Fable 2 [X360]

Džordž Vulić

Kao što kaže neduhoviti poziv na čitanje, Fable 2 dolazi 4 godine nakon originala, tj. 3 godine nakon The Lost Chaptersa. Za one manje upućene, radi se o akcijskom RPG-u koji vas smješta u bajkoviti i mistični svijet nazvan Albion. Radnja drugog nastavka se odvija čak 500 godina kasnije u odnosu na original. Prije nego dobijete ikakve ideje, ne, nije potrebno odigrati prvi Fable kako bi pohvatali sve niti, iako ima dosta zanimljivih referenci koje će izmamiti osmijeh na lice onih koji su upoznati sa događajima prvog nastavka. No, da sada ne filizofiram previše na samom početku, reći ću samo kako nam je Peter Molyneux u svojim obraćanjima obećao dosta toga, pogotovo ubacivanje elemenata koji su bili predviđeni za Fable, no na kraju ipak nisu završi u finalnoj veziji igre. No, kako god, Fable 2 je doista bogat sadržajem, tako da se nadam da neću nešto zaboraviti spomenuti. Pa, krenimo redom…

Nakon učitavanja i pokretanja igre, u mogućnosti ste birati između muškog i ženskog lika. Čim završite s tim (teškim) odabirom, kreće prekrasna CG animacija koja nas uvodi u igru. Početak bajkovite priče započinje (kao i prije) u razdoblju dok je glavni lik dijete. Vi i vaša sestra Rose ste siročići, svaki dan je nova borba za preživljavanje. Situacija je sve samo ne blistava. Nakon što dobijete kontrolu nad likom, odlazite na glavni trg gdje slušate govor trgovca svime i svačime koji između ostalog prodaje magičnu kutijicu za koju izričito obećaje da je magična. Naravno da se naši junaci moraju domoći kutijice kako bi im ispunila želju. No, da vam sada ne pričamo detalje, recimo kako će kutijica ispuniti želju, no samim time će se udariti temelji cijelog glavnog questa igre. Za početak, da kažemo nešto o svijetu. U odnosu na prvi nastavak, Albion se i nije nešto ekstra promijenio u tih 500 godina. Da vam sada ne spojlamo priču, reći ćemo samo kako je tome kumovao određeni događaj koji je očekivani napredak poprilično, hm… usporio. Ono što će se većini svidjeti jest činjenica da je svijet veći, što po broju različitih regija, što po broju skrivenih područja koje će samo pravi avanturisti otkriti. 50 srebrnih ključeva za pronaći, 50 gargoyle kipova za uništiti i 9 demonskih vrata za otvoriti su samo od neke od stvari koje će vam oduzeti sate i sate.

Kao i u prvom nastavku, možete se socijalizirati sa skoro svakim NPC-om u igri. Postoji veliki broj facijalnih ekspresija i gesti tijelom kojima možete šarmirati, zavesti ili naljutiti stanovnike Albiona. Većinu toga ćete naučiti kroz knjige koje možete kupiti u lokalnoj knjižnici, dok su neki otključavaju samo ako ste ekstremno dobri ili ekstremno loši. S nekoliko plesova, različitih glupiranja, čak i prđenjem, lako vas može zavoljeti veća skupina ljudi na određenoj lokaciji. Ako već radite cirkusanta od sebe, zašto ne bi profitirali od toga. Ako dovoljno impresionirate prodavače, oni će vam dati fini popust na predmete koje prodaju. Naravno, možete se ženiti (udavati) više puta i s muškarcima i ženama. Upravo to je aspekt gdje ovakav model socijalizacije pomala saka. Naime, pritiskom na LT da odaberete jednu osobu i pritiskom na Y, možete vidjeti sve ono glavno što vam je potrebno da bi ste se svidjeli toj osobi. Znači, kakve geste voli, kakve ne voli i ono najbitnije u cijeloj priči, koji joj je najdraži poklon. Tako praktički bez imalo istraživanja čistim automatizmom se možete svidjeti osobi, stupiti u brak i preseliti u braćnu kuću koju sami odaberete od nekretnina koje posjedujete. Nakon što se vaša bolja polovica napali i zaželi malo hot love, možete odabrati opciju nezaštićenog seksa (u igri ima i kondoma, za sve seksholičare koji ne žele pokupiti neku boleštinu) koja rezultira bebačem. Nakon što bebač malo odraste, s njim jako lako možete održavati super odnos povremenim druženjem, odlaskom na izlete, kao i kupnjom poklončića. Nažalost, vaša bolja polovica nije tako jednostavna za održati kvalitetan odnos. Iako će u početku biti sretna, s sve češćim izbivanjem iz obiteljskog doma (koje možemo zahvaliti našim avanturama), će biti sve nesretnija što će rezultirati razvodom. Vjerujte mi na riječ, nisam samo tako postao 3 puta razvedeni udovac.

Ono što Fable razlikuje od ostalih rpgova jest relativno visok stupanj nelinearnosti. Iako glavni quest ne možete prelaziti na način kako želite, veliki broj side questova (ne svi, naravno) vam serviraju veliki broj odluka koje možete donijeti. Recimo, odaberete side quest u kojem morate osloboditi robove iz kandži bandita. Nakon što pobijete sve bandite, imate opciju oslobađanja robova. Naravno, možete ih osloboditi, no možete i nešto drugo. Možete prodati robove drugim banditima za određenu svotu novca, a možete se i odšetati s mjesta i jednostavno ih ostaviti sudbini. Svaka odluka ima posljedice na vašu reputaciju među stanovništvom. Kada se pročuje za vaše podhvate, ljudi na ulici vas mogu hvaliti i komplimentirati, dok vas isto tako mogu kuditi i častiti uvredama za vaše postupke. Glowing trail je ono što će vam uvelike olakšati snalaženje u velikom svijetu Albiona. Zahvaljujući mogućnosti da iz glavnog menija igre u svakom trenutku možete odabrati quest za riješiti, glowing trail vam pokazuje najkraći put kroz svaku lokaciju do željene destinacije. Uz njegovu pomoć, dok putujete kroz svako novo (ili već poznato) područje, možete istraživati uokolo bez straha da ćete se zagubiti, s obzirom da vam trail u svakom trenutku pokazuje pravi put.

Osim klasičnih ‘’dođi ovamo, pronađi to/ubij nekoga’’ sidequstova, postoji mnogo različitih okupacija koje će uvelike produžiti igranje. Možete se baviti različitim radnim aktivnostima. U glavnom meniju igre ćete biti obaviješteni o različitim poslovima koji se nude u određeno vrijeme. Tako recimo možete cijepati drva i zaraditi finu svotu novca. Isto vrijedi za kovanje oružja, čak možete raditi za šankom u lokalnoj birtiji i točiti pića. No to nije sve, možete se baviti i nekretninama. Svaki štand, svaka kuća, birtija, farma, čak i velebni Fairfax Castle (kojeg možete kupiti nakon završavanja priče) su na prodaju. Nakon što kupite određenu nekretninu, možete odlučiti što dalje. Ako kupite štand s hranom ili predmetima, možete povisiti cijenu proizvoda ili ju smanjiti. Ako kupite kuću, možete se useliti u nju, ili ju iznajmiti. Kod kuća postoji i redecorate mod u kojem sav namještaj možete zamjeniti s namještajem kojeg kupite u trgovini namještajem. Opet, možete kupiti taj objekt kako bi si smanjili cijenu proizvoda, te za relativno malo novaca opremili svaku kuću koju imate, da bi onda povisli cijene za ostale smrtnike. Logično, svaku nekretninu koju kupite možete i prodati.

Mogućnosti i kombinacija ima zaista mnogo, te prepuštam vama da ih sve otkrijete. Ovaj aspekt igre uvelike odlučuje o tome kako će vas doživljavati ljudi u mjestima gdje posjedujete nekretnine. Ako držite visoke cijene proizvoda na štandovima i stanarina za vaše podstanare, većina ljudi će vas smatrati korumpiranim gadom koji samo gleda na svoj novčanik. Naravno, ako cijene vaših usluga držite niskima… sve jasno, zar ne? Oh, zaboravih spomenuti. Za svaku nekretninu koju posjedujete, ćete sa svakim novim danom u igri dobivati određenu svotu novca na svoj konto. Ono što je još bolje, ako ne igrate igru nekoliko ‘’pravih’’ dana, s paljenjem konzole i učitavanjem igre ćete dobiti sav novac koji se nakupio tih dana dok niste igrali. Zbilja odlično.

Aspekt koji moram pohvaliti je odluka programera da u drugom Fableu doslovno nikada ne budete sami. Tu na scenu stupa čovjek najbolji prijatelj – pas (bez uvrede za sve ljubitelje mačaka). Nakon što mu kupite ogrlicu i odredite koje ćete mu ime dati, postaje vaš vjerni drugar kroz kompletno putovanje. Da ne bude zabune, sa svakom novom kupljenom ogrlicom mu možete promijeniti ime, ali čisto sumnjam da će se netko odlučiti na tu opciju. Naravno, uvođenje životinjskog suputnika svakako nije nešto novo i originalno, ali da začini igranje igre, apsolutno da. Što je još bolje, vaš pesonja nije tu samo kao ukras. Zahvaljujući njegovom njuhu, odvesti će vas do mjesta gdje je zakopano blago, kao i sudjelovati u borbi s neprijateljima. Kupujući odgovarajuće knjige, možete ga naučiti da pronađe još dublje zakopana blaga, te postane još jači borac. U svakom slučaju se moram složiti s kolegama s jednog sajta koji su konstatirali kako će vam u ovoj igri pas više lojalan od žene (ili muža). Jako zanimljiv detalj je i boja dlake vašeg četveronožnog prijatelja koja se mijenja ovisno o vašim postupcima, tj. vašem naginjanju dobru ili zlu.

Naravno, kakva bi to recenzija bila bez da napišem nešto o borbi. Pritiskom na X kontrolirate melee napade, Y služi za pucanje iz vatrenog oružja, dok B služi za magične napade. Zahvaljujući stvarno dobrom sistemu borbe možete kombinirati sva 3 napada za što uspješnije rješavanje naleta neprijatelja. Igra će vas nagrađivati većim brojem experience bodova što ste više raznovrsniji u ubijanju. Zahvaljujući izbacivanju mana bara imate neograničenu količinu magija koju možete izbaciti na sve koji misle drukčije nego vi. Jedini je problem manjak raznovrsnih napada kojima vas neprijatelji časte, tako da se svaka borba (pogotovo u kasnijim djelovima igre) jednostavno da riješiti.

Fable 2 je trenutno jedina igra na tržištu koja podržava online igranje sa silver accountom na Xbox Liveu. Kada god se vaš prijatelj igra spojen na Live, pojavi vam se mjehurić uz pomoć kojeg možete razgovarati s vašim prijateljem(ima), razmjenjivati predmete, te pogledati njihove statsove. Co-op igranje i nije baš savršeno izvedeno, nažalost. U takvom načinu igranja kamera previše pomaknuta unatrag, tako da između ostalog i korištenje zooma prilikom nišanjenja postane beskorisno. Logično bi bilo da kamera prati samo vašeg lika kao i u single playeru, no nažalost to nije slučaj već je kamera istu u online co-op igranju kao i u offlineu. Još jedan problem je u tome što ako se nekome priključite, vaš junak se vizualizira kao jedan od nekoliko unaprijed napravljenih modela likova. Naravno da ćete dobiti sve experience bodove prilikom igranja, ali zbilja je loše kada drugi igrač zapravo ne vidi kako stvarno izgleda vaš lik.

Opaske sam (kako i vidite) ostavio za sami kraj, čisto zato što igra ima puno više dobrih strana, nego loših. Praktički, sve mane igre su vezane uz određene tehničke propuste. Kao prvo, igra ima poprilično čudan glavni menu. Osim što se ponekad i neće brzo ‘’odazvati’’ na vaš pritisak tipke Start, loše je riješen sistem upotrebe predmeta. Recimo, ako želite pojesti 2 komada određenog voća, morati ćete 2 puta ulaziti u menu, s obzirom da čim odaberete predmet pritiskom na A, menu se automatski gasi. Tu je i poprilično traljavo riješeno odazivanje na tipku koju morate pritisnuti. Primjer; svaka nekretnina koju možete kupiti ima pored vrata tablu sa informacijama o istoj. Iako vam se znak za pritiskanje tipke A pojavi i do 2 metra od same table, morate se baš ‘’namjestiti’’ uz nju kako bi igra priznala pritisak na A. Igra nažalost pati i od određenih bugova koji toliko osakate igru da je praktički morate igrati od početka, s obzirom da ne možete snimati igru na više slotova. Što se tiče tih bugova, moram priznati da osobno nisam doživio ni jedan, no čitajući po stranim forumima (čak i na našem), postoji određen broj ljudi kojima se dogodilo navedeno. Među sve ovo možemo ubaciti i ponekad jako dug loading, kojeg sami možete skratiti instalacijom igre na hard disc (za one koji imaju New Xbox Experience).

U svakom slučaju, mora se priznati kako je Fable 2 izrazito dobar i kao nastavak i kao stand alone igra. Relativno kratak main quest uopće ne upada toliko u oči ako dopustite da vas Albion uvuče u sve ono što ima za ponuditi. Mnoštvo zanimljivih likova, odličan humor, ogroman broj side questova i veliki svijet za istražiti garantiraju veliku količinu zabave. Naravno da nekoliko propusta kao što su bugovi, sporo otvaranje menija i ponekad poduži loading znaju frustrirati, ali sve u svemu, igra je svakako vrijedna vašeg slobodnog vremena.

Svoje komentare nam po običaju bacite ispod recenzije, a za kakve rasprave o ovoj igri uputite se na naš forum i posjetite Fable 2 topic.

Fable 2 nam stiže 4 godine nakon originala i donosi nam mnogo… Ha! Nećemo Vam reći. Pročitajte recenziju!!1

• Atmosfera