Monument Valley

Dominik Bošnjak

Umjetnički nastrojene videoigre sa stiliziranom grafikom i osebujnim igraćim mehanikama nisu nikakva novost u industriji. Ipak, rijetko se dogodi da jedan takav uradak postigne komercijalni uspjeh, a sudeći prema izgledu naslovne stranice App Storea u zadnjih desetak dana, Monument Valley je učinio upravo to. Iz tog smo se razloga odlučili na recenziju ove 2D mobilne avanture.

Monument Valley je najlakše opisati kao stiliziranu, izometričnu verziju FEZ-a puno ozbiljnijeg tona i fantastične, bajkovite atmosfere. Igra se sastoji od deset poglavlja od kojih je većina podijeljena na nekoliko razina. Svaka razina pred igrača postavlja novu zagonetku baziranu na geometrijsko-prostornim optičkim iluzijama. U slučaju da niste igrali FEZ, zamislite što bi se dogodilo kada bi se Escherove nemoguće konstrukcije adaptirale za potrebe videoigre, tj. kada bi ih mogli pomicti, rotirati i kretati se njima.

Da, Monument Valley je zaista krajnje zanimljiv uradak, iako same zagonetke sadržane u igri nisu toliko izazovne i većina problema se može prevladati već kroz par minuta metodom pokušaja i pogrešaka. Primjer uratka koji je puno bolje razradio premisu zagonetki s geometrijskim optičkim iluzijama je već spomenuti FEZ. Da stvar bude gora, ovaj naslov baš i ne obiluje sadržajem, tako da ga možete odigrati u cijelosti za manje od dva sata. Za cijenu od dvadesetak kuna, ne radi se baš o impresivnoj brojci. No, Monument Valley nije rađen da vas zabavlja danima niti da pretjerano napreže vaše sive stanice. Ne, ova kreacija je dizajnirana kao interaktivna priča te bih je prvo opisao kao brižno osmišljeno digitalno iskustvo, a tek onda kao videoigru. Na kraju krajeva, mnogi će se odlučiti i na ponovno igranje kako bi pohvatali svu simboliku sadržanu u ovom jedinstvenom naslovu.

Monument Valley vas stavlja u ulogu princeze Ide, mlade djevojke sa selektivnom amnezijom o kojoj ne želim previše pisati iz straha da ne odam ni najmanji detalj vezan za priču igre. Ista je ionako prilično kratka i prezentirana na krajnje minimalističan način pa bi je trebali iskusiti sami. Dakle, nadam se da ste osjetljivi na suptilnu naraciju jer ćete više radnje iščitati iz podnaslova poglavlja i nekih elemenata zagonetki nego iz samih dijaloga.

Ne previše optimistična priča se savršeno stapa s bajkovitom atmosferom igre za koju su zaslužni osebujan pastelasti vizualni stil i izvrsna glazbena podloga. Svako poglavlje koristi posve različitu paletu boja i svaka zagonetka predstavlja drugu nemoguću konstrukciju. Pa ipak, velika raznolikost niti u jednom trenutku ne ostavlja dojam kaotičnosti te usprkos njoj igra odaje dojam zaokružene cjeline, a ne sumanuto nabacanih nivoa. Također, svaka interakcija s ekranom vašeg uređaja rezultira tonskim efektom koji je uvijek savršeno sinkroniziran s glazbom, a razni zvučni efekti zvuče izuzetno realistično. Iako su svi audiovizualni aspekti Monument Valleyja izvrsni, njihova suma nekako uspijeva biti još bolja. Bez imalo sumnje, ovo je jedan od najatmosferičnijih i opuštajućih uradaka koje sam imao prilike iskusiti u posljednje vrijeme.

Iako se gore spomenuta kratkotrajnost i nedostatak izazovnih zagonetki neće svidjeti svima, naglašavam da niti jednu od te dvije karakteristike igre ne smatram manama. Ne, Monument Valley jest točno ono što su njegovi tvorci i zamislili: jedinstven interaktivni okvir za priču koju su željeli prenijeti igračima. Ne previše zahtjevni problemi stavljeni pred vas su takvi kako se ne bi riskiralo razbijanje ritma igre. Također, više poglavlja bi samo razvodnilo konačnu poruku. Drugim riječima, razina kompromisa na koju su kreatori igre pristali kako bi ostvarili svoju viziju je jednaka nuli. Naravno da to znači da se krajnji proizvod neće svidjeti svima, no to nikako ne umanjuje vrijednost Monument Valleyja. Dapače, osobno smatram da ova jedinstvena mobilna igra nema objektivnih nedostatka, samo značajki koje se neće svidjeti određenoj skupini igrača.

Preporučio bih stoga Monument Valley svim vlasnicima pametnih telefona i tableta otvorenog uma, no ne kao izvrsnu i atmosferičnu avanturu. Iako ovaj naslov to bez imalo sumnje jest, smatram da je zaslužio biti opisan kao obavezna lektira za sve ljubitelje videoigara, a ne samo avanturističkog žanra i mozgalica. Iako relativno kratak, ovo je jednostavno jedan od onih uradaka koji će ostati s vama dugo vremena nakon što ste ga odigrali. Vrijedi li onda ta četiri dolara? Ako se pita moju skromnu malenkost – vrijedi itekako.

Je li Monument Valley interaktivno umjetničko remek-djelo ili samo glorificirani FEZ bez vidljivih piksela?

• vizualni stil
  • glazbena podloga