Mass Effect 2 [PC,X360]

Bela

Ukoliko ste mislili da su genijalni Biowareovci zabušavali posljednjih par godina grdno ste se prevarili. Genijalni kanađani nisu spavali nego predano radili. Između ostaloga Bioware je nedavno izbacio Dragon Age: Origins, fenomenalni fantasy RPG koji je pokupio samo pohvale, a sada niti dvije pune godine od originala stiže nam dugo očekivani Mass Effect 2, središnji dio priče ove svemirske trilogije. Sprema li nam Bioware novo remek-djelo igraće industrije, jeli nastavak hrabro stoji uz bok originalu?

Radnja ovog sci-fi svemirskog RPG-a započinje velikim praskom u velikom stilu. Doslovno. Sve sumnje da će početak priče u nastavku biti dosadan odagnao je uvodni film u kojem se u maniri prvoklasnih hollywoodskih blockbustera opisuju događaji dvije godine nakon završetka prvog dijela. Naime, brod Normandy za vrijeme rutinske misije biva napadnut od strane nepoznatog broda i teška oštećenja tjeraju posadu u kapsule za spašavanje. Dok snažne zrake trgaju Normandy na komade, Shepard u svom herojskom štihu spašava svojeg pilota Jokera, trpajući ga u posljednju kaspsulu. Kako i biva kapetan „tone“ sa svojim brodom. Velika eksplozija konačno u potpunosti uništava Normandy, a posljednje što vidite je beživotno Shepardovo tijelo kako pluta tihim hladnim svemirom.

Bioware nam je na samome početku priredio veliki šok, voljeni zapovjednik Shepard mrtav je prije negoli je nastavak uopće i započeo. Ili smo barem tako mislili. Nekoliko trenutaka kasnije budite se na operacijskom stolu neodoljivo živi uz mogućnost odabira potpuno druge osobe. Ispostavilo se da je Cerberus, sjenkasta organizacija takozvanih ljudskih nacionalista, pokrenula veoma skup proces Shepardove rezurekcije. Njihov sveprisutni vođa poznatiji pod nadimkom the Illusive Man vas obavještava o novoj prijetnji; Collectors, rasi izvanzemaljskih bića za koje se sumnja da stoje iza serija napada na udaljene ljudske kolonije i otmice tih istih kolonija. Iako je Illusive Man-u i njegovim agentima teško vjerovati prije svega zbog postupaka Cerberusa iz prvoga dijela, njihova ponuda da Shepard zaustavi Collectors-e je primamljiva zbog njihove tehnologije, velike novčane podrške, ali prije svega zbog nove novcate Normandije. Shepardova glavna zadaća je zaustaviti Kolektore, ali i prije svega posjetiti svaki kutak galaksije u potrazi za novom posadom punom eksperta i opasnih likova koji će mu pomoći u njegovoj misiji.

I tu nažalost sa pričom moramo stati. Što zbog mogućnosti nepotrebnog spoilanja što zbog vjerovatnosti da svaki igrač doživi jedno vlastito iskustvo prolaska Mass Effect-a 2. Naime, Bioware se svojski potrudio učiniti Mass Effect 2 jednom od igara koja vam pruža veliki broj mogućnosti, odluka i odabira čineći tako svaki prolazak jednim novim iskustvom. Već na samome početku igra vas u obliku jednostavnog sučelja pita želite li uploadati save-ove iz prvoga dijela, te na taj način nastaviti sa razvijenim likom i svim njegovim/vašim odlukama iz originala. Ovisno o vašim akcijama iz prvoga dijela određeni događaji ići će u potpuno drugačijem smjeru. Ovisno koji su vam članovi originalne postave preživjeli, ovisno jeste li imali Paragon ili Renegade završetak, ovisno jeste li spasili Council na Citadeli… ovisno o svemu tome priča u Mass Effect-u 2 se kroji u različitim smjerovima, a postoje i naznake da će neki veliki događaji iz jedinice i dvojke imati veliki utjecaj u trećem dijelu serijala.

…moguće je i odigrati potpuno novi „New game“ bez starih save datoteka

Za novo iskustvo moguće je stvoriti potpuno novog lika drugačijeg izgleda ili pak drugačijeg spola. Rabili vi stare save-ove ili ne Mass Effect 2 vam pruža već na startu uvid u sve vaše akcije i utjecaje, a tijekom igre biti će mnoštvo razgovora i prisjećanja, a vi se još jednom zapitajte jeste li prije učinili pravu stvar. Moguće je i odigrati potpuno novi „New game“ bez starih save datoteka. Razloga za strah nema, ono što o povijesti ne znate naučit ćete, a neke reference na prijašnje događaje nećete ni primjetiti. Na samome početku uz odabir novoga/staroga lika biramo i između nekoliko klasa koje će vam na različite načine prikazati Shepardove sposobnosti. Sve u svemu početni predodabir priče/pozadine nas itekako podsjeća na Dragon Age: Origins samo što je to ovdje sve nekako masovnije, a svaki odabir ima utjecaja na nešto u budućnosti. Bioware si je stvarno dao truda, a polako nam dolazi do glave otkuda naziv igri Mass Effect.

Bioware je naučio podosta od prvoga dijela. Kolektori kao glavni neprijatelj daju neki osjećaj konstantne prijetnje, ali bez obzira na to Mass Effect 2 se kao i jedinica iskazao kao free-roaming igra na mapi galaksije. Sukladno s tom tvrdnjom možete se bez obzira na kojem dijelu igre bili uputiti na brojne Cerberuseve ili ostale side questove bilo kojim redoslijedom. Sve je zapravo u vašoj želji. Ipak, igra periodično ubacuje cut scene i misije vezane za priču koje nije moguće preskočiti stavljajući točku na važnost glavne radnje. Tajminzi takvih misija su odlični i predstavljaju kvalitetan balans između linearnog igranja i vlastitog odabira misija. Svakom misijom sve ste bliže završnoj u kojoj vam je posao otići kroz Omega 4 mass relay iz kojeg se nitko nije vratio, u samo središte galaksije na matični planet Kolektora i zaustaviti njihovu sveprisutnu prijetnju za sva vremena. Bez obzira na naše odluke, odabire ili sumnje Shepard je pravi čovjek za taj posao.

Iako se struktura i gameplay Mass Effecta nisu mijenjali puno od prvoga dijela, promjene su itekako vidljive. Prije svega mijenjani su neki dijelovi igre zbog kojih će vam svaki prelazak Mass Effecta 2 biti svaki puta novo iskustvo. Na raspolaganju imate priličan izbor misija i questova, a prilika za distrakciju i istraživanje je i više nego dovoljno. Sam gameplay nije nešto posebno mijenjan, ali je sada frenetičniji, nabrijaniji i brži. Pritom mislim na samu akciju koje je ovoga puta puno više, a veći je dio fokusiran na samo pucanje. Mass Effect 2 naprosto oduševljava kao TPS u svakome pogledu. Ispada više kao tipičan TPS negoli punokrvni klasični RPG pun kojekakvih tamnica i istraživanja. Od samog odabira klase, gameplay će sam po sebi svaki puta biti ponešto drugačiji.

Odabirom vojnika imat ćete na raspolaganju dovoljan broj varijacija svemirskih strojnica i težeg naoružanja, dok će klase Vanguard i Technician prvenstveno micati protivnike vašim biotičkim moćima, odnosno hakiranjem. O kombinacijama klasa mogli bi ispisati nekoliko stranica, pa ćemo iskustvo procjene vlastitog odabira prepustiti vama. Bilo kako bilo, pucnjava je sada puno zabavnija, brža i razornija. Još uvijek se ne možemo oteti dojmu da je kidanje robotskih ekstremiteta u hladnim zakucima svemira itekako zabavno.

Protivnički AI je unaprijeđen. Protivnici se sada ponašaju potpuno drugačije, ovisno o njihovoj situaciji, klasi ili pak rasi. Izdržljivi Krogani će neumorno charge-ati prema vama, vanguardi će vam biti konstantna prijetnja sa biotičkim moćima i razornim sačmaricama, a neprijateljski tehničari će vas gnjaviti sa borbenim sondama i opterećenjima vaših štitova. Sukladno odabiru suboraca i vi imate mogućnost uzvratiti istom mjerom. Onim velikim neprijateljima potrebno je prići s puno opreza i puno municije u teškome naoružanju. Kao i u prvome dijelu neprijatelji su zaštićeni kombinacijom štitova, armora i biotičkih barijera, pa sukladno s time odaberite pravo oružje ili pravu moć da ih zaustavite.

Što se tiče samih nivoa oni funkcioniraju prilično linearno. Ponekad je tu neki sporedni put koji će vas dovesti do cilja, ali oni su rijetki i ne preostaje nam ništa nego pravocrtno pratiti put do kraja nivoa, gdje se često nalazi nekakva nagrada. Iako su misije prilično kratke ima ih dovoljno i dovoljno su različite da se zapitate što bi vas moglo dočekati, te da usput promislite koje ćete članove povesti sa sobom pošto ih još uvijek možete uzeti samo dvoje. I to je dobra stvar jer da ih je više, u brzom žaru borbe moglo bi biti…jednostavno zbunjujuće. Ovako vas troje funkcionirate čisto ok , a sve je fino pregledno. Vaši suborci imaju širok spektar sposobnosti i zabavno je svaki puta uzeti drugoga i primijeniti te sposobnosti na malo drugačiji način.

Pravi sci-fi TPS/RPG kakav Mass Effect 2 je, podrazumjeva i dosta raznovrsnog oružja, s tim da je došlo do nekih promjena. Prije svega nema više onog hardcore RPG-ovskog skupljanja opreme. Kao takvo, svaki član može nositi dva komada oružja, a Shepard pet. Također nema više ni onih masivnih kombinacija opreme/oklopa i koječega. Iako će to možda biti razočaravajuće za zagrižene RPG-ovce, očito je da je Bioware išao na kartu nešto veće realnosti i akcije. Naime svako oružje i svako pojačanje na Shepardovom oklopu/leđima ima svoje mjesto i realno je zaključiti da bi bilo em nerealno em glupo da on može tegliti 200 komada opreme.

Svaka promjena oružja rezultira Shepardovom reakcijom tj. promjenom po našem odabiru, a svaki komad oružja je na Shepardovim leđima vidljiv i dizajniran odlično. Lijevim shiftom i dalje pauziramo igru, a na HUB-u su specijalne moći i dalje pod brojevima 1-8, kako za nas, tako i za suborce. Uveden je cover sistem koji je kopiran iz Gearsa, ali to nije nimalo minus kada je očito da je svim novijim igrama baš taj cover sistem uzor. Zaklon vam je prijeko potreban i spasit će vam glavu u brojnim situacijama. Još jednom vidi se velika doza realnosti. Pucnjava je kako smo već naveli brža, žešča i zabavnija, a povratak na prvi dio nakon odigranog nastavka može biti dosadnjikav, pogotovo sa te strane pucačkog iskustva.

Kako je ovo prije svega Biowareova igra, pripremite se na to da izvježbate i čeljust koliko i prst na okidaču. Sistem dijaloga je identičan kao i u originalu s tim da ih ima poprilično više i svi su zanimljivi. Dobit ćete puno prilika da se dokažete kao dobrica ili ultimativni “bad ass” ovoga puta još i više sa novim implementiranim interupt sistemom koji vam omogućuje da u nekim razgovorima učinite paragon ili renegade potez u određenom trenutku. Prvi će vjerojatno suosjećati ili pomoći nekom dok će drugi često izvuči iz Sheparda njegovu brutalnu silu i želju za ubijanjem ili nekakvim drugim lošim potezom. Ukoliko se odlučite na renegade potez i ubijete nekoga konversacija se zaustavlja, a radnja nastavlja, opet s mogućim posljedicama u budućnosti. Za te poteze imate samo nekoliko sekundi vremena, a također je moguće uopće ne reagirati i pustiti da se radnja odvija sama.

…ako odigrate karte kako spada Shepard može dobiti malo prave svemirske ljubavi

Najviše ćete vremena pak provesti razgovarajući sa svojim suborcima dajući im opciju da vam se nakon nekoga vremena otvore i s tim otključaju koju novu misiju ili Codex entry. Svaki član ima unikatni quest koji kada uspješno završite daje novu moć tome članu vaše ekipe. To možete i ne morate, naravno, kao i uvijek sve je vama na izboru. Dakako, ako odigrate karte kako spada Shepard može dobiti malo prave svemirske ljubavi. Ukoliko vam dosade misije bez problema možete istraživati planete u potrazi za prijeko potrebnim mineralima koji će vam trebati za unapređenja broda i vaše posade.

Iskopavanje materijala nešto je drugačije nego prvi dio trilogije. Naime, više nema onog svemirskog bugija i vožnje po površini planeta. Ovoga puta istraživanje otvara mini igru kojom skeniranjem površine nalazite minerale. Ta mini igra je monotna koliko i začuđujuće opuštajuća. U cargo bayu nove Normandije nalazi se ipak nekakav space buggie, ali na pristupni kod za njegovo upravljanje čini se morat ćemo pričekati DLC. Mass Effect 2 ima masivan univerzum i omogućuje vam cijelu biblioteku podataka i istraživanja cijele “naše” galaksije, izvanzemaljskih vrsta, brodova, oružja i svega ostaloga. RPG štih ipak je zadržan u smislu konstantne nadogradnje vašega broda i sposobnosti tj. moći vaših suborca, kako i zanimljivog i masovnog Codexa. Sve u svemu očekujte trajnost od 25 do 40 sati igrivosti Mass Effecta 2, ovisno o tome koliko duboko ćete zagrepsti ispod površine. A veliki i raznobojni univerzum Mass Effecta 2 će vas itekako znati privući i zarobiti na duže vrijeme.

Odkad je vijeka i Biowarea prezentacija je njihovo najjače oružje, pa ukoliko niste spremni upozoravamo vas da ćete u idućim redcima naići na samo hvaljenje ukupnog prezentacijskog dojma Mass Effecta 2.

Prvi korak je grafika koja je i više nego odlična. Unreal Engine 3.5 obavlja posao savršeno. Iako ćete naići na neke čudne teksture, u globalu grafika i vizualna prezentacija svijeta Mass Effecta 2 je zapanjujuća. Ukoliko tijekom misije ili tijekom posjeta nekog od hubova zastanete, vidjet ćete veliki trud kojeg su si dali zaposlenici Biowarea što se tiče količine detalja. Nadalje, mistična svemirska atmosferičnost vas prati na svakome koraku, a ukoliko nemate pojma šta ova rečenica treba značiti, da bi ju shvatili u potpunosti morat ćete ipak odigrati Mass Effect 2. Cut scene i filmovi unutar igre su fenomenalni i samo vas mogu nabrijati na situaciju tj. lokaciju koju ćete tek otkriti. Svemir je velik i lijep u ME2 kao i uvijek. U to nema sumnje. Rijetko koja igra, ako i koja se može pohvaliti tako predanim radom na facijalnim animacijama likova unutar igre. Čak i najčudniji izvanzemaljci ovim potezom nose tračak ljudskosti.

Posao na voice actingu ponovno je napravljen fenomenalno i bez greške. The Illusive Manu, tajnovitom pokretaču samoubilačke misije glas posuđuje Martin Sheen, a uz njega tu su još i Seth Green, Carrie-Anne Moss, Adam Baldwin, Michael Dorn, Tricia Helfer i Michael Beattie kao Mordin Solus između ostalih. Glazba je primamljujuće svemirskog ambijenta ili klasično simfonična ovisno o potrebi tj. dijelu igre. Drugim riječima to je pravi svemirski soundtrack.

Od ostalih zvukova tipa zvukovi okoline, zvukovi pucanja iz oružja ili ostaloga ponovno moramo pohvaliti odličan Bioware. E sada, kako ne bi samo hvalili igru moramo spomenuti i neke nedostatke. Iako su obećavali Bioware nije uspio otkloniti sve greške. PC, pa i Xbox 360 verzije pate od nekih starih boljki. Onaj problem sa nestajanjem vaše ekipe je i dalje tu. Naime, krenete kroz neki hodnik prije vaših suboraca, vrata se zatvore, a oni ostanu iza. Idete dalje, a njih i dalje nema, najednom nekim čudom oni se pojave pred vama. Možda se nekako teleportiraju? Ponekad je smiješno, ponekad frustrirajuće.

Vidjet ćete i neprijatelje zarobljene u vratima i poneke druge glitcheve, kao zapinjanje ili Sheparda na jednoj misiji kako nekoliko metara leti iznad provalije. Ali, sve su to rijetke sitnice i to one mikroskopske. Iako su izbacili svemirski buggie i razgovore u liftu Bioware nam to obećava u DLC-u i kada se stvarno potrudimo ne možemo se sjetiti niti jednog drugog razloga za žalbu. Osim možda loading timea na Xbox 360 verziji. Iskreno, preporučamo vam da instalirate ME2 na hard disk kako bi smanjili to vrijeme, koje zaista zna biti epsko.

Dakle, stigli smo do samoga kraja recenzije ove epske igre. Što još reći, a da već nije rečeno? Što pohvaliti ili pokuditi, a da to već nije učinjeno? Od prekrasno dizajniranog svemira, atmosferičnih i različitih planeta i lokacija, novih likova, priče, odlične akcije i fantastičnih dijaloga pa do sitnijih skoro miskroskopskih bugova mislim da se konačna ocjena dovoljno nazire. Mass Effect 2 je igra, ma kvragu to je više od igre. To je iskustvo koje se jednostavno treba proživjeti. Više puta, ako je moguće. To je trilogija koja je došla na svoju polovicu intrigantne radnje. Preostaje nam jedino čekati trojku i završetak ove epske svemirske pustolovine. Samo pripazite na svoje akcije i odluke jer nisu sve dobre, a neke bi vas, odnosno Sheparda, zaista mogle stajati glave. Ipak, kako god proživjeli i odigrali Mass Effect 2 ili cijelu trilogiju, Bioware nam je nesumnjivo priredio još jedno remek djelo. Iako je tek početak godine na kraju kada ćemo birati igru godine ne zaboravite dati i koji glas za Mass Effect 2 jer će ponosno stajati uz najbolje naslove 2010, ako ne i na samome tronu. Bioware, kapa dolje.

A kako ste vi doživjeli Mass Effect 2? Jeste ga odigrali već? Jesmo li vas uspjeli nagovoriti da ga odigrate? Sve nas to zanima pa svakako ostavite svoj komentar u boxu ispod, kao i svoju ocjenu ove igre.

Genijalci iz Biowarea, poznati po vrhunskim RPG hitovima, napokon su nam dostavili nastavak odličnog Mass Effecta. Igrali smo Mass Effect 2, pročitajte kako smo se proveli.

95 Naša ocjena
  • Priča