Codemasters je studio najpoznatiji po tome što već vrlo dugo niže trkaće naslove koji se uspješno bore za svoje mjesto na top ljestvicama žanra. No iako imaju mnogo iskustva s racing igrama, ne može se reći da su baš uvijek pogodili ‘u sridu’ i zadovoljili sve fanove. Primjerice, iako smo mi u našoj recenziji prepoznali zabavu i privlačnost njihova DiRT-a 3 nagradivši ga vrlo visokom ocjenom, nekima se smjer u kojemu je Codemasters s tim nastavkom odveo DiRT serijal uopće nije svidio. A kada su prošle godine izbacili DiRT Showdown, dobar dio gamera prozvao ga je neuspjelim, potpuno arkadnim eksperimentom koji se nikada nije trebao ni dogoditi DiRT serijalu.

Kakav im je pristup s nastavkom Grida? Sličan kao i u slučaju DiRT-a. Dobili smo mješavinu stvari koje smo željeli vidjeti u nastavku te igre, ali i neke diskutabilne elemente koji ne sjedaju dobro na prvu.

Okej, priznajem, ovo iščuđavanje u gornjem podnaslovu je ipak malo pretjerano. Kad malo razmislim, gotovo svaka racing igra ima određenu priču koja igrača navodi kroz kampanju, bilo da se radi o profesionalnim natjecanjima ili ilegalnim uličnim utrkama. Ništa drugačije nije niti s novim Gridom, samo je malo “osobnije”. Naime, u igrinom je svijetu osnovana nova trkaća liga naziva World Series Racing, a vi ste lik koji se putem YouTube videa gotovo preko noći proslavio i postao zvijezda te glavni promotor WSR-a. Ta priča postoji samo unutar glavne karijere, a u službi je pokazivanja napretka u igri te djeluje kao nekakva osnovna vodilja po kojoj bi trebali srljati. Kažem baš ‘srljati’ zato što vaša karijera nije strogo zacrtana.

Niste prisiljeni držati se određene linije napretka već sami možete odabrati iduće vam natjecanje.

Kako vaša vječita potraga za novim fanovima raste, igra će vas s vremena na vrijeme u pravim trenucima nagrađivati kratkim cutscenama koje prikazuju vašu popularnost i uspješnost. Postoji tu neki osnovni koncept i redoslijed utrka koje ćete voziti, ali kvaka je u tome da niste prisiljeni držati se određene linije napretka već sami možete odabrati iduće vam natjecanje. Ako vam se ne sviđa utrkivati na određenoj lokaciji ili voziti određenu vrstu utrka, jednostavno izaberete drugu. Vaše se odluke uvijek lako poklapaju sa zamišljenom linijom gameplaya te čine tako vašu karijeru ugodnijom i osobnijom.

No u kontrastu na takvu slobodu pri prelaženju igre dolazi ograničavajuć model nabavljanja novih automobila. Iako u svojoj garaži možete vizualno preurediti vozila ili izabrati neko drugo za narednu utrku, samu kupnju novih jurilica igra obavlja sama – točnije, dodjeljuje vam vozila u određenim trenucima u karijeri. Time ste odvojeni od onog neopisivo zadovoljavajućeg osjećaja kada kupite automobil za koji ste dugo skupljali novac uspješnim utrkivanjem. Dapače, prve četiri sezone u igri novac vam ne igra nikakvu ulogu, već ste isključivo usredotočeni na skupljanje virtualnih fanova.

Također, igra ne nudi nikakve mogućnosti poboljšanja voznih performansi vaših vozila u sklopu karijere. Na kraju krajeva, vozite ih onakve kakvi su vam darovani, uz eventualnu promjenu boje i naljepnica. Ono što pritom pomalo začuđuje je činjenica da su u online multiplayeru omogućili poboljšanje performansi vozila. Istina, to je izvedeno na najjednostavniji mogući način, ali ne bih se ni najmanje bunio kada bi takve mogućnosti vidio i u singleplayeru.

No treba reći da je sam broj raznolikih automobila i više nego dovoljan pa ih je unatoč manjku tog kupoprodajnog elementa svejedno užitak dobivati i otkrivati. No, karijeru muči jedan veći problem od toga, a to je nedostatak staza. Ako u Custom Event postavkama pokušate izabrati stazu za utrkivanje, na prvi pogled će vam se činiti kako izboru nema kraja te da ćete uživati u njima satima i satima, ali realnost je pomalo razočaravajuća. Igra uistinu ima desetak lokacija koje onda imaju po nekoliko svojih staza, ali neće trebati mnogo vremena da uvidite kako je u većini slučajeva sve to praktički ista staza u različitim, kraćim, dužim ili obrnutim izvedbama. Nakon što odigrate barem tri sezone počet ćete primjećivati gotovo identične utrke, zbog čega će vaša karijera u neku ruku usporavati i postajati sve manje zanimljiva.

Ako zatrebate predah od vaše karijere i sličnih “ozbiljnih stvari” kojima “zarađujete za život”, odmah u izborniku do imate ponuđene Custom Eventove. Kad smo već kod njih, izbornici u ovoj igri su iznimno jednostavni, pristupačni i vrlo intuitivni. Sve singleplayer utrke nalaze se na istom mjestu, a za opcije je dovoljno samo malo prošetati izbornikom udesno i već podešavate zvuk, grafiku i ostale tehnikalije. Singleplayer i multiplayer imaju svoje zasebne izbornike i apsolutno sve vam je nadohvat ruke. No, vratimo se mi nešto bitnijim stvarima.

Unatoč nekim čudnim odlukama glavni mod karijere je sam po sebi vrlo zadovoljavajuće iskustvo, no mislim kako sam ja osobno većinu utrka odvozio preko Custom Events moda. Igra nudi fin raspon načina utrkivanja i gotovo je glupo ne koristiti ih onako kako se vama sviđa. Svi bi vam modovi već od ranije trebali biti poznati, uz eventualnu iznimku „LiveRoutes“ dodatka koji ćete sresti u glavnoj WSR ligi. Te „žive rute“ ustvari znače da će se staza po kojoj se utrkujete iz kruga u krug mijenjati, a pritom u donjem lijevom kutu nećete imati prikaz nadolazećih zavoja. Ne treba ni govoriti kako taj mod igra na element iznenađenja i nerijetko uspijeva u tome. Zna to biti poprilično zabavno, no po mom iskustvu, LiveRoutes i Endurance utrke znaju biti i malčice prekaotične.

U nekoliko utrka sam imao osjećaj kao da se ponašanje AI-ja nasumično određuje iznova svakim novim krugom.

Glavni krivac za taj kaos nije promjenjiva narav staza već čudnjikava umjetna inteligencija protivničkih vozača. Nisam čuo previše pritužbi na to, što me uistinu čudi, jer osim što su vaši protivnici prečvrsto stegnuti catch-up sustavom, ponekad stvarno imaju neobjašnjive reakcije. Tako će ponekad određene napete dionice odvoziti poput moje mame kada ide do lokalnog supermarketa po mlijeko, dok će u drugima polomiti svoj auto te još pet konkurentnih vozila samo kako bi prestigli jednog vozača i to u potpuno mirnom stadiju utrke. U nekoliko utrka sam imao osjećaj kao da se njihovo ponašanje nasumično određuje iznova svakim novim krugom.

Oštra konkurencija je dobra stvar, ali ne i kada morate bespotrebno trošiti dragocjene flashbackove ili doživljavati frustracije u slučaju da nemate flashback na raspolaganju. Još jedna vrsta natjecanja koju bih istaknuo zbog njihove kaotičnosti su Drift utrke. U prvom Gridu sam ih doslovno obožavao… ma i to je malo reći. Dan danas znam upaliti konzolu i odvoziti onu stazu na dokovima u što većem lancu driftova – stvarno, ne pretjerujem. Nažalost sumnjam da ću istu stvar raditi s Gridom 2. Driftanje pati vjerojatno zato što inače novi vozni model pomalo forsira upravo driftanje i powerslideove u svakoj utrci, a čini se da je to dovelo do toga da upravljanje automobilima na Drift natjecanjima bude preosjetljivo i klizavo. Doslovce nisam mogao obuzdati vozilo koliko god se trudio, a i kada bih naučio napamet odvoziti jedan zavoj, naletio bih na drugi gotovo identičan u kojem bi se vozilo potpuno drugačije ponašalo.

Prava šteta, Drift je bio jedan od najzabavnijih i najatraktivnijih modova za online natjecanja. Ostali modovi poput: Race, Time Attack, Eliminator te Touge koji bi vam mogao biti poznat iz prvog Grida, zaista su standard trkaće industrije i nešto s čime se stvarno ne može promašiti. Od njih valja izdvojiti upravo Touge kao možda najzabavniji i svakako najnapetiji na višim postavkama težine.

Izuzev nekih frustracija s driftanjem na koje se teško naviknuti, potpuno novi vozni model imena „True Feel“, koji je planiran kao mješavina arkadnog i simulacijskog, izuzetno je dobar. Istina, ako tražite simulaciju u kojoj ćete paziti na najmanje detalje prilikom vožnje onda Grid 2 jednostavno nije igra za vas. Doduše, svojevrsnu dozu simulacije dodaje vrlo vjeran sustav štete koji igra veliku ulogu jer svaki udarac vašeg vozila može do kraja utrke rezultirati porazom, ma koliko god u prednosti bili. U svakom slučaju, novi Grid nije fokusiran na simuliranje realističnog osjećaja vožnje automobila, fokusirao se na – atraktivnu i nerealnu zabavu.

Mnogi će reći kako ih gotovo automatsko powerslidanje i driftanje u svakom zavoju ne uzbuđuje, ali stvarno biste trebali isprobati igru. Čim odvozite prvu utrku, nebitno s kojim automobilom, shvatit ćete koliko ste bili uzbuđeni i zabavljeni te da jednostavno želite još. To je ono što najviše drži Grid 2 zanimljivim. Nema te karijere niti multiplayer modea koji mogu zadržati igrača uz racing igru lošeg voznog modela.

Automobili se naravno razlikuju po kategorijama koje su posložene po snazi motora, a razlike u performansama među vozilima iste kategorije nisu značajne. Dapače, unutar iste kategorije najveću razliku među vozilima čine tip pogona te to preporučuje li se vozilo za grip ili drift vožnju. Ta su dva načina vožnje polarno drugačija. S grip automobilima možete pri ogromnim brzinama ulijetati u zavoje i držati cestu do te mjere da ponekad dobijete osjećaj da vozite po tračnicama. S druge strane, sa drift vozilima vaša će jurilica klizati bočno kroz zavoje davajući vam osjećaj da je više „divlja“, da ju treba naučiti ukrotiti. Na kraju, sve se svodi na ono što osobno preferirate, na vaš stil vožnje, ali i na tip natjecanja. Svakako nije poželjno izabrati drift vozilo u utrci uskih zavoja i s puno natjecatelja u kojoj će vam najviše trebati precizno upravljanje automobilom.

To je sve malo promijenjeno u online natjecanjima u kojima možete nadograđivati svoje jurilice. Online i offline garaže su potpuno odvojene što znači da svoje pojačane i modificirane automobile ne možete prenositi u singleplayer, a isto tako vozila koja ste dobili u karijeri ne možete koristiti online dok ih ne otključate u multiplayeru. To zapravo ide u korist online modu u kojemu zbog odvojenih garaža i mogućnosti nadogradnje postoji njegova posebna progresija i otključavanje sadržaja što osigurava dulju igrivost i aktualnost.

Codemastersov RaceNet je potpuno prirodno ukomponiran u multiplayer, a osim što čuva sve vaše podatke i statistike, ponajviše brine o dobrom matchmakingu. Tako ćete u većini slučajeva biti zadovoljni vašim suparnicima jer će vas igra upariti s vozačima koji su jednako agresivni ili „čisti“ poput vas. Ako nekoga baš posebno uzmete na pik, možete ga izazvati u Rivals modu koji onda generira izazove i pali vatru između vas i vašeg rivala, a RaceNet će se pobrinuti da vam svaki tjedan dodijeli jednog rivala kako biste uvijek imali svježeg protivnika za nove izazove.

Čitav taj adrenalinski paket napetih i brzih natjecanja popraćen je izvanrednom vizualnom, ali i zvučnom podrškom. Zvuk automobila je čudovišan. Zaista, motori bruje glasno, bogato i bijesno, baš kako bi i trebali, a škripa guma i lom plastike su uvijek sveprisutni i samo bacaju ulje na vatru u tijesnim situacijama. Nažalost, s vizualne strane, automobili nisu potpuno detaljno dizajnirani kao što je to učinjeno u nekim konkurentnim igrama poput Forze Motorsport ili Gran Turisma, a nedostaje i kamera ‘iza volana’ oko čega je velik dio igrača negodovao prije izlaska same igre. Iako je nedostatak te ‘cockpit’ kamere rastužujuć, ja sam se osobno pronašao u pogledu s haube i smatram kako je to optimalna kamera za igranje, dok je svakako najprivlačniji pogled iza bunkera.

No kojom god kamerom igrali, staze i okoliš će se nevjerojatno precizno i atraktivno ocrtavati u odrazu vašeg limenog ljubimca, a ako vas to baš nervira, uvijek ga možete razlupati tako da više nema niti jednog čistog i pravilnog komadića lima na kojem bi se išta moglo ocrtavati. Model destrukcije je bogat animacijama i vjernim fizikalnim reakcijama i djeluje stvarno konkretno i kaotično. Dodatni efekti poput zamućenja ekrana, treskanja kamere i gubitka piksela na ekranu su prisutni u raznim situacijama, ali pri sudaru dolaze do potpunog izražaja i stavljaju dodatnu težinu na takve duele. Bilo da se radi o duelu s drugim vozačem ili sa zidom koji se jednostavno nije htio maknuti.

Izgled staza također je za svaku pohvalu, baš kao i ostatak prezentacijskog dijela igre. U nekim trenucima dobijete osjećaj kako su to pravi gradovi i prave prometnice koje su zatvorene samo u svrhu vaše utrke. Poznate građevine koje se nalaze u pozadini, autohtona i vjerna arhitektura te mnoštvo ljudi duž cijele staze povećavaju već ionako dobar ugođaj za utrkivanje.

Na kraju, mogu reći da je Grid 2 dostojan nastavak originala iz 2008. godine. Istina, mnogo je stvari i dobrih osobina prve igre ispalo iz nove kombinacije, ali nove su ideje i mehanike uspjele dobro popuniti te rupe. Codemasters je skuhao poprilično dobru kašu koja nudi nezaboravno zabavno i atraktivno utrkivanje pod cijenu manjka sadržaja u usporedbi s konkurencijom i nekih čudnih odluka koje bi u određenim modovima mogle zbuniti pa čak i odbiti neke igrače. No sve u svemu, ako ste ljubitelj arkadnih racing igara koje vole koketirati sa simulacijama, a koje usput imaju i vrlo lijepe vizuale, Grid 2 ćete stvarno brzo zavoljeti.

Rika motora, miris zapaljenih guma, oblak dima i suparnici u retrovizoru. Savršena formula za racing igru, no može li Grid 2 parirati u isto vrijeme svom uspješnom prethodniku i snažnoj trenutačnoj konkurenciji?

82 Naša ocjena
  • zanimljiva karijera
  • zabavan vozni model