok u samoj utrci ipak nije pravi suparnik. Preostale dvije težine sasvim su druga priča i u kombinaciji s isključenim pomagalima predstavljaju pravi izazov.

Već prije opisani Safety Car ulazi u utrkama od 20% ili više stvarne dužine, a za vrijeme njegovog ulaska moguće je otići i u boks, što je još jedna u nizu taktičkih mogućnosti koje nudi ova igra. U krajnjem slučaju može se desiti i crvena zastava, što znači trenutni prekid utrke, na što nismo naišli, no jesmo na pitanje jednog novinara, koji nas je poslije “heavy rain” utrke upitao jesmo li mišljenja da je dotičnu utrku trebalo zaustaviti. Model oštećenja nije mnogo unaprijeđen, ali zato posljedice eventualnog oštećivanja bolida jesu. Ako primjerice malo oštetite prednje krilce, to neće biti od presudnog značenja u utrci, dok njegovo eventualno otpadanja stavlja upitnik na nastavak utrke, pošto ćete u nekim situacijma teško doći i do samog boksa.

Setup bolida igra vrlo bitnu ulogu. Iako ih vaš inžinjer ima nekoliko predefiniranih, za konkurentnost na većim težinama morat ćete si znati prilagoditi bolid sami, za svaku situaciju i utrku.

Za kraj, nikako ne manje važno, tu su tri mješavine goriva. Što bogatiji miks koristite, bolid je brži, no i troši više goriva, stoga treba biti vrlo oprezan po tom pitanju, posebice kod dužih utrka, jer lako je ostati bez goriva. Mješavinu možete mijenjati “u letu”, za vrijeme utrke, kao i prošle godine štelati prednje krilce, što je sada zabranjeno.

Uz sve gamelay ljepote i krasote kojima je do sad opisana igra, treba se osvrnuti i na grafiku te zvuk. Vizualno, igra je svakako napredovala, pogotovo konzolaške verzije. Riješen je i općenit problem sivih boja, koje su ove godine puno življe pa je tako Ferrari napokon crvene, a McLaren prepoznatljivo srebrno-karbonskih boja. Staze su također ljepše, a pogotovo se to tiče rubnika i nekih linija/crta, tj. njihovih specifičnih boja, pogotovo naglašeno u Valenciji te Interlagosu ali i na mnogo drugih staza. Kamera, tj. pogled iz kokpita, kao i onaj iznad njega, takozvana TV Pod kamera, otkrivaju detaljne, potpuno različite upravljače kod pojedinih bolida.

F1 2011

Kišni uvjeti opet su nešto posebno, ponekad poželite da stalno pada. Melbourne staza pružila nam je i nevjerojatan doživaljaj suhe staze na jednom dijelu, a lagane kiše ne drugom, da bi nakon nekoliko krugova dobili posve kišne uvjete. Trn u oku je pad frameratea na nekim stazama, za što se nadamo da će uskoro biti popravljeno nekim patchem.

Prava ljepota ove igre njezin je zvuk, koji jednostavno briljira, možda više od svega ove godine. Ne treba ni spominjati koliko je zvuk bitan kod F1 bolida, po njemu ih se prepoznaje i razlikuje izdaleka, a upravo to možete primjetiti i u samoj igri. Prava je uživancija slušati motor Ferraria, razliku kod svake promjene brzine i broja okretaja, a ništa manje spektakularan nije ni zvuk vjetra kod korištenja KERS-a., koji daje dojam kao da vjetar zbilja puše. Loading zasloni popraćeni su ugodnim i nenamteljivim zvučnim podlogama, a mnogi će, pogotovo PS3 korisnici, odmah prepoznati Planetary (Go!) pjesmu, koja se obično vrti u liniji unutar montažne kućice u kojoj se nalazite.

Codemasters je ispravio mnoge propuste iz prošlogodišnje F1 igre, ali i donio vrlo zanimljive novosti s ovogodišnjom, koja je ujedno i mnogo bliže riječi simulacija. Iako se radi o službenoj Formula 1 igri, neke stvari, poput uvodne špice, OSD-a iz TV prijenosa ili pak službene grafike poretka itekako bismo voljeti vidjeti u samoj igri, no nema ih, a tome krivac nije Codemasters, već su u pitanju vrlo komplicirane F1 licence i prava.

Pred nama je nova staza u Indiji, na kojoj smo ujedno isprobali i poboljšanu verziju trkaće linije, koju inače ne koristimo, no nekima će vrlo dobro poslužiti, upravo za takve situacije. Umjesto Hockenheima vraća se legendarni Nurburgring, a nažalost, ove godine uskraćeni smo za jednog velikog protivnika, Roberta Kubicu, kojem želimo što brži oporavak i pojavljivanje, kako na stvarnim, tako i na virtualnim stazama.

F1 2011 igra je za sebe, ne samo ušminkana prošlogodišnja verzija. Codemasters Birmingham studio odradio je vrhunski posao i plasirao nam najbolju Formula 1 igru do sada.

VIDEO RECENZIJA – Službena potvrda novog/starog Formula 1 prvaka u međuvremenu je stigla, a matematički je potvrđeno i kako je virtualni naslov uvjerljivo odnio F1 2011, čiju recenziju pročitajte u nastavku.

• SP modovi
  • vozni model i fizika
  • življe boje