Gran Turismo 5 [PS3]

Vedran Geček

Kao da šest godina čekanja nije bilo dovoljno, čak i nakon što smo ga dobili GT5 dodatno je odugovlačio onaj maestralni trenutak prvog isprobavanja igre sa svojom 50-minutnom instalacijom. No jedan brzi pogled na vrlo visoku ocjenu sa strane jasno vam govori da smo mu puno toga oprostili, ali budući da ocjena nije baš najviša ikada – lako je zaključiti da nismo mogli oprostiti baš sve. Simulator je ovo vrijedan vašeg novca, to smo ubrzo nakon prvog pokretanja igre lako zaključili, ali tek intenzivnijim druženjem sa igrinom ponudom virtualnih automobila, staza i različitih modova pronašli smo i neke ozbiljnije probleme koji bi neke od vas mogle odvratiti od kupnje.

U naizgled običan, no vrlo lijepo dizajniran glavni izbornik, uvodi nas intro koji odmah u glavu daje do znanja da je Gran Turismo 5 igra koju su radili vrhunski profesionalci jednostavno zaljubljeni u sve vezano uz automobile. Dva primarna odredišta na koja vas glavni izbornik može odvesti su legendarni GT te Arcade mod. Prvi je onaj u kojem ćete provesti veliku većinu vremena igrajući GT5, onaj koji sadrži sve pozitivno čime nas ovaj serijal oduševljava već godinama, no dolaskom petice, u provjerenu GT formulu dodane su i neke hvale vrijedne novosti. Iako samo ime sugerira drugačije, Arcade mod ne temelji se na nekom potpuno arkadnom fizikalnom modelu pri utrkivanju – on je jednostavno rečeno rekreacijski, služi prilagođenim utrkama i uživanju u vozilima stečenima u GT modu, a pored toga dopušta i split-screen utrke za dva igrača.

Uz ta dva glavna moda, tu je i najavljivani Course Maker iliti radiona staza, koji nije potpuno slobodan kreator poput recimo onog iz ModNation Racersa, već predstavlja jedan pojednostavljeni način da se određena staza, odnosno njeni sektori, prilagode želji igrača. Da vam pojasnimo stvar; imate stazu, njezine sektore, koje možete odabrati za daljnu modifikaciju, dodavati parametre koje želite i sve skupa pretvoriti u jednu novu, prilagođeniju stazu. Zgodna stvar za razna isprobavanja automobila, a sustav dopušta i da podjelite svoju stazu sa prijateljima.

Igrin primarni GT mod dijeli se na dva bitna dijela; A-Spec i B-Spec. U prvom, koji je zapravo alfa i omega igre, odvija se vaša glavna karijera vozača, dok ćete se u B-Specu okušati kao menadžer jednog od šest vozača prateći pritom njihove utrke i napredovati gomilajući bodove. Oba moda uvelike su prožeta pravim pravcatim RPG elementima, koja su gotovo savršeno implementirana u igru ovoga tipa. A-Spec je dakako glavni dio igre i njegov “My Home” virtualni je dom igrača. Nakon malo više provedenog vremena uz ovaj mod lako će biti zamijeniti njegov izbornik za glavni izbornik cijele igre – toliko je opsežan da se u prvu ruku lako osjećati pomalo izgubljeno u golemoj ponudi raznih opcija. Tu su licence, saloni, garaža za automobile, ali i special event natjecanja te photo travel mod koji omogućava da poslikate neke od najljepših svjetskih automobila na raznim lokacijama diljem svijeta. I prije dolaska igre, Polyphony nas je obasipao screenshotima i trailerima koji su oduzimali dah prikazanim realizmom, a upravo fotomod (kako smo ga skraćeno prozvali) omogućava igraču da podjeli svoje unikatne fotke sa ostatkom svijeta, ili bar da si ukrasi pozadinu desktopa.

Napredak u karijeri odvija se po odlično implementiranim RPG pravilima…

Kao i u svakom dosadašnjem Gran Turismu i u petici se kreće od nule. Odnosno, ne baš od nule već sa tek 20 tisuća kredita s kojima treba kupiti prvi auto. Financijski ograničeni, na izbor ćete dobiti nekoliko automobila koji neće oduševiti (čak ni grafički, no otom potom), ali će dobro poslužiti da dokažete svoju sposobnost kao vozača te time gradijalno otključate sve bolje i impresivnije modele. Pričajući o napretku u karijeri, prva stvar koja dolazi na um je jedna od najvećih novosti u serijalu koju GT 5 uvodi. Govorimo naravno o leveliranju, a isto se odvija na tipičan RPG stil. Položite pokoju od legendarnih licenci, otvorite i pobjedite u nekom od novih natjecanja, budite uspješan menadžer u B-Spec modu, a viši leveli i bonusi koje donose dolaziti će ruku pod ruku ostvarenom uspjehu.

Malo preko tisuću automobila može se naći u vašoj virtualnoj garaži, no iako sama kvantitena i raznolikost auta očarava, lako je primjetiti lošu kvalitetu standard modela koji čine veliku većinu ukupne ponude (omjer je otprilike 200:800 u korist standard modela). Za razliku od navedenih, premium modeli su oni čije smo screenshote gledali prije izlaska igre, oni koji osim vrlo impresivnog dizajna samih automobila te još impresivnijeg i vrlo imerzivnog pogleda iz kokpita, donose i vidljiva vanjska ostećenja, koja su uz promjenjive vremenske uvjete još jedna velika novost u petom dijelu. Iako bi očekivali da će ekipa iz Polyphonya, kad su se već odlučili uključiti model štete u igru, napraviti savršen posao i u tom pogledu, stvarnost je nažalost nešto drugačija. Vizualni efekti razbijanja vaših jurilica nisu na nekoj zavidnoj razini, niti ih se može nazvati pretjerano realističnima, no oštecenja vidno djeluju na performase dotičnih ljubimaca, koje ste skupo platili, pa cijeli sistem donekle ima smisla. Svakako se ne može reći da je model štete ubačen u igru samo kako bi se na poleđini kutije dobilo opravdanje da se napiše nešto poput “Damage model included!”.

Gledajući detaljnost pojedinog, broj različitih special modova utrkivanja koje Gran Turismo 5 nudi je ništa manje no očaravajuć. Iako se u suštini radi o vožnji u krug, NASCAR utrkivanja u GT5 vrlo su zabavna te traže povremene brze reakcije i iskustvo u korištenju zavjetrine za preticanje. U dizajnu NASCAR iskustva svoje prste je imao i proslavljeni vozač Jeff Gordon koji rekreiran u virtualnom obliku daje komentare koji će pomoći upustiti vas u svijet NASCARA. Tu su i službena rally natjecanja u čijem je dizajnu sudjelovao i proslavljeni rally vozač Sébastien Loeb. Vozeći se po snijegu, zemlji ili asfaltu, rally iskustvo u GT5 je potpuno, a gledano sa strane realističnosti fizikalnog modela može se reći da je praktički savršeno. Ulaženje u zavoje i kočenje, ovisno o podlozi na kojoj se vozi, iznimno je realno iskustvo koje dodatno opravdava nabavku volana samo za ovu igru.

Karting utrke možda nisu toliko impresivne i pune adrenalina, ali daleko od toga da im fali zabave. Vozni model ponovno je savršeno pogođen i prilagođen upravo malim kartinzima pa tako način na koji skrećete i kočite u potpunosti djeluje realno. Kao šlag na torti racinga, uz dužno poštovanje Formuli 1 koje ovdje nema kao službenog natjecanja, tu je i Grand Tour mod koji će vas kroz razne utrke provesti od Berna pa sve do Rima.

Osjećaj brzine je fenomenalan, pogotovo ukoliko vozite sa volanom i gledate sve iz kokpit pogleda…

GT5 je bez premca najbolja simulacija vožnje na konzolama, a iako na momente možda malo previše vizualno podsjeća na dobri stari GT4 (doduše, samo kada vozite standard auto po nekoj nedovoljno detaljnoj stazi), vozni model je osjetno poboljšan u odnosu na prethodnika, karakteristikama pojedinih automobila pristupilo se sa još više detalja i pažnje, a ponašanje svakog pojedinog automobila na različitim podlogama i pri različitim vremenskim uvijetima vrlo je vjerno simulirano. Osjećaj brzine je fenomenalan, pogotovo ukoliko vozite sa dobrim volanom i gledate sve iz vjerno prenesenog kokpit pogleda u kojem svaku neravninu na stazi itekako osjetite.

Prisutno je dakako i nadograđivanje te poboljšavanje performansi bilo kojeg stroja iz vaše garaže. Mijenanje ulja, promjena guma – sve je tu, a možete dakako i oprati svoj auto i kao pravi gazda sa uglancanom mašinom krenuti u nove pobjede. Ne govorimo ovdje o detaljnom tuniranju automobila poput onoga u NFS: Underground igrama, već se radi čisto o generičkim mehaničkim dodacima i nadogradnjama za vozila sa tek par opcija promjene izgleda automobila (druga boja, tek par body kitova i različitih naplataka). Umjetna inteligencija protivnika nije osobito impresivna, no svakako je bolja nego u prethodniku. Računalom upravljani protivnici i dalje povremeno čudno koče kada za time nema osobite potrebe, no povremeno znaju i impresionirati umijećem vožnje koje u konačni ne ostavlja dojam da je iza volana neko glupavo računalo.

Online multiplayer u GT svijetu dugo se čekao, a GT 5 dostavlja. Govoreći o tome, par problema svakako se ističe – poput neintuitivnog i sporog načina pretraživanja dostupnih utrka te općenitog manjka različitih modova i opcija. S druge strane netcode je odličan, pa tako igra bez problema održava online utrkivanje stabilnim sa maksimalnih 16 igrača u isto vrijeme, a kako je vozni model gotovo pa savršen, vožnja protiv stvarnih ljudi jednostavno ne može biti loša – i nije. Problem je upravo u tome što je navigacija online iskustvom aljkavo i zastarjelo izvedena i to poglavito u smislu pronalaska utrka, podešavanja automobila za iste, igranja sa prijateljima i tome sličnoga. Menu sistem jednostavno uvijek daje dojam da nije pomno dizajniran sa krajnjim gamerom na umu, gamerom koji želi što prije ući u utrku i utrkivati se sa prijateljima.

za prosječnog sim-racing fanatika koji uživa u vjernoj simulaciji vožnje, online će biti i više no zadovoljavajuć…

Kroz cijeli online osjetan je manjak inspiracije developera koji na kraju nisu uspjeli napraviti dovoljno moderno online iskustvo, sa različitim modovima i opcijama koje će zainteresirati širi krug gamera. No za prosječnog sim-racing fanatika koji jednostavno uživa u vjernoj simulaciji vožnje, online kao takav biti će i više no zadovoljavajući. Srećom, obećana su redovita ažuriranja igre za koja se nadamo da će dodatno proširiti ponudu online opcija i učini navigaciju njima ugodnijim i bržim iskustvom.

Nakon što su nas dobrano napalili gotovo fotorealističnim screenshotima i videima prije izlaska igre, ekipa iz Polyphona u konačnom proizvodu uspjela je razočarati u segmentu koji joj je uz samu simulaciju išao najviše na ruku – grafici. Ovdje u prvome redu govorimo o jednostavno loše dizajniranim standard modelima automobila, koji povremeno ostavljaju dojam kao da su izašli iz prethodne iteracije serijala za PlayStation 2. Osim toga poneke staze također ostavljaju dojam zastarjelosti sa kartonskom publikom i okolinom kojoj vidno fali poligona. S druge strane, imamo premium automobile i pomnije dizajnirane staze koji uistinu izgledaju svaki piksel impresivno kao i na promotivnim slikama – dakle grafička izvedba koja se pamti i o kojoj pričate ljubomornim prijateljima.

Povremeno je malo reći da igra grafički očarava, dok u drugim uvijetima ostavlja tek mlak dojam…

Sve nas to dovodi do određene slojevitosti vizualnog prikaza igre. Povremeno je malo reći da igra grafički očarava, dok u drugim uvijetima ostavlja tek mlak, čak zastarjeo dojam. Doduše, kao jedan srednji sloj između ta dva jednostavno moramo navesti vrlo impresivne popratne efekte poput dima i prašine, dinamičke promijene dana i noći, prikaza kiše, refleksija i poglavito realističnog osvjetljenja staze i automobila koji opet – očaravaju. Konačni zaključak o grafici je dakle ipak pozitivan. Razočaravajući manjak grafičke ljepote nekih staza i standard automobila, dobro je prikriven svim popratnim efektima, a kada na scenu nastupi premium automobil na pravoj stazi sve izgleda baš kao što se i očekivalo – gotovo kao da gledate prijenos na televiziji.

Zvuk automobila, škripe guma i tupih udaraca prilikom omanjih sudara očekivano je odličan. Svaki automobil u ponudi ima sebi specifičan i vjeran zvuk, a tek povremeno, također kod standard automobila, ako baš idete za time, dobiva se dojam da zvuk koji auto proizvodi nije baš onakav kakav bi trebao biti. Ipak, u većini slučajeva na sam zvuk nitko ne bi trebao imati iole većih zamjerki.

Ono što se pak igri mora malo zamjeriti su početna loading vremena, odnoso vrlo dugotrajna instalacija. Gledajući na količinu sadržaja koju igra nudi sasvim je realno da treba puno prostora na hard disku vašeg PlayStationa 3, no svejedno je dosta iritantno čekati i do 50 minuta da se sve instalira. Zamjerke upućujemo i na dizajn menija koji su mogli biti intuitivnije riješeni. Kao što smo rekli pri početku, zaista se lako izgubiti u svim dostupnim opcijama i modovima igre (u singleplayeru), no jednom kada se naviknete gdje što stoji, to ubrzo prestaje biti pravi problem. Ono što ostaje problemom je konstanta potreba da se napravi jedan klik previše prilikom, primjerice, kupovanja nekog novog dijela ili ulaska u određenu “sobu” u multiplayeru.

No budimo realni, to je tek jedna još jedna sitna iritantna stvar koja stoji vrlo nisko na ljestvici važnosti, dok pored nje stoji grandiozna mehanika vožnje, tisuće automobila i široka paleta staza. Gran Turismo 5 postavio je letvicu simulacijskog utrkivanja na konzolama vrlo visoko, dapače – najviše do sada. Naravno, nije bez greške, a čini se da su mnogi očekivali da će biti upravo takav. Dakle, grafika povremeno zna razočarati, ali u velikoj u većini slučajeva vrlo je impresivna. Može se također reći i da igri općenito fali završnog poliranja, navigacija meni sistemom mogla je biti bolje riješena, a online mod je morao imati više modernih opcija… Ali sve to i ostale zamjerke jednostavno prestaju biti bitne kada se u igru upustite i shvatite kako pred sobom imate gotovo savršenu simulaciju vožnje sa imerzivnim modom karijere, popratnim menadžer modom te solidnim online iskustvom – igru sa brdom sadržaja koja blista u najbitnijim segmentima, jednu koja će vas uvući u svijet utrkivanja kao rijetko koja do sada i ponuditi zabavu i realizam kakav još niste imali prilike vidjeti na konzoli. Ako imalo volite automobile i utrkivanje, a još ste k tome vlasnik PS3 konzole – ne dozvolite si da propustite ovaj naslov.

A što vi kažete mili nam čitatelji? Slažete li se sa našom recenzijom? Mislite da ocjena trebala biti viša ili niža? Sve nas to zanima, pa nam svakako ostavite svoje ocjene i zapažanja u obliku komentara.

Što je to ekipa iz Polyphony Digitala skrivala ispod haube punih šest godina? Na čemu su to radili u svojoj radioni? Na Gran Turismu 5 naravno, a nakon par tjedana uz igru donosimo konačni sud u obliku detaljne recenzije…

91 Naša ocjena
  • Detaljnost
  • dugotrajnost