HCL.HR

Recenzija

Fallout: New Vegas [PC, X360, PS3]

Zoran Žalac

Davno prije DLC paketa i kojekakvih dodataka, stvari u industriji igara bile su znatno jasnije. Primjerice, ako je neka igra dobila nadogradnju ista se jednostavno smatrala ekspanzijom. Ako su pak korisnici modificirali igru do samog temelja to bismo nazvali totalnom konverzijom. No sada je situacija drugačija – developer vam bez problema može podvaliti igru za čiji ćete epilog morati naknadno platiti, a izdavač vam bez ustručavanja može servirati proizvod koji neće biti isti na svim platformama. Štoviše, na tržištu možete ugledati veliku masu naslova koji se prodaju samo zbog svog imena, a ljudi su im radi njega spremni oprostiti ako po punoj cijeni donose reciklirani sadržaj.

No da budemo fer, bilo je toga i prije. I da budemo pošteni, takav sadržaj kod jednog dijela igara doseže nekakve optimalne standarde kvalitete. Stoga pomalo i zaboravljamo na njihovu marketinšku narav pa nas više ni ne smeta kad neki serijal doživi deset spin-offa ili reboota kako bi od nas izvukao što više novca. Dogodilo nam se to ponovo s produktom razvojnog tima Obsidian Entertainment – RPG naslovom zvanim Fallout: New Vegas. Dotični je došao kao samostalan naslov građen na uspjehu Fallouta 3, a donio je niz sitnih preinaka u provjerenu formulu post-apokalipse.

Obzirom da ovo nije prvi “izlet” u Fallout serijalu (Tactics, Brotherhood of Steel), New Vegas nipošto nismo htjeli promatrati kao crnu ovcu – ponajprije jer smo na tu praksu ovdje već oguglali, a onda i zbog činjenice da je ovo jedna od spomenutih igara koja doseže određenu razinu zadovoljavajuće kvalitete.

O New Vegasu pisali smo naveliko i naširoko, tako da u ovoj recenziji nećemo zalaziti u sitnice. Ako igru planirate zaigrati neovisno o ovoj recenziji, time ćemo vam samo učiniti uslugu, a ukoliko vas zanima baš svaki detalj, pomoć biste trebali potražiti kod lokalnog liječnika. Upravo kod jednog takvog počinje ova igra. Nakon što glavnog lika (inače kurira) ustrijeli antipatični lik u društvu dvojice neobrijanih divljaka, istoga spašava nebitni robot te odvodi u omanji gradić Goodsprings. No početnu priču ovog poštara guta znatno važniji sukob za prevlast na zapadnoj obali Amerike u 2281. godini.

Nekadašnji Las Vegas (p)ostao je netaknuta oaza usred goleme pustoši, a nje bi se najradije dočepale dvije frakcije. Prva, poznati NCR ili New California Republic, želi proširiti svoje granice nakon što duži niz godina drže glavni i najveći energetski izvor – tzv. Hoover Dam. S druge strane, Caesar’s Legion, rastuća grupa robovlasnika i manijaka, stvara prijetnju stabilnosti regije.


U istom kotlu našlo se još mnogo manjih plemena i zajednica, no rekli smo da nećemo zalaziti u detalje. Prokomentirat ćemo samo da igra počinje sporim i dosadnim tempom u smislu da su glavni questovi na početku već viđena “igra mačke i miša”, popraćena nejasnoćama. Ako ste gledali Hangover (iliti Mamurluk po naški), situacija će vam biti poznata – da biste našli lika kojeg tražite, odlazite od jednog mjesta do drugog, a usput otkrivate sve više detalja koji upućuju na to zašto ste se uopće našli u takvoj situaciji.

Isti princip korišten je u prošlom Falloutu, gdje smo ga također vidjeli kao minus. Dakle, zaplet ne oduševljava, no srećom, drugi dio igre znatno je življi i zabavniji. Tek kada stupite u kontakt sa spomenutim frakcijama, na vidjelo izlaze noviteti ove igre.

Noviteti su zapravo gruba riječ, inače se radi o nadogradnjama i nadopunama. Na polju RPG elemenata valja izdvojiti nekoliko njih. U igru su se vratili traitovi koje na samom početku moramo izabrati. Za one koji nisu upoznati s ovim terminom, riječ je o svojevrsnim perkovima koji imaju i negativnu stranu. Svojevremeno smo prigovarali kako su isti izostavljeni u prethodnoj igri, pa sad možemo reći da smo dobili ono što smo htjeli. No jesmo li uistinu? Pa, ako ćemo baš tražiti zamjerku, smeta nas što je svaki trait (izuzev posljednjeg) precizno pojašnjen tako da u postotku znate što dobivate, a što gubite. Ista stvar prati i ostale statistike, pa ako vas je smetalo ono šablonsko “ne možeš otključati vrata ako ti lockpick skill nije 50″, vjerojatnost je da će vam sveopće pojednostavljenje igre u vidu dostupnih informacija s vremena na vrijeme zasmetati.

Sustav reputacije ima presudnu ulogu u oblikovanju igre kroz interakcije s frakcijama…

Izazov si dakako možete povećati s mazohističkim Hardcore modom koji naginje ka realizmu, no ne toliko da bi to išlo u korist igrača. Vjerojatno jedini razlog za završavanje igre na toj postavci je obećana nagrada na kraju. O čemu je riječ, da ne zamjerite, pojma nemamo jer smo od istog moda odustali već na samom početku. Što se tiče ostalih elemenata, dobrodošlu nadogradnju doživio je sustav interakcije sa suborcima. Oni su i dalje opcionalni, no naredbe im je sada puno lakše davati putem tzv. Companion wheela. Naravno, to ne znači da su općenito pametniji jer igra još uvijek debelo pati od lošeg pathfindinga te inih problema o kojima ćemo nešto kasnije. Kad smo već kod likova, spomenimo samo da će stari Fallout znanci likovati kad vide cameo scene. Koje? – nećemo otkrivati.


Sitnije promjene na polju RPG-a uključuju perkove nakon svaka dva level-upa (u odnosu na svaki level u prethodniku), te sustav reputacije koja ima presudnu ulogu u oblikovanju igre kroz interakcije s frakcijama. Upravo su one zaslužne za velik replay value, uz dodatak brojnih side-questova, pa iako se New Vegas na prvi pogled čini manji nego F3, stotinjak sati vam ne gine.

Nažalost, u tu minutažu ulazi i dosta praznog hoda. Naime, mapa jest krcata lokacijama, ali većina njih nema dovoljno interesantnih stvari kao što je to bio slučaj u prethodnoj igri. Stoga ćete ih otkrivati samo da biste putem fast travela kasnije mogli što prije doći s jedne strane mape na drugu. Dakako, ne bi valjalo ni da je prostor popunjeniji neprijateljima jer bi se time narušio balans igre, no glavni lik se kreće presporo, pa je često zijevanje skoro neizbježno. Srećom, tome je lako doskočiti posjećivanjem modding komune koja je očito prepoznala ovaj problem. Međutim, ako se igrate na konzoli, ne preostaje vam ništa drugo nego još jednom staviti ruku na usta.

U kombinaciji s raznovrsnijim oružjem i novim tipovima neprijatelja, akcija je mrvicu dinamičnija i naglašenija…

Kamera iz trećeg lica iritantno je nepregledna, nepraktična i nadasve suvišna, pa Fallout: New Vegas vidimo isključivo kao FPS iskustvo. Da ne bude zabune, VATS je i dalje tu, no jednako efikasnim pokazalo se i uvođenje nišanjenja. Dakako, ne morate ga koristiti, ali jednom kad to učinite, mogli biste se zanijeti i pomisliti da igrate Borderlands.

U kombinaciji s raznovrsnijim oružjem i novim tipovima neprijatelja, akcija je mrvicu dinamičnija i naglašenija pa se svaki quest u svojoj srži oslanja na napucavanje kako bi se riješio problem, ili napucavanje kako bi se došlo do rješenja problema. Semantičke zajebancije, ali današnja publika očito ne prihvaća konflikte riječima i slične nenasilne pristupe kojima smo nekad rješavali questove u prva dva Fallouta. Nebitno, “novitet” su i nadogradnje oružja, kao i mogućnost izrade vlastite municije i privatne ljekarne. Ništa spektakularno, ali kojekakvi optički dodaci fino služe u kombinaciji sa spomenutim nišanjenjem.

Iza svih opisanih elemenata stoji prepoznatljivi duh Fallouta 3, stoga je jasno da tu nema neke pretjerane filozofije – ako ste voljeli spomenuti, New Vegas je ovdje da tu ljubav produlji na još neko vrijeme. Ono što prostim okom nije vidljivo je nešto konkretniji ton pri kontroverznim temama i crnom humoru, ton koji je nedostajao prethodnoj igri, a zbog kojega je ovaj recenzent izjavio da igra nema dušu. Obzirom da Obsidian zapošljava kreativce koji su radili na prva dva dijela, to nije toliko čudno, a svakako je dobrodošao napredak. Zanimljivo je i to kako igra koristi glazbu iz prethodnih Fallout igara. Ako ništa, jedan mod manje.

Dakle, Fallout: New Vegas je zanimljivo iskustvo, dovoljno svježe da mu oprostimo minimalne pomake u odnosu na Fallout 3. Međutim, u svemu tome našlo se jedno veliko ALI.

A ono se očitava kroz šlampavu tehničku stranu igre. Nismo očekivali da će Obsidian modificirati zastarjeli Gamebyro engine (što na kraju nisu ni učinili), no isto tako nismo očekivali da će igru uništiti tehničkom nedorađenošću. I tko je sad kriv – mi, jer smo se samo trebali sjetiti fijaska kakav je bio KOTOR 2 (pa i nedavni Alpha Protocol), ili pak Obsidian koji nije u stanju napraviti igru bez mase bugova i problema sa stabilnošću? Istina, svi Fallout naslovi imali su svoje mušice, manje ili više izražene, ali New Vegas u tome prednjači – tragikomični bugovi, grafički glitchevi i nezgrapne animacije uz preloš pathfinding tvore cjelinu koju upotpunjuje nerijetko smrzavanje i rušenje igre.


Naravno, problemi nisu nerješivi – zakrpat će se, ispravit će se, baš kao i početni problemi s trzanjem na PC-u. No tim je očito zaokupljen izradom DLC paketa, pa je i to neizvjesno. Uostalom, sjetite se da su PS3 korisnici ostali oštećeni po pitanju Fallouta 3 čak i godinu dana kasnije, u GOTY ediciji. Daleko više povjerenja imamo u odličnu modding scenu koja je već pri samom izlasku igre lansirala dosta korisnih modova. Obsidian je svoje tweakove dobrim dijelom zapravo i preuzeo od moddera, ali iznenadili biste se koliko toga nedostaje da bi Fallout: New Vegas bio ugodnija igra. Nažalost, blagodati (besplatnih!) modifikacija nisu utjeha za korisnike konzola.

Svojedobno je naša recenzija Fallouta 3 izazvala polemike. Kod New Vegasa to ne bi trebao biti takav slučaj, prvenstveno jer su se strasti između mišljenja objektivnih gamera i subjektivnih fanboya s vremenom smanjile. Čitav ovaj zaključak stoga nije nužan, ali moram priznati da naslućujem skoro zasićenje Falloutom i sličnim naslovima, na što upućuje i uvod u recenziju.

Dojma sam da su se u Falloutu sukobili alternativa i mainstream, a mućak koji je proizašao iz toga ne mari previše za originalnost. Istina, njegov stil i dalje je unikatan, ali pravo je pitanje koliko ga dugo Bethesda može koristiti. Ako vas to ne brine, na Fallout: New Vegas samo navalite – uz koji patch i mod nećete zažaliti. S druge strane, ako novi New Vegas nakon ove recenzije vidite samo kao dodatnih stotinjak sati Fallouta 3, možda je i bolje da pričekate Fallout MMO ili pak Fallout 4.

Jeste već zaigrali Fallout: New Vegas? Ostavite nam svoje ocjene i komentare vezane uz ovu igru, ukoliko ste registrirani, naravno.

VIDEO RECENZIJA: Je li post-apokalipsa na dobrom putu da u video-igrama doživi istu sudbinu kao i tematika drugog svjetskog rata? Ako je suditi po Fallout: New Vegasu…

83 Naša ocjena
  • obogaćeni RPG i FPS elementi
  • trajnost
  • replay value
  • tehnička nedorađenost

Zoran Žalac

Dežurni urednik. Voli kad igre filozofiraju, gunđa oko estetskih rješenja u sučeljima. Preferira fantaziju nad fikcijom, framerate nad rezolucijom.

Komentari (20)

  • UltimateXioni

    11.11.2010 - 17:38

    SUPER RECA FALLOUT: NEW VEGAS :)))))

  • Apocalypse4987

    11.11.2010 - 17:50

    Ludilo igra, al nije epic ka fallout 3

  • DeS3InY

    11.11.2010 - 18:14

    – “Semantičke zajebancije, ali današnja publika očito ne prihvaća konflikte riječima i slične nenasilne pristupe kojima smo nekad rješavali questove u prva dva Fallouta.”

    Ne bih se baš složio, character sa dovoljno visokim speech skillom, dobrim rasporedom SPECIAL statova ili u nekim slučajevima samo nastavak trenutnog razgovora može dovesti do izbjegavanja oružanog konflikta

    Što se hardcore moda tiče, tu moram ubaciti nekoliko rečenica. Na jednu stranu taj mod donosi malo veću razinu micromanagementa tokom igre, recimo crippleani ekstremiteti se mogu liječiti samo sa posebnim itemima, dok se u originalnoj igri oslanjate isključivo na stimpackove; municija od sada ima težinu pa nećete moći biti uber vojnik i ulaziti u borbu sa preko tisuću metaka jer bi se onda vratili sa minimalnom koliinom lootanih stvari; morate piti jesti i spavati inače dobijate minuse na SPECIAL statove, dok u krajnjem slučaju umirete od nedostatka hrane/vode/spavanja…
    No s druge strane ovaj mod je veoma dobrodošao i nakon nekog vremena vam reagiranje na hardcore mod postane prirodno: ostavljanje viška municije koju ne koristite u svojoj sobi, automatsko pijenje vode kad naletite na neki izvor bez radijacije, planiranje unaprijed i nošenje određene vrste hrane ako idete na neki dulju ekskurziju te, naravno, spavanje prije i tokom većih ekskurzija.

    Još jedna stvar koja nije spomenuta a smatram je veoma važnom su companion related perkovi. Naime, dok imate jednog companiona uz sebe on vama daje poseban perk koji su u nekim slučajevima samo dobrodošao dodatak, no u nekima imate dosta veću prednost nego kad ne bi imali taj perk. Naravno, uz hardcore mod morate jako paziti da vam ne ubiju companiona 😀

    Hm, ovo je trenutno sve što mi pada na pamet ^^

  • Night Knight

    12.11.2010 - 09:37

    Nema šta reći za ovi igru osim što sam vjerovatno skinuo loš primjerak sa interneta pa se na samom kraju trza, mnogo trza kad se pojavi više od 3 NPC-a.
    Još mi je samo preostala jedna bitka na Hard Core mode-u. Ako pređem javiću vam koja je to nagrada.

  • Night Knight

    12.11.2010 - 11:56

    Završio na HC modu os početka do kraja… i ništa. Možda zato što je igra kupljena online.

  • Jack the Ripper

    12.11.2010 - 14:34

    @Apocalypse4987
    Fallout 3 je sve samo ne epic
    Priča je užasna

    Hm, dosta visoka ocjena od wyzarda s obzirom da je Falloutu 3 dao 64 i da je fan prve dvije Fallout igre.
    Nisam još probao Fallout: NV tako da ne mogu ništa osobno reći
    Nadam se da je bolja od Fallout 3, posebno u području priče

  • Apocalypse4987

    12.11.2010 - 17:28

    ma ne mislim epic radi priće nego cilog područja i borbe, ovde neprijateelji nisu neki izazov, nema niti onih supermutanata od 5 metara, nema enclave, ni njihovih vertibrida, nema ni experimental MIRV-a za ludiranje, nego imam par muškaraca u suknjama (legionari) koje koliko god puta ubija uvik su prijateljski raspoloženi prima meni. a i mapa nije baš nešto, da su dodali još koji vault moglo bi proć.

  • exori

    12.11.2010 - 18:58

    lik, nemas ti pojima recenzirat i recenzija ti nema veze s vezom. i drugi puta odigraj igru do kraja dok nes krenes kritizirat, isto ko i ovaj Apocalypse4987.

  • Apocalypse4987

    13.11.2010 - 00:10

    @ exori: odakle ti to da ni ja ni wyzard nismo odigrali igru do kraja? i kad kažem odigrali mislim na kompletnu igru, a ne samo glavne questove. Uostalom, ovde smo da hvalimo ili kritiziramo igru a ne korisnike, odnosno autora recenzije

  • exori

    13.11.2010 - 10:51

    zbog toga jer su mobovi u ovom falloutu realno i dobro napravljeni. i lvl screening je dobar takoder. a iz komentara da neprijatelji nisu neki izazov zakljucijem da nisi dovoljno igro, jer su bome izazovni i realni. npr nemos ubit deathcawa na malom lvla dok si na trojci mogo i tuko ih ko zeceve. opcenito je igra teza nego trojka i bolja puno jer nije toliko fps ko trojka. questovi su bolji nego na trojci i dijalozi takoder. ono, imas dijalog na trojci, trazim si oca, covjeka strednjih godina, jeste ga vidjeli, ono wtf lol. jos jedan razlog zas smartam da nisi odigro do kraja jer tvoj komentar na legionare. e da si igro i pratio pricu znao bi zasto su ili nisu hostile prema tebi. a ova recenzija je od pocetka neprijateljski raspolozena prema igru, cak i od same uvodne recenice di recenzent namece svoj osovni stav drugima.

  • Apocalypse4987

    13.11.2010 - 13:34

    a dobro, ok svako ima drugačiji dojam u falloutu, igra je stvarno preopširna. Malo igre sa Special sistemom i perkovima možeš dobit da su neke stvari mačiji kašalj a druge ekstremno teške, još je tu i hardcore mod tako da se o igri može raspravljat do jutra.

  • exori

    13.11.2010 - 14:28

    ooo da, hardocre mode je veoma profesionalno i strucno recenziran [palac gore za recenzenta]. lol.

  • sushii

    17.11.2010 - 06:09

    moram biti iskren i reci da je fallout prema mojemu misljenju jedna od najgorih igara koju sam ikada zaigrao. grafika je katastrofalna,ugodjaj u igri je neopisiv,mracan i bezlican,igra ima pregrst nebitnih informacija i gluposti u izbornicima koji nicem nesluze,kao fps je nerealan a inteligencija AI-a je iz kamenoga doba,kao rpg jos gori,neinventivan i traljav, i ono najodvratnije,je stopiranje igre u realnom vremenu i otvaranje onoga izbornika gdje kao ciljas dijelove tijela protivnika..ako sam nesto oduvijek mrzio u igrama to je mogucnost zaustavljanja realnog vremena..mislim da uz ovoliko svijezih i solidnih igara na trzistu,samo cudaci mogu trositi sate i sate uz ovo smece.. 1/10

  • professional player

    18.11.2010 - 08:09

    Ja bi dao 100 jer ja ne gledam baš grafiku i to mislim nije da će bit 5 godina stara grafika, onda gledam ali ja više gledam igrivost a i vi bi to trebali više gledati jer igre su najprije za zabavu.

  • Jack the Ripper

    20.11.2010 - 13:02

    @sushii
    Igraj Fallout 1 i 2

    @professional player
    Moje mišljenje je da u singleplayer igrama prvo treba gledati priču

  • Lazy

    20.11.2010 - 16:25

    Ma igra je zabava totalna, i što se mene tiče mogli izdavat svake godine po jedan spinoff Fallouta jerbo nikad mi dosta te prokleto predivne melankolije postapokaliptičkog doba!

  • Last Emperor

    25.01.2011 - 14:42

    Igra je zaista super samo je steta sto nisu poboljsali grafiku 🙂

  • Last Emperor

    25.01.2011 - 14:42

    Igra je zaista super samo je steta sto nisu poboljsali grafiku 🙂

    • bossanoga

      @Last Emperor, 19.10.2013 - 16:02

      A šta fali grafici?

    • barakokula31

      @Last Emperor, 19.10.2013 - 16:18

      Da, odgovaraj na komentar star 2 godine i 9 mjeseci, bravo!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?