HCL.HR

Recenzija

Fez

Petar Karabatić

Uvijek smo pomalo skeptični prema igrama koje su u razvoju pet ili više godina. Često ih zadesi Duke Nukem prokletstvo, završe vrlo loše ili u rjeđim slučajevima ispadnu pravi dragulji. Skepsa je u slučaju Feza bila u potpunosti nepotrebna jer je Polytron svojih pet godina razvoja iskoristio za stvaranje izvrsnog i hvale vrijedna naslova koji će vam kidati živce svojim zagonetkama, ali i gotovo magično učiniti da vam izgubljenih živaca nije žao.

Fez u igraču snažno stvara želju za povratkom u devedesete. Igrajući, jednostavno vas opere nostalgija i dobijete nekontrolirani poriv pogledati po petstoti put nastavke Djevojčice iz budućnosti dok u pozadini svira Stereo MC ili možda Spajsice. Najbitnije, Fez vas prisjeti kako je bilo gamerima u prošlom stoljeću, kako su igre tada bile koncipirane i kako su proizvođači usprkos ograničenoj moći tadašnjih konzola i računala stvarali predivne i originalne svjetove koji su vam gutali dragocjeno vrijeme.

Fez je upravo to, čisti bum iz prošlosti s modernim zaokretom – i to nam se strašno svidjelo.

Priča je vrlo jednostavna ali nevjerojatno slatka. Preuzimate kontrolu nad Gomezom, blijedoputim likom koji živi sasvim običnim 8-bitnim životom. Odmah u početku Gomez je odlučio malo istražiti svoje selo, a u isto vrijeme igraču objasniti osnovne koncepte igranja. Kako Gomezu svi sugeriraju da otiđe na vrh sela, vi ćete ga tamo i odvesti i tu će vas zadesiti nevolja. Pojavio se trodimenzionalni heksagon, tijelo kojem nije mjesto u ovom 2D svijetu, pojava zbog koje stanovnici mirnog sela postanu izbezumljeni. S obzirom da je Gomez došao u bliski kontakt s objektom, on postaje seljanima osoba od povjerenja kako bi spasio selo od propadanja koje je heksagon prouzrokovao.


Poremećaje je moguće riješiti jedino skupljanjem zlatnih kocki koje su se razbacale po svijetu, a kao glavnom heroju na vama je da ih prikupite. No heksagonova pojava je donijela i nešto dobrog; stvorio se leteći piksel, sličan Navi iz Zelde, koji će vam davati savjete u hodu ili vam sugerirati kako se riješiti određenih prepreka na koje ćete često nailaziti. Uz piksel ćete dobiti i naizgled običnu narodnu marokansku kapicu Fez (od tud i naziv igre) koja je zapravo izuzetno moćna jer omogućuje promjenu perspektive cijeloga svijeta. Vjerojatno se sada pitate kako možete mijenjati perspektivu u 2D svijetu? Fez vam omogućuje okretanje nivoa oko osi lijevo ili desno čime zapravo otkrivate novu strukturu brojnih svijetova. Zapravo je okretanje nivoa glavni mehanizam igre jer upravo tim putem rješavate većinu zagonetki.

Kako to zapravo izgleda dobro demonstrira ovaj video od developera.

Pronaći stabilizacijske kocke je lako. U pitanju je klasični platformerski princip skupljanja nečega. Potrebno je skupiti osam manjih djelova razbacanih diljem pojedinog svijeta ili jednostavno na kraju tog svijeta skupiti jednu veliku kocku. S druge strane za pronalazak anti-kocki trebate aktivirati svoju logičku stranu i biti vrlo smireni. U jednom trenutku ćete živčaniti, biti isfrustrirani i razbijati si glavu, dok ćete u drugom biti nevjerojatno zadovoljni što ste uspjeli riješiti nešto tako pametno osmišljeno. Naći ćete se u situaciji da je potrebno iznimno pozorno pratiti svaku dimenziju svijeta kako biste pronašli naputke za buduće zagonetke, a cijelo vrijeme pratiti će vas misao kako se nalazite u svijetu koji je pomno stvarao netko tko zaista želi da vaše iskustvo bude zanimljivo i pamtljivo.

…cijelo vrijeme pratiti će vas misao kako se nalazite u svijetu koji je pomno stvarao netko tko zaista želi da vaše iskustvo bude zanimljivo i pamtljivo

Svakako bi bilo preporučljivo imati kakav smartphone kako biste osim fotografiranja raznih naputaka mogli i skenirati QR kodove raštrkane po igri. Posebno nas se dojmila uporaba QR koda u Fezu gdje smo prvo morali pomoću blokova složiti QR kod unutar jednog svijeta, a zatim ga mobitelom skenirati kako bismo otkrili što on u sebi sadržava. Kod je otkrio gdje se nalazi kocka do koje smo jedino mogli doći ako smo pozvonili zvonik u drugom svijetu određeni broj puta u određenim dimenzijama svijeta. Primjer je to koji dovoljno govori koliko su zagonetke zahtjevne i kompleksne. Naravno, nije neophodno imati smartphone uređaj i QR čitač za sam prelazak igre.


Koliko igrači imaju poteškoća u njihovom rješavanju govori i činjenica kako su na raznim stranim forumima gameri odlučili surađivati u rješavanju zagonetki. Istina, ovo može biti dvosjekli mač jer se casual gamerima neće dati zamarati, ali ova igra njima nije niti namijenjena usprkos svom nevinom izgledu. Istraživajući pronalazite brojne mape i natuknice koje trebate dešifrirati za dobitak anti-kocke. Mape će vam biti spremljene u inventoryu, od kud ih uvijek možete izvaditi i pogledati ako se želite prisjetiti nekog dijela. Fez na unikatan način tjera na stalno naprezanje moždanih vijuga, a upravo zbog teških ali inteligentnih zagonetki stvara se posebno zadovoljavajući osjećaj ponosa kada ih uspijete riješiti.

Igrinoj kompliciranosti doprinosi i otvorena struktura svijeta. Naime, svi su nivoi na neki način povezani. Iz prvog nivoa tajnim putem možete doći do četvrtog, ali zato iz četvrtog možete doći u drugi. Iako ovo konstatno skakanje između svijetova može biti zamorno, ono je potrebno kako biste skupili naputke i mape za rješavanje zagonetki. Ukoliko smatrate da ste gotovi sa jednim svijetom jednostavno uđete u warp vrata i ona će vas odvesti u neki od početnih svijetova kako biste krenuli od početka. Za jednu ovako malu igru definitivno ne biste očekivali ovakvu razinu kompleksnosti.

Na kraju dobijete pravu malu-veliku avanturu koja će vam oduzeti preko deset sati vremena, a da pri igranju zaboravite na vrijeme.

Kako smo već natuknuli, cijela je igra napravljena u old-school stilu kao homage 8-bitnim i 16-bitnim igrama. Doista se stječe dojam kao da je ekipa Polytrona rekla sama sebi: “Okej, ne radite na Xboxu nego radite na NES-u i tih se ograničenja držite.” Dakle riječ je o gotovo autentičnom 8-bitnom iskustvu izuzev okretanja svijeta uz pomoć treće dimenzije te nekolicine manjih grafičkih efekata koji dodaju malo moderniji štih retro prikazu.


Fezovi nivoi su pretjerani i pikselasti kakvi bi za jednu igru iz devedesetih trebali biti. Tu ćete naići na selo na brdu punom nezadovoljnih građana, šumu s divovskim gljivama (poznato?), mrtvi grad s neonskim osvjetljenjem, groblje ili zvonik na obali. Svaki svijet je surealan i jednostavno priča za sebe, a doživljaj upotpunjuje izvrsna, također 8-bitna chiptune glazba, koja je nedavno izdana kao igrin soundtrack na iTunesu. Glazba je donekle interaktivna, odnosno mijenja se u skladu sa situacijom na ekranu. Kada je u nivou dan onda je ona lagana i pomalo vesela, a kako dolazi noć tako i glazba postaje noćna, tiša ponekad i strašnija. U konačnici, stvara se vrlo snažna atmosfera kakvu ne biste očekivali u ovakvom tipu igre.

Fezova ograničenja su zapravo njegove prednosti. Proizvođač je natjerao sebe, a natjerat će i vas da razmišljate izvan okvira kako biste riješili sve zagonetke i dobili sve kocke. Polytron je s Fezom uspio odati počast starim igrama, kako po pitanju zaraznosti i igrivosti tako i izgledom, a uz to je unaprijedio tehniku mijenjanja dimenzija s kojom nas je upoznao Super Paper Mario. Onlinea nema, izuzev leaderboarda koji računa koliko ste brzo prešli glavnu priču igre. No online ovdje nije bitan. Bitna je inteligentna zabava koju vam ova mala, ali nevjerojatna kreacija indie proizvođača pruža.

Ovo je jedna od onih impresivnih igara koje ne zaboravite pet minuta nakon što ih završite. Dapače, ono što je 2008. bio artistički Braid, za 2012. možemo slobodno reći kako je to retro Fez.

Nepisano je pravilo kako svaki dobar platformer ima junaka s kapicom. No što se desi kada je kapica junak? Počnite razmišljati izvan okvira, ova vrhunska indie kreacija upravo to traži od svog igrača.

93 Naša ocjena
  • Zaraznost
  • inteligentne i inovativne zagonetke
  • grafika i zvuk
  • često prezahtjevno za casual gamere
  • ništa vrijedno spominjanja

Komentari (5)

  • [proGABBEing] Gero

    08.05.2012 - 22:16

    izgleda užasno, mislim doslovno izgleda.

  • Qupo

    09.05.2012 - 06:16

    Izgleda prekjut [3

  • grgoljblaster

    09.05.2012 - 10:02

    nikako da nadjem vremena da pocnem da igram ovo :(

  • PhSxX!

    04.06.2012 - 17:43

    ITS SO CUTE I WANNA DIE!! Ne, ozbiljno, trebamo neki pc port, barem neki sugavi. pliz?

  • Jakov123123

    02.01.2013 - 11:52

    Nisam nikad igrao ovu igru , al' mislim da cu pokusat. Izgleda dobro, grafika mi se ne sviđa ,no važno je da ima te te zagonetke jer mene to zanima.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!