Omerta – City of Gangsters

Zvonimir Komar

Atlantic City, 1920. godine – doba jazza, prohibicije i dobrog biznisa na njezinim posljedicama. Spavajuće ili namjerno u drugom smjeru gledajuće oko zakona, koji u okrilju mračnih noćnih klubova i skrivenih zakutaka niti sam ne preza od uzimanja učešća u istom biznisu. Doba „obiteljske“ odanosti, van-legalne časti i moralnosti te ubijanja suparnika po pravilima. Doba svetog zakona šutnje, čiji sudionici časno žanju ono što su posijali, bez kukavnog traženja izvanjske pomoći. Vrijeme koje još nije u potpunosti prevazišlo svaku nevinost i naivnost, koje još nije ogrezlo u cinizmu, koje još uvijek poznaje široke obrise mogućnosti i nade. Doba Omerte.

Omertina priča centrirana je oko talijanskog imigranta, vašeg lika, i njegovog dolaska u Ameriku bez pare u džepu, ali sa velikim snovima u glavi. Amerika, koja će mu kao zemlja mogućnosti omogućiti da kreira sudbinu po vlastitoj mjeri. Ili je barem tako mislio. I tu počinje naša potraga.

Već na samom startu igre početi ćete stvarati izbore, koji se sastoje u šest atributa na raspolaganju vašem liku, u obliku odgovora na pitanja o okolnostima vašeg odlaska u Ameriku i onoga čime ste se bavili i kako ste živjeli prije toga. Dotični izbori utječu na povećanje i smanjenje bodova atributa, tako da sve skupa nalikuje na tipični character creation u RPG-ovima. Uz atribute, svaki lik dobiva preddefinirane i za sebe specifične talente na prvom, četvrtom i osmom levelu te mogućnost izbora perkova na svakom level-upu. Nažalost, ovo je jedini aspekt igre gdje ćete imati ikakvih izbora. Način na koji se kroz tijek igre odvija priča je potpuno linearan i bez varijabli.

Koliko god to bilo razočaravajuće, priča je ipak dobro ispričana i još bolje prezentirana, tako da će vam za jedan prolazak sasvim sigurno biti zanimljiva. Problem su međutim naknadni prolasci igre i tu mislim da nema puno replay vrijednosti. Dotičnu nećete naći ni u nekim većim težinama jer najveća težina u igri je zapravo slična nekom zdravom normal modu, ispod kojeg niti ne preporučujem da idete. Drugim riječima, igra je prelagana i to u svim aspektima. No o tome više kasnije.

Osim vašeg lika, kroz igru ćete kupiti i razne suradnike, koji će biti povezani s misijama koje ćete obavljati. Svaki je pomno kreiran, ima dobro napisanu pozadinsku priču te vrlo lijep portret, kao i oružje te specijalne talente s kojima dolazi. Igra će vam postupno davati slobodna mjesta za suradnike pa ćete od početnog jednog uz vaš lik, kasnije moći imati do ukupno šest likova, koji služe kao jedinice za obavljanje poslova. Igra će do kraja otvoriti čitavu paletu zanimljivih likova, a vi ćete po volji moći otpuštati one koje već imate ili unajmljivati nove. Razni likovi imaju raznu cijenu plaće koju im isplaćujete dnevno, ali svi koštaju potpuno zanemarivu količinu novaca čak i na najvećoj težini. Po završetku određenih misija otvoriti će vam se level up vaših likova, gdje ćete moći birati njihove dodatne mogućnosti.

Gameplay se sastoji od dva glavna aspekta, jedan od kojih je menadžersko-strateški dio, koji je i nad-mod koji integrira sve ostalo, dok se drugi sastoji od taktičke borbe na poteze, koju će okinuti neki događaji u strateškom dijelu, poput napada protivničke grupacije na vas, vašeg napada na protivničku bandu, pljačke banke, oslobađanja kolege iz zatvora i sličnoga. Krenimo prvo na strateško-menadžerski dio igre.

U igri ćete graditi različite građevine, poput pivovare, pecare, krijumčarske organizacije, arene za boks, javne kuhinje, pizzerie koje rabite kao sjedište za svoje operacije, i još mnogo toga, a kasnije ćete moći postavljati i svoje računovođe, odvjetnike, kasine, hotele i još mnogo toga. Svaka građevina donosi određeni tip resursa, a može se i unaprijediti da bude efikasnija u različitim aspektima svoje djelatnosti. Građevine često podupiru efikasnost specifičnih drugih građevina pa je tako dobro grupirati poslove koji se međusobno podupiru jer inače ćete se raširiti na prevelik spektar poslova koje nećete moći pokrivati ili koji vam neće nositi optimalne prihode.

Resursi u igri su pivo, žestoki alkohol, oružje, prljavi novac zadobiven različitim ilegalnim aktivnostima i čisti novac koji je dobiven ili legalnim aktivnostima ili pranjem prljavog novca u infrastrukturnim jedinicama koje imaju tu funkciju. Proizvodima vaših aktivnosti možete i trgovati. U resurse se ubrajaju i vaš feared i liked rejting, koji utječu na efikasnost vaših pojedinih biznisa, kao i na odnose koje će vaša okolina imati prema vama. Na dotične osim specijaliziranom infrastrukturom utječete i svojim postupcima u igri, kao što su pljačke banaka, iznuđivanja, drive-by akcije kojima istjeravate konkurentske biznise iz područja i preuzimate njihove građevine, izvršavanjem napada kojima suparnicima otimate resurse i slično.

Cijela stvar odvija se u realnom vremenu, a sebi nasuprot nemate nikakvu protivničku umjetnu inteligenciju koja na istom teritoriju pokušava izgraditi svoje carstvo prije vas ili vas pak uništiti. Svo uništavanje koje vam utjecaji protivničkih grupacija na stanovitom području čine jest sporadičnog i nepovezanog karaktera raznih izoliranih napada ili nepovoljnih utjecaja na proizvodnost vaše infrastrukture. No, to su sve samo smetnje, a nikada opipljivi ili uopće stvarno opasni protivnik.

Osim suparničkih biznisa na mapama ćete pronalaziti političare, imućne zvijezde, policijske službenike ili mafijaške bossove, a sa svima od njih možete graditi dobre odnose posebnim akcijama poput potkupljivanja, održavanja dobrotvornih akcija, priredbi, obavljanjem poslića za neke od njih i sl. Ovo, kao i vaše uspostavljanje vlastitih, njima konkurentskih biznisa utječe na vaše odnose sa njima koji su označeni kao warm, neutral i cold. O odnosu ovisi hoće li vam biti dozvoljene neke akcije koje su povezane sa dotičnima.

Strateška komponenta igre u glavnom story modu nema karakter sandboxa, već je razdijeljena u specifične misije koje su usko povezane s fazom priče u kojoj se nalazite. Razdioba misija je napravljena u dva aspekta: prvo u tome da „otvarate“ dio po dio Atlantic Citya, tako da vam je igralište uvijek poprilično maleno, a drugo u tome da u svakoj misiji morate zadovoljiti neke specifične zadatke, poput npr. prikupljanja određene količine nekog specifičnog resursa, dominacije nad suparničkim biznisima, visokog utjecaja na političku scenu, izgnanstvom i poražavanjem drugih mafijaških klanova i sl. Često su zadaci u misijama vezani u lance pa tako morate zadovoljiti jedan uvjet da bi vam se otvorila sljedeća faza zadatka i tako do kraja.

Zbog toga je ovaj strateški dio gameplaya vrlo linearan. Svakako možete raditi i druge stvari od onih koje igra eksplicitno zahtijeva od vas i one će vam dodatno olakšavati daljnje igranje, ali nećete nailaziti na ikakav razlog da to činite zbog toga što – prvo – igra na najtežem modu nikada nije dovoljno teška da ćete doista imati problema sa zadovoljavanjem zadataka u najkraćim i najpragmatičnijim crtama te drugo, igra ne reagira na te ekstra stvari koje radite osim u tome što ćete imati više svih mogućih resursa, najveći mogući feared ili liked status i sl. Stvari koje vam nikada zapravo neće trebati.

U praksi ćete zbog ovoga najčešće vjerojatno igrati najkraćim putem i u najpragmatičnijoj maniri. Potpuno pokoriti svojim utjecajem neki dio grada nije naročito zadovoljstvo, budući da u igri nećete vidjeti neke stvarne posljedice te dominacije. Uvijek se radi o malom, zatvorenom sustavu vaše izgrađene infrastrukture, vaših resursa i ostatka svijeta kojeg ne zanima pretjerano što se dešava i koji neće potezati neke akcije za ili protiv vas. Zbog toga ovaj strateški dio igre djeluje dosta mrtvo. Dodatno je demotivirajuće za rađenje stvari koje eksplicitno ne morate raditi i to što prelaskom na sljedeću misiju u novom kvartu gradite svoje carstvo iznova, a ono što ste napravili ranije nema nikakvih posljedica na ono što se dešava sada (osim priče, koju završetkom svake misije pogurate naprijed).

Temeljni problem ovog velikog elementa gameplaya jest i to što zapravo nikakva strategija nije uključena. Naime, kako god da igrate, koje god građevine da radite i kojim god redoslijedom, nikada se nećete doista moći stjerati u kut krivim odlukama. Razlog za to je što svaki resurs u igri možete nekom specifičnom građevinom pretvoriti u neki drugi resurs koji vam sada treba ili ćete ga moći prodati i novac iskoristiti za ono što vam trenutno treba. U igri nema međusobno nerazmjenjivih grana razvoja, zbog čega nikada nećete trebati doista planirati i misliti puno unaprijed, što je velika mana. Kada se k tome uzme u obzir i da nećete imati nikakve protivnike koji simultano grade svoje mafijaško carstvo koji bi vas mogli pregaziti ako se ne razvijate optimalno ili dovoljno brzo, već da se ovdje radi o strategiji izgradnje, onda je jasno da u ovom dijelu igre jedva da ima ikakve mogućnosti da izgubite.

Jedina prijetnja biti će vam policija, kod koje vam se diže heat već i sam po sebi kako vrijeme u misiji teče, a brže onda kada vam je veći feared rejting ili kada izvodite puno napada, pljački, drive-bya i sličnoga. No, odigrao sam igru na najvećoj težini i ako imalo gledate što radite, tvrdim da je i ova prijetnja u cijeloj igri čisto teorijske naravi jer je gotovo nemoguće da ne završite misiju prije negoli iscrpite mogućnosti jeftinog potkupljivanja policije, utjecaja svojih kupljenih političara na policiju ili pak uništavanja dokaza.

Zbog svega ovoga strateški dio gameplaya u Omerti je poprilično plitak, usudio bih se reći čak i casual.

Borba je svjetla točka igre. Radi se o taktičkoj borbi na poteze, koja je poprilično slična onoj u novom X-COM-u. U ovom dijelu implementiran je i dobro dizajniran cover sistem. Imati ćete na raspolaganju bodove za kretanje i bodove za akciju, koji su međusobno odijeljeni. Atributi likova utječu na broj dotičnih bodova, a moći ćete ih povisiti i nekim posebnim perkovima. Atributi utječu i na vještinu sa pojedinim vrstama oružja (temeljne skupine su melee i ranged, a podvrste utječu na domet, preciznost, tip i količinu štete koju čine i sl.), te na broj hit-pointova. Perkovi vam omogućavaju vrlo široke mogućnosti podešavanja, kojima ćete moći složiti likove sa distinktivnim stilom igre, što vam otvara vrlo širok prostor za kreativnost, taktiziranja i nadmudrivanja.

Uz malo razmišljanja koji atributi, oružja i perkovi bi se mogli slagati u efikasnu cjelinu, moći ćete slagati prave male strojeve za ubijanje. Nove vrste oružja ili njihove modifikacije nabavljate u strateškom i menadžerskom dijelu igre, a u nekim misijama otvarati će vam se mogućnosti za osvajanja unikatnih oružja. Ovim aspektom Omerta se svakako može ponositi jer stvar zaista funkcionira i doista je zabavna.

Nedostatak borbe je u tome što će ishod ovisiti gotovo isključivo o tome jeste li dobro razvijali likove, imate li likove sa pravim karakteristikama za misiju koju igrate te o njihovom efikasnom pozicioniranju u borbi. Unikatnih talenata koje možete koristiti u borbi je naprosto premalo i korist od njih je premarginalna da bi njihovo umješno korištenje odlučivalo o ishodima. Stoga se borba Omerte kompleksnošću i kreativnošću ipak ne može uspoređivati sa onom u klasičnim turn-based RPG-ovima poput primjerice Temple of Elemental Evila.

Uz to, treba napomenuti da je i ovaj dio igre prelagan. Kroz cijeli story mod jedva da sam nekoliko puta morao ponoviti borbu. Ova lakoća ne dolazi od nekih očitih grešaka u umjetnoj inteligenciji protivnika, štoviše, dotična je pristojna, međutim uvijek ćete imati dovoljno resursa, likova i hit-pointa da ukoliko ste dobro složili svoju ekipu i pametno se krećete, misleći što radite, ništa što će igra baciti pred vas neće biti doista teško.

Omerta ima i multiplayer, koji je za sada poprilično rudimentaran, ali svejedno vrijedan pažnje. Na raspolaganju su dva kompetitivna i dva kooperativna moda. Kompetitivno možete igrati Gang War u kojem se vaša četiri lika trebaju pobiti sa protivničkom bandom od četiri lika ili pak Get the Money, gdje morate prije protivničke bande osvojiti novac i pobjeći autom. Kooperativno možete pljačkati banku ili oslobađati svoje kolege iz zatvora. Trenutno igru mori premalen broj scenarija koje možete igrati i raspoloživih mapa, no ukoliko prodaja bude dobro išla, nadamo se DLC paketima novih mapa i modova. S obzirom na to koliko je borba zadovoljavajuća, pogotovo protiv inteligentnijih ljudskih suparnika, bila bi prava šteta ne iskoristiti ovaj potencijal.

Uz multiplayer postoji i sandbox mod igre sa trenutno četiri scenarija gdje u ponešto slobodnijem okružju možete ekstenzivnije graditi svoje carstvo negoli u story modu. No, ne mogu ne misliti da i ovdje potencijal nije iskorišten kako treba jer i ovdje su mape relativno malene, kao što se i prenosi opći nedostatak gameplaya gradnje i menadžmenta resursima u igri, gdje igra naprosto ne reagira pretjerano na ono što radite i ne postavlja vam zadovoljavajuće prepreke ili suparništvo.

Koja je presuda Omerti? Radi se o igri visoke produkcije s pravim PC sučeljem, koja glatko i razumljivo funkcionira. O igri čvrste i zadovoljavajuće priče sa vrlo pristojnom količinom sadržaja u story modu (za završiti igru mi je trebalo 24 sata prema Steamu). Borba je zadovoljavajuća već sama po sebi, čak i bez ikakvog konteksta, a njezina vrijednost i trajnost je povećana multiplayer modovima. No, mane u dizajnu strateškog dijela, kao i manjak utjecaja talenata u borbi, ipak Omertu vuku u poziciju igre koja je mogla biti odlična, ali to ipak nije.

Hvale je vrijedno da se danas studiji uopće odlučuju na izradu ovakvih igara, a popularnost novog X-COM-a očito je također učinila svije. Stoga svakome zainteresiranom za strategije i dobru borbu na poteze preporučujem Omertu njezinim manama unatoč, jer na kraju krajeva radi se o zabavnoj, ispoliranoj igri, koja će vas sigurno držati prikovane uz monitore.

Nudi li nam nova igra Haemimont Gamesa mafijaško iskustvo o kojem smo sanjali? Ne u potpunosti. No tko kaže da su naši mafijaški snovi isti kao vaši? Evo o kakvoj igri se radi.

75 Naša ocjena
  • taktička borba na poteze