Napoleon Total War [PC]

Ante Malenica

Kako dolaze nove Total War igre, moje oduševljenje što jedna grupa programera može napraviti raste poput korova nakon dugog kišnog razdoblja. Neću sada pisati povijest Total War igara kako bih vam to vjerno predočio, nego ću samo reći da nakon ovog naslova sam definitivno izgubio volju za vraćanje starim nastavcima u serijalu. Empire je unaprijedio ogromnu hrpetinu toga, a Napoleon Total War je zapravo Empire na sterodima. Igra nudi toliku kompleksnu razinu gameplaya da sam se ja opet ugodno iznenadio, a da vam opišem sve detalje trebalo bi mi previše stranica i tekst bi mnogima postao vrlo brzo zamoram.

Moj zadatak kao recezenta je da vam istaknem ono najvažnije, a onda ostaje na vama da sami istražite sve mogućnosti ove igre. Malo ću sada uzeti rečenicu-dvije iz zaključka i reći ovdje da je za mene Napoleon izvukao sve ono najbolje iz Total War serijala te to potrpao u jednu igru koju bi trebalo smjestiti u nekakav muzej interaktivne zabave zajedno uz naslove kao što su Half Life, Doom, Quake ili Starcraft kako bi jednog dana svojim nasljednicima pokazali što se to igralo davne 2010. Da sad ne pretjerujem sa početnim hvalisanjem, ajmo objektivno sagledati ovu veliku hrpetinu programskog koda…

Inspiraciju za ovaj naslov sam našao, vjerovali ili ne, u jednom odličnom filmu sa Russellom Croweom u ulozi matematičara koji je patio od šizofrenije, ali je ipak kroz težak i trnoviti put uspio steći svjetsku slavu izmislivši matematičke metode na kojima se temelji cjelokupna filozofija moderne ekonomije. Nekako slično bismo mogli i okarakterizirati Napoleona Bonapartea, čovjeka koji je od običnog nadarenog vojnika u vrlo kratkom razdoblju dogurao do titule jednog od najvećeg vojskovođe svih vremena. Uspio je u svega desetak godina koliko je vladao, pokoriti pola Europe i napraviti od Francuske vojnu silu od koje je strepio cijeli svijet. Filmova na tu tematiku sigurno ne fali(meni se najviše dopao onaj od opet Russela Crowea naziva „Gospodar i Ratnik“), a sada nam je došla i igra u kojoj u ulozi tog „malog“ čovjeka pokušavamo napraviti isto te čak i više nego li je njemu uspjelo.

Napoleon Total War kao i njegov prethodnik nudi vam igranje posebne story kampanje gdje na vrlo detaljno razrađenim mapama radimo osvajanja po Europi i sjevernoj Africi. Odrađena je slično onoj viđenoj u Empireu gdje smo se borili protiv mrskih Britanaca u borbi za američku neovisnost. Kampanja vas vodi kroz sve uspjehe i neuspjehe Napoleonovog pohoda gdje vi naravno možete postići i više nego li je njemu pošlo za rukom.

Radnja ove ekspanzije je između 1805. i 1812. godine (osim u slučaju same Napoleon kampanje, gdje radnja počinje 1796. godine), razdoblje kada je Francusko carstvo bilo na vrhuncu svoje moći.Kao što vidite, riječ je do sada o najkraćem mogućem razdoblju koje je ikada obuhvaćala jedna Total War igra, ali zato je količina kompleksnosti obrnuto proporcionalna. Osim story kampanje, igra vam nudi igranje sa protivničkim silama koje su tada bile smetnja velikom generalu. Riječ je o Ujedinjenom Kraljevstvu (Velika Britanija), Austrija, Prusija te Rusija. Osim tih država, prisutne su još neke velike nacije poput Španjolske, Osmanskog carstva, Švedske, Danske, Italije te mnoge manje. Mjesto radnje je opet samo dobra stara Europa (u ekspanziji nema osvajanja na drugim kontinentima kao u Empireu), ali je sada Europa još bolje razrađena. Od povijesnih bitaka su sada ubačene sve one koje su pisale Napoleonovu povijest pa ako želite vidjeti kako je pao veliki general, učitajte onu kod Waterlooa.

Velika novost je co-op način igranja gdje vaš prijatelj može uskočiti umjesto AI-a na mjesto protivnika ili saveznika.

Sam gameplay je dodatno unaprijeđen naspram Empirea, a tko je preskočio Empire, ova igra će mu biti totalni šok kada bi je uspoređivali sa nekakvim Romeom ili Medievalom 2. Kada je multiplayer u pitanju, ostvarena je dugo očekivana želja fanova serijala. Igra vam nudi igranje kampanje sa vašim prijateljem s time da on može biti ili vaš protivnik ili saveznik. Fanovi su većinom zadovoljni tim modom koji je bio testiran i na Empireu u obliku patcha. Zapravo, jedini nedostatak moda je u tome što morate čekati da vaš prijatelj završi bitke i odradi svoje poteze. I dalje su mogući normalni random sukobi sa random igračima na serveru na nekoj od random mapa. Pa eto, ukoliko nemate volje za mozganjem na kampanjskoj mapi, uvijek se možete spojiti na server i prašiti nekog „nooba“. Sve u svemu, modova ne manjka pa ajmo još vidjeti da li ima kakvih novima na području samog gameplaya.

Zima je dobila epitet „ruska“ nakon što je Napoleonova vojska na putu za Moskvu ostala bez hrane i dobre količine streljiva. Ljudi su se ili smrzli ili umrli od gladi ili su ih ubili Rusi pošto ovi jadnici nisu imali s čime pucati. Da, vjerovali ili ne, i u Napoleon Total Waru ćete morati brinuti tome. Ukoliko zalazite duboko u neprijateljski teritorij bez kvalitetne potpore, lako će vam se desiti da ćete jednu bitku preživjeti, ali drugu sigurno nećete. Više nema kao u Empireu da pretrpljene nedostatke u jedinici nadoknadite instantno pritiskom na gumbić resupply, nego trebate imati otvoren put prema vašoj bazi kako bi država na neprijateljski teritorij mogla slati nove trupe te hranu, lijekove i streljivo. Za to treba naravno vremena. Turnevi vam traju svega 2 tjedna te ukoliko u jednom turnu izborite „Pirovu pobjedu“, trebat će proći barem jedno njih 5-6 da vi nadoknadite gubitke. U prijevodu, za vrijeme 5-6 turnova se jako puno toga može desiti.

Osim toga, iskusni generali i iskusna vojska su od krucijalne važnosti. To sam najbolje iskusio na vlastitoj koži kada sam se sukobio sa samim Napoleonom i njegovim trupama. Jest da su moje hrvatske trupe unutar austrijske vojske bile brojčano na razini, ali iskustvo i nadahnuće koje pruža Napoleon Bonaparte u bitci je neprocjenjivo. Nakon 20 minuta napucavanja sam morao dići bijelu zastavu i podviti rep. Veliki problem za mnoge igrače će biti kako imati puno vojske. Vojsku nije problem štancati, ali njezino održavanje itekako košta. Osim što košta, seoske domaćice nisu baš presretne kad tamo nekakvi “mali čova” im dođe kući i uzme im mužeka sa polja da ide u rat. Osim ako joj vi to dobro ne platite (je, nije sve u ljubavi :)).

Dakle, pravljenje dobre ekonomske potpore je itekako važno kako bi imali s čime plačati i održavati tisuće i tisuće svojih vojnika te ratnu opremu. Kako to bijaše tokom povijesti, čovjek je od kamena dogurao, kada je vojna tehnologija u pitanju, do nuklearne bombe. Isto tako i ovdje morate o tome voditi brigu. Sedam godina nije dugo razdoblje, ali neke nove ekonomske, građanske i vojne ideje i tehnike će značiti razliku između pobjednika i poraženog. Recimo, ukoliko nemate sredstava za razvijanje novih tipova pušaka, možete onda pomoću diplomacije napraviti protivniku neki ustupak, u zamjenu za te nove puške. Kao i u Empireu, ni ovdje se ne mora sve rješavati na bojnom polju. Diplomacija je jako kvalitetno odrađena te na temelju vašeg ugleda i moći možete puno toga riješiti za stolom. Ako se baš nikako ne možete dogovoriti, postoje naravno špijuni. Njih više ne štancate za neke sitne pare, nego ih dobivate (u vrlo malim količinama) na mjestima specijaliziranim za njihovu obuku (tajna društva kao što su Masoni).

…ako su seljaci nezadovoljni vašom ekspanzivnom industrijalizacijom, napravite puno krčmi da negdje utope svoje zle misli

Kada se jednom vaš špijun infiltrira unutar protivničkih redova, počinje stvarati veze te za određeno vrijeme imate cijelu špijunsku mrežu unutar protivničke države koja vam dostavlja gomilu vrlo korisnih informacija. Kada špijuni steknu dovoljno iskustva, mogu i ubijati neke važne ličnosti. Valjda vam ne moram govoriti koliki utjecaj može imati na jedan narod smrt nekakve važne javne ličnosti kao što su znanstvenici, iskusni generali, ministri i sl. Riješite jedan cijeli rat tako da jednim elegantnim ubojstvom napravite veliki nemir u državi. Naravno, nemiri se mogu desiti i kod vas. Morate paziti na razne elemente koji utječu na veselje vaših građana pa ako su seljaci nezadovoljni vašom ekspanzivnom industrijalizacijom, napravite puno krčmi da utope negdje svoje zle misli.

Tako nekako ide ona stara narodna. Dima u ovoj ekspanziji stvarno ima puno i vraški kulno izgleda. Kopnene bitke kao i u Empireu najviše obilježava barut i samo barut. Sve stare taktike koje ste koristili u prethodnim izdanjima do Empirea padaju u vodu i igra traži od vas da osmišljavate nove. Svaki tip jedinice ima svoje prednosti i nedostatke te pravilno korištenje tih elemenata znači razliku između pobjednika i poraženog. Na ishod bitke utječe apsolutno sve: od iskustva generala i jedinica, pa preko vremenskih uvjeta i topologije terena, pa sve do dometa pušaka, uvježbanosti jedinica i tipa streljiva koje se koristi. Da ne filozofiram previše samo ću opisati jednu konkretnu situaciju.

Našli ste se na brdovitom terenu. Neprijatelj je na brijegu, vi ste u grabi. Pošaljete sve svoje jedinice da trče neprijatelju u susret uz brijeg. Kada dođu do vrha neće više moći pušku držati, a kamoli normalno pucati. Eto, mislim da vam je perverzija detaljnosti bitaka sasvim jasna. Pomorski sukobi su sada također malo dorađeni. Isto morate paziti na puno toga, posebice to postaje naporno kada imate u kolekciji više od četiri plovila. Treba pratiti svakome putanju te raditi korekcije, brinuti kakvo streljivo će ispaljivati te paziti na oštećenost trupa broda i broj jedinica i još mnogo toga.

Pauziranje ćete raditi gotovo svake 2-3 sekunde kako bi napravili sve potrebne korekcije. Ako vam je to naporno raditi, preporučam da kod pomorskih sukoba koristite auto-resolve opciju. Da, novost u pomorskim sukobima je ta što sada možete popravljati brodove tokom same bitke, ali ste tada daleko ranjivija meta. Preporučam vam ukoliko niste igrali Empire da prije konkretnog igranja obavezno prođete tutorijale i da se na taj način malo naviknete na ovu novu mehaniku igranja. Moram spomenuti da se većem broju ljudi nije svidio barut, tj. konstatna pažnja na domet pušaka i gledanje kako se jedinice međusobno napucavaju. Puno igrača više voli hladna oružja od baruta, al eto, nadam se da će vam se igra kao takva dopasti. Ovdje se prikazuje doba imperijalizma 18. i 19. st. te je riječ samo o novom povijesnom razdoblju koje je korjenito izmijenilo filozofiju ratovanja.

Malo čudan podnaslov, ali ovdje je neke bitke gotovo nemoguće igrati bez potpunog zooma na bojno polje. Naime, dok počne napucavanje te se digne sva silina dima u zrak, bojno polje postaje u potpunosti prekriveno tom bijelom supstancom. Riječ je o jednom grafičkom elementu koji su developeri posebno doradili i koji izgleda apsolutno maestralno. Također, vatra koja iskače iz pušaka je kao iz filma „Patriot“, a prašinu koju stvara topovska kugla kada zaore po zemlji možete gotovo osjetiti u ustima. Igra nudi stvarno filmski doživlja bitaka te uz kvalitetno ozvučenje ćete imati dojam da ste usred bojnog polja.

Optimizacija je dosta bolja nego u Empireu te uz dorađenu grafiku, zahtjevnost se nije nimalo povećala što je za svaku pohvalu. Napominjem samo da je ovdje dobar procesor „must-have“ jer treba puno snage da se simuliraju kretnje nekoliko tisuća jedinica, a i obave sve te silne kalkulacije koje igra izvodi u pozadini. Kampanjska mapa izgleda prekrasno te je nevjerojatno živa. Kako prolaze godišnja doba gledate kako šume dobivaju i gube boju te cijelo vrijeme nekakva magla kruži iznad šumovitih predjela.

Zvuk je fenomenalno odrađen, a klasična glazbena pozadina savršeno pristaje igri. S tehničke strane, igra je odrađena poprilično kvalitetno. Bugova nema puno i već nakon prvog patcha mislim da će sve funkcionirati kao švicarski sat. Čak je i AI doživio korjenito poboljšanje te sada na većim težinama itekako stvara probleme. Možda je na nekim područjima još uvijek pasivan, ali to se da lako popraviti.

..je i više nego odličan. Svi nedostaci koji su postajali u Empireu su ovdje ispravljeni i igra nudi nevjerojatno strateško iskustvo igranja kao i intrigantnu kampanju gdje možete naučiti o Napoleonu toliko da ćete zadiviti svojeg profesora iz povijesti. Ja igri i ne vidim neke nedostatke, osim možda nepravdne cijene pošto je ipak riječ o standalone ekspanziji, al ajde, ne morate barem kupovati Empire Total War ukoliko to ne želite. Neki bi naveli da je nedostatak mogućnost igranja samo sa četiri države koalicije, al opet, to je već sitničarenje. Ukoliko imalo volite strategije, kupite i odigrajte ovo. Igra vrijedi svaki uloženi euro cent, kunu, dolar, štogod.

Da niste možda već igrali ovo strateško remek djelo? Pohvalite nam se o tome u komentarima. Ukoliko niste, javite nam se i recite što mislite o ovoj igri i našoj recenziji iste.

Godinu dana nakon dolaska Empire Total Wara, koji je u potpunosti promijenio način igranja viđen do tada u serijalu, stigao je i nastavak tj. ekspanzija naziva Napoleon Total War, strateško remek djelo u malom.

94 Naša ocjena
  • zvuk
  • story kampanja