Pro Evolution Soccer 2010 [PC,PS3,X360]

Duje Kozomara

Lionel Messi i Fernando Torres hrabro trče za loptom na vrlo fancy, redizajniranom početnom meniju, koji samo najavljuje brojne promjene i inovacije koje nam novi Pro Evolution Soccer donosi. S obzirom da ga je prošle godine (EA odbija na PC-u izdati pravu next-gen Fifu, dakle, ipak samo na konzolama) mnoštvo gamera i kritičara proglasilo poraženim te titulu pobjednika predalo Fifi, Konami je ove bio primoran pokazati što zna i umije. Najavili su nam igru koja bi svakog gamera koji je ijednom posumnjao u kvaliteru PES-a trebala natjerati da se baci na koljena te suznih očiju moli za oprost, pritom se kuneći čitavom rodbinom kako mu nikada više neće ni pasti napamet da učini takav grijeh i odigra utakmicu na Fifi. Ima li Pro Evolution Soccer 2010 uistinu takav učinak?

Doista nije samo početni meni promijenjen, a prvo što ćete primjetiti nakon njega vjerojatno je novi izbornik za taktičke postavke. Možda će vam trebati malo da se naviknete na promjene, no nove opcije dosta će olakšati i ubrzati proces namještanja taktike i formacije te izmjene igrača, a vjerojatno ćete se, zahvaljujući njima, osjećati kao da imate dosta veću kontrolu nad svojim igračima. Tu je i novi sistem sa takozvanim player cardsima: svaki igrač ima svoje „kartone“, koji nam otkrivaju njegove specijalnosti, dok se specijalni kartoni mogu isključiti ili uključiti, što također utječe na igru. Da vam pokušamo pojasniti: kvalitetni obrambeni igrači imaju kartone koji ističu da su dobri u čuvanju protivničkih napadača ili u klizećim startovima, kartoni napadača ističu snalaženje u šesnaestercu i savladavanje golmana, vezni su, očito, dobri u proigravanju i slično. Nasmijala nas je činjenica da Mladen Petrić ima „penalty saver“ karton. U specijalne kartone spadaju stvari koje na jedan ili drugi način utječu i na suigrače, ima ih samo par najboljih igrača u svakoj momčadi, a mogu se uključiti ili isključiti, ovisno o tome smatrate li ih potrebnima u narednoj utakmici. Nakon nekog vremena, završiti ćete podešavanje taktičkih postavki i napokon krenuti s igranjem utakmice. Pohvalno je što više praktički nema loadinga prije početka utakmice.

Već nakon prvih par dodavanja, primjetiti ćete promjene u gameplayu. Feeling nije isti kao prije i vjerojatno će trebati par utakmica u nogama vaših virtualnih nogometaša da se priviknete. Iako se u početku čini da su momci iz Konamija malo usporili igru, ubrzo shvatite kako je još uvijek jako brza, no pohvalno je (ovisi kako na to gledate, doduše) što je driblanje otežano i više ne možete s jednim malo boljim tehničarem prijeći čitavu protivničku obranu. Moramo priznati da nam je novi kriterij sudaca pomalo čudan, dečki imaju naviku učestalo prekidati igru suđenjem faula na gotovo svaki kontakt, dok neke agresivnije startove odbijaju suditi. Doduše, dosta su blagi što se dijeljenja kartona tiče.

Jedna od učestalih pritužbi vezanih uz prošli PES bili su očajni golmani koji su se pomalo suludo ponašali, pa je za novi nastavak najavljeno poboljšanje njihovog AI-a. Možda malo bolje brane, no čini se da su puniji bugova nego ikad, s obzirom na učestalo nelogično ponašanje i pomalo nevjerovatne reakcije. Naime, vjerojatno bi se i mali Đuro sa odjela psihijatrije na splitskim Firulama suvislije ponašao da ga postavite ispred „branke“ i naredite mu da brani. Kažete „okej, možda je Đuro prirodni talent, nema veze što je na psihijatriji“. Ne, dragi čitatelji, ipak očekujemo da se golmani, koji u stvarnosti dobivaju milijune za svoju vještinu hvatanja lopti, ponašaju normalnije od našeg Đure. A od našeg Đure se, iako je možda talent, nije teško normalnije ponašati, jer je, ne zaboravimo, ipak na odjelu psihijatrije. Da, golmani su i u novom PES-u izvor frustracije, šoka te nevjerice.

Osim reakcija golmana, često će vas iznenaditi i fizika lopte. Naime, redovito će se dogoditi da lopta, koja očito ima svoju volju, pogodi igrača u nogu i unatoč vašim očekivanjima da otiđe u nekom smjeru po travi, odleti u zrak dobrih desetak metara. Ne samo da iznenađuje sama putanja lopte, već i činjenica da ona uspjeva letjeti tako visoko. Tu je i pomalo iritirajuća pojava kada se, tijekom vašeg pasa prema jednom suigraču, u putanji lopte nađe drugi suigrač, koji u zadanom trenutku nije odabran – lopta se iz nekog razloga odbije od njegovih nogu kao od nekakvog stupa. Iako se igra trudi težiti realnosti, čini nam se kako još više šuteva iz daljine uspjeva ući u gol, češći su i pogotci glavom, a protivnički AI vjerojatno nikada nije bio lakši.Također, implementiran je novi sustav izvođenja penala, pa više nećete pucati i braniti u pet smjerova, već je moguće gađati praktički svaku točku gola, pa povremeno i izvan njegovih okvira. Interesantna inovacija, iako dosta nefunkcionalna u utakmicama protiv AI-a, kada kamera nije iza leđa vašeg igrača koji puca, već sa strane.

Stvar sa licencama nije ništa bolja ni ove godine, no fanovima koji su uz PES već duže vrijeme to je odavno prestalo smetati. Ono što bi ipak moglo zasmetati je činjenica da nisu obavljeni transferi stari više od par mjeseci. Tako je Kranjčar još u Portsmouthu, Shevchenko igra za Chelsea, a pokojni kapetan Espanyola Dani Jarque još uvijek veselo trčkara travnjacima. Što se game modova tiče, fanovi će objeručke prihvatiti rekonstruiranu Master Ligu. Naime, nova Master Liga po prvi put se služi pravim novcem, a uvedeni su i sistem treninga koji ovisi o kvaliteti trenera, klubovi navijača, juniorska škola iz koje se mogu izvlačiti nove nade, sponzori od kojih klub dobiva pare itd.

Tu je još sasvim pristojna količina promjena i inovacija, a bitno je spomenuti da je napokon uvedena i Liga Prvaka te Europska Liga, u koje se vaši klubovi mogu plasirati. Oba palca gore za „novu“ Master Ligu, s obzirom da je to (ako zanemarimo utakmice s ekipom) zasigurno najzarazniji mod igre, uz kojeg će vam proletjeti sati i sati zabave. Tu je i mod uveden prošle godine, Become a Legend, koji se, čini se, nije pretjerano mijenjao od prošlog PES-a. Dapače, nakon prvih par utakmica, čini se pomalo dosadnijim nego prije.

S tehničke strane, Konami je odradio više nego pristojan posao. Grafika je vidno uznapredovala, igrači nikada nisu izgledali realnije, tu je napokon i 3D publika, a trava se zeleni ljepše nego ikada. Kvalitetnije su odrađene i kretnje igrača, tu je više varijanti proslave gola (pri kreaciji vlastitog igrača moguće ih je isprobati svih 80-tak, neki su nas posebno nasmijali). Kvalitetno su skinuti i igrači hrvatske reprezentacije, Modriću se ističe zlaćana duga kosica, Kranjčar je ljepuškast, Vukojević nije. Navijači, osim što su napokon trodimenzionalni, ove godine i navijaju realnije te na više načina. Soundtrack je u novom PES-u malo kvalitetniji nego prošlih godina, tu je i par poznatih izvođača te pjesama koje će vam ostati u uhu tijekom manevriranja po izbornicima. Igra prepoznaje jako velik broj različitih gamepadova, što je hvale vrijedna činjenica, s obzirom da upravo to čini problem nekim današnjim igrama.

Pro Evolution 2010 svakako nam donosi niz novina i promjena. Neke su dobrodošle, neke su, iako je Konami imao najbolje namjere, razočarale. Igrači će uživati u grafici i realnom izgledu igrača, u igranju s novim taktičkim opcijama i player cardsima te u praktički novoj master lizi. Ipak, čini se kako je Konami s inovacijama u gameplayu, u nastojanju da nadmaši Fifu, donio samo još više problema, bugova i gubljenja živaca. Od očajnih golmana, preko nelogičnih odbijanja lopte, ništa logičnijeg suđenja do prelaganog AI-a. U oči bodu i neodrađeni transferi, no to će se već rješiti kojim patchom. PES 2010 vas ipak neće suznih očiju baciti na koljena i očito ćemo morati pričekati barem još godinu dana do povratka serijala na tron, no stari kralj nam je pokazao da ipak ima još par aseva u rukavu.

A što vi mislite o novome PES-u 2010? Slažete li se sa našom ocjenom ili ste sigurni da ipak zaslužuje nešto veću? Ostavite nam svoju ocjenu u boxu Vaša ocjena, te ju obrazložite kakvim komentarom u boxu za komentare ispod. Naravno, sve o možete samo ako ste registrirani na HCL.

FIFA ili PES? Ovih dana to pitanje postavljalo se češće nego ikada prije. Donosimo vam recenziju nove PES igre, PES 2010, pa pročitajte o čemu se radi i prosudite za sebe.

75 Naša ocjena
  • nova Master liga