HCL.HR

Recenzija

PlayStation Vita

Igor Belan

Gotovo iznenađujuće dobra prodaja Nintendo 3DS-a pomogla je i Sonyu shvatiti da gameri nisu spremni ostaviti se posebnih handheld konzola za gaming u pokretu i prebaciti se isključivo na igranje na svom sve sposobnijem smartphoneu. Kao nasljednik Sonyevog prvog handhelda PSP-a, PlayStation Vita stigla je i na naše tržište te nam pokazala kako Sony zamišlja novu generaciju rukom držanih konzola koja će se boriti protiv konkurencije iz Nintenda, ali i one iz tabora proizvođača smartphonea. Vidjeli smo da je Nintendova vizija next-gena u tri dimenzije, a dok je Sony razmišljao dvodimenzionalno (barem u smislu ekrana) s Vitom su stvorili moćnu i dobro dizajniranu zvjer od konzole. S više mogućnosti za kontrolu igara od bilo kojeg handhelda do sada te uz zaista moćan hardver koji obećava neviđenu grafiku, Vita je uistinu najimpresivnija handheld konzola na tržištu.

No Vitine karakteristike idealne su samo na papiru, a mi nakon više od tri tjedna intenzivnog druženja s novim Sonyevim djetetom donosimo vjerojatno najdetaljniju recenziju koju ćete pročitati na hrvatskom jeziku. Jer ipak, kada svojom recenzijom pomažemo Vama odlučiti trebate li potrošiti do 3000kn na bilo što, shvaćamo to vrlo ozbiljno. A iako osnovni model Vite košta 1999kn, čitajući (i gledajući!) recenziju uvidjeti ćete da vam dodatnih 1000kn nakon kupnje konzole ne gine.

Iako kutija u kojoj Vita dolazi daje dojam da skriva u sebi nešto skupo i kvalitetno, sam sadržaj pakiranja nije osobito bogat, kao što možete vidjeti u našem unboxing videu koji prilažemo ispod (op. ur. to je inače prvi video koji smo objavili prije ove recenzije pa sadrži i malo više od samog raspakiravanja). Između raznih papira i knjižica koje vjerojatno nikada nećete pročitati, pronaći ćete samu Vitu, USB kabel i punjač. Dok će vas natpis na kutiji podsjetiti da Vita nema internu memoriju koju možete koristiti, već se morate vratiti u dućan i kupiti posebnu, (preskupu) memorijsku karticu kako bi Vita uopće funkcionirala kako spada.

Vita naime ne koristi standardne microSD kartice koje su ovih dana poprilično prihvatljivih cijena, već je Sony razvio poseban format kartica za Vitu koje su izgledom slične microSD karticama, ali daleko skuplje. Najjeftinija kartica, ona kapaciteta 4GB, koštati će vas 180kn, dok model od 16GB traži čak 400kn iz vašeg novčanika (model od 32GB nismo pronašli u našim trgovinama za vrijeme pisanja recenzije). Uz naš testni primjerak Vite dobili smo memorijsku karticu od 4GB pa iz iskustva govorimo kad kažemo da je to premalo prostora. S tek 4GB (točnije, 3822MB) na raspolaganju pronaći ćete se u situaciji da imate svega tri demoa skinuta s PlayStation Storea i ne možete skinuti četvrti bez da brišete stare. I to sve bez ikakve glazbe ili videa na Viti. Da, toliko je loše. Usporedbe radi – Vitin glavni konkurent Nintendo 3DS ne samo da dolazi u paketu sa svojom SD karticom (standardna SD kartica, kapaciteta 2GB), već ima i dosta interne memorije koju vam daje na raspolaganje i na koju stane brdo demo verzija i manjih eShop igara.


Osim toga, nestandardan format kartice onemogućuje da ju jednostavno ubacite u čitač kartica vašeg PC-a i prebacite na nju, recimo, neku pjesmu. Sony je prebacivanje podataka s Vite na PC/PS3 zamislio ponešto drugačije, koristeći USB kabel i poseban komad softvera. Content Manager Asisstant for PlayStation, kako mu je ime, morate preuzeti s interneta, a srećom podržava i Windows (sve iznad Win XP sa Service Packom 2) i Mac OSX operativne sustave. Ne brinite, ovo nije nešto poput iTunesa. Riječ je o iznimno jednostavnom komadu softvera kojemu samo morate reći gdje se nalaze slike, glazba i video datoteke koje želite prebaciti na Vitu, a dodatna mogućnost mu je da napravi backup podataka s Vite što uključuje i podatke o igrama te save game datoteke. Nije ovo loše izveden sustav, ali daleko draža bi nam bila solucija sa standardnim SD karticama.

Veličinom, debljinom i s dvije analogne palice koje vire izvan sjajne površine s prednje strane, Vita se ozbiljno poigrava s definicijom prijenosne konzole i svojim formatom stvara potrebu da kupite još jedan dodatak ako ste vlasnik koji voli paziti na svoj hardver – torbicu. S dimenzijama 182.0mm (dužina) x 18.6mm (debljina) x 83.5mm (visina) jedva će stati u džep rijetko koje jakne, a zaboravite na ideju da ju nosite u trapericama (eventualno ako ste Shaquille O’Neal).


Izgledom, Vita je slična, ali i daleko elegantnija te jednostavnija od PSP-a. Ima manje utora i LED dioda, a više sjajnih površina koje pridodaju eleganciji i modernom izgledu, ali i nemilice privlače te ističu prašinu, masnoću i otiske prstiju. Zbog toga bi i kakva krpica za brisanje mogla postati dio standardne vam opreme (bar prvih mjesec dana dok ćete mariti za takve stvari).

Detaljnije sam izgled, tipke i veliki novitet duplih analognih igraćih palica te površine osjetljive na dodir na poleđini, komentiramo u posebnom videu i prikazujemo vam kako svi ti elementi izgledaju izbliza.

Ako ćemo cjepidlačiti, onome rečenome u videu još bi mogli nadodati da je tipka X preblizu pozicionirana desnoj analognoj palici pa se može desiti da pritiskom na X palcom zahvatite i desni analog te ga malo pomaknete u lijevu stranu. Ista situacija je i s pritiskom na tipku „dolje“ na D-Padu. Pozicija prednje kamere također je neobična – umjesto da je postavljena direktno na sredini iznad ekrana, nalazi se desno pokraj PlayStation tipki pa ćete se u eventualnim video razgovorima morati naviknuti da nikad ne izgleda kao da gledate u ekran dok pričate s nekim (Skype inače još nije dostupan za Vitu). No u globalu, Vita ostavlja dojam kvalitetnog, čvrstog i lijepo dizajniranog uređaja s razvnovrsnom ponudom kontrola za upravljanje igrama.

Ispod Vitina plastičnog kućišta skriva se uistinu impresivna tehnologija predvođena četverojezgrenim ARM Cortex A9 centralnim procesorom koji prema službenim podacima od kompanije koja ga izrađuje može raditi na rasponu frekvencija od 800Mhz do čak 2Ghz. Nije poznato kako je ovaj procesor konfiguriran u Viti no šanse su da se takt na kojem kuca može podešavati po potrebama aplikacije, odnosno igre. Naša pretpostavka je da trenutno kuca na prosječnoj frekvenciji malo većoj od 1Ghz, kako bi se kompenzirao udar na bateriju uzrokovan višim taktom.

Dodatno dokazujući da je Vita prava hardverska zvjer tu je i poseban grafički procesor Power VR SGX543MP4+ koji također sadrži četiri jezgre. Kako saznajemo, znak „+“ na kraju imena označuje da je riječ o malo modificiranoj verziji ovog otprije poznatog grafičkog procesora, a što je točno ovdje modificirano za potrebe Vite nije trenutno poznato. Ova dva procesora tvore Vitin snažni SoC (System on Chip) koji u kombinaciji s 512MB RAM-a te 128MB VRAM-a iscrtava milijune poligona u sekundi i omogućava impesivne grafičke efekte kakve do sada nismo vidjeli na nekoj prijenosnoj konzoli.

Upotpunjujući ponudu kontrola za igre, to su još i akcelerometar te žiroskop koji iznimno precizno detektiraju bilo kakvo naginjanje Vite i prenašaju taj pokret u podržanu igru. Uz mogućnost spajanja na 3G mreže, skuplji 3G model konzole za razliku od Wi-Fi modela sadrži još i GPS modul, a obje verzije uređaja imaju podršku za Bluetooth (2.1+EDR).

Od šest igara koje smo dobili za ovaj test, Uncharted: Golden Abyss odnio je našu nagradu za najljepšu Vita igru, ali i za trenutno najljepšu handheld igru općenito. Pričom smješten u Srednju Ameriku, Nathan Drake našao se usred još jedne suncem obasjane avanture kroz koju će skakati, pucati i penjati se dok Vita pomno i brzo iscrtava te animira vlati trave, sjenčanje na kamenju i sjene brojnih objekata i likova na svakoj pojedinoj sceni. Kada se sve zbroji i oduzme, ovo uistinu izgleda kao igra nove generacije u handheld kategoriji. Nedovoljno lijepa da zaista grafički konkurira starijem bratu PlayStationu 3 (kad se malo zagledate u detalje manjkavosti u grafici je vrlo lako primjetiti), ali vrlo blizu istom i nemjerljivo naprednija od onoga što je PSP mogao izvesti.

No pričajući o Unchartedu i njegovom izvođenju na Viti moraju se spomenuti dvije vrlo bitne stvari koje govore loše ili o Vitinim mogućnostima ili o ljenosti developera. Naime, koliko god snažna bila na papiru, Vita se u pojedinim scenama Uncharteda muči održati istu fluidnost frameratea. Cilj developera za ovu igru je bio održati framerate na konstantnih 30 sličica u sekundi, ali često u scenama koje su tek malo grafički intenzivnije framerate osjetno pada ispod tog broja, čineći ciljanje s malim desnim analogom još težim i nepreciznijim nego inače.


Druga stvar koju moramo spomenuti je činjenica da se Uncharted: Golden Abyss ne izvodi u nativnoj qHD rezoluciji PS Vite (960x544px), već na rezoluciji koja se čini za oko 25% niža (pretpostavka je da se radi o rezoluciji negdje u rangu od 720x408px). Rezultat toga je ponekad nestabilan no svakako igriv framerate (šanse su da bi framerate bio znatno nestabilniji da su igru tjerali da se izvodi na qHD rezoluciji), ali i znatno zrnatiji prikaz slike koji snažno ističe potrebu za anti-aliasingom na rubovima likova i raznih objekata na sceni. Zbog ovoga mnoge scene u igri izgledaju previše zrnato, tekst u nekim 2D segementima nije oštar kako bi mogao biti (iako je, da se razumijemo, savršeno čitljiv), a određene teksture kao da titraju na rubovima objekata na koje su postavljene.

Isti način rastezanja niže rezolucije na ekran koji je predviđen za višu, primjetili smo i u vrlo obećavajućem nasovu Gravity Rush čiji smo demo isprobali. Unatoč manjku oštrine u slici, i ova igra domaćin je izvrsnoj grafici novogeneracijskog osjećaja izvedenoj u cel-shading tehnici s nekim predivnim animacijama kretnje glavnog lika.


Postavljena u inspirirani fikcionalni svijet s pomalo ekscentričnim likovima, Gravity Rush oslanja svoj faktor zabave na dobro izvedenu mehaniku manipulacije gravitacijom. I čini to vrlo dobro – ne sjećamo se kad smo zadnji put neki demo odigrali triput za redom, ali u slučaju ove igre to smo s guštom „odradili“. Demo Gravity Rusha koji smo probali trenutno nije dostupan u hrvatskom PS Storeu, a mi smo ga nabavili putem onoga za Hong Kong. Budući da upravo ova igra zorno prikazuje problem pikselizacije i zrnatosti rubova na modelima i objektima u 3D okolini zbog niže rezolucije, odlučili smo posnimiti gameplay video upravo iz ove igre. Pogledajte video ispod i primijetiti ćete problem o kojem pričamo, ali i činjenicu da Gravity Rush unatoč tome i dalje izgleda impresivno. Obavezno pogledajte video u 720p rezoluciji.

Imajte na umu da igra ne izgleda u potpunosti ovako na ekranu Vite, već ponešto bolje zbog činjenice da ju gledate iz veće daljine i na manjem ekranu.

Wipeout 2048 jedan je od Vita naslova koji se hvali podrškom za cross-platform multiplayer, što u suštini znači da će vlasnici Wipeouta HD na PlayStationu 3, moći zaigrati online protiv vlasnika Wipeouta 2048 na Viti. Iako je Wipeout HD ipak ponešto napredniji u vidu grafike, Wipeout 2048 ne zaostaje mnogo te izgleda itekako impresivno na Vitinom malom, ali velikom ekranu.


Također, ovdje smo primjetili da se developeri nisu igrali s nižom rezolucijom kao u posljednja dva primjera, a unatoč punoj qHD rezoluciji igra jako rijetko pokazuje znakove opadanja frameratea, što je za jednu ovako brzu (i lijepu) igru itekako pohvalno.

Još jednu „brzu igru“ isprobali smo na Viti, a već u unboxing videu istaknuli smo da nas je razočarala. Kao nešto što je moglo ponuditi dobru konkurenciju 3DS-ovom Mario Kartu 7 (koji se inače izvodi u 60 sličica u sekundi, što je vrlo bitno), Mod Nation Racers: Roadtrip potpuno je razočaranje.


Nećemo zalaziti u to koliko je ponekad mučno i neresponzivno pokušati upravljati igrinim menijima putem touch ekrana, niti u manjak nekih opcija koje smo očekivali – sam gameplay uništen je aljkavo izvedenom optimizacijom. Igrin framerate zna opasti na razinu da igra postaje teško igriva (odokativno, rekli bi da padne ponekad na svega 15 sličica u sekundi), a u dinamičnoj igri poput ove takve grafički intenzivne situacije koje ruše broj sličica u sekundi često se dešavaju. Igra uz to niti ne izgleda pretjerano impresivno, tako da ovdje ne pričamo o ograničenim mogućnostima konzole koja se muči prikazati naprednu grafiku, nego čisto o lošoj optimizaciji.

U jeku borbe handheld konzola sa smartphone i tablet uređajima koji su se infiltrirali na gaming tržište, Sony je na Vitu odlučio postaviti impresivan 5-inčni OLED ekran s kapacitivnim multitouch slojem za preciznu detekciju i do nekoliko prstiju. Ovakva odluka omogućuje da na Vitu eventualno dođe širi spektar igara, iako za sada u svom PlayStation Storeu ne nudi neke popularne Android/iOS naslove.

Proizveden od Samsunga, Vitin OLED ekran je rezolucije 960x544px, poznate i pod nazivom qHD (quarter-HD, ilitiga jedna četvrtina FullHD rezolucije), a dok je kontrast ponekad malo presnažan, prikaz tamnih tonova je iznimno dobar, svjetlije boje izgledaju živo, mali fontovi jasno su čitljivi i slika je općenito oštra (gustoća piksela iznosi 220 piksela po inču).


Pozadinsko osvjetljenje dovoljno je snažno za ugodno igranje vani za vrijeme ovih hladnih i oblačnih zimskih dana, ali čim sunce izađe jasnije ćete vidjeti svoju refleksiju nego sliku na ekranu. Poznat je ovo problem s modernih pametnih telefona, a ista stvar je prisutna i na 3DS-ovu ekranu, ali Vita kao da ima posebni problem sa sunčevom svjetlošću gdje vidljivosti ekrana osim refleksije stakla smeta i specifično presijavanje u obliku debele svijetlo plave linije. Standardno za OLED ekrane, kutevi gledanja su odlični, s jedva vidljivim nijansama zelene boje koje kvare sliku tek kod najvećih kutova.

Baterija srećom, nije loša koliko smo pretpostavljali nakon što je Sony izjavio da nas s Vitom očekuje od 3 do 5 sati igranja na jednom punjenju (takve izjave znaju biti preuveličane). Naravno, ni Vita ne oduševljava trajanjem baterije pa ćete u tom pogledu čeznuti za, primjerice, dobrim starim DS-om koji je mogao izdržati znatno duže. No u usporedbi s novim 3DS-om i smartphoneima situacija nije tako loša. Naši testovi su pokazali da je prosječno vrijeme baterije oko 4 sata i 10 minuta konstantnog igranja s postavkom osvjetljenja ekrana na oko 70% te bez upaljenih mrežnih mogućnosti (šanse su da ćete ovako najčešće igrati). U najgorem slučaju (sa svim upaljenim mrežnim postavkama i svjetlinom ekrana na 100%) izvukli smo oko 3 sata i 40 minuta iz Vite igrajući Uncharted, Wipeout i Little Deviants. Ako Vitu koristite samo za slušanje glazbe u štedljivom standby modu, Sony kaže da će baterija izdržati devet sati takve „torture“, dok bi trebala biti sposobna držati Vitu na životu oko 5 sati dok na njoj puštate neki video.

Zaboravite na korištenje D-Pada ili bilo kojih drugih tipki za navigiranje Vitinim sučeljem, Sony se pri dizajniranju istoga koncentrirao isključivo na korištenje multitouch mogućnosti novog ekrana stvorivši sučelje na koje će se vlasnici smartphonea lako naviknuti. Unatoč tome, dizajn sučelja uvijek daje do znanja da Vita nije smartphone ili tablet već gamerski uređaj. Pozadinska glazba koja podsjeća na onu koju čujete u dizalima lagano svira dok su aplikacije prezentirane u obliku vrckavih ikona koje izgledaju kao bedževi. Svaka aplikacija za Vitu dolazi sa svojim Live Area ekranom koji pored pokretanja aplikacije nudi i neke prečace za dodatne opcije vezane uz tu aplikaciju. Kod igara to može biti link do službenog foruma igre te informacije o vašim posljednjim aktivnostima vezanima uz taj naslov, a primjerice kod PlayStation Storea možete i prije nego pokrenete aplikaciju skočiti odmah do liste najnovijih igara.

Budući da je sučelje vrlo unikatno izvedeno, htjeli smo vam ga objasniti u obliku videa. Osim toga, u videu ispod govorimo o ograničenim multitasking mogućnostima Vite te o razočaravajućem internet pregledniku i poprilično dobro izvedenom PlayStation Storeu.

Jedna od Sonyevih odluka koja ponajviše iritira kod Vite je nemogućnost (jednostavne) promjene između dva ili više PSN računa. Naime, jedan PSN račun veže se uz Vitu, a nakon što ga povežete, promjena u neki drugi račun na istom uređaju znači i da morate napraviti reset konzole. To je proces koji podrazumjeva izradu backupa podataka s konzole na PC ili PS3, pa zatim resetiranje konzole, ponovno gledanje intro videa koji traje otprilike dvije minute i nemoguće ga je prekinuti te onda ponovno ulogiravanje s drugim računom. Sve to traje svega 10-ak minuta, no svejedno je iritantno što takvo što moramo raditi.

Od ponude predinstaliranog softvera ponajviše se ističe Near, aplikacija zamišljena da bude naprednija (kompliciranija?) verzija onoga što je Nintendo smislio sa StreetPassom. Naime, putem Neara možete dijelit informacije o svojoj lokaciji i igrama koje igrate na Viti s obližnjim vlasnicima konzole, ali i vidjeti koje igre su popularne na određenim lokacijama. Zanimljiva je ovo ideja, ali ju nažalost nismo uspjeli sami testirati – kako zbog činjenice da trenutno nitko u našem okruženju vjerojatno nema Vitu, tako i zbog činjenice da smo redovito dobivali poruku „Could not obtain data for your location“.

Sučelje PlayStation Vite

Tu su još i Party, Group Messaging, Friends i Trophies aplikacije, čija su imena dovoljno opisna da razumijete odmah koja im je funkcija. Zanimljivo je da Party aplikacija omogućuje cross-game voice chat koristeći Vitin mikrofon, što je iznimna stvar za jednu handheld konzolu. Na 3DS-u je primjerice teško i smotano uopće se dopisivati s prijateljima, a Vita poslužuje nekoliko različitih opcija za brbljanje s ekipom. Eventualno bi ovim aplikacijama zamjerili što nisu spojene u jedan jedinstven komad softvera, jer ovako treba otvarati posebnu aplikaciju za pregled liste prijatelja i posebnu za slanje grupne poruke, što djeluje nepotrebno.

Music i Videos aplikacije odbiti će raditi prije nego ubacite memorijsku karticu u Vitu, a kada ju ubacite dobivate dovoljno dobre aplikacije za glazbu i video koje ćete puniti sadržajem putem USB kabela i već spomenute Content Manager aplikacije te odgovarajućeg PC programa. Što se različitih formata videa tiče podrška je dosta ograničena pa primjerice AVI i MKV formati neće raditi na Viti, dok će MP4 video raditi bez problema i izgledati pritom sasvim krasno na Vitinom ekranu.

Slike se pregledavaju putem Photos aplikacije koja također služi za pokretanje Vitinih kamera. Prednja i stražnja kamera niske su rezolucije (slike su 640x480px), a u slikama nedostaje finih detalja, boje izgledaju isprano te je svaka fotografija poprilično zrnata. Video je također pogođen zrnatom slikom i niskom rezolucijom, ali je barem moguće snimati video i do 120fps-a pri 240p rezoluciji ili 60fps-a pri 480p. Osim toga kamere su itekako dovoljno dobre da u kombinaciji s moćnim procesorom stvore neke zanimljive mogućnosti proširene stvarnosti, kako smo i sami vidjeli u igri Reality Fighters.

Screenshoti se automatski kategoriziraju

Ukoliko želite uhvatiti screenshot iz neke aplikacije, to je omogućeno simultanim pritiskom na PlayStation i Start tipku pri čemu Vita kompresira sadržaj ekrana u JPG sliku koju sprema u poseban direktorij Photos aplikacije. Čak će vam i lijepo kategorizirati screenshote pa kada primjerice uhvatite par screenshota iz PS Storea, u Photos aplikaciji automatski ćete dobiti poseban direktorij za PS Store screenshote. Hvatanje screenshota developeri mogu onemogućiti po želji za svaku igru posebno, pa već u nekim launch naslovima nije bilo moguće hvatati screenshote. Također, jedan problem s hvatanjem screenshota je što je cijeli proces malo prespor – treba oko 5 sekundi da se slika spremi i da možete nastaviti s igrom.

S novim firmwareom (koji je došao dan ili dva prije izlaska konzole na naše tržište) došla je i Google Maps aplikacija koja nije pretjerano korisna, pogotovo na Wi-Fi modelu, ali je opet lijepa stvar za imati. U ponudi društvenih aplikacija na PS Storeu nalaze se još Facebook, LiveTweet, Flickr i foursquare – sve redom besplatne aplikacije koje nisu najbolje dizajnirane niti ih je najpraktičnije koristiti upravo na Viti, ali služe svrsi dovoljno dobro da ih se isplati preuzeti.

Remote Play na Viti je mogućnost o kojoj se mnogo pričalo i koja je u reklamama poslužila da Sony zainteresira potencijalne kupce za Vitu. Ideja je da jedinstvenim spojem Vite i PlayStationa 3 možete na Viti igrati PS3 naslove na način da se isti zapravo izvode na kućnoj konzoli dok Vita samo prima sliku i šalje informaciju o pritisnutim tipkama. Prije nekoliko mjeseci vidjeli smo na službenoj prezentaciji kako je Killzone 3 igriv na Viti putem Remote Playa, obećana nam je podrška za mnoge druge igre itd. No kakva je situacija sada? Pa zapravo – nikakva. Spajanje PlayStationa 3 i Vite obavi se relativno jednostavno i brzo ako se spajate putem lokalne Wi-Fi mreže (putem interneta je to znatno sporije), ali to je u principu sve pozitivno što imamo za reći o Remote Playu u njegovom trenutnom stanju.

Probali smo nekoliko PS3 igara i nitijedna nije htjela raditi na Viti putem Remote Playa (određene igre rade, jako malo broj istih, ali mi takve nismo imali za vrijeme testiranja). Kako smo saznali da bi PS One igre trebale raditi bez problema, pokrenuli smo Syphon Filter i zaista – radio je. No ne i bez problema. Osim što je igra iskorištavala svega oko 70% Vitina ekrana u nativnom joj 4:3 omjeru, kvaliteta slike nije bila osobito dobra (može se podešavati, ali i na najboljoj postavci se vidi manjak kvalitete). Osim toga, Vita nema R2 i L2 tipke pa se taj manjak nespretno nadomješćuje korištenjem gornjeg dijela stražnje touch površine. Cijelom iskustvu nije pomogao ni mali, ali iritantan input lag, koji je relativno brzu igru poput Syphon Filtera učinio teško igrivom.

Također, ako ste se pitali, Neo Geo klasici dostupni na PS Storeu PlayStationa 3 neće raditi putem Remote Playa, isprobali smo. U suštini, zanimljiva je ovo tehnologija koja ima potencijal da bude često korištena, ali u trenutnom stanju nema previše smisla.

Još jedna od next-gen karakteristika Vite je činjenica da je Sony svaku Vita igru učinio dostupnom u izdanju u kutiji, ali i u obliku digitalnog downloada putem PlayStation Storea. Igre na PS Storeu su ponešto jeftinije, ali i zauzimaju mnogo mjesta na Vitinoj memorijskoj kartici pa ovisno o tome koju karticu ste odlučili kupiti možda ih nećete moći imati mnogo instaliranih od jednom.

PlayStation Store na Viti

Na ovako dobru početnu ponudu igara na jednom handheldu nismo navikli. Pogotovo kad uračunamo da je mnogo igara odmah dostupno i u hrvatskim dućanima (što nije bio slučaj s 3DS-om). Bilo da vas zanimaju sportske igre, tučnjave, trkaće arkade, puzzle igre, akcijske avanture, pucačine iz trećeg lica ili kolekcije mini-igara – Vita odmah u startu ima barem jednog predstavnika u svakom od tih žanrova. Najbolje od svega, većina od tih igara su vrlo dobri ili u najgorem slučaju solidni naslovi. Cjenovno, igre za PS Vitu na PS Storeu rangiraju od 40kn do 375kn gdje je trenutno najskuplja igra EA Sports FIFA Football.

Također, odmah u startu Vita nudi i DLC-ove za određene igre od kojih su neki besplatni, a neki traže od 2 do 30kn. Ukoliko razmišljate o prodaji ili razmjeni Vita igara kako bi prošli jeftinije, razmislite opet – Network Pass je implementiran u neke PS Vita igre, a kako trenutno stvari stoje koštati će vas čak 72kn.

PS Vita također podržava i PSP igre ali samo u obliku ponovne kupnje igara na PS Storeu. Iako je početna ponuda PSP naslova podržanih na Viti dovoljno široka, za vrijeme našeg testiranja neke značajnije igre poput Gran Turisma su nedostajale. Vita PSP igre „rasteže“ na svoju znatno višu rezoluciju, ali uz mogućnost primjene bilinearnog filtriranja rubovi likova i objekata u 3D igrama mogu postati ugodnije zaobljeni, rješavajući se rezultantne pikselizacije. Osim toga, zbog boljeg ekrana, PSP igre izgledaju nešto življe na Viti, a moguće je i desni analog asocirati s određenim funkcijama igre (iako to rijetko ima smisla, jer igre nisu predviđene za dual-analog konfiguraciju kontrola).

Može se reći da je Sony bio prilično hrabar pri dizajniranju PS Vite. Iako je Nintendo 3DS dokazao da se handheld konzole mogu i dalje dobro prodavati, veliki broj ljudi i dalje misli da je za igranje u pokretu isplativija, a podjednako dobra opcija jedan iPod Touch ili jednostavno iOS/Android telefon. Na jedno takvo svjetsko tržište Sony se usudio izbaciti handheld koji odmah u startu košta relativno razumnih i očekivanih 2000kn (ili 2500kn za 3G model), ali i koji zahtjeva posebne memorijske kartice paprenih cijena te koji nudi premium iskustvo igranja u pokretu tek ako ste spremni platiti visoku cijenu naprednijih Vita igara. Uračunajte u to i podršku za Network Pass sustav koji će otežati prodaju korištenih Vita igara, DLC-ove za za igre dostupne odmah po izlasku konzole te podršku za igre starije generacije gotovo isključivo u vidu ponovne kupnje tih igara i formira se jasna slika o tome kako Sony planira dobro zaraditi na gotovo svakom aspektu koji čini Vitu.

Pitanje je stoga hoće li gameri biti spremni platiti toliko novca za uređaj koji uistinu briljira samo u jednoj stvari – igranju igara. Kamere su iznimno loše za današnje standarde, internet preglednik je spor i mušičav, a neke ekskluzivne mogućnosti poput Remote Playa još ne rade zadovoljavajuće. No u igranju igara uistinu briljira, a to je ovdje najbitnije. Osjećaj nove generacije u grafičkim mogućnostima prisutan je u gotovo svakoj Vita igri, nešto što možemo reći za svega par 3DS naslova. Teško prijenosna bez torbice (još jedna investicija), ali ugodna za držati i elegantnog, pojednostavljenog dizajna – Vita je moderan i snažan uređaj sa svjetlom budućnosti, no i jedan koji potražuje strašno puno novca od svog vlasnika.

Sve u svemu, postoje znatno jeftinije solucije za gaming u pokretu, no oni koji žele najimpresivnije takvo iskustvo te imaju dovoljno novca da to plate neće pogriješiti s PlayStation Vitom.

Jeste li kupili Vitu? Kako ste do sada zadovoljni? Planirate li ju kupiti? Sve nas to zanima, pa se osjećajte pozvanima da nas bombardirate svojim komentarima. Također, slobodno pitajte što god vam nije jasno – ovdje u komentarima ili u našem posebnom PS Vita podforumu.

FORUM: PlayStation Vita podforum

S tri videa i detaljnim objašnjenjima gotovo svakog detalja koji morate znati prije kupnje, predstavljamo vam novu generaciju handhelda iz Sonya – ovo je PlayStation Vita!

85 Naša ocjena
  • kvaliteta izrade
  • izgled
  • hardverska snaga
  • dva analoga
  • sučelje
  • Obavezne memorijske kartice
  • Remote Play
  • browser i kamere

Igor Belan

Već 10 godina vodi ovaj portal ravno u propast. Kupuje igre iz hira, cijeni Nintendo i stare avanture Tima Schafera, ali zapravo iz gušta igra samo Quake. I one dinosaure.

Komentari (19)

  • torori

    03.03.2012 - 18:29

    Pozdrav i pohvale na odličnoj,opširnoj recenziji kakvu Vita i zaslužuje.To malo čudo učiniće veselijim svakog tko je ima.Mene je iznenadila jako ugodno,jer nisam očekivao da će Vita biti ovako močna.Jest da je skupa,ali vrijedi uloženih novaca na duge staze.Preporučujem kupnju wi-fi modela,sa 16 gb mem.karticom te ps vita starter kit(om),i naravno slušalice(in-ear).

  • Disc0

    03.03.2012 - 19:12

    Recenzija prva liga, ultradetaljna kako i treba za ovako skup komad HWa.

  • wyzard

    03.03.2012 - 20:28

    iskreno, ne bi mi bilo ni na kraju pameti da dam novce za to. na stranu što nisam baš vičan handheld gamingu, pogotovo ne u ovom "ozbiljnom-Uncharted-obliku", ali neki Sonyevi potezi su me neugodno iznenadili. tipa ovo s karticama. mislim, jasno mi je da su se htjeli boriti s piratima, ali to im je samo odgoda od nekoliko mjeseci. na kraju opet trpi pošten korisnik kojeg se nadaju privući. nadalje, ponuda igara je dobra, ali su cijene užasne. ono, stare psp igre se prodaju po istoj cijeni kao i nove za ps vitu, koje su isto tako preskupe. pa gdje im je pamet! što se ostaloga tiče, sve popratne non-gaming stvari su lošije rješene nego na nekim jeftinim mobitelima, a o iOS uređajima da ne govorim. Sve u svemu, loše odigrano Sony.

  • KruxZhlajfa

    03.03.2012 - 20:57

    Moram pohvalit HCL, lijepo ste to vi sve napisali! Rijetko kad čitam pisane recenzije, ali ovu mega-detaljnu recenziju sam pročital s guštom. Da se ima para kupil bi odmah PS Vitu. Možda se skupi kaj! 😀

  • trulex

    03.03.2012 - 21:52

    uživo sam gledajući video-e

  • valjo98

    04.03.2012 - 08:54

    Kad sam vidio cijenu ajd dobro to je bilo i za pčekivat… al kad sam pročito ono dalje o igrama pao mi je šećeš 😛

    • valjo98

      @valjo98, 04.03.2012 - 08:54

      šećer*

  • Mileni

    04.03.2012 - 10:42

    Razocarao sam se. Sony je definitivno pao u mojim ocima. Ne radi same Vita-e, nju sam isprobao u shopping centru, fenomenalno mi djeluje. Vec radi Sony politike. Mislio sam Vita-u kupiti, ali definitivno odustajem od tog nauma. Nema smisla. Protiv piraterije sam, ali u ovom slucaju probijanje zastite na ovoj konzoli cu u potpunosti podrzati.

  • dado01

    04.03.2012 - 13:15

    Super recenzija i ako mislim da je ovaj komadic plastike i par zica preeeeskup plus pljacka sa karticama. Ma fuck to.

  • l)oolvl

    04.03.2012 - 13:49

    dobra recenzija, ali zašto niste napravili i jedan video samo sa igrama, pa da vidimo kako to zapravo izgleda. Sve ste ostalo snimili a najvažnije ne ?

    • Ementaler

      @l)oolvl, 04.03.2012 - 14:23

      Zapravo, radi se i jedan takav, a recenzija će biti ažurirana s tim videom vjerojatno do sutra.

  • skeleton-47

    05.03.2012 - 00:07

    Poprilican mocan komad hardvera!!!!!

  • SonOfOsiris

    05.03.2012 - 13:52

    šta reć nego bomba

  • Jaime Lannister

    06.03.2012 - 17:03

    Igore imaš upečatljiv glas

  • MEGATAMA

    07.03.2012 - 16:55

    Fantastična video recenzija ponajviše zahvaljujuči tome što se recenzent snalazi pred kamerama kao riba u vodi :) Inače sama vita je genijalan komad hardvera…..

  • Black_Man

    07.03.2012 - 17:46

    Sto ne stavite gameplay video sa unchracted ne sa gravity rush

    • Ementaler

      @Black_Man, 08.03.2012 - 12:22

      U Gravity Rushu se znatno jasnije vidi taj problem s rezolucijom i zrnatim prikazom slike… osim toga Gravity Rush je znatno rijeđa igra, Uncharted gameplayova ima podosta po internetu. I još k tome – na kraju unboxinga ipak prikazujemo malo Uncharteda 😉

  • Reaven

    29.03.2012 - 20:11

    Brat mi skuplja Euromani sličice valjala bi jedna vita XD

  • uzy

    12.12.2012 - 12:45

    ja neznan ocu li kupit ps vitu ili i pad
    ljudi pomoziteeee!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!