Football Manager 2010 [PC]

Ah te sportske video igre – svake godine sve bogatije, ali nerijetko iz istog razloga i lošije. Naravno, iznimke uvijek postoje, iako je pored zahtjevne publike vrlo teško biti inovativan, a pritom ujedno očuvati kvalitetu naslova. Jedna od takvih iznimaka je i Football Manager serijal – simulacija nogometnog menadžerstva koja ima ambiciozne konkurente u svome žanru, ali ih u pravilu gazi tolikom žestinom da igrači iz godine u godinu ne moraju ni razmišljati o drugim manager igrama. Za ovu ogromnu uspješnicu zaslužan je Sports Interactive, tim koji očito obožava svoj posao jer nam svakom novom edicijom Football Managera daje do znanja da se nisu zasitili ‘najvažnije sporedne stvari na svijetu’. Proteklih godina vodili su se mišlju „ne mijenjaj konja koji pobjeđuje“, no u verziji za 2010.-tu spremili su nam nadograđeno kljuse koje neće slaviti tek običnu pobjedu već će svoje protivnike ostaviti posramljene u prašini iza sebe.

URED

Football Manager 2010 u svojoj suštini nije revolucionarna nova igra. I dalje je tu riječ o klasici žanra, s tek nekoliko važnijih promjena i noviteta. Ali valja napomenuti da su ovogodišnje izmjene uistinu značajne za samu igru. U prvom redu ističe se novo sučelje, odnosno potpuni redizajn istoga. Tradicionalno ‘sidebar’ sučelje ustupilo je mjesto svježem sustavu tabova, te se čitava akcija prebacila na gornji dio ekrana. Sukladno tome većina informacija i podataka dobilo je nove pozicije, oslobodivši ujedno dodatni prostor za još više statistike. Pozitivna promjena je i blago pojednostavljena navigacija. Od sada vam tako do određenih lokacija više ne treba nekoliko klikova mišem jer su tu korisni prečaci. Okorjelim FM fanovima sve to isprva može stvarati konfuziju, ali jednom kad se priviknete na estetiku i funkcionalnost novog sučelja vidjet ćete da od promjene možete samo profitirati. A veliki plus igri je i mogućnost vraćanja starog skina, odnosno sučelja iz prethodnih FM igara.

Ostale promjene koje se indirektno dotiču srži igre definitivno su pretplata na vijesti, te novi editor za kreiranje čitavih liga. Pretplaćivanje na vijesti omogućuje veću kontrolu sadržaja, tako da više ne morate čitati ono što vas se ne tiče, odnosno što vas ne interesira. Pred vama je izbor vijesti u nekoliko kategorija (nagrade, transferi, medijski tračevi, utakmice, ozljede i sl.) kroz određen broj natjecanja u kojima vaš tim sudjeluje. Dakle, pretplaćivanje na vijesti filtrira informacije koje dolaze do vas, što u neku ruku dodatno ubrzava tok igre. Druga novost, League editor, služi za kreiranje novih liga i natjecanja, ili pak modificiranje istih. Vješto je složen, baš kao i standardni editor u dosadašnjim FM igrama, pa će dobro doći svima onima koji vole igrati s klubovima u najnižim ligama gdje po defaultu nema ispadanja.

Prije nego zađemo u dubine same igre, valja spomenuti tradicionalnu manu serijala, a to su licence. Novi FM nažalost nije doživio napredak na ovome području te se ponovno moramo susretati s imaginarnim igračima u nekolicini reprezentacija, manjkom fotografija i originalnih logotipa / amblema. Situacija nije toliko loša jer community svake godine nudi vlastite modove, ali kad je sve tako ušminkano, nešto više licenci ne bi škodilo. Ipak je ovdje riječ o jednom od najprodavanijih i najpopularnijih PC serijala.

SVLAČIONICA

Kamen temeljac u simulacijama nogometnog menadžerstva svakako je taktika. U prethodnim inačicama FM-a mogućnosti za taktiziranje bile su brojne, no osmisliti pravu strategiju za vlastitu momčad nije bilo baš jednostavno. Sva sila pomoćnih trenera i savjetnika nije bila od velike pomoći kad ste trebali nadmudriti snažnijeg suparnika.

Football Manager 2010 staje tome na kraj i nudi vam korisnu pomoć. Putem tzv. Backroom advice opcije dobivate razne sugestije od svojeg osoblja, a njih automatski možete pretvoriti u djelo prihvaćanjem savjeta. Primjera radi, ukoliko vaš pomoćnik uoči da napadači troše previše energije izvršavanjem defenzivnih zadaća, savjetovat će vas da promijenite formaciju ili da napadače ograničite na isključivo ofenzivne uloge. Učestalost i kvaliteta savjeta vežu se za stručnost osoblja, tako da ćete odsad davati puno više pažnje svome stožeru. Moglo bi vam se učiniti kako je igra ovim promjenama znatno olakšana, što je u biti istina, no izazov uvijek postoji jer ni u kojem slučaju niste primorani igrati s velikim klubovima.

Uz Backroom advice tu je i kreator taktike. On se pak vrši u nekoliko koraka. Kada odaberete željenu formaciju, slijedi odabir predefiniranih postavki za filozofiju igre, stil igre, dužnosti i uloge igrača, te općeniti stav momčadi. Ove postavke nisu nikakav novitet jer smo ih do sada uvijek namještali ručno, no kreator taktike služi za ubrzavanje tog procesa, a ujedno i za pojašnjavanje određenih taktičkih mogućnosti gamerima koji nemaju veliko nogometno znanje u malome prstu.

STADION

Napokon smo složili taktiku, obavili transfere, podesili program treniranja, obnovili ugovore, ugovorili prijateljske tekme, obavili press konferencije, sredili financije i popričali s čitavim timom – spremni smo dakle, za utakmicu. Teren vam se možda čini isti, no zapravo je oku ugodniji te se lakše snaći na njemu. Naime, 3D prikaz meča sada izgleda sasvim pristojno i prihvatljivo – konačno su tu tribine i gledatelji, a sami igrači obogaćeni su stotinama novih animacija.

Srećom, prava vrijednost ne leži tek u grafičkim osvježenjima. Kada sudac zasvira početak utakmice primijetit ćete dva gumba na vrhu ekrana. Prvi nam određuje filozofiju igre, a drugi, tzv. Touchline instructions, omogućuje detaljnije podešavanje igre u letu (raširenije pozicioniranje, udarci iz daljine, iskorištavanje krilnih pozicija, čuvanje posjeda lopte i sl.). Prednost dotičnih instrukcija je ta što ne sjeckaju igru već ih možete prijaviti / odjaviti bez ikakva pauziranja ili ulaženja u dodatne menije. Dakako, to nas vodi ka bržem reagiranju u kriznim situacijama te općenito većoj kontroli nad igrom naše momčadi. A ako vam štogod promakne u njoj, novi FM nudi vam naprednu analizu meča, u kojoj je pak moguće vidjeti apsolutno svaki potez svakog igrača. Iako će tek iskusni fanatici znati pravilno iskoristiti ovu funkciju, analiza utakmice stvarno je impresivna novina.

SVEČANA LOŽA

Ovako detaljnu i kompleksnu igru kao što je Football Manager zaista je teško opisati unutar jedne recenzije. Stoga ne treba zamjerati što smo u njoj dočarali tek mali djelić sveukupne cjeline – svatko tko se barem jednom susreo s ovim serijalom znat će da se ‘ispod haube’ nalazi mnoštvo drugih elemenata koji doprinose neodoljivoj igrivosti. Od ove godine FM je proširio svoje vidike i naciljao novu publiku, ali je istovremeno ostao vjeran staroj gardi ponudivši im kvalitetno igraće iskustvo na kakvo su i navikli. Krajnji rezultat nadmašio je mnoga očekivanja te shodno tome možemo bez premišljanja ustvrditi da je FM 2010 trenutno najbolja i najkompletnija simulacija nogometnog menadžerstva na tržištu.

Mislite li da termini poput proljeće u Europi i Hrvatska u Južnoj Africi još uvijek nisu čista utopija? Ako je odgovor pozitivan, mogu vam pomoći samo dvije stvari: Vrapče ili Football Manager 2010.

• igrivost
  • novi dizajn sučelja