Pillars of Eternity

tamnice i vještice

Kao i svi drugi klasični PC RPG naslovi u zadnje vrijeme, Pillars of Eternity ostavlja gorko-slatki okus. S jedne strane, u igri možemo vidjeti nadmoć sadržaja nad izvedbom, a s druge nam to može biti samo podsjetnik na neka prijašnja, jednostavnija vremena. Na vrijeme kada u RPG-u niste morali imati „sexy-time“ da bi se igra prodala. Na vrijeme kada priče u igrama nisu bile prepune klišeja i stereotipa.

Kako sam naveo u banaliziranom uvodu, Pillars of Eternity donosi svijet u čijoj se jednoj regiji rađaju djeca bez duše. To posebno utječe na glavnog lika koji dolazi u zemlju kao bolesni stranac, ali se ubrzo ispostavi kako je njegova bolest zapravo rijetka sposobnost čitanja duše. „Watcher“ stoga nastoji otkriti tko se nalazi iza navodne kletve pa se spetlja s kultistima i za sobom povuče ekipu veselih i manje veselih avanturista.

Ono što uslijedi je prilično interesantna i duboka priča. No da biste ju razumjeli treba vam sposobnost slikovitog zamišljanja, budući da se većina radnje otkriva tekstualno, to jest kroz čitanje tone teksta, hrpe dijaloga i gomile opisa. Čak su i neki akcijski dijelovi igre izvedeni kao tekstualna avantura pa je prilično jasno da vas Pillarsi neće usrećiti ako ne volite čitanje. Ima tu doduše i teksta koji je ozvučen, samo što ga se ne čuje baš često. A i dok ga slušate svejedno imate „tihe“ opise prije i poslije tih ozvučenih rečenica.

Ako vas to ne smeta, u Pillarsima ćete naći dobro osmišljenu i dosta originalnu priču. Posebno je interesantan način na koji se kroz likove i questove otkrivaju povijest i kultura svijeta kojega prvi put susrećemo. Pillars of Eternity radi to bolje nego novi nastavci Divinityja i Wastelanda, iako moram priznati da mu ipak fali malo njihovog humora. Uglavnom, s obzirom na opširnu pozadinsku priču, jasno je da je ova igra temelj za neke buduće avanture. No i prije njih čeka vas epsko putovanje od četrdesetak i više sati igranja.

Tijekom tog putovanja uvijek možete posredovati u priči tako da većini questova sami odredite završetak. Gotovo uvijek postoji neka „kvaka“, tj. preokret koji vam daje alternativno rješenje. A to drugo rješenje je najčešće „zločesto“ i donosi vam negativnu reputaciju koja pak otvara drugačije odgovore u dijalogu. Primjerice, umjesto racionalnih ili diplomatskih odgovora dobivate mogućnost da budete okrutni i varljivi u svojim izjavama.

Bez obzira kakvi bili, zacrtano vam je da postanete vlasnik jedne utvrde koja vam služi kao „centrala“. Morate ju prvo obnoviti, a zatim možete angažirati stražare i koristiti ju za dobivanje bonusa po želji. Povremeno vam se otvore i neke usputne misije na koje šaljete članove tima, a sve to u svrhu dodatne zarade. Zapravo, sama mehanika održavanja dvorca nije toliko značajna i može ju se komotno ignorirati. No isto tako nije ni za odbaciti, barem u sklopu ekspedicije u beskrajne tunele koji se nalaze ispod same utvrde.

Shodno tradiciji klasičnih RPG-ova, Pillarsi su dosta teška igra koja ne prašta greške. Borba se odvija u stvarnom vremenu, ali će vam biti isprekidana pauziranjem skoro svake druge sekunde. Pauzira se ručno ili automatski pod uvjetima koje si sami postavite, a to je itekako nužno jer jedino na taj način možete pratiti što rade vaši likovi. Dobro, možete i usporiti borbu na svojevrsni slow-motion, ali pauza je ipak praktičnije rješenje.

Posebnost sustava je u tome što likovi imaju dva sloja energije. Prvi i osnovni je klasično zdravlje koje se ovdje ne troši toliko u samoj borbi, ali se ni ne regenerira napicima i sl. već se nakon nekog vremena morate odmoriti kampiranjem. U suprotnom, kad vam lik umre – gotovo je, nema vraćanja. Drugi sloj je izdržljivost i to je ono na što trebate paziti tijekom bitke. Ako vam izdržljivost spadne na nulu, lik vam se onesvijesti, a igra završava tek ako izgubite čitavu ekipu na taj način. Izdržljivost se obnavlja automatski nakon bitke.

Živu glavu u bitci možete izvući samo uz dobar plan za koji su presudne formacija i oprema ekipe. Neprijatelji vas brzo pokose ako vam likovi lutaju na bojištu, a ako ih opremite teškim oklopima onda vam prekinu napad prije nego ga uspijete izvesti. To taktiziranje obogaćuje borbu, ali već nakon dvadesetak sati postaje i zamorno. Naime, u svom timu možete imati maksimalno osam likova i svakom od njih uvijek morate naređivati što da radi i koga da napada. Kako nemate nikakve automatizirane ili spremljene naredbe, to u prosjeku iznosi više od dvadesetak naredbi po borbi i traje duže nego bi trebalo. Ipak, ako ste okorjeli fan ovakvih igara, vjerojatno vam ni taj mikro menadžment neće smetati.

Pillars of Eternity nije visokobudžetni naslov pa ni ne izgleda posebno lijepo. Na svu sreću, grafika je uvijek bila sporedna za doživljaj ovakvih igara, tako da zastarjelost na tom polju zapravo ne smeta. Uostalom, tmurna prezentacija nekako odgovara tonu i temi priče. No ako bi vas nešto moglo zasmetati, onda su to dosta česta učitavanja jer nisu baš ni kratka, a javljaju se čak i kad uđete u prostoriju u kojoj praktički nema ničega. Isti je „problem“ imao i Wasteland 2, tako da vjerujem da je to svojevrsno ograničenje Unity pokretača. Ali svejedno – moglo se i tome doskočiti nekim „trikom“.

Pitanje je samo je li za to bilo novca. Jer Pillars of Eternity je ni više ni manje nego točno onakva igra kakvu se može napraviti za nekih četiri milijuna dolara. Da je projekt prikupio više novca, vjerojatno bi imao i više stvari. Ali ono što je obećano to je i ispunjeno. Samim time, to je odlična igra svima koji znaju što je tu obećano. A u isto vrijeme, to je zastarjela i tek prosječna igra za one koji nisu naviknuti na klasične PC RPG-jeve.

Sve u svemu, Pillars of Eternity je igra iz nekog drugog vremena i zbog toga ima specifičnu situaciju kad joj neke stvari ne možemo uzeti kao nedostatke. No, kako i odnedavno imamo slične igre za usporedbu, možemo zaključiti da je u nekim segmentima više, a u nekim manje uspješna. U konačnoj računici riječ o jako dobroj igri koja će zasigurno razveseliti fanove žanra.

U našim je krajevima danas popularna kletva ‘Dao bog da ti se djeca rađala s profilom na Instagramu’. Slično je i u svijetu igre Pillars of Eternity gdje se zbog kletve sva djeca rađaju bez duše.

83 Naša ocjena
  • borba
  • RPG elementi
  • zamoran mikro-menadžment likova
  • česta učitavanja

Komentari (19)

• markogal

10.04.2015 - 17:18

mozda budem kupio nakon witchera

10.04.2015 - 17:44

igra je dostojan nasljednik BG,dao sam 95,bilo bi 100 da nije učitavanje stalno

• drazensi

10.04.2015 - 17:55

meni ja nazalost ovdje prica zakazala..nekome je mozda dobra, no igrajuci 10 sati nikako nisam se uvukao niti u svijet taj njihov, niti mi je prica bila nesto intrigantna da me vuce dalje te sam od igre odustao..

• drazensi

@drazensi, 10.04.2015 - 17:56

i da, ni combat system mi nije bas po mom gustu…ima slicnih igara koje to mnogo bolje odraduju..

• Drihter

10.04.2015 - 18:56

Meni je Pillars pravo osvježenje, dugo samo čekao ovakvu igru. Atmosfera, priča, prezentacija, levelovanje, izbor pri kreiranju lika, borba, sve mi je nekako leglo. Kao jedini ''minus'' bi naveo broj follower-a, moglo ih je biti više od osam, ali svejedno 100/100 od mene.

• ZUJO

10.04.2015 - 20:47

Bez ljutnje ali moj dojam je da je ova igra ocijenjena, tako bezvoljno i bez ikakve zelje da ju uopce recenzirate.Konstatacija da je ova igra samo za ljude koji vole ovaj (stariji) zanr je totalno nepotrebna jer je igra ,a i sama tendecija samih proizvodaca bila da ju pojednostave za siru publiku.Na cemu to temeljim!Pa na super balansu izmedu mogucih 11 klasa,nema restrickcije za oklope,razvoj lika jednostavan i produktivan.Ima jos toga pozivitnog za nabrojati.Dakle,ja se uopce ne slazem sa datom ocijenom,jer ovakvih igara treba jos vise,da ljudi pocnu ponovno koristiti mozak,ali i u uzivati u onom sta nam je pruzeno.Stvarno vrhunska igra,od fenomenalne price,FENOMENALNIH questova koji su jao zanimljivi i daju ti onaj osjecaj kako i na koji nacin ga rijesiti.Igra je jako duga,ako si fanatik za sve 100% rijesiti moze trajati i preko 100 sati.Imas 6 rasa,11 klasa,masu oklopa,oruzja,itema,sitnice poput bestiary,imas svoju utvrdu,Nebi se slozio za grafiku,jer je po meni prekrasna(art styl je fenomenalan).Jedini minusi su mozda level cap 12 i mozda da je malo veca varijacija cudovista.Glazba je odlicna,ali bi dakako volio je sve ozvuceno,,jer je stvarno puno teksta.Dakle po meni ova igra zaslzuje puno vecu ocijenu od ove vase(83) koj je premala po meni.Zivili ljudi moji

• Drihter

@ZUJO, 11.04.2015 - 12:19

Saglasan sam sa tvojim konstatacijama i ja sam stekao dojam da su prešli preko igre tek tako što se rece tiče i takodjer mislim da se ocjena preniska.

• RedEy3

@ZUJO, 11.04.2015 - 12:20

osim dated grafike i dated camera system ( u smislu da ga nema – kamera je fiksna ), te jako dated combat system-a mislim da to njihovo ciljanje za široku publiku nije baš najbolje prošlo. Po meni je Wasteland 2 više pogodio nego PoE, njega sam prošao cijelog a ovog ostavio sa strane nakon 5-6 sati… Nažalost…

• Drihter

@ZUJO, 11.04.2015 - 12:25

''da JE ocjena preniska '' 🙂 i da, igrao sam sve Baldurse, tačnije sve praktično sve rpg-ove, slobodno mogu reći da je Pillrars Baldurs Gate + i preporučujem je svakom ljubitelju istinskog rpg-a

• ZUJO

10.04.2015 - 20:54

Ako vam je problem puno likova korsitit u borbi u ovoj ih igri korisitite najvise do 6 njih a ne 8 kako ste vi naveli,evo vam jedan jednostavan savjet,pa igrajte sa njih 4 ili 5 nitko vas ne sili da igrate igru sa 6 likova.Imate 4 opcije tezine i prilagodite si najbolje.Uglavnom puno vise entuzijazma dajte u ocijenjivanju pojedinih igara.Ova igra je po prici ali i nekim drugim rpg elementima za koplje bolja od odlicnog rpg divinitya,a tu igru se nahvalili na sva usta.

• brlja

11.04.2015 - 11:20

Ocito da su ljudi koji vode ovaj portal ipak malo premladi da bi razumjeli ovu igru. Igra je takvo remek djelo koje se nije pojavilo od baldurs gatea. Razumijem da u danasnjem svijetu gdje je sve ljubicasto,zlatno,dijamantno, sa sljokicama, uber, eksta, mega nabrijano sa miljardu nastavka spinofa i tri linije teksta tesko prolazi igra u kojoj u jednom satu gameplaya pola h citas tekst, ali ova igra nije za ljude koji to ne vole.Ove zamjerke na grafiku!?!, pa to je predrenderiana igra osim charova. Meni osobno prekrasna. Sve sta je baldursu falilo ima tu i jos mnogo vise. Genijalna igra za nas starce kojima se bljuje cak i od novog dragon age i witchera. Dobro mozda ne od witchera 😉

@brlja, 11.04.2015 - 11:54

Jesi nas pratio kada smo dali nagradu za igru godine Divinity: Original Sinu? Nekako mi se čini da jesi jer je to bilo prije svega par mjeseci pa ne vidim zašto bi sada pisao ovakve pomalo prepotentne "vi ste premladi da bi ovo razumjeli" komentare na ovu recenziju.

• ZUJO

11.04.2015 - 11:40

Ma nemam ja puno toga protiv novog dragon age.Nije mi vrh koji bi trebao biti s obzirom na ulozeno previse fetch questova i dosta drugi losih strana,a sta se tice Withcera to mi najbolja trilogija u povijesti igara,a plus kako izgleda ovaj Withcer 3 to ce po svemu sudeci biti najbolja igra u povijesti,to je apsolutno nestvarno kako izgleda.Dragon age origins je meni top 3 igra svih vremena,ali kasnije su zabrljali sa ostalim nastavcima.Najveci problem vecine igri je njihova neizbalansiranost u samoj tezini igre.Nema sredine ili je prelagana ili je preteska(rijetkost)e tu je najveci problem Pillarsa jer 80%igre i na path of the dammed tezini je prelagana(doslovno upravo igram)gubi se sve na vrijednosti(nemam potrebu pola stvari uopce i korisiti)to mi najvise smeta u igrama na tome trebaju poraditi proizvodaci da se tokom cijele igre osjeti potreba za uoptebom svih dijelova igre(oruzja,napitci itd)a ne na 60% igre ides ko tenk onaj osjecaj nadmoci i na taj nacin gubis osjecaj da daljnim igranjem,jer nemas izazova

• mixer

11.04.2015 - 12:43

Ok, imam 30 godina, BG2 smatram najboljim RPGom ikad, ali na PoE imam dosta zamjerki.

RTwP combat je takav kakav je, ali s ovim engagement sistemom je postao prestatican i zamoran tak da je po meni to definitivno downgrade naspram BG-a.

Attribute system istotako, svi statovi su dobri za sve klase nakraju zavrsi tak da mi ni jedan lik nije po necemu poseban i interesantan.

Skill system potpuno nepotreban i nerazrađen, svede se na to da jedan maxa mechanic a ostali lore/survival.

Talenti su flat stat inceaseovi i neinteresantni, ne pomazu razvijanju lika u RP smislu.

Itemi su obicni stat stickovi, magicnih ima previse, ko da igram Diablo. Daleko je to od Lilacora ili Crom Faeyra

Enchanting dodatno srozava interes za iteme, opet feeling ko da igram MMO.

Crafting izgleda ko da je tu jedino da bi napisali da igra ima crafting, skroz nepotreban i dosadan sustav.

Stronghold ima potencijala, ali u trenutno verziji je skroz neinteresantan.

Igra je po meni dobar temelj za dalje, nešto kao Baldur's Gate 1 i nebi joj dao više od 80%.

• ZUJO

11.04.2015 - 13:48

Mixer pa covjece Bozji na tebi je da napravis sve likove ili lika kako ti najbolje zelis ili kako tebi odgovara.Mozes imati da ti svi likovi budu tankovi,tvoj izbor.Mozes imati wizarda sa macetinom ili sa teskim armorom to je zakon,veci je balans nego u Balduru gate a to su najvece zamjerke kod te igre.Skill sytem je jednostavan i produktivan prm. pumpas Lore tvoj lik primjer fighter moze bacati magiju(scroll),posto nema npc rogue morali su napraviti sistem da imas barem jednog lika sa skilom mechanic.Crafting postoji i jednostvan je i produktivan,za razliku od hvaljenog divinity crafting sustava koji je recimo bolji ali ja ga uopce nisam imao potrebu korisiti jer je igra ne izbalansirana sta se tice dosta stvari(tezina,loot)Daj mi samo reci razliku izmedu talent sustava baldur gate i pilarsa,imas preko 50 talent stvari mozes napraviti sta hoces,problem je tvoj ali mozda i drugih igraca u tezini same igre kada je skuzis(borba)jedostavno ti vise nije ni vazno u sta ces potrositi talent point,zato ti djeluju neizradeno i neupotrebljivo.,jer igra sta se tice tezine nije balansirana,da je svi talenti bi imali puno vise svrhe i vaznosti.Sve clase imaju razlicite abilites sustave unapredenja,tako da ne vidim razloga zasto bi svi likovi trebali biti isti,Svaka clasa ima mane i prednosti,na tebi je da ih napravis po zelji,nema restrikcije(armor,oruzja),Govoris o sustavu borbe kao necem inferiornijem nego baldur gate,combat sustav je za dvije klase bolji od Baldur gate ako se uopce moze usporedivati s obzirom na razmak godina proizvodnje.Imas mod u kojem uklonis engage sustav i picis dalje.Atributi su jednostavni i imaju puno vecu svrhu.Might sluzi i za razgovore,lijecenje i za sami damage tvog lika,perception sluzi za otkrivanje itema skrivenih,za interupt,deflection i jos nesto zaboravio sam,dakle sve je na tebi i drago mi je da nema ai za tvoje suborce jer sam ja taj koji zeli sa njima upravljati a ne da mi ai sve napravi.

• ZUJO

11.04.2015 - 13:56

BALANS!Samo da to nekako u buducnosti iz korigiraju igre ce imati vecu vaznost u svemu,od replaya,od koristenja svih stvari koje ti igra nudi,To je najteze napraviti,Pricu,grafiku,atmosferu to sve ima Pillars ali meni fali taj balans tezine,jer 80% protivnika rjesavas preko one stvari,jer znas da ces pobijediti.

• mixer

11.04.2015 - 15:32

Tesko mi je sad tu odgovarat tocku po tocku, meni se jednostavno ne svidja taj "gamey" dizajn u kojem je sve podjednako dobro i nemozes fulat, al opet mozes uz detaljno planiranje napravit broken Kensai/Magea koji solira bosseve.

Ovo gore koje sam pisao se tice samo game systema, prica je prelinearna, choices&consequences minimalan, izbor klase i rase se ne izaziva bas puno interakcija sa svijetom i 90% combata je trash mob (da se izrazim MMO rijecnikom) combat.

IE igre su imale super iteme, oko kojih su se vrtjeli veliki questovi, nisu bili samo itemi koji jace udaraju nego su imali interesantne efekte koji su omogucavali nove buildove + imali su one rukom crtane skice na tooltipu.

Al opet, da se vratim na pocetak, igra je dobra (meni dosta bolja od D:OS koji ima jedino bolji combat), 80% je dobra ocjena i nastavci/expanzije mogu ispasti stvarno odlicno.

• Czar

12.04.2015 - 00:54

Nije mi baš nešto ova recenzija, ali nema sad smisla pljunut na recenzenta jer je on to vidio tako kako je vidio. Ipak da o ovoj igri znam samo iz ove recenzije prilično sam siguran da ju nebih kupio.
    Ova mi je puno bolja https://www.youtube.com/watch?v=Ob91E5DXIdY pa tko hoće nek pogleda.

• Ignite

12.04.2015 - 16:56

S obzirom da su hvalili Divinity očekivao sam jednak entuzijazam s ovom recenzijom. Međutim, to se nije dogodilo. Imam osjećaj da su greške previše naglašavane a pozitivni aspekti ponešto zanemareni. Primjerice, ne spominje se da igra nudi mogućnost ponovnog iskustva igranja starih RPG-ova, nego se definira kao zastarjela. Ima još tu elemenata ali nema smisla sada tu piliti o tome. Jednostavno želim reći da imam osjećaj da je igra nepošteno recenzirana. Igram je otkad je izašla i sjajna mi je. Međutim, da sam netko tko nije igrao nakon čitanja ove recenzije ne bi je nabavio. Naravno recenzent nije kriv samo je izražao svoje mišljenje ali ja bi i dalje savjetovao ljudima koji nisu igrali da pogledaju neku drugu recenziju pa odluče što misle o igri.