Football Manager 2014

Kad god recenziram novo izdanje Football Managera sve što zapravo radim jest vaganje stavki da bih došao do nekakvog konačnog „računa“. Igru prije gledam kao neku jednadžbu nego kao iskustvo, a razlog tom mehaničkom recenziranju jest taj što publika ovog serijala dobro zna da je Football Manager binaran – ili ga igrate do razine ovisnosti ili vas uopće ne zanima. To je to – nema između, nema filozofiranja ili uspoređivanja s drugim igrama. Ipak, Football Manager ne donosi svake godine jednako značajne nadogradnje da bi ga se moglo procijeniti jedinstvenom metodom, gotovo odokativno. Stoga moramo zalaziti u detalje i tumačiti što se iza njih krije.

Football Manager 2014 kao iznimno duboka i kompleksna simulacija ima mnoštvo takvih detalja, no glavni dio građe već vam je poznat ako ste igrali barem zadnje dvije igre u serijalu, a noviteta nema u izobilju – barem ne onih koji bi postavili neke nove temelja za serijal. Takvu primjedbu u pravilu ponavljamo otprilike svake druge godine pa taj minus nije ništa novo. A vas vjerojatno zanima ono suprotno – što jest.

Promjene koje donosi FM14 u prvom redu čine igru bržom. S druge strane, ako se i vi povedete tom brzinom – brže ćete do otkaza! Značaj interakcije, pripreme i prilagođavanja situacijama tijekom utakmice sada je dodatno naglašen. Prije svakog meča od svog osoblja dobivate izvješće o protivniku – koju formaciju najčešće koristi, gdje na terenu najviše griješi, kada u prosjeku najčešće postiže golove i sl. – te savjet koji segment igre trenirati uoči utakmice. Te informacije treba shvatiti ozbiljno jer vaš protivnik sada također zna vaše slabosti i kako ih iskoristiti. Primjerice, ako često primate golove u završnom dijelu utakmice, dodatno će vas stisnuti pred sam kraj ako mu situacija nije povoljna.

Srećom, igrač po pitanju taktičkih mogućnosti sada može reagirati mnogo brže. Umjesto zasebne stranice s nizom stavki i slajdera, taktičke postavke sada dolaze u obliku skočnog prozora na kojemu su prikazane sve naredbe – i to laičkim rječnikom. Štoviše, kada odaberete jednu igra će vam označiti one koje su u suprotnosti s njom tako da svom timu ne dajete oprečne naredbe.

Spomenuto ubrzanje igre očituje se kroz bržu interakciju i transfere. Oba segmenta sada možete obavljati kroz inbox u kojemu dobijete poruku za isto. Dakle, kada dobijete obavijest o održavanju konferencije za novinare ne trebate više klikati na poveznicu koja bi vas odvela na konferenciju jer vam je ista već krenula unutar poruke pa na sva pitanja odgovarate unutar inboxa. S druge strane, transferi se sada mogu obavljati kao i pregovori oko potpisivanja ugovora. Kada dobijete zahtjev (ili odgovor) možete se očitovati o njemu i odmah dobiti reakciju na ponuđeno. Time više nema potrebe čekati po nekoliko dana dok vam se druga strana javi sa svojim odgovorom.

Sporne press konferencije sada su konačno osvježene iz temelja. Postavljaju vam se tako interesantna pitanja, a nude jednako zanimljivi odgovori koji obuhvaćaju sve što biste inače željeli poručiti. Primjerice, susrest ćete se tako s pitanjima o stilu igre – podržavate li grubu igru, što mislite o tome da vam momčad pretežito zabija zgoditke na ovaj ili onaj način; ili o nekim drugim temama, npr. kakav vam je stav o momčadima koje se oslanjaju na „uvozne“ igrače i sl. Osvježenje je definitivno dobrodošlo, ali znate kako to ide – ovo je tek igra i svježina tog segmenta može trajati najviše tri sezone.

Od ostalih novina treba spomenuti i proširenu filozofiju vođenja kluba, odnosno prezentaciju istoga upravi. Čelnicima kluba možete tako izravno iznijeti svoju viziju: kakav nogomet želite vidjeti, na što se želite fokusirati i što vam je u dugoročnom planu razvoja kluba. Uprava će vam izraziti svoje mišljenje o određenim filozofijama tako da ćete uvijek znati gdje ste i na čemu ste.

Osim gore navedenih noviteta, Football Manager 2014, kao i svake godine, donosi niz sitnijih promjena koje se uočavaju usputno i ne vrijedi ih pojedinačno izdvajati. Sve ostalo je isto – zarazno kao i uvijek, iako ne naročito atraktivno. Classic mod koji je predstavljen prošle godine većim je dijelom ostao isti – i lišen noviteta iz glavnog moda; izazovi Challenges moda tek trebaju pokazati svoj potencijal kada drugi igrači krenu raditi scenarije i dijeliti ih preko Steam Workshopa, no ta opcija za vrijeme našeg recenziranja nije bila omogućena.

Nadamo se da ćemo putem Workshopa moći preuzeti i individualne dodatke koji će pokriti nedostatak brojnih licenci. Svaki FM fan zna da se to lako ispravi pa taj nedostatak ne uzima kao minus. Međutim, stvar je takva da Sports Interactive po pitanju licenci nije napravio gotovo nikakav pomak već duži niz godina, a skidanje klupskih grbova, slika igrača, dresova i amblema natjecanja nije zanimljivo kada takvi dodaci znaju težiti sveukupno do 10 GB. Bilo bi kudikamo jednostavnije da barem najvažniji dio toga (za lige petice) dolazi uz samu igru na Steamu. Malo osvježenih licenci igri bi značilo mnogo više nego bilo kakvo ušminkavanje 3D prikaza utakmice koji u slobodnoj interpretaciji još uvijek podsjeća na nekakav stolni nogomet.

U ovom zaključku kratko ću odlučiti isplati li se kupiti ovu igru i u kojem scenariju. Ako ste već odlučiti hoćete li ju zaigrati i kako ju planirate nabaviti, možete slobodno preskočiti ovaj paragraf jer u njemu nema ništa naročito pametno.

Naime, stvar je jasna Football Manager 2014 nije ni u čemu lošiji od prošlog dijela, ali isto tako nije revolucionaran ni toliko svjež da biste mu morali potrčati u susret. Ako posjedujete FM13 vjerojatnost je da ste već pet-deset i više sezona u njemu i da vas uopće ne zanimaju nove postave momčadi i neke sitnije promjene. S obzirom da Sports Interactive ne daje nikakve popuste na novu igru ako već imate prethodnu, 50 Eura koliko FM14 dođe na Steamu nije cijena koju bi većina ljubitelja željela platiti za nabrojane novitete. U slučaju da ste preskočili 13-icu, a ljubitelj ste serijala, novi dio tada je dosta isplativ jer predstavlja menadžersku simulaciju bez ikakve konkurencije. Stoga izvažite što trebate na temelju rečenoga pa ako se odlučite za igranje posegnite u svoj duboki menadžerski džep.

Sports Interactive ponovno otvara prijave za najbolji imaginarni posao. Blagoslovite svoje krunice, obavijte ih oko ruku i poručite svojim kritičarima što ih ide.

• zarazno kao i uvijek
  • sitniji noviteti ne vrijede pedeset eura