Race Driver GRID [PC,Xbox 360]

Vedran Geček i Ivan Renić

Kako je i bilo najavljeno, Race Driver Grid izašao je ubrzo nakon demoa, točnije 30. svibnja. za PC. Uvodni film jasno pokazuje kako se radi o svestranoj trkaćoj igri. Upravo to je i ciljano u cijelom serijalu dok Grid još dodatno širi te granice uvođenjem nekih novih disciplina. No da krenemo sa samom igrom. Kao i prošli nastavci i Grid ima bogatu single player karijeru. Istu počinjete zbilja fantastično atraktivno; prije bilo kakvih menija i uvodnih riječi, igra vas baca direktno za volan Dodge Vipera SRT-10 da projurite ulicama Detroita. Kada odvozite utrku, počinje karijera kroz koju vas vodi vaš menadžer, tj. menadžerica. Sve se svodi na novce (opet), točnije na Eure. Nakon nekoliko uvodnih utrka gdje morate zaraditi omanju količinu novaca, počinje vaš uspon prema vrhu. Dobivate prvi auto koji imate mogućnost obojiti u boje koje vama najbolje odgovaraju. Da napomenem, ne očekujte NFS detaljnost uređivanja ali i ponuđeni izbor je čisto dostatan. Nakon toga odredit ćete ime svog tima i lov na Eure može početi!

Prvo ćete morati zarađivati od sponzorskih utrka koje se svode na uvjete tipa: Završi ispred tog i tog vozača, završi u top 5 ili na postolju. Pravo „stablo“ karijere sastoji se od tri glavna „eventa“ tj. natjecanja. U igri su USA (ARL badge), EUROPE ( Euro licence) i JAPAN (J-speed). Svaka od te tri velike skupine dodatno je podijeljena u tri podskupine koje se otvaraju ( plaćaju ) prema uspjesima koje postižete i eurima kojima raspolažete. Tako ćete u Americi sresti većinom muscle aute i ulične utrke te neku verziju Destruction Derbya, u Europi formule i touring aute koje ćete voziti po nekim od najpoznatijih staza svijeta, sve do Japana koji nudi egzotične tuning aute i isto takve staze uz velike doze drifta. Amerikanci nude uglavnom svoje automobilske ikone poput Dodge Vipera ili Mustanga. Staze poput Detroita, San Francisca i Long Beacha sve su samo ne lagan izazov. Iako najmanje atraktivne, upravo su te staze najteže za svladati. Muku ćete mučiti ukoliko dobro ne zapamtite svaki zavoj određene staze. Pošto se karijera temelji na skupljanju novaca (normalno) i bodova koji vam donose ugled, mnoge ćete utrke voziti više puta. To će vam omogućiti „Restart“ opcija koja je začudo, moguća u samoj karijeri.

Mogućnost odabira težine igranja utječe i na količinu ugleda koji vama donosi u slučaju pobjede. Što na težim postavkama igrate, veći broj bodova dobivate od same utrke. Sam sistem odabira težine igranja nije permanentan, što znači da težinu igranja možete mijenjati posebno za svaku utrku, tj. prije nje. Ta mogućnost dobro će vam doći kod staza na kojima se „vladar“ u smislu mnogo veće zarade i ugleda. S vremenom, moći ćete unajmiti i neke druge vozače u vaš tim. Isti će vam jako dobro doći za neke discipline koje vama baš ne odgovaraju. Jednostavno unajmite experta za baš tu disciplinu i pustite ga da vozi umjesto vas.

Da igra ne bila prelagana i monotona, brine se fantastično izvedena fizika vožnje. Vožnjom slabijih modela auta to i nećete pretjerano osjetiti. Prava stvar počinje upravljenjem nekog „nabrijanog“ auta sa 500+ konja. Svaki stisak gasa preko pasice ili na većem zavoju, obično znači izlijetanje ili čak prevraćanje auta. Neravnine i premahi se itakako dobro osjećaju na smanjenju „tractiona“ vašeg auta. Sve bi to lako podnijeli da nema fenomenalnog modela oštećenja. Vaš auto toliko je destruktabilan, da nema načina kako opisati sve moguće scenarije kako ga odvesti u staro željezo. S njega otpadaju baš svi dijelovi, postoje različita udubljenja, proširenja i ostali oblici unakažnjavanja vašeg ljepotana. Svi ti otpadnuti dijelovi ostaju na stazi sve do kraja utrke i morat ćete dobro paziti kako ne bi naletjeli na njih. Nalijetanje punom brzinom na neki veći dio (vrata itd.) znači sigurno izlijetanje sa staze, a ponekad možete doslovno i poletjeti zrakom. To obično znači kraj, tj. totalna destrukcija auta. No nije zbilja kraj jer postoji nešto inovativno, nešto što vas može spasiti. Ime tog „nečeg“ je Flashback. To je neka vrsta vremenskog stroja koja funkcionara na sljedeći način: nakon što napravite „totalku“ sa autom vaš inžinjer daje vam 3 opcije; da završite utrku, da restartate utrku ili da iskoristite navedeni Flashback. Koristite ga na način da dok se uništite pokrenete instant replay, odvrtite ga natrag do točke kad se bili stabilni na cesti i stisnete tipku (F12 default) za Flashback. Opet ste vraćeni u situaciju u kojoj možete pokušati ne ponoviti istu grešku. Navedeni flashback ne možete koristiti beskonačno pa treba odabrati pravi trenutak za njegovo korištenje. Uglavnom, ako ne griješite, neće vam ni trebati.

Sve te ljepote ne bi bile moguće da nisu pogonjene moćnim i unaprijeđenim Dirt engineom. Grafika jednostavno briljira. Razina detalja na autima je fascinantna. Prelijepo prenešene staze izgledaju skoro kao u stvarnosti. Ispočetka, dok se ne priviknete na sve navedene ljepote, jedno vrijeme jednostavno ćete se diviti onom što ćete vidjeti. Pogled na poznati premah sa ciljne ravnine (one za aute) na Spa Francorchamps stazi oduzet će vam dah. Ulice Milana i uspon plananskim cestama u Japanu nešto je što se pamti. Efekti, osim onih već spomenutih, odnose se i na one sa dimom i prašinom. Ta dva efekta dovedena su do savršenstva i jednostavno su stvarni. Ukoliko uletite u neki masovni sudar, jedno vrijeme nećete vidjeti ni metra od sebe jer će sve prekriti dim i prašina. Nakon što se sve slegne, ostat će hrpa dijelova i vjerojatno nekoliko uništenih auta. Još vrijedi spomenuti i motion blur najviše iskorišten kod samog starta, za simuliranje vrućine koja izbija sa staze i iz auta. Da bi u svemu tome uživali, srećom nećete trebati sve najbolje od hardvera jer je igra iznimno dobro optimizirana.

Zvučna podloga samih menija ograničena je na samu jednu melodiju što je apsurdno! Zvukovi u samoj utrci vrlo su dobri, za razliku od ostataka igre. Još jedan nedostatak definitivno je nepotpuna kompatibilnost sa nekim najboljim gamepadima i volanima. Za primjer, lakše ćete voziti na tipokvnici nega sa elitnim Rumblepad 2 gamepadom. Patch se već sprema tako da problem neće dugo potrajati.

Multiplayer komponenta također postoji i vrlo je zastupljena. Postoji mogućnost igranja do 12 igrača istodobno na svim lokacijama i sa velikim brojem auta. Sve u svemu, Race Driver Grid vrhunski je naslov koji osim zvuka u meniu i problema sa kontrolama, nema nikavih drugih većih minusa. Da su ubacili još nekoliko staza, primjerice Laguna Secu i Monzu, ne bi bilo loše no i ovako izbor je velik. Race Driver Grid vrlo je igriv, grafički prekrasan i zajamčeno dugotrajan naslov koji svakako trebate probati bili vi miljenik simulacija vožnje ili ne.

Race Driver Grid iz druge ( Xbox 360 ) perspektive Naš redoviti NDS i Xbox 360 recenzent Ivan, poznat širem puku po nicku ixy, također je igrao ovaj arkadni naslov te zapisao par riječi o njemu. Naravno, on ga je odigrao na Xboxu 360, pa pogledajmo što on ima za reći.

Ufff, ovi Codemastersi su prelaskom na next gen postali potpuno fensi. Ne samo da im igre imaju urbane nazive (DiRT, GRID), fensi šmensi 3D izbornike, već su i same igre potpuno prilagođene zahtjevima moderne urbane publike. Oba slavna serijala prešla su u nešto mekše arkadne vode. Zapravo, ovo više nije TOCA, već samo Race Driver GRID, i to je najbitnija činjenica koju morate shvatiti prije igranja igre.

Naime, ukoliko ste obožavatelj TOCA serijala, zanemarite sve recenzije i ocjene, ova igra nije za vas. Ukoliko je ipak probate, vjerujem da ćete se gorko razočarati. Prvenstveno zbog toga što ova igra više nema glavnu karakteristiku TOCA-e – realnost. Naime, dok ste prije morali biti vrlo koncentrirani tijekom vožnje jer vas je svaka greška skupo stajala, posebice ako ta pogreška uključuje bilo kakav sudar. Fizikalni engine i damage model nisu opraštali pogreške, tako da je gotovo svaki sudar značio ispadanje iz utrke. Ovdje je situacija potpuno drukčija. Damage model je ovdje puno popustljiviji (čitaj: urban), pa ćete teško posljedice sudara i naguravanja osjetiti na voznim karakteristikama automobila. S druge strane, damage model vizualno impresivan. Karoserija se vrlo lijepo raspada i savija, stakla pucaju, trube sviraju… Kako sam veći ljubitelj simulacija nego arkada, reći ću da je to velika šteta, jer konzole nove generacije (i PC, naravno) očito omogućuju velik napredak na tom polju, pa bi svakako bilo zanimljivo vidjeti punokrvnu next gen TOCU. Da ne govorim kako je PC ostao bez jedne od rijetkih kvalitetnih simulacija vožnje.

No nemojte me krivo shvatiti. GRID i nije toliko loša igra. Svakako da će Codemastersi (s razlogom) biti popljuvani od strane fanova, no šira publika će vjerojatno objeručke prihvatiti jednu ovakvu igru, ako nizašto, onda čisto iz razloga što ova igra predstavlja sve ono što je NFS ProStreet trebao donijeti; urbane ulične okršaje, kvalitetan damage model i fenomenalnu grafiku. Da, grafika je jedan od najjačih aduta ove igre. Na Xboxu 360 se sve sjaji kao pasja kesa, pogotovo ako imate neki jebački TV koji podržava visoke rezolucije. Detaljne teksture, AA i urbani svjetlosni efekti (koji ponekad imaju vrlo malo veze s realnošću) čine GRID jednom od najljepših automobilskih simulacija (ups). Nažalost, ne i tehnički najboljih. Iako se igra većinu vremena vrti u nekih 30 FPS-a, zna doći do štucanja prilikom većih sudara i, što je češće, na samom startu utrke. Ne događa se stalno, no dovoljno često da vas nakon nekoliko sati igre počne užasno iritirati.

Zvuk je, s druge strane, tehnički besprijekoran, no prilično dosadan.. Zvukovi automobila su dobro skinuti, no prilično je dosadno slušati samo zvuk motora tijekom utrke. Bar meni. Doduše, tu i tamo (u važnijim utrkama) se pojavi neka wannabe napeta glazba. Urbano. Ostatak OST-a se sastoji od derivata tehna ili tehno obrada nekih rock pjesama, no nećete ih baš zamijetiti jer se pojavljuju samo prilikom prikaza bodovnog stanja turnira.

Ako volite nešto između arkada i simulacija ( ili ste jednostavno kul i volite sve što vole mladi), ovo će vam se vjerojatno svidjeti. A zabavno je. AI fino vozi. Napominjem, fino, ne i realistično. Naime, ponekad se čini kako se AI ponaša prilično nasumično. Tako će, recimo, jedan te isti vozač jednu utrku odvoziti gotovo savršeno, da bi se u sljedećoj utrci vrtio u svakom drugom zavoju. Da da, shvaćam da i u stvarnosti svatko ima loš dan, no ovdje se to mijenja prilično često. Trajanje igre ovisi o vama. Ima tu dosta toga za voziti ( puno manje nego u simulacijama poput Forze ili GT-a, no za arkadno-simulacijsku vožnjicu sasvim dosta ), no postoji realna opasnost da će vam igra brzo dosaditi. Sve je nekako jednolično, a eventovi su dosta slični ( po strukturi, ne po stazama i protivnicima ).

Sve u svemu, GRID je solidna arkadna vožnja fenomenalne prezentacije, no prilično jednoličnog gameplaya. Ništa tu ne nedostaje, no da su se barem potrudili oko eventova koliko su se potrudili oko prezentacije. Ne znam kome preporučiti igru. Da ima boljih arkada, ima. Da ima boljih autosimulacija općenito, definitivno ima. No, ukoliko posjedujete PC i željni ste bilo kakve utrke ( auta, autića, kartinga, lego kockica, Slovenaca… nije vam bitno ), nabavite ovo. Ali i da ne nabavite, nećete propustiti previše. I da – vidite li gore navedenu ocjenu? Ja bih joj skinuo barem 10-15%. Skoro zaboravih, sigurno ste primijetili da forsam riječ urbano. S razlogom. To je vjerojatno jedina riječ koja u potpunosti opisuje ovu igru.

Za sam kraj recenzije opet vam donosimo najzanimljiviji trailer na koji smo naišli. Ovaj trailer pokazuje tri glavne vrste automobila, njihovo ponašanje na cesti i na kraju njihovu destrukciju.

Bacite nam kakav komentar na recenziju ako vam se da. Ma bacite ga i ako vam se ne da 😛 , a naravno tu je i naš forum gdje možete postati svoja pitanja, razmišljanja i sve ostalo vezano uz ovu igru ili bilo koju drugu. Registracija na portal je brza i bezbolna, a ništa vas ni ne košta…

Provjerite i ostale stvari koje imamo o ovoj igri: Race Driver: GRiD ( najava ) Race Driver: GRID (Xbox 360 šifre) Race Driver: GRID ( PC demo ) Race Driver: GRID ( screenshots )

Novi nastavak Race Driver serijala arkadniji je od prethodnika, ali to ne znači da na kraju nije čak i malo zabavniji.

91 Naša ocjena