HCL.HR

Recenzija

GTR Evolution

Zoran Žalac


Ako ste imalo upoznati sa situacijom trkaćih naslova na PC platformi, barem u posljednjih nekoliko godina, sigurno znate kako sam naslov GTR ulijeva strahopoštovanje te je sinonim za službenu igru velikih organizacija poput FIA-e i WTCC-a. Vjerojatno najrealniji simulator vožnje uz popularni rFactor, proizvod je švedskog programerskog tima SimBin. Dotični proizvođač zaslužan je za dvije igre iz GTR serije, ali i za nešto manje popularni Race WTCC serijal. SimBinove auto-simulacije su još od prvog GTR-a iz 2005. vezane isključivo za PC, pa ni novi GTR Evolution nije iznimka.

Na samom početku treba naglasiti jednu vrlo važnu stvar jer bi u suprotnom moglo doći do mini nesporazuma zbog samog naslova igre. GTR Evolution nije treći dio odličnog GTR-a već stand-alone ekspanzija prošlogodišnjeg Race WTCC-a. Naime, SimBin se odlučio za ovakvo ime iz razloga što je ova igra zapravo kolekcija elemenata svih SimBinovih dosadašnjih naslova. Upravo u tome je i glavna mana igre, no o tome ćemo malo poslije. Dakle, GTR Evolution sadrži sve što i Race 07 te novi sadržaj koji ga čini spojem elitnog GT natjecanja i nešto manje elitnog WTCC-a.

Kako je ovo ipak ekspanzija, nemojte očekivati previše. Konkretno, riječ je o trideset „novih“ vozila i četiri nove staze. Nova vozila nemojte shvatiti previše doslovno jer je većina njih već viđena u GTR serijalu. Ipak, tu su i neke nove mašine, pa čak i modeli koji ne postoje u sadašnjosti. Stoga, ako vas zanima kako švedski programeri zamišljaju WTCC Extreme automobile od 600 konjskih snaga, GTR Evolution prava je (a vjerojatno i jedina) igra u kojoj to možete vidjeti. Novim GT vozilima dodajmo one već postojeće iz Race 07 i doći ćemo do ukupne brojke od 49 automobila u 12 klasa, što je sasvim solidno (sve dok ne pomislimo na Gran Turismo).


Što se tiče novih staza, može vam se činiti kako je u ovom dijelu ekspanzija razočarala. Ali kad vam kažemo da je jedna od novih staza Nürburgring Nordschleife ne biste trebali biti razočarani. Poznavatelji auto-moto sporta i nešto stariji igrači simulacija vožnje radovat će se ovoj stazi kao mala djeca, dok ćemo svi mi obični smrtnici ostati ravnodušni barem dok ne isprobamo istu. U bilo kojem slučaju, dotična staza u Nürburgringu slovi kao najzahtjevnija trkaća dionica na svijetu i pravi je izazov za svakoga tko se smatra kvalitetnim vozačem. Gotovo 21 kilometar duga staza prepuna zahtjevnih zavoja i brzih dionica, najljepša je i najkompletnija staza u ponudi, a posebna čar je što je GTR Evolution prva igra nakon davnog Grand Prix Legendsa koja sadrži ovu famoznu stazu. Sveukupno igra nudi 19 trkališta u raznim postavama.

Najpoznatiji aspekt zbog kojega SimBinovi naslovi drže toliki respekt prisutan je dakako i u Evolutionu. Baš iz tog razloga igra definitivno nije za početnike i ne nudi nikakav tutorial za weekend vozače. Realnost igre neće vam dopustiti vožnju kao u Gridu ili u najgorem slučaju Need for Speedu. Iako se postavke realne vožnje mogu i smanjiti, a igra nudi i Arcade mod, sam rezultat će još uvijek biti jako daleko od arkade i bezbrižne zabave. GTR će vas uvijek tjerati na opreznu vožnju, pravovremeno kočenje i siguran ulazak u svaki zavoj. Svaka klasa automobila bitno se razlikuje i trebat će vam neko vrijeme da naučite iskoristiti prednosti i izbjeći mane svakog od njih. Kontakti s drugim vozilima kažnjavat će vas čestim proklizavanjem kotača, a oštećenja automobila natjerat će vas na ponavljanje utrke. Stvari se kompliciraju i promjenom vremenskih uvjeta – utjecaj kiše na vožnju u GTR Evolutionu izveden je realnije nego u bilo kojoj drugoj igri. Smanjena vidljivost i napeta vožnja čari su koje će cijeniti ljubitelji simulacija vožnje, no ostalim igračima Evolution bi mogao ostaviti gorak okus u ustima.


Kombiniranjem GT i WTCC natjecanja, Evolution bi trebao ponuditi masu sadržaja u vidu kupova i modova igre. No je li krajnji rezultat uistinu takav? Pa baš i nije. Već smo spomenuli da igra nema tutorial poput onoga viđenog u GTR 2. Također, broj kupova i natjecanja nije baš impresivan ako ga opet usporedimo s brojem eventa u već spomenutom drugom dijelu GTR-a. Od igraćih modova tu su klasično prvenstvo i nekoliko drugih kupova koji su već otključani tako da daljnji napredak ne donosi gotovo nikakve bonuse, nagrade i sl. Ako samo još jednom usporedim igru s GTR-om 2 i kažem da je baš taj element otključavanja natjecanja, staza i automobila bio jedan od glavnih motivatora za daljnje igranje, shvatit ćete glavni problem. Ovo nije GTR 3, a od jedne ekspanzije za već kvalitetnu igru mogli smo očekivati i puno više.

Evolution nažalost ne oduševljava grafičkom stranom. Engine je star nešto više od tri godine i Evolution stoga vizualno zaostaje za gotovo svim trkaćim naslovima koji se trenutno nalaze na tržištu. Zaboravite dakle vizualni tretman u stilu Grida ili GT5 Prologuea. Grafika u Evolutionu bila je sami vrh 05/06, no danas to definitivno više nije. Istina je da su sve staze vjerno i identično prenesene u igru, baš kao i auti, no poneki propusti su vidljivi već nakon prvih stotinu metara. Okolni objekti poput zgrada i drveća uopće nemaju vlastite sjene, u pit-stopu nećete vidjeti ni žive duše, a oštećenja na autu nisu dočarana onako kako bi trebala biti. Priznajemo, Grid nas je grafički razmazio, ali to nije pravi razlog zbog kojega ovako kritiziramo vizualnu stranu GTR Evolutiona. Još je nekako i razumljivo što SimBin vuče isti engine već više od 3 godine, ali kad vam taj isti engine priušti poneko trzanje na današnjoj mainstream konfiguraciji iznad glave će vam stajati upitnik.


Trud oko zvučnog dijela igre ironično je polovičan. Dok je zvuk vozila doveden gotovo do savršenstva, glazbena podloga kraljevski je podbacila. U meniju stalno svira jedna te ista pjesma i nigdje nema ni naznake glazbi Dr. Stephena Baysteda koja se odlično uklopila u GTR 2.

Iz priloženog je jednostavno zaključiti kako igra nije namijenjena široj publici već onima koji zabavu traže u realnoj vožnji. No i kao takva ne nudi previše dobrih stvari da bi je igrali mjesecima. Ako već posjedujete neki od GTR ili Race naslova, Evolution će vam sa svojom cijenom od 20 eura biti kratka utjeha. Štoviše, u ovim danima kada nam proizvođači nude sve bogatije download contente za sitne novce ili pak potpuno besplatno, Evolution izgleda pomalo smiješno i sliči na pokušaj dodatne zarade. Jasno nam je da SimBin za XBox 360 priprema potpuno novi Race Pro naslov i u skorije vrijeme nećemo ugledati GTR 3, ali ne možemo se oteti dojmu da smo Evolution mogli dobiti i besplatno kad bi SimBin slijedio primjer CD Projekta (Witcher Enhanced) i svim kupcima Race 07 igre ponudio slobodan download dodataka koje donosi Evolution. Ovako ispada da je GTR Evolution kvalitetna igra sve dok je ne usporedimo s GTR-om 2 ili pak nekim drugim rješenjima igraće industrije. GTR je još uvijek kralj auto-simulacija i realnosti, no pitanje je koliko će gamera danas cijeniti.

Ne zaboravite nam ostaviti i kakav komentar ispod recenzije, a ako ste za kakve podrobnije rasprave skoknite i na forum i pitajte što god vas zanima oko ove igre ili neke druge.

Već duže vrijeme ljubitelji ultra-realnih simulacija vožnje na PC-u nisu imali neki noviji naslov zbog kojega bi ponovno spojili svoj volan i krenuli u obilazak virtualnih trkališta diljem svijeta. Sada kad je Evolution konačno tu, na nama je da vam

72 Naša ocjena
  • Realnost
  • Nordschleife staza
  • zvukovi automobila
  • još uvijek kralj simulacija utrkivanja
  • Premalo novog sadržaja za visoku cijenu
  • grafika
  • glazba

Zoran Žalac

Dežurno čangrizalo. Primarno je na PC-u, no konzolaškog je porijekla. Voli kad igre filozofiraju, gunđa kad ne idu u 60 frejmova. Najtekstualniji recenzent HCL portala, a u slobodno vrijeme magistar opskurne znanosti koja se naziva kulturologijom. Nije isključiv, ali...

Komentari (10)

  • mr_solidus

    25.09.2008 - 15:14

    kul reca, iako ne volim gtr nikako. Btw, šta nije GT4 imo Nürburgring?

  • [proGABBEing] Ixy

    25.09.2008 - 17:16

    Dobra reca.
    Al da, Nurburgring su imali i GT4, PGR3 i PGR4.
    Vjerojatno i još neke.

  • wyzard

    25.09.2008 - 19:32

    dobro, onda to shvatite kao jedina igra u novije vrijeme gdje je ima na pc-u (gt4, pgr 3 i 4 konzolaške su ekskluzive)

  • Ementaler

    25.09.2008 - 22:20

    Recenzija stvarno odlična. Nisam imao što ispravljat :P. GTR također ne volim previše, pre realno je to za mene. Nemam živaca za “sporo” voziti da ne bi lsučajno iz staze izletio.

  • aDReNaLiNe

    25.09.2008 - 23:07

    GG wizy.. Najs reca

  • gta_fan

    27.09.2008 - 11:06

    Cool game nabavit ću je

  • Armor

    27.09.2008 - 12:36

    Prokleti trash!
    Grafika na nivou Drivera 2!
    Ma nek se se malo zapitaju u SimBinu i nek si zabiju taj super-mega realni gtr u glavu!

  • frost135

    03.10.2008 - 12:02

    Da to su igre ono moraš bit uporan, mada imam i volan i onaj gtr prije ovoga, malo sam je vozio pa mi je dosadila, ma nema šanse da bi to i probavao igrat bez volana…. naporno, da se ona igrat al baš moraš voljeti i bit uporan. Ma za prave ljubitelje ko grom, mislim da obicnim smtrnicima dosadi. Barem u mom slučaju, mada je cjenim kao kvalitetu bez konkurencije po meni…..

  • Night Knight

    27.02.2010 - 11:17

    Igra je zakon, al treba dobar volan. Naravno, za to da se mogu isključiti elektonska pmagala.

  • Nikica Kasuni?

    23.07.2014 - 17:59

    Kao da je grafika na rFactoru išta bolja -.-

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!