Football Manager 2017

KONZERVATIVNI IZBORI

Hrvoje Gjulić

Da odmah razriješimo nedoumicu – ne, ovogodišnje izdanje Football Managera ne donosi nikakvu revolucionarnu novost koja bi iz temelja promjenila igru u odnosu na prošlu verziju. Za fanove je to dobro poznata situacija, ali ne i situacija za očajavanje jer Football Manager 2017 ipak ima nekoliko interesantnih nadogradnji.

Dvije novosti bi se mogle okarakterizirati kao velike. Prva, ona tehnička, ne previše povezana s in-game stvarima, je dodavanje 64-bitne verzije igre koja će omogućiti brže pokretanje i fluidniju igru za one koji posjeduju više od tri gige radne memorije (što je sada već ispod minimalnih zahtjeva brojih PC igara).

Glavna novost unutar igre je takozvani Social Feed. Pomoću ovog dodatka, koji je potpuno inspiriran Twitterom, možete pratiti reakcije navijača, virtualnih novinara i samih igrača po pitanju događaja unutar vašega kluba što je idealan pokazatelj koliko ste „voljeni“ u svom okruženju. Da sve ne ostane samo na klubu koji vodite, u Social Feedu možete pratiti i događaje u drugim klubovima, objave vezane uz igrače, države ili kontinente koje „pratite“.

To zapravo i nije prevelika novost budući da smo to sve imali i u FM16 gdje smo umjesto Follow imali Subscribe i novosti se nisu prikazivale odvojeno već unutar samog Inbox prozora što je često izazivalo pravi „đumbus“ unutar samog Inboxa. Ovako izdvojena u drugi prozor, ova stvar se čini dosta zanimljivom, pogotovo ako imate neki klub oko kojeg bi voljeli znati sve što se događa ili imate nekog posebno dragog igrača koji nije u Vašem timu, a ne želite propustiti neku važnu vijest vezanu uz njega.

football-manager-2017

Pri izradi trenerskog profila nalazimo novu mogućnost modeliranja lica na temelju vaše slike iz stvarnog života. Tako bi, barem po zamisli proizvođača, pored terena tijekom utakmice, ako imate uključen 3D prikaz, stajali pravi vi.

football-manager-2017-2

Sama utakmica također donosi nekoliko promjena. Igrači sada bolje i brže donose odluke što bi se posebno trebalo vidjeti u fazi obrane. Tako to barem trvrdi Sports Interactive, no po svojem subjektivnom zapažanju to baš i nisam primijetio. No, primjetno je preko 1500 novih animacija u 3D gledanju utakmice, od kojih je dio vezan za dodane događaje prije utakmice – izlazak igrača na teren, zagrijavanje itd. Naravno, tu je i nova animacija korištenja sudačkog spreja pri kaznenim udarcima.

football-manager-2017-3

Velik dio odluka koje donosite tijekom vođenja kluba događa se u Inboxu. Novi Football Manager zato donosi Inbox bogatiji informacijama pa više ne morate klikati naokolo da bi došli do važnih informacija za donošenje te važne odluke nego sve imate na jednom mjestu. Primjerice, pri odabiru kapetana (i njegovog zamjenika) do sada ste u inboxu imali mogućnost odabrati samo ime, i ništa više. Naravno, svi za kapetana ekipe želimo igrača koji ima kvalitete za tu ulogu, ali to smo do sada morali provjeravati u profilu igrača ili na nekim drugim mjestima. U FM 2017 to više nije potrebno već sve atribute koje odlikuju dobrog kapetana imate za svakog igrača navedene u samom inboxu. Slično je i s brojnim drugim menadžerskim zadaćama.

Od drugih dodanih stvari u Inbox vrijedi napomenuti češće i detaljnije izvještaje o financijama kluba gdje ćete svakog mjeseca dobiti uvid u prihode i rashode, ali i informacije o novim sponzorima te prodanim dresovima. Zatim je tu preporuka o fizičkoj spremi igrača gdje će vam vaš Head Physio prije utakmice preporučiti točan broj minuta koje bi igrač koji se vraća od ozlijede trebao provesti na terenu; lakše kontroliranje broja domaćih igrača itd. Novi načini analiziranja utakmica daju vam više informacija nego ikada do sada te ćete lakše znati na što obratiti pozornost pri pripremi za sljedeću utakmicu, ali će vam i skrenuti pozornost na loše strane vašeg tima koje treba popraviti.

football-manager-2017-4

Analiza tima sastoji se od dva dijela. Prvi je izvještaj asistenta o svim prednostima i manama vašeg tima kao cjeline i to na način kakav smo do sada imali priiku vidjeti samo kod skautinga igrača. Asistent vam detaljno obrazloži mane tima i iz toga možete vidjeti što morate popraviti. Drugi dio je prikaz tima po pozicijama gdje su vam prikazani igrači koji mogu igrati na određenim pozicijama te njihova ocjena. Na taj način ćete najbolje znati detektirati gdje vam je ekipa najslabija i gdje morate dovesti pojačanje.

Kad su transferi u pitanju, noviteti se očituju u dubljem sustavu razgovora između menadžera i agenta prije nego se ponudi ugovor, što je posebno važno kod razgovora s igračem koji baš i nije zainteresiran za dolazak u vaš klub. Tu igraču možete predočiti Vaše viđenje njegove uloge u klubu, planove za budućnost (poput trofeja) ili ponuda za mjesto kapetana kluba. Ako niti nakon toga ne uspijete – više sreće drugi put.

Drugi klubovi pokazuju više inteligencije pri transferima pa tako npr. ne gomilaju napadače dok im je obrana tanka. Također, klubovi mogu sada imaju opciju da pri prodaji ubace klauzulu da igrač ne smije otići sve dok mu klub ne nađe zamjenu. No, to nije jedina nova klauzula. Sada imamo i mogućnost da pri kupnji klubu ponudimo određenu svotu novaca tek kada osvojimo neki trofej.

football-manager-2017-5

Od ostalih promjena vrijedno je spomenuti da se Fantasy Draft sada može igrati i protiv računala, a ne samo online. Licence su nadopunjene poljskom Ekstraklasom, a uvedene su reprezentacije Kosova i Gibraltara. Naravno, to su neke od stvari vidljive “na površini”, što ne znači da “ispod haube” nećete pronaći nešto zbog čega je Football Manager 2017 bolji od prijašnjega. Ipak, ponavljamo to već duži niz godina – s obzirom na traženu cijenu igre, uz minimalne pomake u gameplayju uvijek je upitno isplati li se napraviti “transfer” ili produljiti postojeći ugovor. A na to vrlo osobno pitanje može vam odgovoriti samo vaš novčanik.

Dok stvarni menadžeri pri otkazu dobivaju otkupninu, vi svoje otkaze u Football Manageru 2017 morate platiti isto koliko i prošle godine. Ali vjerojatno vam nije žao zbog toga.

• Social Feed olakšava praćenje popularnosti
  • više akcija i podataka u inboxu