Legend of Grimrock

Nikola Bunjevac

Ako ste gamer s ukusom za fantaziju, zasigurno ste barem jednom u životu probali neki dungeon crawler. Ako niste, sram vas bilo, u suprotnom – dajte si aplauz. Učinite to sada. Nema veze što gledaju. Ajde, ajde… dobro. Dakle, gdje smo stali. Ovaj žanr je vječan, ali u posljednje vrijeme kao i mnogi drugi old-school žanrovi podosta je siromašan novim naslovima. U takvu situaciju na scenu stupa Legend of Grimrock koji nas podsjeća na pomalo zaboravljeni žanr i usput dodaje dozu novosti te pritom podosta uspješno povezuje standardne i nove osobine.

U Grimrocku preuzimate ulogu četvorice razbojnika kojima su počinjeni zločini oprošteni. No oprost ne dolazi tako lako. Odvedeni ste na vrh planine zvane Grimrock, a uistinu ste slobodni tek ukoliko uspijete doći do podnožja planine prolazeći kroz mnoge dungeone. Nešto što nikome nikada nije pošlo za rukom.

Prilikom pokretanja nove igre imate mogućnost napraviti svoja četiri razbojnika od kojih je jedan čarobnjak, a tijekom igre im možete razvijati dodatne osobine. Ukoliko se ne želite zamarati izgledom svojih razbojnika, možete odabrati i standardne, unaprijed definirane likove. Njih je uvijek četiri, a potreba za međusobnom suradnjom tijekom cijele igre vrlo je jasno izražena.

Tipično za stare dungeon crawlere kroz igru se krećete pravilnim pokretima kroz tileove. Dakle, možete se kretati jedino u pravilnim razmacima i to u osnovna četiri smjera. Dijagonalno kretanje nije moguće, što je dobro iskoristiti u borbama protiv raznih stvorenja jer vas ni ona, ukoliko ste dijagonalno od njih, ne mogu napasti. Igra vam, unatoč takvom pravilnom kretanju nudi vrlo slobodno pomicanje kamere desnim klikom i povlačenjem miša. To je korisno kako biste bolje promotrili situaciju, pronašli stvar koju možete pokupiti ili pak pronašli kakvu tajnu.

Da, tajnu. Legend of Grimrock je krcat istima, a one se mogu pojaviti baš kad vam pomanjka hrane ili kad vam zatreba novo oružje. Tajne otkrivate pritiskom na gumb koji se nalazi na pojedinim zidovima, ali da bi ih pronašli morate imati vrlo oštro oko. Naime, gumbi se većinom nalaze u kutu određenog bloka u zidu, a kako su zidovi napuknuti, gumbe je ponekad vrlo teško uočiti. Dizajnerska je to odluka koja će vas natjerati da pročešljate svaki kutak dungeona u kojemu se nalazite, a ovisno o vašem strpljenju i volji za ovakvu vrstu istraživanja – ovo može biti intrigantno ili suhoparno iskustvo.

Osim tajni, tu su i zagonetke koje su osim borbe glavni element igre. One su vrlo zanimljive, intuitivne te ponekad iznimno maštovito osmišljene. Sastoje se od raznih elemenata poput nagaznih ploča te portala, a od igrača zahtijevaju dobro logičko razmišljanje, ali i brzinu te spretnost. Zagonetke su dobro gradirane prema težini te vas neće “uplašiti” odmah na početku, već se njihova težina postupno povećava kako prolazite igru. No, osim onih glavnih, povremeno se može pojaviti i poneka lakša, sporedna. Njihova uloga je slična tajnama te njihovo prelaženje nije nužno za prelazak igre. Svejedno, takav dodatni sadržaj dobro služi svojoj svrsi i dodaje još jednu dozu dubine u naizgled jednostavno iskustvo Legend of Grimrocka.

Kretanje dungeonima može biti vrlo opasno, pogotovo ako ne vidite prst pred nosom. U tome vam pomažu baklje koje ćete koristiti kroz cijelu igru te koje s vremenom slabe, ističući tako svoju potrebu za redovitim mijenjanjem. One su nasumično postavljene na određena mjesta, a na vama je hoćete li ih uzimati ili ne. Preporučljivo je dakako uvijek ih imati kraj sebe, a ponekad ih morate iskoristiti u svrhu rješavanja zagonetke tako da ih postavite u određenom uzorku kako biste otvorili određena vrata.

Prolazeći kroz Grimrock susrest ćete razne neprijatelje čijim ubijanjem dobivate određenu količinu bodova koje možete potrošiti na poboljšanje osobina svoja četiri lika. Korisno je odmah u startu odlučiti kakve osobine želite razvijati za pojedine likove jer uz kombinaciju oružja i odgovarajuće osobine, činite lika znatno jačim i efikasnijim u borbi. Čarobnjak je ključan član družine i vrlo moćan u borbama. Dok u napadima oružjem postoji vjerojatnost da ćete promašiti neprijatelja, s čarolijama to nije slučaj. Gameplay čini dodatno dubljim i činjenica da su vam za neke čarolije potrebne posebne osobine, a pomoću scrollsa saznajete kombinaciju simbola za izvođenje te čarolije.

Paukovi, rakovi, ljigavci, otrovne gljive, razni leteći stvorovi, zombiji ratnici… raznolike kreature će dati sve od sebe da vam zagorčaju život u Grimrocku. No raznolikost ne staje samo na vizualnom – svaki neprijatelj ima sebi specifične mane i prednosti na koje valja obratiti pažnju, a i oni se također gradiraju prema težini kako napredujete kroz igru. Boreći se s neprijateljima, gubit ćete dosta energije koja se puni automatski, ali vrlo sporo. Kako biste zaobišli čekanje, na raspolaganju vam je opcija spavanja koja čini da vrijeme prolazi brže te da se shodno tome i zdravlje brže napuni. Tu postoji jedan zanimljiv i neočekivano maštovit element, a to je da vam se u snu prikazuju vrlo zagonetne poruke. One su tu da vam na svoj način otkrivaju pojedine detalje priče, no kad bi išli u detalje oko toga debelo bi zakoračili u polje spoilanja, stoga stajemo ovdje. No mora se reći da je takva prezentacija svakako jedna od svjetlijih točaka u Grimrocku.

Određena mjesta u dungeonima sadrže svijetleći kristal klikom na kojega spremate igru te punite energiju svim svojim razbojnicima. Spremiti igru možete i putem izbornika bez ikakvih vremenskih i drugih ograničenja, a preporučamo vam da što ćešće spremate igru jer vam se može dogoditi da nenadano upadnete u borbu i izgubite sve svoje razbojnike, nakon čega možete nastaviti tek od posljednje spremljene lokacije. To dakako dovodi do frustracija, a spremanje igre koje vam konstantno mora biti na umu, može postati značajniji element gameplaya nego bi ikada trebalo biti. Igri zapravo nedostaje mogućnost automatskog spremanja. Istini za volju, u međuvremenu je izdan patch koji nudi brzo spremanje pritiskom na odabranu tipku, što na neki način nadoknađuje ovaj nedostatak.

Grimrock je po cijeloj izvedbi moderna igra starog kova. Prateći taj osjećaj u gameplayu, osim standardnog moda igranja, na raspolaganju vam je i old-school način, a njegova glavna osobina je da ćete morati sami ručno bilježiti izgled dungeona te bitnih lokacija. Naime, u standardnom modu igra sama prati gdje idete te uredno mapira dungeone i nudi vam mogućnost stavljanja zabilješki na željene lokacije. Bitno za napomenuti – kad jednom odaberete mod igre, kasnije ga više ne možete promijeniti.

Legend of Grimrock nije visokobudžetna igra, a na prvi pogled djeluje i kao iznimno jednostavan naslov, no to ju nije spriječilo da ima grafiku kakve bi se mogle posramiti čak i neke AAA igre današnjice. Istina, kroz cijelu igru se provlače samo tri tipa zidova hodnika kroz koje prolazite, a dok to djeluje repetitivno, monotoniju razbijaju i atmosferu stvaraju različiti ukrasi poput dijelova kostura, bršljana, nakupina zemlje… Uostalom, tu je mnogo elemenata koji odvraćaju pažnju od buljenja u zidove. Modeli neprijatelja su bolesno detaljni za ovakav naslov. Doslovno vidite svaki nabor, gotovo svaku udubinu na njihovu tijelu. Jedini eventualni nedostatak je što ne vidite nikakva oštećenja na modelima.

Zvukovi su raznoliki te jasno specifični svakom oružju i neprijatelju. Prema zvuku možete jasno odrediti koje stvorenje vam se približava te se pravovremeno pripremiti na borbu. Istina, ne bi škodila koja skladba više, ali budući da je ovo igra indie produkcije te shodno tome i niže cijene – nije to nešto što valja pretjerano zamjeriti.

Legend of Grimrock je odličan indie naslov koji će zadovoljiti sve fanove old-school RPG-a, ali zbog modernije grafike te nekih novih mogućnosti, ima šansu privući i one koji se prije nisu susretali s ovakvim igrama. Naslov je to koji donosi dašak novina uz pojam dungeon crawler te harmonično spaja novo sa starim za osvježenje koje je ovakvim igrama u današnje vrijeme i potrebno.

Držat će vas prikovanima za stolicu solidnih petnaestak sati što je i više no dovoljno da se uživite u priču i pređete ju možda čak i u jednom dahu. Nakon što to obavite, šanse su da ćete imati neodoljivu želju ponovno proživjeti to iskustvo, ovaj put možda u old-school modu. Za svega 11€ koliko igra traži od vas na Steamu, više od ovoga ni ne treba tražiti.

FORUM: Legend of Grimrock rasprava

Finski studio Almost Human stvorio je Legend of Grimrock, dungeon crawler modernog izgleda ali i starog kova. Uspijeva li mu napiti uvijek žedne fanove ovog žanra i privući novu ekipu u isto vrijeme?

84 Naša ocjena