Nier: Automata

KAD SMARTPHONI UTIHNU

Originalni Nier proizvod je prošle konzolaške generacije, doba koje ja ponekad kolokvijalno zovem „zlatnom erom“ gaminga, ali ustvari je bilo samo jedno jako lijepo doba. Bilo je to doba između ogromnih skokova u tehnologiji i pronalaska optimalnog načina da se taj pomak iskoristi. Doba kada je bilo u redu napraviti igru koja je samo dobra ili još bolje koja je po nečemu fenomenalna, ali onda po nečemu drugome jedva prosječna.

Danas to zbog sve većih ulaganja u projekte više nije dopustivo u tolikoj mjeri pa dobivamo mnogo igara na istu formulu sa sitnim promjenama, jer se developeri boje će njihovim igrama faliti ono što konkurencija ima. A duh Niera imao je ono što mu je trebalo da ispuni svoju viziju, zbog čega je i ostao zapamćen kao nesavršeni klasik, upečatljiviji od formulaičnih igara i onoga što je na kraju krajeva i bio – samo dobra igra.

Nier Automata zadržava temelje koje je fantastični dizajner, scenarist i režiser igara Yoko Taro postavio u originalu. Tome pridodaje pedigre Platinum Gamesa koji nedvojbeno rade najbolje akcijske igre na tržištu. Taj brak garantira kvalitetu zbog koje Automata ne treba najveći svijet ikada, proceduralnu generaciju, tornjeve i slične mehanike koje svaka igra danas mora na neki način imati.

No, prethodno ne trebate znati ništa o prvom Nieru niti o Drakengard serijalu iz kojeg se Nier razvio, jer je Automata kompletna igra. Ima referenci na ostatak univerzuma što će fanovima serijala biti bonus za vjernost, ali netko tko prvi put u svome životu igra Nier igru bit će jednako uvučen jer je to ono u čemu ona briljira.

Za prvi prelazak trebalo mi je dvadesetak sati i naravno da sam to prelomio kroz nekoliko dana, ali imao sam osjećaj kao da sam ju prešao u jednom dahu. Puna je neočekivanih događaja i svako malo pred igrača baca nešto sasvim novo, ali ostavlja i sumnje koje se rješavaju daleko nakon prvog prelaska, pa čak niti onda u potpunosti.

Strah me uopće otkriti previše kako ne bih nekome uništio iznenađenje, jer sam ja uletio naslijepo i ostao bez riječi, ali po završetku glavne priče igri nije kraj. Time me podsjeća na meni jednu od najboljih igara ikada Castlevaniu: Symphony of the Night, za koju nitko nije znao da je prvi prelazak igre tek njezina polovica. Nier Automata ustvari ima dvadeset i šest krajeva od kojih je pet glavnih raspoređeno kroz tri ili četiri različite kampanje.

Dakle kada završite igru, dobijete notifikaciju od Square Enixa da vašoj avanturi nije kraj i ako učitate svoj save igra će krenuti ispočetka. Ovoga puta iz perspektive drugog lika u priči koji je potpuno drugačiji od prethodnog kako po svojim osnovnim mehanikama, tako i po tijeku čitave priče.

A onda kada tako ponovno proživite igru iz novog ugla koji osvjetljava druge aspekte istih događaja te pruža kontekst priči kroz neke sasvim nove dijelove, na kraju se dogodi još jedno iznenađenje za idući prelazak. Stvarno je iznenađenje i ne želim sada nekome uništiti treću potpuno različitu i četvrtu nešto manje različitu kampanju, ali recimo samo da dođe do donošenja određenih odluka koje za divno čudo imaju itekako značajan utjecaj na krajnji ishod igre.

Kvaka je u tome da se ništa od toga ne mora dogoditi, jer vi igru možete završiti u dvadeset minuta. Oko toga ću biti otvoren jer ću vam spoilati samo jedan od dvadeset i šest krajeva, a i ovaj je dostupan u demo verziji. Naime, ako poginete u boss bitci na kraju uvodne misije igra se završava – vaša misija je bila neuspješna i priča je gotova prije nego je uopće avantura započela.

Sustav definiranja kako će igra završiti ima vrlo organički dizajn koji se svodi upravo na vaš izbor i vašu odluku.

To je najbanalniji primjer, ali recimo kasnije u igri postoje određeni ključni trenutci koji se samo dogode u svijetu i toliko su velikih razmjera da vam je prilično jasno kako bojišnica čeka samo na vas kao heroje ove priče. No, kao igrača vas ništa ne zadržava da jednostavno odlučite ne ići tamo, da se okrenete i odete loviti ribu ili surfati pustinjom. Svijet će time propasti, igra će završiti, ali bit će to kraj koji ste vi sami izabrali na jedan iskren i dinamičan način kroz organički dizajn.

Svijet je omanji, ali uglavnom otvoren za istraživanje i slobodno rješavanje brojnih sporednih misija, no mora se naglasiti da je dizajniran s namjerom. Dakle nije hrpa praznog prostora ispunjena sitnicama koja bi trebala simulirati geografsku golemost područja. Stvari su onoliko velike koliko je potrebno da se ispriča u osnovi linearna priča, pogotovo s obzirom da je svijet na početku priče u usporedbi s krajem potpuno neprepoznatljiv.

Svijet nije hrpa praznog prostora ispunjena sitnicama, ovdje su stvari onoliko velike koliko je potrebno da se ispriča u osnovi linearna priča.

Time radnja nije podijeljena kao lista zadataka koje valja ispuniti već ima vrlo tečan razvoj, a ujedno ostavlja istinski dojam napretka. Jer ako ste u nekom trenutku priče spasili čovječanstvo od robota veličine gradskog kvarta onda bi bilo neobično da svijet ostane netaknut nakon vaše bitke. Fanovi animea i SF spektakla bi trebali obožavati Automatu jer se bitni događaji poput ključnih borbi doimaju kao zaista bitni događaji i odražavaju se na ostatak svijeta i likova tako da ih potpuno mijenjaju.

A u svemu tome je prikladno da su junaci priče 2B i 9S androidi koji su robotske kopije ljudi i prilično mudro osmišljena prizma za priču. Primjerice, androidi bi trebali biti strojevi za ubijanje, ali kada pokažu nekakve ljudske osobine ili osjećaje to se ne čini neprirodno već potpuno prikladno u suludom svijetu koji svakom misijom sve više ide k vragu.

Da se razumijemo, 2B i 9S su jako simpatičan i pamtljiv dvojac sa sjajnom glasovnom glumom, ali nisu savršeni. No, te njihove nesavršenosti ne smetaju kako bi to smetalo da se neki ljudski lik ponaša kruto ili robotski. Svaka nekonzistentnost s glavnom premisom priče samo otvara dodatna pitanja i teme poput razvijanja robotske samosvijesti, sumnji o vlastitom identitetu ili granici između čovjeka i stroja.

Likovi su nesavršeni, ali s namjerom. Svaka nekonzistentnost u ponašanju samo načima teme razmivanja robotske samosvijesti i sumnji o vlastitom identitetu.

Kada popularna kultura obrađuje takve teme to zna biti prilično neugodno jer nije lako stvari koje ozbiljno muče filozofe i znanstvenike već tisućama godina prikazati kroz razonodu. Ali Automata četvrti zid ruši na poseban način tako da ne postavlja pitanja igraču, već suptilno tjera igrača da si sam postavlja pitanja. A i čitava robotska i računalna estetika omogućuje stvari poput učitavanja memorije u novo tijelo što ponekad muti granicu između radnje u igri i operativnog sustava vaše igraće platforme.

Također znam da će nekima biti drago čuti da je time riješen uobičajeni kulturni jaz kakav često stranim igračima predstavljaju japanske igre. Glavni likovi su strojevi i okej je da budu čudni i ponekad se ponašaju neugodno, dapače još je bolje da je tako jer nisu ljudi. Pa iako su neke stvari u priči čisti japanski klišeji na koje bi mnogi od vas inače kolutali očima, kada to rade androidi i roboti izgleda sasvim uvjerljivo kao da pokušavaju računalno procesirati emocije, a nemaju mogućnost osjećanja.

Tome koliko me čitava priča i struktura igre uzbudila svjedoči da pišem ovoliki tekst o igri Platinum Gamesa, a još se nisam dotaknuo borbe. U zadnje vrijeme Platinum je imao nekoliko mlakih igara, ali ako je itko posumnjao u njihov nos za zabavne borbe onda znajte da su se Automatom vratili u punom naponu. Nakon nekoliko prelazaka shvatite da se ne radi o njihovom najdubljem sustavu ikada, ali mislim da je nekoliko prelazaka igre sasvim prihvatljiva količina uživancije prije nego vam neke sitnice dojade.

Dosta je zanimljivo vidjeti kako su Tarove ideje natjerale Platinum da osmisle nešto novo, jer oni inače ne rade RPG elemente u svojim igrama niti imaju stvari poput drona koji vam leti oko glave i kojim neovisno upravljate pucajući po neprijateljima. Zbog toga Automata i nema baš neke duboke RPG elemente, pa primjerice pri leveliranju nemate nikakvog izbora, već vam se samo povise brojke. To je zato što igra nije usredotočena na skillove ili statistike likova, već ima dovoljno detaljan i precizan sustav borbe da se umjesto brojčanim izračunima poboljšavate svojom vještinom na kontrolama.

Iako igra ima RPG elemente, o uspjehu i napretku ponajviše ovisi vaša vještina upravljanja pomoću kontrolera.

Mi smo igrali samo PS4 verziju, ali igra izlazi za PC i ja bih iskreno preporučio korištenje kontrolera bez obzira na platformu. Nije da ja volim kontrolere i silim svih da tako igraju, nego je potrebno pratiti i raditi toliko puno akcija odjednom da čak i na kontroleru morate izvoditi suludu gimnastiku rukama. Postoji mogućnost potpunog uređivanja kontrola, pa vjerujem da će se iskusni PC igrači snaći i s tradicionalnim metodama unosa, ali budite upozoreni na potencijalnu izazovnost.

Neprijatelji napadaju raznim napadima sa svih strana i najčešće u ogromnim skupinama, pa se istovremeno morate kombinacijama udaraca i eskivaža boriti s onima u vašoj blizini te kombinacijom pametnog kretanja prostorom i korištenja svog drona s onima koji vas gađaju izdaleka. Povrh toga, kamera se često prebacuje iznad ili pored akcije što igru u tim trenutcima pretvara u mješavinu 2D brawlera, platformera i shoot ’em up žanrova sa suludim kombinacijama napada koji ispune cijeli ekran i zahtijevaju brze reakcije.

No, ako ću biti iskren, igra je mrvicu prelagana čak i na višoj postavci težine ukoliko imate iskustva s borbenim igrama. Doduše postoji najviša težina u kojoj umirete od jednog bilo kojeg udarca što jedva čekam isprobati, ali mislim da bi moglo biti jako izazovno s obzirom da često ni ne vidite svog lika od efekata na ekranu, pa morate igrati po osjećaju za ritam i po sluhu.

Borba nije naročito izazovna, a onda kada i jest onda je to zato što od efekata na ekranu jedva vidite svog lika.

Boss bitke su definitivno najzanimljivije, ali nisu baš sve sjajne. U prvom prelasku ima jedna toliko dobro režirana bitka da je dostojna mjesta u bilo kojoj igri ikada, ali postoje i neke koje su pretjerano jednolične. Većinom su to one koje se najvećim dijelom svode na pucanje, jer je ono osjetno slabije razvijeno od borbe na tlu. Spašava ih jedino to što ne mijenjaju perspektivu i mehanike bez razloga, već je to nužno da bi se prikazala borba protiv apsurdno velikih i snažnih protivnika. Pa iako nisu najuzbudljivije barem su što se kaže „epične“ i imate dojam da stvarno spašavate svijet.

Koliko god bilo zanimljivo vidjeti Platinum Games izvan njihove zone udobnosti, forsiranje nekih mehanika se nije najpozitivnije odrazilo. RPG igre obično imaju inventory sustav, pa ga ima i Automata i vrlo je priprost. Postoji nekoliko vrsta i dostatan broj oružja, ali iako su zanimljiva pozadinskom pričom, očekivao sam više raznolikosti u kombinacijama napada koje nude. Također su tim sustavom ubačeni itemi koji vam vraćaju zdravlje što nije uobičajeno u ostalim Platinum igrama zato što razvodnjavaju rizik i napetost borbe, pa je to problematično i u ovom slučaju.

Ono u čemu očekujem da PC verzija pokaže svoje adute je tehnička strana igre. Glatka izvedba je za ovakve igre ključna i stvarno sam impresioniran što se igra vrti u 60 fps-a na konzoli. No, originalni PS4 mora nažalost žrtvovati razlučivost, pa igru prikazuje u 900p, a i unatoč tome mi je igra par puta štucnula. PS4 Pro verzija se zato vrti glatko u Full HD rezoluciji, ali igra i dalje izgleda isprano.

I prvi Nier je imao sličnu ispranu paletu boja, ali to je bila igra puno manjeg budžeta na puno slabijem hardveru i morala se koristiti trikovima poput pretjeranog osvjetljenja kako bi sakrila svoje nedostatke. Ti prljavi trikovi uz današnju tehnologiju nisu dopustivi, a moram to Automati zamjeriti jer ima kreativne lokacije i puno stila, što je onda potpuno uništeno primitivno modeliranim poligonima, teksturama niske razlučivosti i nezasićenim bojama.

No, kao što preko toga ne mogu olako preći isto tako ne mogu zanemariti činjenicu da je kraj moje avanture u Nier Automati popraćen lavinom osjećaja. Sada sam uglavnom ushićen jer je rijetkost da izađe ovakva igra koja probudi onu iskrenu dječačku strast u meni. Ali po samom završetku sam bio melankoličan kao nakon čitanja dobre knjige i one neizbježne pomisli da to prvo iskustvo više nikada nećete doživjeti.

Nier Automata je hrabra igra koja poštuje inteligenciju igrača, ali ih svejedno nadmudruje na svakom koraku i posebno iskustvo koje bi si morao priuštiti svatko umoran trenutnih trendova u gamingu.

91 Naša ocjena
  • vrlo pametno skrojena igra