HCL.HR

Recenzija

Hellblade: Senua’s Sacrifice

GLASOVI U GLAVI

Zoran Žalac

Za najvažnije pothvate u životu potrebno je mnogo hrabrosti. Nije uvijek sve pitanje uspjeha i neuspjeha, već ima nešto i u nadilaženju izazova, dizanju letvice iznad one razine do koje smo spremni ići. Ne, niste zalutali na seminar nekakvog životnog trenera – sve ovo ima veze sa razvojnim timom Ninja Theory i njihovom novom igrom Hellblade: Senua’s Sacrifice.

Izravna poveznica između tih trabunjanja i same igre nalazi se u njezinoj priči. Keltska ratnica Senua jedina je preživjela pripadnica svog plemena nakon invazije Vikinga sa sjevera. Traumatizirana tim događajima i grižnjom vlastite savjesti, Senua nastoji spasiti dušu svog pokojnog partnera Dilliona tako što će njegovu lubanju odnijeti u sam pakao i tražiti božicu pakla da ga oslobodi. To je izazov na kojemu će Senua morati otkopati bolno korijenje svog psihološkog poremećaja, jer će samo na taj način doći do spoznaje da živa osoba može pomoći mrtvima jedino tako da pomogne samoj sebi.

Indirektna poveznica između ranijeg filozofiranja i studija Ninja Theory nalazi se u njihovom eksperimentalnom pristupu u razvoju Hellbladea. Naime, riječ je o igri koja je produkcijski na razini onoga što zovemo visokobudžetnim AAA projektima – ima jasno definiran plan i proces izrade, koristi napredne tehnologije za vizualiziranje, gluma je vrlo profesionalna, itd. Međutim, istovremeno je riječ o igri nezavisne produkcije na kojoj je radilo oko svega pedesetak ljudi i koja se prodaje po duplo manjoj cijeni (30 eura) od visokobudžetnih naslova.

U Ninja Theoryju zacrtali su si napraviti baš onakvu igru kakvu žele, bez ičijeg uplitanja. To je najveći adut Hellbladea.

U Ninja Theoryju zacrtali su si napraviti baš onakvu igru kakvu žele. Bez da im netko kaže kako danas prolaze igre otvorenog svijeta pa bi ju takvom trebali dizajnirati, ili da im kaže kako igra mora imati mikrotransakcije jer nekoliko milijuna prodanih primjeraka neće pokriti troškove od kojih polovica ode na marketing. Hrabar je to pothvat kad se igra ne radi isključivo s namjerom da se na njoj zaradi. A tim je slađe kad za takvu igru mogu reći da je ispala jako dobra.

hellblade-ss (14)

Hellblade nije jednako kvalitetan u svim svojim segmentima, ali je ključno što letvicu drži visoko tamo gdje je to važno za doživljaj kakav igra nastoji prenijeti igraču. Priča i prezentacija iste vrhunski su dosezi Hellbladea. Radi se o čvrstoj fabuli koja ne pojednostavljuje svoju radnju, ne skriva ozbiljnost svoje tematike i ne štiti igrača karikiranjem motiva.

Problem psihoze u Hellbladeu je otvoreno prezentiran i seciran kroz sve njegove aspekte, a to uključuje i osude, odnosno nerazumijevanje istoga. Hellblade ne zazire od tabua, ne boji se progovoriti o primitivizmu unutar religijske opčinjenosti, ne boji se iznijeti konstataciju da je pakao stanje uma jednako kao što je psihoza poremećaj mozga.

Hellblade ne zazire od tabua, ne boji se progovoriti o primitivizmu unutar religije, ne boji se iznijeti stav da je pakao stanje uma jednako kao što je psihoza poremećaj mozga.

Senua je iznimno kompleksan lik čija se razmišljanja primarno manifestiraju preko najosnovnijih emocija. U njezinoj glavi konstantno se nalazi više različitih glasova od kojih svaki predstavlja jednu njezinu inačicu, a na svaki događaj u igri glasovi se isprepliću i reagiraju sukladno svom stilu – jedan komentira stvari s podsmijehom, drugi je zabrinut, treći je pun sumnje itd.

Vizualna strana također definira Senuu kao fenomenalan lik. Glumi ju Melina Juergens, koja začudo nije glumica nego montažer videa u Ninja Theoryju, a tehnologija animiranja lica omogućuje joj da izrazi širok raspon facijalnih ekspresija. Kad se sve to poklopi, dobije se primjerice fantastična scena u kojoj Senua reži na neprijatelja. Usudio bih se reći – jedan od najboljih prizora koje smo mogli vidjeti u igrama ove godine.

hellblade-ss (1)

Hellblade se također maksimalno trudi da igrača zbliži sa Senuom. Kamera je postavljena jako blizu liku, a pri ulasku u samu igru stoji preporuka da biste trebali koristiti slušalice. I doista, potvrđujem kako je Hellblade bez slušalica polovičan doživljaj. Najbolji savjet koji vam netko može dati za ovu igru je da ju ne igrate sa zvučnicima na računalu ili TV-u.

Naime, glasovi koje sam ranije spomenuo snimljeni su kao 3D zvuk, što znači da ih jedino pomoću slušalica možete čuti na pravoj poziciji. Efekt je takav da vam glasovi „kruže“ glavom kada ih Senua čuje – u svojoj glavi, a na taj način se dodatno povezujete s njom. Bez slušalica nemate efekt kao da vam netko šapuće direktno na uho, a igra u nekoliko navrata traži da se orijentirate prema zvuku, što vam je lakše učiniti uz slušalice.

Igranje Hellbladea bez slušalica je polovičan doživljaj. Glasove u Senuinoj glavi najbolje ćete si dočarati isključivo ako koristite slušalice.

Namjera povezivanja s likom prisutna je i u dizajnu sučelja… kojega nema. Odnosno, nema nikakvih indikatora gdje trebate ići, koliko zdravlja imate i sl. Sve što vidite vi vidi i Senua, uz iznimku nekih zagonetki kojima su ipak potrebne neke smjernice za rješavanje.

Jedan od trikova za povezivanje s likom je i taj da vam igra kaže kako prečestim umiranjem možete doći do lošeg kraja, odnosno toga da vam igra pobriše sav napredak pa da morate krenuti iz početka. Iako to zvuči zabrinjavajuće, ne dajte da vas to odbije od igre – ipak se ne radi o klasičnom sustavu permadeatha i više je tu kao psihološki pritisak negoli stvarna posljedica.

hellblade-ss (4)

Poginuti možete na dva načina: u borbi i u „potjerama“. Borba je vrlo jednostavna i definitivno neće oduševiti fanove akcijskih igara. Mlaćenje neprijatelja je iznimno zadovoljavajuće, pogotovo zbog blizine kamere pa i toga što vidite kako svaki udarac ostavlja traga na neprijatelju. Ipak, svi potezi su vam odmah dostupni, što znači da ćete se od početka do kraja igre boriti na isti način.

Postoji nekoliko varijacija neprijatelja koji vas forsiraju da koristite različite vrste napada, ali uglavnom se svaka borba rješava na isti način. Do kraja igre to nažalost postane naporno. Pred vama se stvaraju valovi i valovi neprijatelja, a vaši su potezi na kontroleru / tipkovnici-mišu svedeni na uhodani ritam. Nije da je nešto pokvareno u tom sustavu borbe, ali jednostavno nije dovoljno dubok niti dovoljno razrađen da nosi igru u trajanju od osam sati.

hellblade-ss (7)

Slično je i sa zagonetkama čije vrste možete nabrojati na prste – jedne ruke. Već se u ranoj fazi igre počnu ponavljati, što nije veselo jer se odvijaju u linearnoj strukturi levela. U drugoj polovici javlja se nekoliko stealth dionica koje malo popravljaju raznovrsnost sadržaja, ali čak i s njima imate dojam da je Senuina avantura dizajnirana po obrascu videoigre.

To je jedina smetnja kompletnoj imerziji, ta situacija da možete predvidjeti kada vas čeka red zagonetki, red borbe i tako do samog kraja. A pri tome još znate da su zagonetke osmišljene s varijacijama kako bi developeri imali lakši posao u popunjavanju igre sadržajem. No, možda sam to samo ja – možda se vi uopće ne budete zamarali razmišljanjem o tome kako je „popločen“ Senuin put do tzv. Helhaima.

hellblade-ss (13)

Prezentacijski gledano, osim stvari koje sam već spomenuo u ovome tekstu, Hellblade je „popločen“ prilično impresivno. Pored odličnog 3D zvuka koji se materijalizira u glasovnoj glumi, za pohvalu je i glazba koja u prigodnim trenucima osnažuje intenzitet akcije ili emocija. Primjerice, u nekoliko navrata borbu prati glazba s nekakvim nordijskim ratnim pokličima, što situaciji daje izvanredan ugođaj.

Okoliš ne izgleda toliko zadivljujuće s tehničke strane naspram igara kao što su Tomb Raider ili Uncharted. Teksture jesu pomalo mutnjikave, ali dobra je vijest što ćete više pažnje vjerojatno davati vizualnom dizajnu. Način na koji je, primjerice, prikazan pakao u ovoj igri je toliko maštovit da morate stati na trenutak i promotriti prizor u divljenju, iako grafički nije ništa posebno.

hellblade-ss (17)

Iskreno se nadam da nećete morati stati na trenutak i reći: „Čekaj malo, zašto mi se ovo vrti u 15 fps-a?“. Meni se to događalo na PC-u i problem nije u optimizaciji igre jer koliko sam uspio vidjeti takav slučaj nije imalo mnogo ljudi. Štoviše, igra mi se vrtjela odlično – 60 fps-a na maksimalnim postavkama u 1080p rezoluciji, sve do drugog dijela kada je uslijedilo trzanje na granici neigrivoga.

Promjena postavki grafičke kvalitete nije imala nikakvog utjecaja na to, a nije ni kao da je igra odjednom postala grafički zahtjevnija, niti to da je moj hardver štucao zbog temperature ili nečega sličnoga. Jednostavno rečeno, Hellblade je odlučio da u nekim dijelovima igre ne može raditi iznad mizernih 15-20 sličica po sekundi.

hellblade-ss (16)

Vjerujem da će se taj problem eventualno ispraviti, a kao što rekoh – ne mora značiti da će zadesiti i vas. Ako igrate na PS4 konzoli mislim da ste sigurni, iako onda svejedno morate pristati na 30 fps-a. U bilo kojem slučaju, frustrirajuće je kad jedna tehnička mana baci mrlju na inače vrlo dobar proizvod poput Hellbladea. Frustrirajuće jer želite doznati kako će se Senuina avantura rasplesti, želite uživati u maestralnoj glumi i fascinantnim animacijama.

Dakako, sve to želite pod uvjetom da vas zanima prizemljeni pristup psihološkom poremećaju, prizemljeno tumačenje nordijske mitologije i dublje shvaćanje tema kao što su patnja, žrtvovanje i odgovornost prema vlastitom biću. Hellblade nije osvetnička avantura koja će vas poslati da vragovima čupate rogove. Senuini demoni bodu i bez rogova.

Najteže bitke vode se u glavi. Ako se slažete s time, Hellblade će za vas biti neosporiva pobjeda. Ako ne shvaćate tu poruku, bolje se nemojte ni truditi s ovom igrom.

79 Naša ocjena
  • fantastično zaokružena priča o borbi protiv samoga sebe
  • zvuk od kakvoga se čovjek mora naježiti
  • grafika ima blistavih trenutaka
  • poštena cijena za trajnost igre
  • ni borba ni zagonetke nemaju super zanimljive mehanike
  • tehnički nestabilno na PC-u

Zoran Žalac

Dežurno čangrizalo. Primarno je na PC-u, no konzolaškog je porijekla. Voli kad igre filozofiraju, gunđa kad ne idu u 60 frejmova. Najtekstualniji recenzent HCL portala, a u slobodno vrijeme magistar opskurne znanosti koja se naziva kulturologijom. Nije isključiv, ali...

Komentari (20)

  • IvanHR

    12.08.2017 - 15:48

    Možda neće mnogo zaraditi,ali svaka pohvala za cijenu.

  • Iron666

    12.08.2017 - 16:27

    Vrh! Jako, jako, jako dugo nisam igrao ovako dobru igru.

  • rokonja

    12.08.2017 - 16:43

    malo dosadnjikavo imaš osjećaj da se samo mjesto radnje mijenja a sve ostalo isto. zvuk istina zakon, al malo naporno nakon nekog vremena ono malo iditirati počne itd… al sve u svemu vrijedi kupiti i odigrat.

    • Zoran Žalac

      @rokonja, 12.08.2017 - 16:51

      Je li ti Vaas ikada rekao definiciju ludila?

    • Dukindra

      @Zoran Žalac, 12.08.2017 - 18:33

      Insanity is doing the exact, same fucking thing, over and over again, expecting shit to change

  • Czar

    12.08.2017 - 17:05

    Složio bih se s ocjenom i samo još da nadodam da sam u komadu igre koji sam do sad prešao naletio na iritantan bug ili glič, kako ko hoće, kod zagonetki.
    npr. nakon prvog bossa treba proć ispod kao nekakvih ajmo to nazvat totema da bi se na mjestu gdje nema grede ista pojavila, ili pak da bi na mjestu gdje je zgrada djelomično srušena pojavio čitav zid.
    E sad di je problem? Igra to ne skuži uvijek iz prve nego se greda pojavi, idem prema njoj i zapnem jer mi se ova ne želi popest na nju(igra ne kuži da se greda pojavila) i onda treba nekoliko puta prolaziti ispod tok totema(ili između njih) i isprobavati oće, neće što ubija doživljaj igre a dogodilo mi se nekoliko puta na različitim mjestima, s tim da me prvi put pošteno isfrustriralo jer sam bio pošteno zapeo misleć da to nije put kojim treba ić i čistom slučajnošću sam skužio da je problem do igre i da će trebat jedan lagani patch što prije.

  • zlakob

    12.08.2017 - 19:16

    prešao igru danas… samo mogu reci rijeci pohvali za igru. toliko me igra uvukla u sebe da to nisu istine, vrh! slažem se da su zagonetke pomalo jednostavne i kasnije malo mozda dosadne i da je igra trajala tipa 12h s time vjerovatno bi postalo naporno, ali hej izdrzao sam tih 7-8h koliko traje story i presao, a na kraju se islplatilo jel je igra cisti dozivljaj i uzivancija, boss bitke su epic, glazba prilikom borbe je epic… sve u svemu jedan dobar kolač za isprobat, svakako preporučujem!

  • Mixa

    12.08.2017 - 20:23

    Nisam procitao recenziju i ne zelim, jer ne bih voleo da spoilujem nesto. Poceo sam da prezalim igru, tako da moram biti na oprezu. 😀

    • Mixa

      @Mixa, 12.08.2017 - 20:27

      *Poceo sam da prelazim igru…

  • 1oR

    13.08.2017 - 00:09

    15 fps na gtx1080 lol. Meni ispod 50 nije palo na 970ci 😀 Sve vise volim ovu graficku 😛

    • Igor Belan

      @1oR, 13.08.2017 - 09:59

      Nema Zoran GTX 1080, R9 290 je u njegovoj konfiguraciji. Tvoj grafička nije magična :) Kad izjaviš nešto kao to što si rekao, treba reći i na kojim detaljima si igrao. Zoran je imao problema s bezrazložno nestabilnim framerateom (u mom videu s GTX 1080 su isto bili vidljivi) neovisno o postavkama doduše.

    • 1oR

      @Igor Belan, 13.08.2017 - 12:18

      Ama covjece,zezam se malo, zar si mislio da sam bio ozbiljan :) Aha,mislio sam da je u pitanju GTX1080. Na ULTRA je igram,aposlutno sve na ultra,55-70 fps je prosjek,nikakvih dropova nigdje nista.

  • Darcoolio

    13.08.2017 - 01:06

    Pravo osveženje posle, po meni, ne baš uspešne godine za gejming u kojoj Indie naslovi lagano dominiraju nad AAA, makar na ovoj polovini trećeg kvartala.

  • GPirate

    13.08.2017 - 15:23

    Nisam igrao igru ali po tome što sam vidio, sviđa mi se.

  • Mali Rico

    13.08.2017 - 18:33

    takodje nisam igrao igru, ali jedva cekam da je nabavim zato sto mi se jako svidela. Gledao sam video sa pocetka stranice i verujem da cu nabaviti igru za PlayStation 4 kada izadje.

  • Stjepan93

    13.08.2017 - 20:22

    Sviđa mi se to kaj su koristili “RUNE” stvarno pismo, a ne kao što znaju izmisliti svoje, al mi se zato nesviđa to kaj ne možeš istraživat svijet kako sam hoćeš nego imaš određenu putanju za kretanje…….

  • Donat Miletic

    13.08.2017 - 22:42

    Po meni je borba vrlo dobro napravljena

  • mrrena

    15.08.2017 - 20:58

    jel ovo izaslo za ps4 ako nije kad bude 😉

    • moordrak

      @mrrena, 16.08.2017 - 11:37

      Izašla je još 8.8.2017. 229.99kn Pogledaj u PS storu.

  • moordrak

    16.08.2017 - 11:53

    Proletio sam kroz recenziju kao kroz slikovnicu. Neda mi se spojlati igru. Kad je prijeđem, komentiram više. Sudeći po prikazanom i komentarima općenito, ovo je pravo iznenađenje.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!