HCL.HR

Recenzija

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

A HIDEO KOJIMA GAME

Zoran Žalac

Metal Gear serijal počeo je kao prava suprotnost svim akcijskim igrama krajem 80-ih. Međutim, dolaskom 21. vijeka polako je odbacivao tu suprotnost i počeo prihvaćati elemente igara od kojih se nekada razlikovao. Snake Eater tako je naposljetku uveo slobodu kontroliranja kamere (Subsistence), Guns of the Patriots donio je kretanje pri ciljanju u maniri FPS-a, a Peace Walker se između ostaloga pozabavio multiplayerom. Umjesto da fura neku alternativu i na temelju toga donosi inovacije, MGS se posljednjih godina odlučio slijediti druge.

Ipak, u isto vrijeme serijal je ostao svojstven samome sebi. Na neki čudan način postao je snažna kolekcija memea koja uspješno funkcionira neovisno o žanru (Metal Gear Revengeance) ili modernizaciji koju nam donosi The Phantom Pain. Razlog za to je vjerojatno etiketa „A Hideo Kojima game“ koju se u kontekstu kvalitete može prevesti i kao sinonim za bosanske ćevape.

Peti Metal Gear je dosad najveća i najduža igra u svom serijalu. Također je i najrazličitiji od svih dosadašnjih Metal Geareva, izuzev Peace Walkera na čijim se idejama uglavnom temelji. Razlika međutim nije u najočitijoj stvari – tome da MGS 5 ima dvije velike mape, tj. „otvoreni svijet“. Veća promjena je što Big Boss / Snake nije solo igrač kao u Ground Zeroesu nego ima podršku svoje baze i pet pomagača. Za početak je tu helikopter koji mu može pomoći u pokrivanju tijekom alarmantnih situacija, a na misijama ga mogu pratiti D-Horse – za brže kretanje po mapi i strateško izbacivanje izmeta; D-Dog koji može nanjušiti i označiti neprijatelje u blizini, D-Walker robot s različitim arsenalom oružja, te snajperistica Tihana zvana Quiet.

Pogledajte malo gameplaya sa samog početka igre, ali bez osobitih spoilera – preskočili smo sat vremena dug prolog koji morate sami doživjeti.

Svaki od tih pomoćnika ima niz nadogradnji koje se otključavaju napredovanjem i izgradnjom matične baze. Različiti timovi u bazi također pomažu Big Bossu na terenu, primjerice mogu raspršiti uspavljujući plin po neprijateljima, predvidjeti promjenu vremenskih uvjeta i slično. No za sve to baza treba imati što sposobnije osoblje i što više resursa, a oboje se skuplja na samom terenu – tako da uspavate neprijatelje i prikopčate ih na fulton balončić, odnosno da pronađete pakete ili kontejnere s materijalima.

Ta mehanika obogaćuje gameplay ne samo time što vam daje više zadataka nego i uvođenjem sustava rizika i nagrade. Vrijednije vojnike obično je teže „zarobiti“ jer imaju bolju opremu ili ne patroliraju sami. Materijali su s druge strane obično smješteni ondje gdje neprijatelja ima najviše. Igrač se stoga mora odlučiti što mu je važnije – ostati neotkriven pa na kraju misije dobiti više novca ili pak riskirati otkrivanje za bolje osoblje i dodatne resurse.

Situacije u igri nisu skriptirane pa vam misija primjerice može biti lakša ako tijekom nje dođe do pješčane oluje u kojoj vas neprijatelji slabije vide.

Posebnost ovog Metal Geara je u tome što cjelokupni taj sustav funkcionira organski. Situacije u igri nisu skriptirane pa vam misija primjerice može biti lakša ako tijekom nje dođe do pješčane oluje u kojoj vas neprijatelji slabije vide. Zadatcima se uglavnom može pristupiti na više različitih načina, ali pod tim se ne misli samo na šuljanje ili akciju kao u drugim igrama, jer ovdje postoje različiti pristupi i za jedno i za drugo. Na raspolaganju su vam gadgeti s kojima možete biti itekako kreativni, poput legendarne kartonske kutije na koju možete zalijepiti kojekakve perverzne postere ili pak mamca na napuhivanje. S druge strane možete srediti bombardiranje čitavog naselja ili se komotno provozati D-Walkerom kroz isto i pokositi sve gatling gunom.

Ako vam prijašnji video nije dovoljno jasno dao do znanja da se radi o igri Hidea Kojime, ovaj s kartonskom kutijom u centru pažnje zasigurno hoće.

Akcijski pristup je doduše nešto teži i manje se isplati jer oduzima bodove za herojstvo koji su vam kasnije potrebni za infiltriranje u zaštićenije FOB baze drugih igrača. Ako pak odete u krajnost pa ubijate sve živo to će vam dati Demon pointse koji također imaju svoj rezultat, a taj je da vam Big Boss postane Demon Snake s istaknutijim „rogom“ i krvavom opremom.

U bilo kojem slučaju, oba načina igranja su jednako zabavna, što je ključna stvar jer igra traje duže od pedesetak sati. Raznovrsnost pristupa spašava i od toga da vam dvije dostupne mape u tih pedesetak sati postanu dosadne. Čak i kad ste skloni samo jednom načinu igranja, ponavljanje nekih misija u kasnijem dijelu igre postavit će vam specifične uvjete za izvršavanje, poput toga da na njima nemate nikakve podrške ni posebne opreme. Igrača to tjera da maksimalno prouči svaku lokaciju te da tako otkrije alternativne rute koje u ranijem posjetu tom mjestu nije vidio.


Kojimin pečat kvalitete vidljiv je i na tehničkoj dorađenosti. Igre s otvorenim svijetom obično imaju više bugova nego one linearne, ali u Phantom Painu morate se baš potruditi da bi uopće uočili neprirodno ponašanje, nerealnu fiziku ili nešto treće. Naravno, umjetna inteligencija protivnika je limitirana do određene točke pa u nekim situacijama usmrćivanjem jednog neprijatelja možete na isto mjesto namamiti i ostale te tako jednostavno riješiti situaciju.

Svejedno, AI protivnika je ovdje bolji nego u većini drugih igara što je najbolje vidljivo na njihovom kretanju. Primjerice, može vam se učiniti da je neki neprijatelj programiran da stoji samo na jednome mjestu, no ako ste strpljivi vidjet ćete da nema statičnog stražara – svi imaju svoje rute, makar one uključivale stajanje na jednoj poziciji duže od minute. Uostalom, kad krene akcija, neprijatelji su dobro organizirani i svjesni okoliša. U pedeset sati igranja samo sam jednom uočio da je neprijatelj zapeo na objektu pa se vrti u krug, a i tada je vrlo brzo našao načina da se oslobodi.

U pedeset sati igranja samo sam jednom uočio da je neprijatelj zapeo na objektu pa se vrti u krug, a i tada je vrlo brzo našao načina da se oslobodi.

U tehničkom pogledu ovo je i uvjerljivo najljepša igra koja se na konzolama zavrtjela u 60 sličica po sekundi. Ima tu dakako nekih vidljivih ograničenja, na primjer pozadinski krajolik je užasno niske rezolucije što je vidljivo kad ga promatrate dalekozorom. Tu i tamo vidi se i iskakanje vegetacije u daljini. No tamo gdje je to najvažnije igra izgleda dosta lijepo, bez pretjerivanja s kojekakvim efektima. Kojima je time opalio pljusku velikom broju developera koji u 30 sličica po sekundi prodaju maglu. Primjerice, Mad Max koji je izašao paralelno s ovom igrom ne izgleda ništa bolje, a vrti se duplo sporije od MGS-a.


Postoje međutim neke stvari u tehničkoj izvedbi koje s vremena na vrijeme znaju iritirati. Određeni meniji na iDroid uređaju u igri često su dosta spori. Učitavanja menija za nadogradnje baze iz nekog razloga nekad znaju potrajati po 20 i više sekundi, a nekad se otvore odmah. Iako je riječ o igri otvorenog svijeta, općenito dosta vremena odlazi na učitavanja, a to postane iritantno u kombinaciji s uvodom u kojemu doslovno svaki ulazak i izlazak iz helikoptera prije i poslije svake misije traje gotovo jednu minutu – i ne može se prekinuti ili ubrzati. Možete se, doduše, kroz glavni meni brzo vratiti u helikopter, ali samo dok ste na mapi – u matičnoj bazi nema te opcije. Misije isto tako ne možete aktivirati dok ste u bazi, niti se možete brzo prebaciti na određene lokacije na mapi bez da se prvo vratite u helikopter pa tek onda odredite gdje želite ići.

A sam ulazak u helikopter je naporan kad za njega morate proći kroz šumu menija. Prvo otvorite iDroid pa s mape izaberete support, pa helicopter, pa pick up i tek onda točku na mapi. Nema dakle nikakvog prečaca za to – takva je procedura svaki put. I onda još k tome čekate da taj helikopter dođe, pa kad u njega sjednete čekate minutu dok odletite, prođete učitavanje, ponovno otvorite iDroid i ponovite proceduru za slijetanje na nekoj drugoj lokaciji, ponovo učitavanje i ponovo sjedenje dok vas helikopter ne iskrca.

Sustav menija je nakrcan, a posebno kritičan za PC verziju jer nema podršku za navigaciju mišem, što bi daleko ubrzalo stvari. Po pitanju optimizacije ista PC verzija je dobro sređena, ali iz nekog razloga nije mi htjela zapamtiti prerađene postavke kontrola, te je u određenim dijelovima uporno pokazivala indikatore kontrole za gamepad, primjerice analognu palicu za kretanje dok se igra s tipkovnicom. Usput rečeno, kao tehnički minus mogu se navesti i učestali problemi sa serverima koji FOB infiltracijama igraču na kraju nanesu više štete nego koristi.


No sve su to nekako blaži problemi preko kojih se može prijeći kad je igranje prokleto zabavno i zarazno. Jedina sporna stvar u ovom Metal Gearu bila mi je stavka koja je ranije igre činila vrhunskim. Priča je u The Phantom Painu, naime, malo razočaravajuća. Da se razumijemo, po pitanju sadržaja radi se tu o dosta interesantnoj fabuli, čak i kada izgleda kao neka luda japanska sapunica bliža Resident Evilu nego Metal Gearu. No način na koji je ta priča ispričana nije baš najspretniji ni najsretniji.

Na početku svake misije u formatu TV serije tako se unaprijed otkriva koje ćete likove sresti, a to ubija element iznenađenja. Od toga se možete obraniti jedino ako zažmirite jer uvodnu animaciju prije misije nije moguće prekinuti. Ostale animacije više ne traju po pola sata da tijekom njih možemo ispijati kavu, ali zato su uvijek oblikovane tako da daju više pitanja nego odgovora. Detaljnija pojašnjenja i objašnjenja naknadno daju audio snimke, odnosno kazete koje možete slušati tijekom igranja. Problem s ovim pristupom je u tome što te zvučne zapise obično dobijete kad već zaboravite na ono što se dogodilo.

Na primjer, u uvodnom dijelu kao igrač sam se pitao što se dogodilo s pojedinim likovima nakon Ground Zeroesa. Šutljivi Big Boss se, međutim, nije pitao isto pa sam na taj odgovor morao čekati kakvih pet sati. Svjestan sam da je to dizajnirano tako da se igrača ne zatrpa informacijama, no rezultat je često takav da vam zbog toga neka događanja jednostavno nisu dobro objašnjena onda kada bi to trebala biti. Motivi glavnog negativca tako vam postanu jasni tek kad na njega već zaboravite. Znam također i da su zvučni zapisi tu umjesto razgovora na codecu, ali kao fleksibilnija opcija nisu se pokazali korisnima. Jako se teško fokusirati na slušanje tijekom samog igranja, dok pazite na ono što se događa oko vas. S druge strane, morate sami po glasu prepoznati tko što govori, a iskreno rečeno ja pola vremena nisam mogao razlikovati glasove Kaza i Ocelota.

U konačnici, problematično je i što priča nema pravu završnicu. Ključan dio radnje ostaje nerazjašnjen jer je zadnja misija izbačena iz igre pa konačan ishod priče možete pogledati tek u nedovršenom obliku, i to u videu na YouTubeu. Teoretski, možete se zadovoljiti i nekim vlastitim zaključkom jer kako kaže Nietzsche kojega igra citira: činjenice ne postoje, postoje samo interpretacije. Po mojoj interpretaciji malo je tužno da ovakva igra nakon 50 sati igranja nema dostojnu završnicu, veliku boss bitku za kraj kako je to bio običaj u svim dosadašnjim MGS-ovima.

Po mojoj interpretaciji malo je tužno da ovakva igra nakon 50 sati igranja nema dostojnu završnicu.

No što je tu je – bez obzira na to, Metal Gear Solid 5 je stvarno fantastična igra. Količina sadržaja i mogućnosti u njoj dovoljne su da vas zabave na duže vrijeme, a imajte na umu da podrška za mrežni multiplayer, takozvani Metal Gear Online, tek dolazi. The Phantom Pain možda nije revolucionaran naslov kao originalni Metal Gear Solid u svoje vrijeme, ali je zato kralj svog žanra. Pritom je standarde kvalitete postavio toliko visoko da je pravo pitanje koliko će vremena proći dok ih neka druga igra uspije sustići, a kamoli nadmašiti. Kako sada stvari stoje, MGS 5 je zadnja taktičko-špijunska operacija Hidea Kojima, a već je i to dovoljan povod da zaigrate taj dijamant od igre.

Stealth žanr bio je u komi sedam godina. Ali Veliki Šef konačno se probudio, otrovniji nego prije.

90 Naša ocjena
  • stealth mehanike
  • zabavna akcija
  • prezentacija
  • trajnost
  • pričica
  • meniji i sitnije tehnikalije

Zoran Žalac

Dežurno čangrizalo. Primarno je na PC-u, no konzolaškog je porijekla. Voli kad igre filozofiraju, gunđa kad ne idu u 60 frejmova. Najtekstualniji recenzent HCL portala, a u slobodno vrijeme magistar opskurne znanosti koja se naziva kulturologijom. Nije isključiv, ali...

Komentari (82)

  • R4iden

    13.09.2015 - 17:24

    Narucio iz Velike Britanije igru u ponedeljak, jos treba doc. Definitivno jedina igra koja mi moze skinut Bloodborne sa GOTY trona.

    • KarloKarlec

      @R4iden, 13.09.2015 - 18:16

      na kojoj stranici si naručio? ako na ijednoj

    • R4iden

      @R4iden, 13.09.2015 - 19:08

      The Game Collection, stvarno preporucujem. Pise 37 funti, ali kada se ulogiras i da ti salju u Hrvatsku, smanje se neki porezi i 32 funte +2funte dostave. Jeftinije je za 100-150 kuna.

    • pesek32

      @R4iden, 13.09.2015 - 21:44

      Je ovo sigurno? Ove cijene su mi nekako sumnjive.

    • IvanDado

      @R4iden, 13.09.2015 - 23:09

      Sigurno ti je to 100 posoto.Svi ti od tamo narucuju.

    • pesek32

      @R4iden, 14.09.2015 - 07:20

      Ok

    • R4iden

      @R4iden, 14.09.2015 - 14:06

      Evo upravo mi je dosao, da nemam ispit za dva dana sad bi ga vec igro.

    • pesek32

      @R4iden, 14.09.2015 - 21:08

      Haha. Onda nema druge nego isprobat stranicu.

    • RedEy3

      @R4iden, 16.09.2015 - 19:45

      ili uzmi steam cd key 40 eura.

  • IvanDado

    13.09.2015 - 18:11

    Pa dobro kako mozete dati ovaku nisku ocijenu?Ne mislim na HCL nega druge.

    • R4iden

      @IvanDado, 13.09.2015 - 18:12

      Ja jos nisam dobio igru, ali sam zbog ljudi koji daju ocito 1 dao 100-ku, Igor moze pobrisat moju ocjenu, ali za njihovu se nadam da hoce. Ovakvoj igri dat jedan, a da se barem ne ostavi komentar je nista drugo nego sramotno.

    • IvanDado

      @IvanDado, 13.09.2015 - 18:13

      tocno to.

  • MataDok24

    13.09.2015 - 18:13

    Igra je dobra kad je možeš pokrenut na svom kompu

    • Lovac

      @MataDok24, 13.09.2015 - 18:36

      Igra je jako dobro optimizirana, a ako u 2015. očekuješ da će AAA naslov raditi na procesoru iz 2008 i low end grafički od prije par godina… Mislim ima, oprostite, svakakvih sranja, ali MGS V je baš dobro optimiziran obzirom na vizualne blagodati.

    • BoneDigger

      @MataDok24, 14.09.2015 - 00:12

      Ako ne možeš ovo pokrenuti, onda imaš toster a ne pc.

    • pesek32

      @MataDok24, 14.09.2015 - 07:21

      lol

  • trulex

    13.09.2015 - 18:19

    koji kreten je dao skroz lošu ocjenu pa sad samo 63 od publike ima?

    • Ementaler

      @trulex, 14.09.2015 - 08:49

      Bez brige, to ćemo se sve izregulirat s vremenom.

  • bartul_9

    13.09.2015 - 18:25

    Ja nisam igrao al cu dati ocjenu 95 jer imam osjecaj da igra toliko zasluzuje.
    Gledao sam dosta gameplaya i pogledao par recenzija, od prije sam takoder upoznat sa MGS serijalom to jest igrao sam vecinu nastavaka, na svakom play stationu po jedan, doduse nisam nijedan zavrsio nikad..
    Takoder ogroman plus vama ide za naslov, uvjek imate neke recenice, naslove ili bilo sta po kojima se vidi vasa kvaliteta i prepoznaje pravi osjecaj za ono sto radite…Jos jednom, samo naprjed !!!

    • Corvodin

      @bartul_9, 13.09.2015 - 19:56

      A daj ne može to tako, ne daju se ocjene igrama koje se nisu igrale. Kao da ja sad igri dam ocjenu 75 jer je priča presmiješna, što znam iz videa, ne uzimajući u obzir da je nisam igrao, pa ne mogu suditi u gameplayu.

    • bartul_9

      @bartul_9, 13.09.2015 - 21:37

      Zasto nebi moglo?..Jednostavno uz sve sta sam vidio zakljucio sam ocjenu 95 i vjeruj mi kad je odigram nece se spustit ni podignut za niti jedan bod..

    • pesek32

      @bartul_9, 13.09.2015 - 21:48

      Slažem se sa Corvodinom. Moje pravilo je da nikad ne ocjenjujem igre koje nisam igrao. Pogledao sam TLOU na youtubeu i nisam mu dao ocjenu i neću dok ne odigram sam.

  • Lovac

    13.09.2015 - 18:38

    A što se tiče korisničkih ocjena, opće ne gledati. Uvjek ima klinaca kojima je cool stavljati 1 ili 100, isto kao i one famozne "nule" na metacriticu. Igra nije savršena, ali je fantastična i začudo jako dobro optimizirana u PC verziji.

  • ck7

    13.09.2015 - 18:59

    Igra je odlučna, imam desetak + sati i oduševljen sam, mala zamjerka na loading dok se pristupa idroidu, i neki nedostatak konverzacije kao u prijašnjim dijelovima. Također još se uvijek borim sa Kieferom. Od mene 98, a klipan koji je dao 1 svaka ti čast, nadam se da ćeš dobiti ban zbog trolanja.

    • R4iden

      @ck7, 13.09.2015 - 19:09

      Kolko sam cuo velki loading je zbog toga sto si spojen na servere, mozda mozes probat offline igrat, a vjerojatno postoji opcija kao i u ground zeros da na mobitelu pratis kartu i sve, mozda pomogne da bude brze.

    • ck7

      @ck7, 13.09.2015 - 20:02

      Znam da je zbog servera, ali ako igras offline ništa od daily login bonusa, a dobro dođu, pogotovo na početku.

  • VladoShady 980

    13.09.2015 - 19:16

    Mogla je i veca ocjena….bar da su se priblizili metacritics-u ali ok, njihovo misljenje

  • Blackygb005

    13.09.2015 - 19:19

    Ja sam zbog ove igre tj.radi ovog serijala uzeo Ps4 za mene ne postoji nista savrsenije
    99+ od mene

  • Omnisphere

    13.09.2015 - 19:28

    Odlična igra, uživao sam, 9/10, dobro je optimizirana, igrao na ultra, jako lijepo izgleda. Dajem joj 9/10, čisto zato jer nema igre 10/10.

  • IaMarmageddoN

    13.09.2015 - 19:33

    Od mene 91. Igra baš i nema nekih većih mana, cut scene spadaju u sam vrh u gaming industriji. Definitivno jedna od boljih igara ove godine. Optimizacija je na visokoj razini. U odnosu na druge open world igre nema mnogo bugova. Sviđa mi se mašta developera, po tome su odlični. Mehanika je super, sloboda je dobrodošla. A igra bi grafički mogla još više ponuditi u pogledu poneke frendice od Quiet makar je i ovako jako lijepa igra.

  • SteXoN

    13.09.2015 - 19:35

    Jedna od najboljih igrica godine uz witchera 3 i Fallout 4

  • drazensi

    13.09.2015 - 19:42

    Nije mi vrag dao mira i morao sam kupiti ovo cudo da vidim cemu te desetke i isprobati iako sam imao namjeru pricekati dok ne padne cijena i ako je tko vidio da sam vec pisao da su mi neke mehanike sumanute. Ja se recimo donekle slazem s ocjenom, dao bi osobno mozda i manju iz nekih razloga svojih naravno. Mad Max-u se npr. spotice (sto je i istina) da je repetitivan i da nije mapa iskoristena – ja bih i ovome uratku pripisao istu stvar. Npr. mape su velike, ali u potpunosti neiskoristene. Putovanje kroz mape je dosadno i monotono. Svaka mapa ima po nekoliko manjih i vecih naselja i par kao manjih utvrdica. I u tim istim naseljima se odvijaju sve misije i sporedne misije. Npr. rijesim neku od glavnih misija i onda me za neku sporednu vraca u isto to selo po 16. put i to me ubije i uzasno mi dosadi po 100 put ici u isto selo i prakticki obavljati potpuno istu stvar – spasavati nekog. Na to se svode prakticki skoro sve misije. Barem najvise od pocetka dok malo ne napredujes. Istina da su postavljeni kao drugaciji zadaci, ali kad obavis to 10 put vise stvarno nema smisla. Izmedu putovanje od tih nekih naselja do naselja nema niceg. Nema zivota, tu i tamo neka zivotinja iskoci i neka patrola, ali samo kad si vec blize nekoj bazi. I same mape su dosta limitirajuce i sto mi ide na zivce neprohodne. Nekad stvarno moras pratiti samo cestu zacrtanu da bi nekamo dosao, ima samo par precaca preko planina i to je to. Inace su planine neprohodne i onda se uopce nema neki dojam otvorenosti svijeta jer ima previse limitacija. Smeta mi i malo sutljivost glavnog lika. Ni da ok na neke stvari kaze ili odj..nista :). I spomenuti i-droid je ziva katastrofa na pc-u. Ali ostatak je zato veoma dobar i zabavan. Mehanike su odlicne (osim onih kutija itd. koje nikad nisam koristio jer su mi sumanute iako preko njih mozes fast travel-ati). AI je dobar mada se nekad zna izgubiti i pokazati da nije izbalansiran do kraja (nekad me u istoj situaciji primiete na 500km, a nekad mu stojim pred nosom i nista). Optimizacija je fantazija ziva. Tako da bi ja dao ovoj igri 85..

    • Lovac

      @drazensi, 13.09.2015 - 20:37

      Slažem se, 89 od mene kao cjelina. Prema tome kakav sve škart prolazi pod AAA, ovo je premija.

  • departed1983

    13.09.2015 - 19:46

    Od mene 80. Igra je vjerovatno u top 3 porta na PC svih vremena i sa tehnicke strane joj je tesko naci manu. Ono sto se meni ne svidja je taj neki osjecaj u igri. Nije isto kao prijasnji nastavci i ne svidja mi se to sto se svaka moguca igra gura u open world i onda sve to postane monotono. Sunjaj se od baze do baze, osamuti protivnike, posalji ih u MB, spasi nekog lika ili pokupi neke dokumente i idi na extraction point i tako u nedogled dok se ne dodje do kraja. Ono sto me tjera da zavrsim igru je to sto je MG i sto ga potpisuje Kojima i siguran sam, da neko drugi stoji iza igre, i da nije MG, da bi i svi ovi portali dali manje ocjene.

    • drazensi

      @departed1983, 13.09.2015 - 19:52

      rekoh to i ja jednom, pa me svi popljuvali..igra je dobila sve desetke zbog sentimentalnosti prema ciki Hideu. Neprikosnoveno je velika i dobra, ali za 10-tke nije. Ne znaci 10-tka da je savrsena, ali ne daje mi taj nivo satisfakcije da na kraju svega kad sumiram imam onaj osjecaj – uf ovo je bilo legendarno. A taj osjecaj bih trebao imati nakon zavrsetka igre koja je pokupila tako fantasticne ocjene.

    • RedEy3

      @departed1983, 16.09.2015 - 19:51

      Svi MGS-ovi su imali vrhunske ocjene, kakve to ima veze sa sentimentalnošću? Serijal je vrhunski, i gotovo.

  • ecan

    13.09.2015 - 20:41

    98
    + gameplay, optimizacija, količina sadržaja, badass trenutci, sloboda pristupa
    – rasjepkana priča (trebali su smanjiti broj glavnih misija)
    Uglavnom kupio sam ASUS GTX 960 da dobijem kod za ovu igru koja je ispunila gotovo sva moja očekivanja.

  • Infidel72

    13.09.2015 - 21:05

    od mene 95…onih 5 ostavljav rezerve dok je nedobijem u ruke tada ce biti 100 …..

  • MoGaming

    13.09.2015 - 22:16

    malo je previsoka ocjena,igra je dobra i odradila je po meni sve dobro osim AI neprijatelja koji je po meni jako loš jer je u pitanju stealth igra.Previše oprašta greške a i ovo "sakrivanje" u travi,oluji,kartonskoj kutiji je glupavo jer mu uvijek pola tijela se vidi u travu.Ako nas netko ne vidi u oluji nebi smo ni mi njega trebali moc.Kartonska kutija sa slikom zavara vojnika?to se i netreba objasnjavat.Nisam nikakvu ocjenu dao da nebi bilo da sam ja taj sto je dao nisku ocjenu pa pokvario ukupnu ocjenu al sigurno nije za 90

  • 1red2rum

    14.09.2015 - 05:51

    najlosiji nastavak do sada 29/100 od mene.

  • Tomina

    14.09.2015 - 05:55

    Dobro, kakva dugačka očitavanja u Base Developement? Meni sve ide odmah, nikakvih očitvanja nemam.

    I sve uvodne filmske animacije se mogu prekosčiti, stisni ESC i odaberi SKIP.

    Gotovo apsurdna glupost je da GTA 5 dobije 99% ocjenu, a ovo 90%.

    Koliko se sječam, kad u GTA 5 završiš sve SIDE misije koje se otvaraju skupa sa glavnom pričom + kad završiš glavnu priču, imaš završeno tek 70% igre. Ostalo je skupljanje kakvih gluposti po moru, itd. Ništa vrijedno spomena.
    Drugo, grafika u GTA 5 je duplo neoptimizirana nego MGS, na low izgleda stvarno low, loše, dok MGS izgleda odlično.

    Znam da nisu slične igre, ali po svemu ispada da je GTA 5 ocjenio netko tko je zaljubljen u taj serijal, dok MGS netko "sastrane".
    Gledano sa tehničke strane, i sa strane mogućnosti u igrama – MGS barem 30% daje više stvari za raditi nego GTA.

    Jeste probali u MGS drmnuti snajperom žicu od dalekovoda, i kombinirati sa nekim stvarima?
    Postaviti C4 na životinju i namamiti mirisnim mamcem divlje životinje među protvnike?

  • Ementaler

    14.09.2015 - 08:47

    Pardoniram gospon Žalac, čini se da je moje ime ostalo u potpisu recenzije. Recenzija je naravno u potpunosti autorsko djelo gospodina Zorana, greška je sada ispravljena.

  • funky0308

    14.09.2015 - 16:23

    Vidim neki se zale na iDroid na PCu..ne znam zašto (ne pričam o ucitavanju, meni se iDroid otvara sa bkagim lagom ali ne pati me to ni najmanje jer mi se to događa samo na MotherBaseu i u helikopteru.
    Na terenu u četiri brza poteza (tab, 3, enter, lijeva tipka misa), odaberem supply drop..
    Menu mi je skroz OK, jasan i pregledan ali OK to sam ja…
    Slozio bih se da se mogao ubaciti jos koji grad ili naselje/baza ali ima outpostova i manjih baza… A to sto se par misija odigrava u istoj bazi me uopce ne pati jer igram na nacin da malo-po-malo otkrivam tu bazu..
    Ako spasim nekoga ili otmem vojnika, odem iz baze tako da me drugi puta doceka ponovno malo istrazivanja..
    Meni je cak i prednost znati neke lokacije koje, kada ulazim prvi puta, ne znam.
    Ja sam igrom oduševljen i dao sam joj ocjenu 100, to je moje mišljenje jer po meni, osim par sitnih bugova gdje puska ili ruka prodju kroz kamen, ne mogu pronaći zamjerku igri..
    Koliko je truda uloženo u igru, jednostavno je nevjerojatno… Jbte, na zoo vrt je ulupano hrpetinu sati u dizajn i izradu..a totalno je ne bitan za priču. .
    Kao što je "netko" rekao: vrag je u detaljima 😉
    Po meni – 100 genijalna igra koju ce bi to tesko nadmasiti

  • Dukie

    14.09.2015 - 17:13

    Ja neznam sta ljudi ocekuju od MGS-a. Pa u njoj je glavna brija biti stealth i uspavljivati protivnike. I drago mi je da je gospodin Kojima ostao dosljedan onome sa cim je krenuo. Ak vec ocete napucavanje, imate gro igrica. Meni osobno ne smeta sto se treba s vremena na vrijeme vatiti u isto selo. Uglavnom, od mene visoka ocjena, lijepo optimizirano, graficki prelijepo. Svaka cast Kojimi i ljudima koji su radili na igrici.

  • closingtime

    14.09.2015 - 17:41

    Ne znam zasto ova igra dobiva visoke ocjene…osim gameplaya, open world je dosadan jer su skoro sve lokacije u podrucjima iste. A prica nije bas nesto. Eto to je moje misljenje, a igra vjerojatno dobiva previsoke ocjene samo zato jer je MGS.

    • Adam Jensen

      @closingtime, 14.09.2015 - 18:30

      Imal išta važnije od gameplaya, pogotovo tko voli stealth

    • departed1983

      @closingtime, 14.09.2015 - 19:24

      Da, bas onaj gameplay u kojem treba da me pogodi 30 metaka da umrem, a svaki moj kill OS. Ili onaj stelth kad dignes uzbunu u cijeloj bazi pa se sakrijes 2-3 minute i oni te prestanu traziti i ponasaju se kao da nista nije bilo 😀

      Igra bi bila vrhunski stelth da ima neki hard core mode gdje se moze iskljuciti ono spotanje i WH i pojacati damage protivnika bar jedno 3-4 puta. Ali onda niko od vas ne bi igro igru 😀

    • Adam Jensen

      @closingtime, 14.09.2015 - 19:30

      Jarane mi stealthaši smo odavno navikli da sami sebi stvaramo izazove (npr. preći igru na najtežem da nikog ne ubiješ i da budeš ko duh i sl.). Nije to problem samo kod stealtha, sve igre su nadas prelake, čast izuzecima (khm Souls khm).

    • Tomina

      @closingtime, 15.09.2015 - 05:10

      Jel si ti igrao igru? Očito da nisi. Sve što navodiš – nije istina.

      1.) Uopće nije istina da svaki tvoj kill je siguran, to jedino ako u glavu ciljaš, dok ako u tijelo pucaš treba ti i puno više metaka, ovisi jel protivnik ima pancirku ili nema. Pogotovo nakon 12% igre, ako često imaš headshot, protivnici nose šljemove, pa ti iz daljega pogodi točno ispod kacige, a da bude head shoot. Također pucanje bez nišanjenja preko nišana je odlično izvedeno, metki svuda idu samo ne kamo trebaju, kao u realnom svijetu.
      Također protivnici nose jača oružja ako ih često u otvorenoj paljbi uništiš, tako da kad ti dvojica dođu na par metara od tebe i opale rafal, gotov si.

      2.) Ako digneš uzbunu, za par minuta traženja posustanu, to da, ali ne vračaju se u prvobitni položaj nego su u "alarm"modu, tj stalno su u pripravnosti. Ako nisi prekinuo dovod struje u tu bazu gdje si digao alarm, sve ostale baze će isto biti u pripravnosti.

      3.) Spotanje se može isključiti u opcijama, i ostale sitnice, tako da tek onda igra bude pravi izazov, ali gotovo nemoguće onda za igrati.

    • RedEy3

      @closingtime, 17.09.2015 - 01:16

      nemoj se uzrujavati, ovako pisu samo oni koji ju nisu ni igrali. 😉 Pazi ti to – dobiva odlicne ocjene jer je mgs :))) Pogledaj kakve je ocjene dobio Fable 1 i 2 pa onda kakvu je dobila trojka. Isto pogledaj za FF serijal, kako variraju ocjene.

  • beowulf112

    15.09.2015 - 00:20

    igra je zakon..moja zamjerka je sustav chekpointa koji vrlo cesto nije spretan jer ovisi na koji nacin smo htjeli rijesiti misiju pa checkpoint ako idemo assaultom moze trajat 5min a ako mislimo sve stealth i sve pokupit i po vise od pola sata bez sejvanja!!!!takoder animacije povratka u mother base i odlaska sa misije u chopper su mogli ponudit da skipamo.Od mene 99 jer gameplay i grafika je u biti najvaznije a prica je po meni sasvim okej.

  • Doomguard

    15.09.2015 - 07:39

    Iako je TPP s tehničke strane odličan, ima previše repeticije u misijama i bossfightovi su totalno razočaranje, igra je bez nekog dobrog razloga razvučena da traje 100 sati kako bi se svodilo na farmanje osoblja i materijala. Sve što je MGS serijal činilo odličnim je ovdje odsutno, baš sam razočaran, nakon MGS4 sam očekivao bolje, 70 od mene QQ, quality over quantity

  • Spalato1312

    16.09.2015 - 07:01

    Igra je vrhunski optimizirana, ovo je pokazatelj za ostale…

  • Leodani

    16.09.2015 - 19:25

    Mob mi nije prihvatio dve nule stvarno oprostite to mi je najbolja igrica fakat ono sorry

  • RedEy3

    16.09.2015 - 19:49

    100 od mene. Jednostavno savršena igra. Ne znam dali bi witchera ili ovo stavio za GOTY…. Tu su negdje, witcher 3 je jači u sidequestova i time što imaš ipak odluke a ova u animacijama (općenito svim), voice actingu i samoj priči. IMHO. Također upravljanje konjom neusporedivo koliko je bolje u MGS-u. Prologue je fantastičan i jedino mi žao što cijela igra nije u sličnom štihu, jednostavno sam previše nostalgičan za MGS1.

  • Jokerhere

    18.09.2015 - 12:27

    Ja cu ovo natenane, kad uzmem odmor. Malo me plasi taj open world setting, jer obozavam prijasne nastavke posebno 2 i 4, a ovaj mi se cini da znacajno odstupa ot tog načina, ali da vidimo ipak je to MGS

  • Breez

    21.09.2015 - 08:38

    Malo kasnim ali trebalo mi je vremena da odigram.Sta da kazem a da vec nije receno.Igra je fantasticna nisam se ovako zabavio od Skyrima.Akcija odlicna,stealth fantastican malo prica mi je nekako dosadnjikava,ali nije tolko losa.Open world je uistinu velik i uvijek imas nesta za radit.Super optimizirana.Odlicno 95 od mene :)

  • tony_85

    22.09.2015 - 14:14

    Igra je pre dobra i svatko je mora imati u kolekciji.

  • loading

    29.09.2015 - 06:41

    Završio igru, igra je precenjena. Prosečna igra, 75 od mene.

  • SKSpljuca

    03.11.2015 - 00:36

    E imam jedno pitanje ovako sa strane,jel to samo meni ili i jos nekom big boss na coveru od igre izgleda ko gospodin Liam Nelson XD

  • Zoran ?.

    23.11.2015 - 18:13

    Kvalitetna igra…85 od mene..no dosta razočarala…od MGS sam očekivao puno više filmova i boss fajtove….

  • apenac

    01.12.2015 - 16:34

    Danas i sutra MGSV:TPP na popustu na Playstation store-u za samo 229kn! Evo ako ko želi sad je odlična prilika

  • MrPhillips

    03.01.2016 - 17:25

    100 Igra je odlična

  • mokrEE

    13.02.2016 - 02:12

    Ovo je cisti FC2 iz treceg lica, doduse, sa mrvicu vise sadrzaja i nesto boljom pricomm ali kolicina repetitivnosti u ovoj igri je na vrhuncu. Iskreno, mislim da je ocjena FC2 na HCL-u najsramotnije ikada odradjena recenzija u povijesti ovog portala ali MGS(ne u vidu recenzije ali definitivno ocjene) ne zaostaje puno. Cetvorku nazalost nisam igrao, ali ovaj nastavak miljama zaostaje za prva tri dijela. Ako igru gledamo kao zasebni naslov, ok, 80-85% plafon, ali kao MGS naslov, mislim da bi ocjena trebala biti puno blize 70-75%.

  • MoGaming

    24.02.2016 - 19:23

    Ja ne znam sta su ljudi vidili u ovoj igri,poslje onih 300 cut scena u uvodu mi se smucila igra i svaka volja da je igram dalje.Sva sreca pa sam je prvo skino sa torenta

  • Jokerhere

    11.03.2016 - 11:19

    Nisam vjerovao da je moguće, ali negdje poslije 30 misije sam se prosto smorio…valjda veliko očekivanj….

  • Jokerhere

    25.03.2016 - 08:53

    Zna li se kad je konačno kraj ove igre..ja sam na misiji 43, prije toga sam se nešto smarao da bih je otključao uopšte pa sad opet side opovanja…koj misija je konačna misija da zanm da sam odigrao MGS 5 i da dam ocijenu…svakako nece biti lako dati objektivno …mnogo dobrog i mnogo lošeg posebno ako si MGS fan i imas prepaid ushićenje:))

  • Jokerhere

    28.03.2016 - 09:55

    Konacno ga završih, mnogo vremena proveo u igri, opasno me ljutio povremeno, ali sve u svemu ipak sam zadovoljan :)

  • sedf

    18.09.2017 - 17:52

    Hidemo je glup,mgs je najpmitivnija igra ikada,koname je najvece zlo,deaht stranig je dosadna igra.

  • Dr.Manhattan

    01.10.2017 - 00:10

    Posle samo 20 min. igranja bio sam oduševljen igrom.Savrsena igra,dobra grafika,priča,naslov koji se čekao dugo.Sve je ispalo kao i očekivano,ispunili su očekivanja mnogih fanova,kao i mene.
    Ovakvo nešto ne izlazi svaki dan
    Jos jedan savršen posao Hideo Kojima.

  • KhorneFlake

    @closingtime, 14.09.2015 - 20:19
  • VladoShady 980

    @closingtime, 16.09.2015 - 19:08

    ???

  • Combe22

    @Papa6, 15.09.2015 - 10:44

    U pravu si

  • pesek32

    @Truegentlemanx, 13.09.2015 - 21:53

    Fallout 4 nije izašo i može ispast totalni fail.

  • SteXoN

    @Truegentlemanx, 14.09.2015 - 12:12

    Bethesda nije Ubisoft :)

  • pesek32

    @Truegentlemanx, 14.09.2015 - 13:14

    Pa ako misliš na optimizaciju, nitko nije očekivao onakvog batmana na Pc-u.

  • Ementaler

    @darijoman, 14.09.2015 - 08:45

    Duga učitvanja u base developmentu sam ulovio i u videu, ovaj drugi video komentar je u pitanju. I kao što sam tamo i rekao, vjerojatno je do komunikacije sa serverima. A GTA 5 i ovo nije baš za usporedbu, ali ako čisto gledamo usporedbu s tehničke strane, sa strane količine sadržaja i samih mogućnosti u jednoj i drugoj igri, rekao bih da je GTA 5 ipak dosta napredniji. Ali opet, nepoštena je to usporedba za MGS jer kad govorimo o GTA 5 pričamo ipak o igri sa glomaznim živućim svijetom u kojem igrač može voziti od bicikle, preko brodova, do vojnog aviona… a ako ćemo o takvim krasnim detaljima u rangu onoga što spominješ poput tog pucanja u žicu dalekovoda, GTA 5 ih također ima hrpetinu. I dosta većem i sadržajnijem svijetu. Ono, možeš ići na internet (putem računala ili mobitela koji cijelo vrijeme nosiš uz sebe), kupovati nekretnine i dionice, zarađivati od vlastitog biznisa, graditi svoju garažu automobila, loviti divlje životinje, gledati televiziju (sa zavidnom količinom solidnog sadržaja), opljačkati manju trgovinu, skakat padobranom s litice, ukrasti vatrogasno vozilo i špricati ljude uokolo… I to je imao 2013. godine na sada već zastarjelim konzolama (tada je recenziran i tada je dobio ocjenu) pa je u tom kontekstu svakako bio i tehnološko čudo.

  • Tomina

    @darijoman, 14.09.2015 - 10:13

    A sori, ja sam offline u MGS, pa valjda zato imam brzo očitavanje developmenta. Sad vidim da i ljudi govore da neki imaju probleme, nisam ovo znao. Ali ovo za cut scene probaj, ESC stisni i imaš SKIP, tako da možeš preskočiti.

    Pa realno, nije nešto GTA 5 specijalno napredniji, jest da ima sve te fore sa burzom itd, ali to je u jednu ruku tako bukvalno jednostavno napravljeno da imaš jednu dvije opcije, skripta radi svoje, i ostalo sve je ponavljanje. Skakanje padobranom mi je jedino bilo fora sa zgrada, ovo ostalo dosada.

    Sad sam baš čitao o nekim forama u MGS, ispada da i sa tih 15 sati igre nisam niti polovicu probao, a stvarno sve što zamisliš možeš napraviti.

    Da, nisu igre za usporedbu, ali ako bi stavili GTA 5 u svoj žanr, MGS u svoj žanr, meni su jednako dobre, eto jedine dvije igre koje su me zadržale za računalom na duže vrijeme.

    Čak sam Skyrima obrisao nakon 4h igre, dosadila mi.
    Dok završim MGS; idem witcher 3 igrati, obožavam open world igre, ali sa raznolikim sadržajem, no zanimljivim sadržajem.

  • wyzard

    @darijoman, 14.09.2015 - 10:20

    Misli se na uvodni intro u helikopteru. I ne, nije ga moguće skipati kao ostale cutscene jer je zapravo formiran kao gameplay – dok Snake sjedi u helikopteru možeš izvadit iDroid, gledati dalekozorom, nišaniti… Ali nema kretanja.

  • Tomina

    @darijoman, 14.09.2015 - 11:09

    a to, pa raspali iz helikoptera malo :)

    Večinom se krečem sa konjem, ukradenim autićem ili odozada u kamionu dok dečki obitavaju sa kamionom.

    Malo mi je jedino zamoran okoliš, tj sve van misija je identično (aj, to je pustinja, nije ni čudo).
    I jedina prava zamjerka je na previše zapinjanja sa konjem u kamenje.

  • Ementaler

    @VladoShady 980, 14.09.2015 - 08:48

    Za ovo se inače dobiva opomena, ne budi troler čovječe.

  • Ementaler

    @IaMarmageddoN, 14.09.2015 - 08:47

    Nisi igrao još… ali dao si ocjenu? Ili te nisam dobro skužio :/

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!