HCL.HR

Recenzija

Forza Motorsport 3 [X360]

Filip Mamić

Prije nego se uhvatimo konkretnih detalja trećeg nastavka, nije na odmet ponoviti kraću povijest ovog serijala. Dakle, prva Forza došla je na police u svibnju 2005. Bijaše to debitantski pokušaj Turn 10 Studiosa u namjeri dostizanja slave konkurentskog Gran Turismo serijala. Tadašnja Forza Motorsport na sebe je pozornost skrenula velikim izborom automobila (231 igriva modela) kao i vidljivim oštećenjima koja su inače falila već spomenutom konkurentu. Forza Motorsport 2 iz 2007. godine nastavak je koji je donio niz poboljšanja u smislu upravljanja automobilom, te je pokupio iznimno pozitivne kritike. I tada je Microsoftu sinulo kako ima priliku od ovoga serijala napraviti nešto veliko, nešto puno veće od izvorne ideje – racing simulaciju kojoj će se pokoriti i najvatrenije pristaše Sonyeve konzole. Pompoznu najavu trojke stoga je rezervirao za prošlogodišnji E3, a nakon iste svi su s razlogom ostali oduševljeni – Forza Motorsport 3 postala je vjerojatno najjača Xbox 360 ekskluziva u 2009. godini.

Uz manje zakašnjenje od nekoliko mjeseci napokon smo tu, a nova Forza je pred nama. Dočekuje nas vrlo ugodno sučelje i glas koji nas upoznaje s korištenjem raznih mogućnosti unutar same igre. No ne gubimo vrijeme već prelazimo na prvu utrku. Detalji na automobilima, osvjetljenje, presijavanje sunca po užarenom asfaltu i ostatci gume nakon proklizavanja polako nas uvlače u svijet Forze Motorsporta. Naravno, prva stvar koja vas impresionira jest prekrasna grafička strana igre. U Forzi 3 ona je bolja nego ikada te je definitivno dio igre na kojem su se game developeri najviše potrudili. Za razliku od Forze 2 grafika je svakako pravo osvježenje zajedno s divnim krajolicima od užarene Arizone pa do pješčanih plaža sredozemlja.


Ipak, nakon što se dojmovi oko grafike slegnu, u nekoliko početnih krugova ipak ćete uočiti prvi nedostatak. Pošto ste se svom silinom zabili u zid (još se privikavate na kontrole, jel) nešto bi vas moglo zasmetati, a to je nedorađeni model oštećenja. Naime, kada udarite prednjom stranom automobila u zid metal sa stražnje strane automobila kojim uopće niste udarili deformira se kršeći tako temeljne zakone fizike. Ne događa se to često, ali dovoljno da bude primijećeno. Nadalje, auto se kod okretanja uvijek dočeka na gume, što nikako ne doliči pravoj simulaciji. No što je tu je, vozni model je i uz te nelogičnosti zaista impresivan, a posebnu vrijednost ima u mogućnosti prilagođavanja igre totalnim početnicima, ali i profesionalnim racerima.

Dakle, razjasnili smo da Forza izgleda lijepo, nudi podjednako zabavan i izazovan gameplay u glavnom dijelu igre – vožnji, odnosno utrkivanju. No što je sa strukturom igre? Career mod i dalje je polazna osnova. U njemu se kroz tzv. kalendar i natjecanja na istome borimo za novac koji ćemo potrošiti na nekolicinu odabranih vozila od njih 400 ponuđenih. Na početku imamo izbor od pet automobila E klase kojima ćemo napraviti prve kilometre u Forzi. Svaka dva tjedna na virtualnom kalendaru vozi se jedna utrka Championshipa i na kraju sezone slijedi zbrajanje bodova. Pored standardnog skupljanja bodova u utrkama, u Forzi 3 susrećemo se i sa skupljanjem XP pointsa koji podižu vaš driver ili car level, a ovise o vašim uspjesima i postavkama težine. Nakon svakog Driver levela dobivate jedan automobil, a nakon bildanja car levela dobivate popust na dijelove za nadogradnju vašeg limenog ljubimca.


Tuning Shop iliti dio igre u kojemu vršimo nadogradnje vrlo je bogat. Ovdje vas čeka bezbroj dijelova i mogućnosti od mijenjanja šasije i guma pa sve do stavljanja novog motora i pogona. Dakle, mnoštvo opcija, no ako vam to nekim slučajem ne pravi zadovoljstvo, uvijek postoji i mogućnost automatske nadogradnje koja nasumično odabire dijelove na temelju vaše financijske situacije. Ipak, quick tuning ne možemo i preporučiti. Nakon kraćeg pretraživanja nadogradnji i kupovine dijelova koji su vrlo bitni, shvatit ćete da vam igra putem quick tuninga najčešće stavlja suvišne stvari. Stoga vam predlažemo da se s nadograđivanjem ipak pozabavite sami kako biste postigli što bolje rezultate.

I sad kad ste nadogradili svoju jurilicu (stavili spojlere, malo ga prefarbali, stavili nove felge, novi V8 motor, polijepili naljepnice…) vraćate se osvajanju bodova i utrkama. Prva natjecanja voze se na relativno kratkim stazama tako da ćete se naći u situaciji da ponekad ne stignete prestići sve protivnike do kraja utrke, bez obzira na to koliko dobro vozili. Kasnije se to naravno popravi, pa ćete voziti i na nekim već dobro poznatim stazama kao što su Catalunya, Le Mans, Nürburgring, Silverstone i Suzuka. U svakom slučaju, različitih lokacija za utrkivanje definitivno vam neće nedostajati jer igra broji oko stotinjak istih.


Vrlo važan detalj koji daje dodatnu draž statističarima i control-freakovima je i HUD za praćenje ponašanja automobila tijekom utrke. Naime , kada u vožnji na d-padu pritisnete dolje, dobivate informacije o tome kolikom jačinom pritišćete gas i kočnicu, na kojoj vam je temperaturi motor i sl. Pritiskom na desno pojavljuje se info o stanju gume, trenutnom nagibu kotača, radu amortizera i još puno drugih sitnica koje svakako cijenimo.

Ako vam nekom nesrećom Career mod dosadi, svoje umijeće vožnje možete podijeliti i s drugima u online multiplayeru. Štoviše, nećete dijeliti samo iskustvo vožnje već i vizualna te dizajnerska rješenja vaših automobila, kao i montirane replay video materijale. Što se tiče samog utrkivanja, ono se vrši kroz puno modova i uz mnogo igrača koji željno iščekuju svakog protivnika. Sve što vam imamo za poručiti je da se dobro se pripremite, jer online multiplayer baš i nema milosti.

Imamo li što za prigovoriti novoj Forzi? Pa, osim već spomenutih manjih fizičkih nelogičnosti kod oštećenja i ponašanja vozila, valja napomenuti i sporni detalj u obliku rewind funkcije. Dobro nam poznato ‘vraćanje vremena’ iz GRID / DiRT igara ovdje donosi pitanje treba li jednoj ozbiljnoj simulaciji vožnje takva funkcija. Naravno da je ista korisna i uvelike smanjuje frustraciju tijekom vožnje, ali to je ipak jedan veliki ustupak casual igračima koji u Forzi 3 najvjerojatnije neće provesti 40-tak sati koliko otprilike traje glavni mod. Dakako, nitko nas ne sili da rewind koristimo, no prokleta igra nas navodi na to mašući nam ‘čokoladom ispred nosa’ prilikom svake učinjene greške.


Uz tu pomalo subjektivnu manu osobno mogu nadovezati i jedan drugi ‘nedostatak’. Kao dugogodišnji igrač Gran Turismo serijala ne mogu se oteti dojmu da bi ova igra bila potpunija kada bi se njena struktura obogatila sustavom polaganja vozačkih ispita, odnosno osvajanja licenci. Svi ljubitelji ovoga žanra dobro znaju kako je taj detalj proslavio koncept GT-a pa s razlogom možemo žaliti što Forza 3 nema barem nekakvu alternativnu verziju licenci. Doduše, tu je sustav XP bodova, no on ne prilazi ni blizu gameplay rješenjima Gran Turisma.

I napokon, završni dojam. Je li Forza Motorsport 3 ispunila naša očekivanja? Nadmašila Gran Turismo? Prvi odgovor je svakako pozitivan, dok ćemo za na onaj drugi ipak pričekati do Q3 2010. Forza Motorsport 3 postavila je ljestvicu kvalitete jako visoko donesavši puno poboljšanja. Pokoja zamjerka ide na račun oštećenja u igri i nedovoljno dugih staza na početku igre, no to nikako ne umanjuje vrijednost ove simulacije. Ukratko, Forza Motorsport 3 je naslov koji se definitivno isplati odigrati, čisto iz razloga jer je ovo nedvojbeno najbolja simulacija vožnje dostupna na Xbox 360 konzoli. Dakle, ‘jump in’ i uživajte u ovom vrhunskom gaming doživljaju.

Znamo da poprilično kasnimo sa ovom recenzijom, pa isto tako znamo da ako ste ljubitelj simulacija utrkivanja i posjedujete Xbox 360, vjerojatno ste i nabavili ovu igru. Ako jeste, ostavite nam komentar i svoju ocjenu igre. Ako pak niste, naša recenzija trebala bi poslužiti u tu svrhu da vas ipak nagna da ju nabavite, pa ako je zaista tako, zahvalite nam tako da nam ostavite komentar.

Tražite simulaciju vožnje za X360 koja može pružiti neponovljivi osjećaj virtualnog utrkivanja te konkurirati Gran Turismu? Ne tražite više – Forza Motorsport 3 je tu.

90 Naša ocjena
  • vozni model
  • karijera
  • detaljni HUD
  • grafika
  • nerealna oštećenja
  • rewind funkcija ipak suvišna

Komentari (5)

  • Armor

    19.02.2010 - 11:54

    Lijepo napisano.
    Mislim da ne može (ozbiljno) konkurirati Gran Turismu ali to ne znači da nije vrhunski naslov.
    A i datumi izlaska uveliko smanjuju veličinu dvoboja, možda je i bolje tako…

  • gogisha7

    21.02.2010 - 23:08

    odlicna igra.. :)) mozda i najbolja simulacija voznje do sada.. :)) cekam jesen i GT5 pa cemo vidjeti da li ce tako i ostati.. :)))

    ps. nije mi jasno zasto clanovi ovog sajta ovoj igri daju niske ocjene, kada za to nemaju ni jedan jedini argument.. :)))

  • gi4ouR

    01.03.2010 - 11:05

    GT5:P je kanta u usporedbi sa FM3 … nadam se da ce GT5 biti bolji … no isto tako kao sto je moja usporedba GT5:P sa FM3 imbecilna, tako ce i FM3 vs GT5 usporedba biti imbecilna … a i tako GT5 ce izaci tamo negdje 2016 pa mozda FM5 se bude mogao usporediti sa njim 😀

  • gta_fan

    04.03.2010 - 15:06

    Odlično sa strane developera a i recenzenta za igra mogu reći da je fenomenalna samo mi je malo Career dosadio ali nadoću:)
    Ima potencijal za potući GT but biće to vrlo teškoo…

  • Pheaton

    11.03.2010 - 19:33

    Igra je predobra, uletit s R8 i osjetit kako te čupa iz zavoja, nenadjebljivo!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!